Motorscooter

TonyD1984

MF'er
2 aug 2010
76
0
Ik ben op zoek naar een motorscooter voor woon-werkverkeer.. ik doe vooral stad, autosnelweg doe ik niet echt, maar zou toch wel wat vermogen willen (een 300)..

Voor de rest:

- wil rijden in alle weersomstandigheden
- voldoende bergruimte voor helm of kleine laptop
- verbruik zo laag mogelijk!
- die grote motorscooters zijn niet echt men ding qua design, dus ben eerder op zoek naar een tussenmodel zoals Vespa GTS, of Aprilia Scarabeo

Voorstellen?
 
het beste is om proefritjes te maken op verschillende modellen, model keuze is meer persoonlijk

Bij een vespa moet je iets inleveren aan opberg mogelijkheden maar daar krijg je wel een mooier model voor terug
 
Laatst bewerkt:
- verbruik zo laag mogelijk!
Zeker dan dat je een 300 wilt? Als je niet van plan bent snelweg te gaan doen dan moet je misschien maar eens gaan proefrijden op iets lichters, scheelt je behoorlijk in aanschaf- en brandstofkosten.
 
probeer eens een honda pcx?
- goeie aanschafprijs (voor een honda)
- genoeg bergruimte
- verbruik 1:40
- met een hoger windscherm zit je redelijk uit de wind/regen
- makkelijk te stallen, niet zo groot/breed

het is wel een 125 cc, maar je bent geen rijdende chicane :]
 
Burgman is te groot..

Voorlopig diegene die ik voor ogen heb zijn:

- Vespa GTS300 super sport
- Yamaha X-City 250
- Aprilia Scarabeo 300

Alledrie niet té groot of klein, 250-300cc, de Aprilia kost 1000 euro minder hier in België..

Iemand info over deze 3 modellen over verbruik, topsnelheid, rijden in regenweer?

Of zijn er nog modellen van dezelfde klasse/grootte die ik over het hoofd zie?
 
Laatst bewerkt:
volgens mij weet je al wat je wil en is heel dit geleuter overbodig

vragen naar info die in een folder staat

en als het regent dan wordt je nat

Duhhh

groeten
 
Sportcity 300?

Sportief rijwielgedeelte.

Goedkoper dan de door jouw genoemde drie alternatiever.
 
...Of nog modellen van dezelfde klasse/grootte die ik over het hoofd zie?...
Misschien.... Laat ik hem dan toch maar noemen.

kymco_downtown_300i_2009_01.jpg


Iets groter dan de modellen die je noemde maar duidelijk kleiner dan een Burgman. Heeft een echt 300 cc blok met 31 pk en een voor zijn klasse grote bagageruimte.
 
volgens mij weet je al wat je wil en is heel dit geleuter overbodig

vragen naar info die in een folder staat

en als het regent dan wordt je nat

Duhhh

groeten

als jij dit geleuter vindt, lees dit topic dan niet aub en geef zeker geen overbodige reacties als deze..

ik heb dit forum vooraf geraadpleegd en heb hierbij gemerkt dat er enkele mensen zijn met zeer goeie tips, mag ik hier dan geen gebruik van maken??

voor mij is dit segment van motorscooters volledig onbekend, daarom raadpleeg ik dan ook dit forum (waarvoor het trouwens gemaakt is, niet voor lullige comments als deze)
 
scarabeo 300 rijdt bij mij meest tussen de 1 op 29,5 en 1 op 30.
bij rustiger optrekken 1 keer 1 op 34,5 gereden
topsnelheid 140 km/u
nieuwe olie bij 1000km dan 10.000km dan 20.000 km.
eerste keer kleppen stellen bij 20.000km
intergrale helm van mij past maat M.
laptop past ook.
60 km/u net boven stationair.
100km/u helft van gas hendel open
bij rustig optrekken en niet harder dan 120km/u zuiniger dan honda sh 150 cc
 
vespa gts 300 ,mooi ding, minder bagageruimte, minder zuinig dan scarabeo , waarom weet ik niet , misschien trekt hij sneller op en een iets lagere topsnelheid {130km/u?}
en veel duurder in aanschaf.
 
Laatst bewerkt:
Niet te vergeten kleinere wielen. Dat is een groot nadeel in de regen en bij een sportieve rijstijl.

Verder is zo`n Vespa 300 natuurlijk een fantastische scooter om te zien.
 
Voor een Vespa zou ik niet gaan. Maar ik ben dan ook niet echt retro gericht.
Het blijft toch moderne technologie in een oud kleedje? En tegenwoordig vooral een modeverschijnsel waar je voor bij betaald. Waarom een retro vespa als er moderne motorscooters bestaan?
Ik stel me ook vaak vragen ivm met de veiligheid van zo'n ding, dat ondertussen toch ook al een 300cc heeft meegekregen. Om maar iets te noemen, die kleine wieltjes en die enkele schokdemper vooraan?
Dan zou ik meer vertrouwen hebben in de Kymco downtown 300. Trouwens de snelste in zijn klasse als je de tests mag geloven. En naar mijn persoonlijke mening, zoveel mooier dan een retro scooter. Ik weet niet of zo'n Vespa standaard een scherm heeft? Want bij 130km/u krijg je al heel wat turbulentie te verwerken.

Het is een bekend fenomeen dat men voor te licht gaat. En men alleen rekening houd met de max. snelheid op de teller. Vroeg of laat moet je toch eens over de autosnelweg, en ga je dat best leuk vinden. En dat is het balen als ie niet vooruitkomt en je tussen de vrachtwagens hangt. Een 300cc is een goed alternatief, snel genoeg op de autosnelweg en nog licht genoeg om handelbaar te zijn in de stad.
 
Laatst bewerkt:
Ga voor de Scarabeo 300.

Doet niet veel onder qua rijden op een Honda SH 300i(vind ik persoonlijk). Je hebt dan wel fatsoenlijke bagageruimte. Is betaalbaar. En een 300cc blok is gewoon een perfecte mix, waar je niet snel verveeld van raakt. Is ook nog voldoende zuinig.

Eind dit jaar komt de Piaggiogroep met een 350cc(eerste model: Beverly). Ik ben erg benieuwd daarna. Rijdt je veel in de stad dan: 300 of 250cc. Rijdt je veel op de snelweg dan zeker 300cc of zelfs 350cc(afwachten nog), als je een compacte scooter wilt.

Meer dan 350cc, heb je in veel gevallen niet meer nodig. Of je moet heel veel snelweg met grote afstanden rijden of toeren(maar dat is mijn persoonlijke mening).
 
500cc rijdt wel heel erg lekker,voldoende rust bij 80/100/120 en even snel een vrachtwagen inhalen is ook lekker met een beetje reserve.
gr mart piaggio x9 500
 
Die Scarabeo 300 is veel waar voor je geld. De Downtown 300 die Hybride aandraagt heeft een iets meer volwassen look en daarnaast veel power voor zn 300 cctjes.

Je zou ook eens kunnen kijken naar de Piaggio Beverly Cruiser 300, net nieuw.
 
de scarabeo en de beverly 300 allebei een grote ruimte onder het zadel , zelfde blok {afstelling??}
ik denk dat de downtown 300 een stuk meer verbruikt.
wat kost de scarabeo eigenlijk in Belgie??
in Nederland koste ze eerst 4990 + 350 afleverings kosten, ik had geluk in de crisis rijklaar voor 3990+ gratis thuis bezorgd.
in Italie waren ze zelfs nog een stuk duurder toen.
nu kosten ze weer 4490 als ze er nog zijn.

de kymco schuurt over de grond zie filmpje
 
Laatst bewerkt:
de scarabeo en de beverly 300 allebei een grote ruimte onder het zadel , zelfde blok {afstelling??}
ik denk dat de downtown 300 een stuk meer verbruikt.
wat kost de scarabeo eigenlijk in Belgie??
in Nederland koste ze eerst 4990 + 350 afleverings kosten, ik had geluk in de crisis rijklaar voor 3990+ gratis thuis bezorgd.
in Italie waren ze zelfs nog een stuk duurder toen.
nu kosten ze weer 4490 als ze er nog zijn.

de kymco schuurt over de grond zie filmpje

ik heb een scarabeo gevonden voor €3990, er staat niets van rijklaarkosten bij..

300cc is voor mij meer dan voldoende, ik heb namelijk ook een Morini Corsaro :+ als ik de autosnelweg op wil, pak ik dat beestje wel!

de Vespa en Scarabeo schieten er voor mij qua design uit, de Vespa is mooier, de Aprilia dan weer goedkoper, handiger (schermpje,betere wielen en bescherming voor tijdens regen) en ook zuiniger???

maar ja,de Vespa maakt heel veel goed met zen uiterlijk natuurlijk, zeker met dat mat grijs/zwart van de super sports..
 
Terug
Bovenaan Onderaan