motorscooter

janner

MF'er
17 jun 2007
109
0
vlijmen
wie heeft of weet een motorscooter tekoop hoeft niet mooi tezijn maar moet wel goed lopen [wil eerst een keer een tijdje er op rijden om te kijken of het bevalt in plaats van een motor]heb nu een suzuki madura
full
 
Hele strakke actie. Heb ik ook gedaan, eerst een tweede hands en kijken of het bevalt. En het bevalt! Maar koop er wel een die op de snelweg kan, dus niet een die bij 120 aan zijn top zit. Ik ben helemaal om. Dit is veel gaver dan motorrijden. Je pakt hem erg snel en zomers zelfs even in t-shirt. Echt gaaf. Super wendbaar.

Ga voor een Burgman 400 of zo. Op de teller heb ik hen op 150 gehad. Lekker stabiel en snel. 1:25 is makkelijk haalbaar. Ik ontzie hem beslist niet!

Succes.
 
Hele strakke actie. Heb ik ook gedaan, eerst een tweede hands en kijken of het bevalt. En het bevalt! Maar koop er wel een die op de snelweg kan, dus niet een die bij 120 aan zijn top zit. Ik ben helemaal om. Dit is veel gaver dan motorrijden. Je pakt hem erg snel en zomers zelfs even in t-shirt. Echt gaaf. Super wendbaar.

Ga voor een Burgman 400 of zo. Op de teller heb ik hen op 150 gehad. Lekker stabiel en snel. 1:25 is makkelijk haalbaar. Ik ontzie hem beslist niet!

Succes.

Ik ben het niet helemaal met Scootel eens !
Heb wel eerst een tweedehands gekocht, een Honda Dylan 150.
En dit beviel inderdaad direct !
De Honda liep echter maar 110 - 115 op de autoweg, en als je niet vaak op de autoweg zit, is deze snelheid voldoende om je veilig over de snelweg te verplaatsen.
Nu heb ik een (nieuwe) Burgman 125, zelfde laken en pak, vandaag met wind mee tikte hij 125 km/h aan (klok), en de keren dat ik de autoweg gebruik, vind ik het totaal geen probleem !
Wat Scootel oppert, dat je hem snel pakt, klopt helemaal, maar naar mijn mening NOG sneller als hij niet te zwaar is.
De Burgman 400 weegt bijvoorbeeld 200 kg. en de 125 cc weegt 149 kg., wat voor mij de beweegreden was om extra voor een lichtere machine te kiezen, vanwege het handelbare, even naar de stad, draaien en keren gaat allemaal heel licht.
Dus............wellicht is het het beste om eerst af te wegen waar je hem voor gaat gebruiken........
De één is tevreden met een Honda Lead 100cc, en de ander zweert bij een Burman 650 of een Bev.
Lees in ieder geval hier eens goed rond !!
Succes met je keuze........... *D
 
Wat Scootel oppert, dat je hem snel pakt, klopt helemaal, maar naar mijn mening NOG sneller als hij niet te zwaar is.
De Burgman 400 weegt bijvoorbeeld 200 kg. en de 125 cc weegt 149 kg., wat voor mij de beweegreden was om extra voor een lichtere machine te kiezen, vanwege het handelbare, even naar de stad, draaien en keren gaat allemaal heel licht.

Bev500: 189 kg leeg... Het feit dat je 'm zo makkelijk pakt (ondanks die 189 kg dat trouwens in vergelijking met andere 500's weer licht is) heeft Bazaki er op een donkere stormachtige nacht bijna toe bewogen om hem te verkopen: te makkelijk te snel! ;) En inderdaad, ook hier krijgt de Beverly bijna geen rust en wordt overal voor gebruikt! :Y Als ik 'm zou inruilen voor bv een SH150i zou ik die niet nog méér pakken omdat dat eigenlijk al niet meer kan! *D Ik denk dat het meer een scooter- als een gewichtissue is, want ik denk ook dat je makkelijker een Burgman 650 pakt dan een CBR 125...
 
Laatst bewerkt:
Rij je erg veel in de stad en hier en daar rondje over dijkjes of binnen wegen heb je aan een scoot die krap 100 loopt genoeg vind ik.
Ik heb een Aerox 100 en dat is qua groote dus een brommer waardoor je hem super snel en gemakkelijk pakt om een rondje te spelen of effe snel naar de friet-tent te rijden.
De aerox is absoluut geen tour scooter maar pure city en dijken fun, voor de 1 leuk voor erbij en voor de ander goed genoeg als hoofd bike.

Ik zou nooit een scoot als hoofd motor willen hebben, vind het niet echt motor rijden een scoot maar meer een beetje fun spul.

Net wat je wilt dus, en dat heeft de TS nog niet echt aan gegeven.
 
Niet om dan maar gelijk een lichtere motorscooter de hemel in te prijzen maar is het meer de verhouding van gewicht in combinatie met vermogen. Hoe lichter, hoe wendbaarder, hoe kleiner de wielen, hoe meer winkelwagentjes effect en zo hoek je door de stad. De jeugd weet dat allang. Voor buiten de stad het liefst meer vermogen zodat je toch lekker boven de 100 uitkomt en hoe groter de wielen, des te meer comfort. Bovendien slijten banden nu éénmaal minder snel naarmate ze groter zijn. Kleine bredere banden zullen meer rolweerstand hebben, dus minder comfortabel en bovendien invloed hebben op het verbruik. Desondanks is een motorscooter een hoop fun, gemakkelijk te bedienen en zou het de oplossing kunnen zijn voor het file-leed als men het rijden hierop tot 125 cc zou vrijgeven voor automobilisten.

