Motorscooter winterklaar maken ?

gespierde spijker

MF veteraan
23 jul 2011
7.242
18
Hallo all trotse Scooter bezitters.

De winter staat voor de deur en aangezien veel motorscooter rijders 'doorrijders' zijn vroeg ik me af of en hoe jullie de motorscooter winterklaar maken.

Plaats hier jou manier en breng andere misschien op goede ideeen om de motor netjes de winter door te krijgen.

Ik heb persoonlijk niet veel plannen,enkel dan de motor vaker afspuiten en scharniertjes in de olie zetten.

Gr Nutty
 
Voor de winter goed invetten en spuiten waar nodig. Tijdens de winter alleen af en toe een vochtige doek over het polyester. Juist niet afspuiten, want je spuit vooral de middelen weg die juist ter bescherming zijn aangebracht.

Verder als het gaat vriezen handmoffen opzetten en regelmatig tanken. :)
 
Gewoon wat ik altijd doe: ermee rijden, en als er iets vies wordt, was ik het af als ik tijd heb (en het niet vriest).

Ik denk dat goeie handschoenen veel belangrijker zijn. Ik heb na de ervaringen van vorige winter Gerbings aangeschaft.

Volgens mij is winterklaar altijd een marketingkreet van tuinmannen en garagehouders geweest om wat extra inkomsten te genereren.
 
Ik ga per 01.12 de winterstop in aangezien ik een die hard kou kleum ben

Dat wisselvallige koud - net niet koud kan ik niet tegen.

Ik ga hem voor die tijd wassen en een keer goed poetsen aftanken en klaar.

Hooguit om de 2 weken een keer in de wijk warm laten draaien en de accu wat leven geven.

ps ik woon in een vinexwijk 30 km/u 1 in en uitgang met een ringweg met 9 drempels met een fietspad naar een autoloze kanaaldijk waar een busroute over zou komen maar nooit is geweest lol
 
Als de temperatuur het toelaat gewoon doorrijden met m'n 650. Tenzij het gaat ijzelen/vriezen of sneeuwen dan gaat ie in de schuur (nadat ik de tupperware heb schoon gemaakt, want die weersomslag zie je wel aankomen) om er over een paar maandjes weer uit te komen. Maar dan krijgt ie wel eerst een onderhoudsbeurt.
 
Laatst bewerkt:
Als jij een echte Mr SMB bent neem ik mijn pet af lol

Dat drink ik meestal in betere temperaturen dan 0 graden
 
Ja voor de buiten temperatuur laat ik de motor niet staan,wel als het echt glas word want de kleinste schuiver kost je gelijk 3 nullen aan kappenwerk,windscherm etc.
Ook - 10 lekker door tuffen :P

Scheeld wel weer dat ik 7 km van werk af woon.hihi
 
Ik ben ook van plan gewoon door te rijden de hele winter door. Behalve als het flink sneeuw of ijzelt. Verder de aluminium delen die niet warm worden even inspuiten met vaseline spray. Mijn Pcx 125 zal er wel niet mooier op worden, maar het is ook mijn werkpaardje..
 
Mja maar honda staat er wel om bekend weinig last te hebben van roest,geen idee hoe de eigenlijk knettergoedkope pcx met al zijn bezuinigen het doet onder pekel en veel vocht.
Een laagje minder groom drukt de kosten weer een paar euro,maar zal later miss opbreken ?
Geen idee...

Maar ging het niet om,meer wat doe je om winterklaar te zijn.

Dit word mijn 2de winter,ga gewoon doorrijden.
Effe paar bussen WD40 halen ;)
 
Ik ga per 01.12 de winterstop in aangezien ik een die hard kou kleum ben

Dat wisselvallige koud - net niet koud kan ik niet tegen.

Ik ga hem voor die tijd wassen en een keer goed poetsen aftanken en klaar.

Hooguit om de 2 weken een keer in de wijk warm laten draaien en de accu wat leven geven.

ps ik woon in een vinexwijk 30 km/u 1 in en uitgang met een ringweg met 9 drempels met een fietspad naar een autoloze kanaaldijk waar een busroute over zou komen maar nooit is geweest lol

Volgens mijn dealer : beter aan de Optimate hangen en niet starten... Koude motor wordt niet voldoende warm, smering is slecht en er komt onverbrande benzine in de olie terecht....
 
Elke dinsdag tanken en gewoon doorrijden, behalve bij sneeuw of ijzel. Als de weg een week of langer aan een stuk niet berijdbaar is hang ik hem wel aan de druppellafer. Andere jaren zette ik hem bij vrieskou in de garage maar deze winter heb ijk, na en verbouwing geen garage meer dus zal ik hem bij vriesweer in het tuinhuis zetten.moet voldoende zijn.
 
Nou...de mijne staat relaxed in de berging..lekker in bad geweest, pantoffeltjes aan :z
En als het dan weer eens lekker weer is, zonnetje, vrieskou, ga ik is bij hem kijken
en vraag dan...zullen we effe...een stukkie toeren...zo komen wij de winter wel door hoor :]
 
Gewoon doorrijden. Misschien overwegen om winterbanden te monteren (heb ik wel gedaan). Afentoe de "open" delen zoals voorvorkpoten en uitlaat regelmatig inspuiten met WD40. En de wielen ook inspuiten met WD40 (let op dat je de remschijf niet meespuit!!

En mocht je toch de scooter willen afspuiten, daarna droog maken en gewoon weer met WD40 inspuiten.
 
Ik ben net nieuw in deze wereld.
waar spuiten jullie wat op en wat is het doel?
wd40 smeren en silicone als beschermingslaagje??

mark
 
Laatst bewerkt:
Ik zal eens vragen of hij uit zijn graf wil komen.
oftewel niet iedereen heeft wijze mannen in zijn omgeving

mark
 
Laatst bewerkt:
Jep, ik rij ook altijd door. Na elke rit (indien de pekel zich aandient) afspoelen met koud/ lauw water. Als het vriest, even oppassen met de schakelaars en remmen.

Mish
 
Ik vind het allemaal zeer overdreven. Eventueel winterklaar maken doe je vlak voor de winter. Afgelopen keer vond de winter plaats in de maand februari en duurde een week of 2 a 3. Je kunt hem dan gewoon even aan de druppellader zetten, mocht dat al nodig zijn.

Ik doe verder niets anders. Jaarlijks onderhoud volgens het boekje door de dealer is toch genoeg? Wat ik zelf doe is ongeveer elke 1000 km c.q. 6x/jr wassen en dan ook banden en vloeistoffen controleren.

Ondanks het doorrijden heb ik laatst nog complimenten gekregen over de uiterlijke en technische staat van de scooter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan