Motorscooter ombouwen

evgeniy1987

Rookie
10 jul 2006
6
0
Heerlen
Hallo

Ik ben nieuw op deze forum, dus ik weet niet alles.

Ik ben nu 18, en wil binnekort met mijn rijbewijs A beginnen.
Ik heb aardig veel ervaring met scooters, en wil daarom als eerste motor een motorscooter.
Ik heb eigenlijk de keuze uit Piaggio Typhoon 125cc en Gilera Runner 180cc FXR.
Ik heb liever een Typhoon, hij is lichter, en goedkoper, ik kan hem ook 172cc watergekoeld maken, met Piaggio NRG voorkap en zo, voor de sier en radiator-gaten.

Nu heb ik dus een probleem, die RDW. Is het toegelaten die motorscooter op te voeren ? Ik kom nooit boven de 25 kW uit hoor. En ja ik denk heus aan me veiligheid, dus een Typhoon wordt ook verstewigd. Want mijn stiefvader was me al aant bang maken dat je bijwijze van spreken elk nieuw schroefje moet registreren
'(

Help me alsjeblift :)

mvg
Evgeniy
 
Ben je eindelijk van je brommercertificaat, scooters en een gezicht vol puisten af en dan wil je nog blijven scooterrijden? :X

Je kan 'm wel opvoeren, maar dan moet je wel denken aan 0,16kw/kg, ik weet niet wat die scooters wegen en hoeveel vermogen ze er met 172cc uit zouden gooien maar ook de verzekering moet je inlichten, RDW hoeft niet.

En van 125 naar 172cc.. wat wil je verstevigen voor dat kleine beetje extra? Je denkt echt nog aan brommers waar je ene 125cc blok op een simpel 50cc frame gooit.
 
verstevigen is maar omdat 125cc motor standaard is en misschien .. 11 pk of zo geeft ? uit die 172cc malossi is al 43 pk gehaald .. niet dat ik dat ga doen, maar 30-35 is wel ok. Maar ik mag het dus opvoeren, als het maar voldoet aan de algemene eisen kwa vermogen, en dat het in andere opzichten ook legaal blijft (zo als geluid, licht en zo voort ) ?
En in een andere topic stond zo iets van : die motor is licht, dus van het snelweg rijden kunje afzien of zo iets. Moet de motor een bepaald gewicht hebben om op snelweg te mogen rijden ? Zo wel, hoeveel ?

mvg
Evgeniy

(sorry voor spelfouten, ik woon nog niet lang in Nederland ) O-)
ps.
shit ;( voor een scooter van 90 kilo, want zo zwaar zijn ze gemiddeld, mag je maar 14,4 kW
 
Laatst bewerkt:
schaam me er een beetje voor de laatste tijd, al die motorbikkels hier schijnen het kinderachtig te vinden -O-


maar toch pas weer een nieuwe gekocht

barbie-california-girl-surfer-blaine.jpg


*D
 
heel leuk en aardig allemaal .. maar .. het zou leuk zijn als mijn topic schoon blijft .. en mensen me ook helpen met mijn vragen.
 
verstevigen is maar omdat 125cc motor standaard is en misschien .. 11 pk of zo geeft ? uit die 172cc malossi is al 43 pk gehaald .. niet dat ik dat ga doen, maar 30-35 is wel ok. Maar ik mag het dus opvoeren, als het maar voldoet aan de algemene eisen kwa vermogen, en dat het in andere opzichten ook legaal blijft (zo als geluid, licht en zo voort ) ?
En in een andere topic stond zo iets van : die motor is licht, dus van het snelweg rijden kunje afzien of zo iets. Moet de motor een bepaald gewicht hebben om op snelweg te mogen rijden ? Zo wel, hoeveel ?