Echter is het niet even opstappen en maar doen. Hiervan heb ik genoeg voorbeelden gezien in het buitenland. Ook het vermogen van een lullige 80 cc wordt vaak flink onderschat en menig eerste ritje van onervaren scooterrijders eindigd achter in een geparkeerde auto of erger. Een motorrijbewijs is weer teveel gevraagd. Een leuke tussen oplossing is een soort opfriscursus waarna een certificaat wordt gegeven waarna de adspirant motorscooter-noob veilig kan deelnemen aan het nederlandse verkeer. En ik ben me bewust dat in sommige landen om ons heen men direkt kan opstappen, maar toch is daar de plaatselijke verkeerssituatie toch iets anders en bovendien de voorgeschiedenis van stapsgewijs invoeren van meer vermogen naarmate de leeftijd vordert misschien iets anders. Als ik erg zwart wit kijk en de gemiddelde automobilist in de stad zie rijden, zie ik een hoop brokken voor me als ze ook nog een keer defensief moeten leren rijden. In de auto kun je nog een keer "sorry" zeggen maar op de motorscooter of motor krijg je niet snel een tweede kans.
 
heeft Bazaki er op een donkere stormachtige nacht bijna toe bewogen om hem te verkopen: te makkelijk te snel! ;) En inderdaad, ook hier krijgt de Beverly bijna geen rust en wordt overal voor gebruikt! :Y Als ik 'm zou inruilen voor bv een SH150i zou ik die niet nog méér pakken omdat dat eigenlijk al niet meer kan! *D Ik denk dat het meer een scooter- als een gewichtissue is, want ik denk ook dat je makkelijker een Burgman 650 pakt dan een CBR 125...

Ik heb in het verleden ook 750 cc gereden, en ik ben eigenlijk veel te snel eigen met een motor, waardoor je je grenzen steeds verder verlegd.
Totdat je weer van jezelf schrikt, bocht toch scherper als je dacht etc.
Qua zelfbeheersing in snelheid, zit ik met een 125 cc scooter perfect.
Je kunt niet te hard op de autosnelweg :P
En binnen de stad loopt het hard genoeg.......dus ik ben nu niet meer bang dat ik mezelf niet kan beheersen, want de koek is dan op .................ha ha (zelfkennis ?)
Belangrijkste is dat ik harstikke veel plezier in het rijden heb, gemakkelijk in gebruik, snel van A naar B etc.
 
quote:-Niet om dan maar gelijk een lichtere motorscooter de hemel in te prijzen maar is het meer de verhouding van gewicht in combinatie met vermogen. Hoe lichter, hoe wendbaarder, hoe kleiner de wielen, hoe meer winkelwagentjes effect en zo hoek je door de stad. De jeugd weet dat allang. Voor buiten de stad het liefst meer vermogen zodat je toch lekker boven de 100 uitkomt en hoe groter de wielen, des te meer comfort. Bovendien slijten banden nu éénmaal minder snel naarmate ze groter zijn. Kleine bredere banden zullen meer rolweerstand hebben, dus minder comfortabel en bovendien invloed hebben op het verbruik. Desondanks is een motorscooter een hoop fun, gemakkelijk te bedienen en zou het de oplossing kunnen zijn voor het file-leed als men het rijden hierop tot 125 cc zou vrijgeven voor automobilisten.

Echter is het niet even opstappen en maar doen. Hiervan heb ik genoeg voorbeelden gezien in het buitenland. Ook het vermogen van een lullige 80 cc wordt vaak flink onderschat en menig eerste ritje van onervaren scooterrijders eindigd achter in een geparkeerde auto of erger. Een motorrijbewijs is weer teveel gevraagd. Een leuke tussen oplossing is een soort opfriscursus waarna een certificaat wordt gegeven waarna de adspirant motorscooter-noob veilig kan deelnemen aan het nederlandse verkeer. En ik ben me bewust dat in sommige landen om ons heen men direkt kan opstappen, maar toch is daar de plaatselijke verkeerssituatie toch iets anders en bovendien de voorgeschiedenis van stapsgewijs invoeren van meer vermogen naarmate de leeftijd vordert misschien iets anders. Als ik erg zwart wit kijk en de gemiddelde automobilist in de stad zie rijden, zie ik een hoop brokken voor me als ze ook nog een keer defensief moeten leren rijden. In de auto kun je nog een keer "sorry" zeggen maar op de motorscooter of motor krijg je niet snel een tweede kans.-quote




Helemaal mee eens; kleinere wielen zijn ideaal in de stad maar ook op de buitenwegen vind ik de wendbaarheid daarvan erg prettig; het comfort lijdt er mijns insziens niet onder.
Ik ben ook niet meer voor het klakkeloos vrijgeven van [toch best snelle] 125cc motoren; aantoonbare rijervaring dmv een certificaat lijkt mij een prima oplossing.
 
Laatst bewerkt:
leuke reactie`s allemaal wordt steeds wijzer en inderdaad ik rij veel in de stad en hoef maar 2km snelweg om op mijn werk tekomen dus wie heeft er een motorscooter tekoop |( *O*
 
om eerlijk te zijn niet zoveel wil eerst proberen of ik het wel leuk en fijn vindt rijden als het bevalt kan ik altijd nog een goede en mooie kopen dit is eigenlijk om te oefenen [dus zo min mogelijk aub hoeft niet mooi maar goed ]
 
Misschien een leuke gebruikte Honda Lead voor een paar centen. Ik zag ze al staan voor €300.- op MP.

Een optie kan ook zijn dat je er eerst eens eentje huurt om te proberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan