Motorscooter keuze

SOS

Rookie
6 apr 2011
20
0
Apeldoorn
Ik ben al langere tijd aan het kijken welke motorscooter ik aan ga schaffen voor woon-werk verkeer, 90 km provinciale weg per dag. ('k heb momenteel nog een People S 50CC 4T met bijna 45000km erop)

Belangrijk vind ik; beschut zitten voor regen en wind, laag brandstofverbruik, betrouwbaarheid en kwaliteit, onderhoudsinterval hoog, aanschafprijs €4000-4500, garantie minimaal 2 jaar en onbeperkt km, dubbele goede verlichting voor en achter, grote wielmaat, tankinhoud niet te klein, dealer in de buurt.....enz.

Ik ben nu bijna zover (op basis van voornoemde en bijlage) dat ik misschien ga kiezen tussen:
Yamaha X-City 250
Aprilia Sport City Cube 300
Aprilia SR MAX 300

De Piaggio's in mijn overzicht lijken mij ook wel wat maar de onderhoudsinterval is 5000km wat ik eigenlijk betwijfel (vrouws persoon bij importeur gaf dit door)

Vanzelfsprekend ga ik ook proefrijden :Y

Sportief uiterlijk is leuk maar comfort vind ik belangrijker, beide is helemaal geweldig :)
Ik verneem ook geluiden dat je beter japans kunt kiezen dan italiaans omdat de kwaliteit van eerst genoemde beter is :?

Affijn, goede raad is duur maar op het forum ongetwijfeld niet dus brandt maar los.......
Zie ook het bijgevoegde bestand
full
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nu bijna zover (op basis van voornoemde en bijlage) dat ik misschien ga kiezen tussen:
Yamaha X-City 250
Aprilia Sport City Cube 300
Aprilia SR MAX 300

Dan heb je onderstaande nog:
Carnaby 300
Scarabeo 300
 
Wel eens over Kymco nagedacht?
De Down Town 300i is een zeer fijne scoot.
Ik weet niet of het aan al jouw eisen voldoet.
 
cube 300 lijkt me niks voor 90 kilometer in de regen en kou.
maar dit piaggioblok heeft de eerste 20000km erg weinig onderhoud nodig.
maar bij 20000 wordt het wel duurder kleppen stellen nieuwe riem ect ect.
x-city lijkt me niet verkeerd om uit de wind te rijden maar ook de oude yamaha x-max.
sr max 300 ook redelijk goede bescherming tegen weer en wind en het piaggioblok

ik was zaterdag bij Goedhart in bodegraven en daar hadden ze 2 x-city's staan voor
4190 euro met koffer en ze hebben ook een gebruikte staan dus daar kan je op proef rijden.

op marktplaats staat nog een scarabeo 300 met maar 2700 km erop voor 3000 euro. koopje
 
Laatst bewerkt:
Ik zou echt voor een beschutte scooter gaan zoals de sr-max (of de kymco dt, sym gts) of iets in die richting. De andere scoots die je aanhaalt vind ik totaal niet mooi, maar dat maakt eigenlijk niks uit, de grotere modellen zoals boven genoemd, bieden gewoon veel meer beschutting..
 
Tja grotere wielen kom je toch bijna automatic bij honda uit denk ik...
 
Tot op heden nog niets gelezen over japanse of italiaanse kwaliteit, wat is nou beter qua onderhoudskosten of maakt het niet zoveel uit?
 
cube 300 lijkt me niks voor 90 kilometer in de regen en kou.
:^

Ik vind het jammer dat ze er vanaf 400 cc eigenlijk direct een slagschip van gaan maken. |(
Anders zou ik iets van Burgman 400 of 650 zeggen. '(

Tijdje met een Derbi GP-1 250 (65 km/dag) en daarvoor met een Yamaha Majesty 250 gereden. (100 km/dag) Ik vind het toch nèt te weinig allemaal. :)
 
Tot op heden nog niets gelezen over japanse of italiaanse kwaliteit, wat is nou beter qua onderhoudskosten of maakt het niet zoveel uit?
ik denk dat het niet veel uitmaakt, ze maken tegenwoordig ook heel goeie motortjes in Italie.
 
...Tot op heden nog niets gelezen over japanse of italiaanse kwaliteit, wat is nou beter qua onderhoudskosten of maakt het niet zoveel uit?...
Goede vraag...

Toen ik voor de keus stond heb ik daar ook op gelet, de Japanner die ik kocht doet tweemaal zo lang met een riem en de kleppenstel interval is ook tweemaal zo groot als bij zijn Italiaanse tegenstrevers.
Dat zijn beide dure zaken als ze te vaak terugkomen.

Had je trouwens deze scooter al gezien ? Lijkt me prima geschikt voor wat jij ermee wilt doen.

Kymco op MP.
 
Goede vraag...

Toen ik voor de keus stond heb ik daar ook op gelet, de Japanner die ik kocht doet tweemaal zo lang met een riem en de kleppenstel interval is ook tweemaal zo groot als bij zijn Italiaanse tegenstrevers.
Dat zijn beide dure zaken als ze te vaak terugkomen.

Had je trouwens deze scooter al gezien ? Lijkt me prima geschikt voor wat jij ermee wilt doen.

Kymco op MP.
het 300cc blok van piaggio hoeft pas bij 20.000 km de kleppen te stellen en de riem te vervangen ,olie verversen om de 10.000 km
en de sh 300 wordt ook in Italie ontworpen en geproduceerd.
 
Uit jou lijstje SOS, zou ik zeker de xcity nemen omwille van de grote wielen en omdat ik stiekem wel een voorliefde voor japanners heb. De kymco downtown zou zeker ook een goede optie zijn en ligt prijs/kwaliteit verhouding op een mooie lijn en die vind ik ook mooier (al is dat laatste wel subjectief natuurlijk).
 
Tot op heden nog niets gelezen over japanse of italiaanse kwaliteit, wat is nou beter qua onderhoudskosten of maakt het niet zoveel uit?

Ik ga hier weer tegen schenen trappen, maar voor mij nooit meer een Italiaan.
Ze zien meestal wel knap uit maar voor kwaliteit moet je in het oosten zijn.
Een japanner dus of voor betaalbare kwaliteit een Taiwanees.
Ook het Franse Peugeot heeft erg kwaliteitsvolle scooters.
 
Tja grotere wielen kom je toch bijna automatic bij honda uit denk ik...

De nieuwe Sym Maxsym 400i heeft waarschijnlijk de grootste wielen en de grootste autonomie door zijn 15l tank, in het huidige motorscooter gamma.
Door zijn gelijkenis met de Burgman zullen sommigen hem een slagschip noemen?
Maar mede door zijn grote wielen rijd je met de Maxsym als met een fiets.
De goedkoopste fiets in het huidige 400cc gamma. En heel wat scooter voor je geld.
Met heel wat Honda en Suzuki technologie aan boord. Of is het net andersom, als je er de geschiedenis boeken even bijhaalt... :Y
 
De nieuwe Sym Maxsym 400i heeft waarschijnlijk de grootste wielen en de grootste autonomie door zijn 15l tank, in het huidige motorscooter gamma.
Door zijn gelijkenis met de Burgman zullen sommigen hem een slagschip noemen?
Maar mede door zijn grote wielen rijd je met de Maxsym als met een fiets.
De goedkoopste fiets in het huidige 400cc gamma. En heel wat scooter voor je geld.
Met heel wat Honda en Suzuki technologie aan boord. Of is het net andersom, als je er de geschiedenis boeken even bijhaalt... :Y

De maxsym heeft zeker niet de grootste wielen, met zijn 15' vooraan en 14' achteraan, moet hij het afleggen tegen bijvoorbeeld de sh300 die zowel voor- als achteraan 16' heeft, er zijn ook nog andere scooters die een 15L tank hebben dus daar blinkt hij zeker niet in uit zoals jij beweerd. Ik heb niets tegen sym (de maxsym 400 staat trouwens mee op mijn verlanglijstje) maar je moet wel objectief blijven als je informatie op het forum smijt.
 
Sommigen zijn zo verliefd op hun scoot dat ze soms wat dingen over het hoofd zien tot ze erachter komen dat het allemaal niet zo rooskleurig is en dan ineens is er niets meer goed aan dat ding!!!
 
Iemand ervaring met Neco scooters
Ben geintreseed voor een Neco scootertje, enkel Woon werk verkeer 6tal km
 
Alleen de Burgman 650 heeft ook een 15l tank en dezelfde wielen. Maar kost ongeveer het dubbele van een Maxsym. De SW-T 400 heeft een 16 tank maar kleinere wielen.
En de SH 300 heeft dan wel grotere maar ook smallere wielen en is eigenlijk niet eens te vergelijken met bovenstaande maxi-scooters.
Zo weinig objectief was mijn commentaar dus niet?
 
Ach, ik wil onze mordan eens horen na de eerste keer pech met zijn Sanyang....

Tegenwoordig zijn de Italianen minsten zijn net zo betrouwbaar als de Jappen.

Ik heb diverse motoren en scooters gereden, de enige die echt stuk ging was een Honda door een gebroken drijfstang met slechts 20.000km op de klok. En nee, ik ga niet een lomp hert overal roepen dat Honda slecht en onbetrouwbaar is.
 
Dit is mijn tweede Sym en mijn derde Taiwanees. En nooit wat aan de hand gehad.
Wel had ik niet zo dom moeten zijn om mijn Kymco X-citing te wisselen voor een Fuoco.
Vond die twee wielen vooraan veiliger bij slechte weersomstandigheden, en dat is ook zeker zo.
Maar ik had in mijn euforie nooit durven denken dat je met één scooter zoveel problemen kon hebben.
Telkens dacht ik, het komt wel goed want alles is nu wel vervangen. En dan is er weer...
Momenteel rijd ie niet zo vaak meer en het gaat tamelijk goed.
Toch start ie moeilijk of helemaal niet als ie amper acht uurtjes bij vochtig weer buiten heeft gestaan. Dat kan toch niet de bedoeling zijn van een scooter die nieuw meer dan 8000€ kost?
 
Laatst bewerkt:
Tja, daar moet ik Mordan nu wel in bijtreden, ook ik heb geen goed gevoel met een Italiaan. Ze zijn minder betrouwbaar (vooral op electrisch vlak) en voor sommige onderdelen moet je echt heel lang wachten. Een Italiaan koop je vooral voor erbij te horen, niet om veel onbezorgde kilometers te maken. Nochtans zit ik nu ook met een (weliswaar kleine hoeveelheid) olieverbruik op mijn honda van minder dan 2.5jaar oud en 17000km op de teller, dus ja... voor de prijs van een nieuwe honda sh300i koop je evengoed een maxsym400 met meer pk's, windbescherming, bagageruimte,... maar ik kan me nog altijd niet van het idee afhelpen dat de goedkope prijs ergens moet inzitten, en ik geloof er niets van dat je enkel voor de merknaam "honda" bijbetaald.
 
Terug
Bovenaan Onderaan