(sorry voor spelfouten, ik woon nog niet lang in Nederland ) O-)
ps.
shit ;( voor een scooter van 90 kilo, want zo zwaar zijn ze gemiddeld, mag je maar 14,4 kW

43pk uit 172cc? Dan zit er wel een blok onder waar ze echt het uiterste uit persen, net zoals de blokken die je onder crossmotoren hebt zitten. Veel onderhoud heb je dan nodig. Als zo'n ding 90kg weegt, dan wil je er inderdaad niet de snelweg mee op. Er is geen minimum gewicht om de snelweg op te gaan, maar als een Honda CBR125 van 115kg al moeite kan hebben op de snelweg (om in een rechte lijn te rijden bij flinke wind, wat je gelukkig niet dagelijks mee maakt)... ik denk dat je motor toch minimaal zo'n 130kg moet wegen wil je niet echt last hebben van de wind. Zit je lager dan heb je bij stevige zijwind toch wel je hele rijbaan nodig. Maar dat is puur afhankelijk van de wind en van je snelheid. Hoe lager je gewicht en hoe hoger je snelheid, hoe meer jij over de baan zult zwabberen om de 'stuurfouten' te corrigeren.

Maar je mag dus 14,4kw maximaal eruit trekken wil je legaal rond rijden. Kan je dan niet beter gewoon voor een teruggetunede 600cc of 650cc gaan? Heeft meer koppel, meer pk's en meer gewicht voor een stabiele rit. Bovendien zal je op je scooter regelmatig worden aangehouden door oom agent en dat is nou juist zo lekker dat dat niet meer gebeurd als je op een motor rijd !

Uit welk land kom je eigenlijk, als je zegt dat je spelling nog niet goed is omdat je nog niet zo lang in NL woont ?
 
Ik kom uit Rusland. Ik woon immidels iets meer dan 5 jaar hier.

Ik heb ook al overwogen, een zwaardere motor te kopen, maar ja het is volgens mij duurder, en ik weet niet .. ik heb zo mijn kleine twijfels dat het nog leuk rijdt als je hem helemaal begrenst. Wat kun je dan zo al rijden ? Bovendien weet ik zeker dat de dag komt dat ik hem wil onbegrenzen .. :N hoewel ik wel moet toegeven dat ik motoren zeker leuk vind , dus dat is zeker niet de reden. Yamaha R1 is mijn droom .. maarja daar moet ik nog lang op wachten.
Zijn er dan nog leuke erop lijkende ("race") motoren die na het begrenzen nog leuk zijn om te rijden? Die ook niet te duur zijn?

ps. In Rusland heb ik voor het eerst op een motor gereden, was ik 14 of zo :P .. een Isj Yoepiter 3 .. bouwjaar '76 .. 2 cilinder 2 takt, 26 paarden :9 ging bijna 100
 
Hoi Evgeniy,

Als je denkt/hoopt dat een runner 180 blok zo'n 35pk geeft zal je dit nog zwaar tegenvallen standaard zullen met er eerder rond de 14 zijn. Waarmee de scooter een top heeft van rond de 120km/h.

Ik heb er een runner bij voor de fun en dan is het een erg leuk ding om een beetje door de stad te jagen.

Als jij een motor koopt zou ik je toch eerder een echte motor aanraden omdat ik denk dat je op een gegeven moment toch vermogen gaat missen.

Mvg Ronald
 
De Runner 180 is een 4 takt blok dus die heeft sowieso minder vermogen dan de gemiddelde 125cc 2 takt die niet begrenst is op 11kw.

Er zijn genoeg motoren die heel lekker rijden, een scooter wil je daarna nooit meer zien. Bovendien moet je niet nieuw kopen maar 2e hands, zeker als beginner. Als je dan een valpartij maakt, is de schade kleiner aan je portomonee. En waarom meteen iets met een kuip hebben ? Je moet wel wat te dromen over houden ! Neem bijv een 25kw GS500e, die koop je al voor 1000 euro als je goed zoekt. Daar kan trouwens ook een kuip op en dat is een degelijke motor die begrenst nog zo'n 160km/u rijd.

Er zijn zat 25kw motoren te krijgen, vergeet die scooters. Echte motoren zijn veel leuker en verkijk je niet op 25kw !!

Isj Yoepiter 3 ? Nooit van gehoord (duh) :)
26pk en dan bijna 100 ? Tja, dan gaat het tegenwoordig beter. Een CBR125 loopt met 10pk op het achterwiel al 120km/u en een Aprilia RS125 (om even bij de 2 takters te blijven) loopt bijna 180km/u, maar die heeft dan wel geloof ik iets van 30pk ofzo.

Surf wat rond op het forum en met name hier bij 25kw en je komt echt zat leuke motoren tegen die voor niet al te veel geld her en der worden aangeboden.
 
Het is toch zowizo verboden om welk voertuig dan ook op te voeren zonder dit op de papieren van het voertuig te laten veranderen bij het RDW, wat niet niet altijd voor elkaar krijgen??
 
De Runner 180 is een 4 takt blok dus die heeft sowieso minder vermogen dan de gemiddelde 125cc 2 takt die niet begrenst is op 11kw.

Ze zijn er in 2takt en 4takt, de meeste zijn zelf 2takt...

En om zijn vraag nou eens te beantwoorden:

Nee je mag niet zomaar dingen veranderen, hij is namelijk origineel goedgekeurd voor de weg, verander je iets, voldoet hij niet meer aan de eisen voor de goedkeuring.
 
Ik heb ook al overwogen, een zwaardere motor te kopen, maar ja het is volgens mij duurder, en ik weet niet ..
Wat is het budget? Een motor hoeft niet duur te zijn.
ik heb zo mijn kleine twijfels dat het nog leuk rijdt als je hem helemaal begrenst.
Als je niet weet hoe hij echt is weet je ook niet wat je mist ;)
Wat kun je dan zo al rijden ?
Bijvoorbeeld Honda CB-1 of Honda Hawk GT
Bovendien weet ik zeker dat de dag komt dat ik hem wil onbegrenzen .. :N
Volgens mij kan dat wel in NL maar niet in BE.
hoewel ik wel moet toegeven dat ik motoren zeker leuk vind , dus dat is zeker niet de reden. Yamaha R1 is mijn droom .. maarja daar moet ik nog lang op wachten.
Zijn er dan nog leuke erop lijkende ("race") motoren die na het begrenzen nog leuk zijn om te rijden? Die ook niet te duur zijn?
Honda Hawk GT
ps. In Rusland heb ik voor het eerst op een motor gereden, was ik 14 of zo :P .. een Isj Yoepiter 3 .. bouwjaar '76 .. 2 cilinder 2 takt, 26 paarden :9 ging bijna 100
Foto van een Isj Yoepiter? Nog nooit van gehoord :+

Wat is je doel met de motor(scooter)? Woon-werk? Fun? Snelweg? etc.
 
http://www.bikez.com/motorcycles/izh_jupiter_3_1975.php

deze heeft mijn opa in rusland .. maar dan in groenig blauw :+

en een jaartje ouder. er staat dat ie 120 gaat, maar die van me opa ging net geen 100, hij had een kortere vertanding, omdat hij bestemd was, met een zijspan te rijden (zwaar beladen uiteraard, het is in een dorp he, dus allemaal hout vervoeren en zo :P ).

Opzich hebben jullie wel gelijk .. ik moet overgaan op gewone motor. Ik heb nu toch een Aerox met 70cc, dus heb toch wel pret .. en een motor is weer leuker eigenlijk.

Wat is voordeliger in vele opzichten, zo als benzine verbruik, vermogen en zo ... een 125cc of zo niet begrensd, of 400-600 cc of zo begrensd ?
 
Houdt er rekening mee dat een tweetakt (zoals de RS125/250) in verhouding tot een 4-takt meer benzine verbruikt.
 
als ik er logisch over nadenk, lijkt het me beter een 600cc of zo te begrenzen, want dat ding schud de 25kW zo uit zn mouw, dus hij gaat dan langer mee
 
Laatst bewerkt:
Ze zijn er in 2takt en 4takt, de meeste zijn zelf 2takt...

Uhm, ik was in de war met een Gilera DNA O-)
Daarvan is de 180 wel geloof ik alleen 4 takt. Ach scooters heb ik geen ervaring mee, wil ik ook niet. Toen ik 16 was, reed ik op een schakelbrommer. De echte jongens reden op schakelbrommers. Maargoed, 9 jaar geleden waren de scooters al populairder. Maar ik bleef stug rijden op een schakelbrommer en meteen zijn alle andere schakelbrommerrijders je vrienden :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan