Motorscooter

2 feb 2022
22
10
Goedenavond,

Ondertussen al heel wat kilometers op motoren gereden. Voor woon-werk verkeer zit ik de laatste tijd te kijken naar een motorscooter. Per dag rij ik 70 km 5 dagen per week. Ik rijd het hele jaar door en rijd dus ongeveer tussen de 14k en 20k per jaar.

Voor mij gaat het niet om het het uiterlijk van de motorscooter maar voornamelijk om het rijcomfort, windbescherming, opberg ruimte etc. Ik rijd zowel snelwegkilometers ( 100 km/h) en een stukje binnendoor (randweg en centrum). Op internet al heel wat rond gekeken en het valt mij op dat er weinig motorscooters op internet staan met een hoge kilometerstand. Ik vraag mij af of het financieel voordeliger is om een motorscooter te rijden dan een motor.

Zoals ik op internet kan lezen ligt het benzineverbruik uiteraard een stuk lager. Over de afschrijving van een motorscooter, onderhoudskosten, hoeveel kilometer een motorscooter ongeveer aan kan, overige kosten etc. kan ik weinig vinden. Ik hoor graag van jullie ervaringen op dit gebied.

Tot slot wat zijn volgens jullie goede betrouwbare motorscooters met een lage prijs per km.
 
Eigenlijk een vraag voor het scooter forum...
Je geeft niet aan wat je referentie is en je geeft niet aan wat voor scooter je zoekt.
Scooters hebben volgens mij lage km-standen omdat ze worden ingezet in en rond de stad en minder om ver mee te rijden. De meeste, m.n. 2 cilinders, kunnen echter gemakkelijk hoge kilometerstanden aan.
De passieve en daardoor vermoeiende zithouding op een scooter heeft mij juist doen overstappen naar een motorfiets. De weerbescherming was top, dat wel, maar dat geldt ook voor een Deauville om maar eens een goede en betaalbare commuter te noemen.
Als je er een wil die geschikt is voor de snelweg zit je al gauw aan een Burgman 650, SW-t 400/600 of T-max, althans dat is mijn bescheiden mening. Die hebben een 2 cilinder blok in het frame ipv een eenpitter op de swingarm. Het voordeel daarvan is een redelijke wegligging en redelijke prestaties. Het nadeel is dat de bedrijfskosten (verbruik, onderhoud, afschrijving) daarvan minstens even hoog zijn als van een middenklasse motorfiets.
Ik heb geen verstand van scooters met het blok op de swingarm.
Ik ken 1 zonder meer goede motorscooter: Silverwing/SW-t (zelf in 12 jaar 80.000 probleemloze kms mee gereden).
Andere aanraders: T-max (als ze niet alleen voor sprints zijn gebruikt), Burgman 650 (soms dure problemen versnellingsbak, als een bepaalde bout is vervangen o.k.).
 
Laatst bewerkt:
Het is wat je zelf belangrijk vind, merk, opbergruimte, cilinderinhoud en wat je budget is, maar hou wel minimaal 300 cc aan.
Zelf heb ik een Honda Forza 300 uit 2019, al rij ik niet veel vind ik dat deze scooter lekker rijd op de N wegen en in de stad en best mee kan op de snelweg, het is een zuinige maar wel pittig machine met veel opberg ruimte onder de zadel en in de topkoffer.
 
Eigenlijk een vraag voor het scooter forum...
Je geeft niet aan wat je referentie is en je geeft niet aan wat voor scooter je zoekt.
Scooters hebben volgens mij lage km-standen omdat ze worden ingezet in en rond de stad en minder om ver mee te rijden. De meeste, m.n. 2 cilinders, kunnen echter gemakkelijk hoge kilometerstanden aan.
De passieve en daardoor vermoeiende zithouding op een scooter heeft mij juist doen overstappen naar een motorfiets. De weerbescherming was top, dat wel, maar dat geldt ook voor een Deauville om maar eens een goede en betaalbare commuter te noemen.
Als je er een wil die geschikt is voor de snelweg zit je al gauw aan een Burgman 650, SW-t 400/600 of T-max, althans dat is mijn bescheiden mening. Die hebben een 2 cilinder blok in het frame ipv een eenpitter op de swingarm. Het voordeel daarvan is een redelijke wegligging en redelijke prestaties. Het nadeel is dat de bedrijfskosten (verbruik, onderhoud, afschrijving) daarvan minstens even hoog zijn als van een middenklasse motorfiets.
Ik heb geen verstand van scooters met het blok op de swingarm.
Ik ken 1 zonder meer goede motorscooter: Silverwing/SW-t (zelf in 12 jaar 80.000 probleemloze kms mee gereden).
Andere aanraders: T-max (als ze niet alleen voor sprints zijn gebruikt), Burgman 650 (soms dure problemen versnellingsbak, als een bepaalde bout is vervangen o.k.).
Bedankt voor het bericht. Heb nog geen een scooter specifiek op het oog. Heb wel gekeken naar de xmax 300, kymco x town 300, honda forza 350, beverly 400. Budget ligt rond de 4000 tot 6000 euro. Voornamelijk gekeken naar 1 pitters ivm aanschafprijs en benzine verbruik.
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk een vraag voor het scooter forum...
Je geeft niet aan wat je referentie is en je geeft niet aan wat voor scooter je zoekt.
Scooters hebben volgens mij lage km-standen omdat ze worden ingezet in en rond de stad en minder om ver mee te rijden. De meeste, m.n. 2 cilinders, kunnen echter gemakkelijk hoge kilometerstanden aan.
De passieve en daardoor vermoeiende zithouding op een scooter heeft mij juist doen overstappen naar een motorfiets. De weerbescherming was top, dat wel, maar dat geldt ook voor een Deauville om maar eens een goede en betaalbare commuter te noemen.
Als je er een wil die geschikt is voor de snelweg zit je al gauw aan een Burgman 650, SW-t 400/600 of T-max, althans dat is mijn bescheiden mening. Die hebben een 2 cilinder blok in het frame ipv een eenpitter op de swingarm. Het voordeel daarvan is een redelijke wegligging en redelijke prestaties. Het nadeel is dat de bedrijfskosten (verbruik, onderhoud, afschrijving) daarvan minstens even hoog zijn als van een middenklasse motorfiets.
Ik heb geen verstand van scooters met het blok op de swingarm.
Ik ken 1 zonder meer goede motorscooter: Silverwing/SW-t (zelf in 12 jaar 80.000 probleemloze kms mee gereden).
Andere aanraders: T-max (als ze niet alleen voor sprints zijn gebruikt), Burgman 650 (soms dure problemen versnellingsbak, als een bepaalde bout is vervangen o.k.).

Wat bedoel je met passieve zithouding?
Ik zit er niet veel anders op dan op een andere motor. (tourmotor bijvoorbeeld)
En ik vind de wegligging van mij beverly 500 ook meer dan voldoende voor woon werk verkeer.
Dan kan hij waarschijnlijk nog harder door de bocht dan dat ik durf. ;)
 
Wat ik voornamelijk het belangrijkst vind is dat de afschrijving, onderhoudskosten en benzineverbruik niet hoger liggen dan een gemiddelde motor. (Het liefst zo laag mogelijk maar wel een betrouwbare motor). Als iedereen aangeeft dat het niet voordeliger is om een motorscooter te rijden blijf ik lekker door tuffen op de motor.

Mijn punt om te kijken naar een motorscooter was voornamelijk het feit dat ik gemakkelijk een helm, rugtas, jas etc kan opbergen. Daarnaast wil ik wat meer bescherming van de weersomstandigheden en daarbij het gemak van het rijden op een motorscooter.
 
Dat ligt aan je huidige motor natuurlijk.
Ik kom van een bmw r1150r af dus:
- zuiniger met benzine. 1 op 22 tegenover 1 op 16
- banden zijn echt veel goedkoper en ik doe er langer mee
- verder onderhoud is zo'n beetje hetzelfde. (Doe alles zelf)

Afschrijving zou ik niet weten, ik koop oud en rij door tot de sloop.
Ik vind het vooral fijner rijden (automaat), lichter en dus beter handelbaar en beschut zitten.
Voor bagageruimte moet je geen beverly 500 kopen. Helm past niet onder het zadel.
Voor mij geen bezwaar, ik gebruik dat niet.
 
Het ligt eraan wat je huidige motor is. Wel heb ik steeds wanneer ik ergens in een stad moet zijn met veel stoplichten, dat ik met een 'normale' motor wel eens gek wordt van continu de koppeling ingetrokken moeten houden als je staat te wachten. Alleen op dat soort momenten zou ik een automaat wel heel chill vinden. Qua weerbestendigheid kan een volledige kuip en windscherm wel een oplossing biedenn.
Zelf helemaal geen fan van, maar gezien deze motor al veelvuldig langsgekomen is op dit forum... Is zo'n Honda NC750 niks voor je? Comfortabele, zuinige motor zou dat moeten zijn. Heb je gelijk een volledige kuip voor je hangen en deze motor had volgens mij ook opbergruimte waar je normaal de benzinetank zou verwachten.
 
@Disaster-Master is een groot scooter fanaat. Hij vind zelf dat hij als een koning rijd en mist alleen nog een roof boxxerr helm, maar hij is er niet minder om hoor. Hij kan je vast wel helpen
 
  • Haha
Waarderingen: *RW*
Wat bedoel je met passieve zithouding?
Ik zit er niet veel anders op dan op een andere motor. (tourmotor bijvoorbeeld)
En ik vind de wegligging van mij beverly 500 ook meer dan voldoende voor woon werk verkeer.
Dan kan hij waarschijnlijk nog harder door de bocht dan dat ik durf. ;)
Dat is ook een kwestie van lichaamsbouw en persoonlijke smaak. De voeten ver naar voren en het stuur redelijk dichtbij leidt bij mij al gauw tot een licht achterover hangende zoutzak-houding. En geeft na een uurtje klachten die ik op een toermotor pas na een halve dag heb.

De gewichtsbalans van de gemiddelde scooter is zodanig dat er meer gewicht op het achterwiel rust (bij de meeste toermotoren is dat ca 50/50). Dat gecombineerd met lange wielbasis en niet al te strak (en ongunstig gevormd) frame heeft invloed op de wegligging. Mijn SW tordeerde al bij oneffenheden in de bocht of bij schuin de oprit af. En op de snelweg gaf hij regelmatig een siddering bij richels (en dat lag niet aan versleten lagers, bandenspanning of zo). Het beïnvloedde het wegcontact of de koers nauwelijks, maar het geeft evenmin veel vertrouwen…
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor het bericht. Heb nog geen een scooter specifiek op het oog. Heb wel gekeken naar de xmax 300, kymco x town 300, honda forza 350, beverly 400. Budget ligt rond de 4000 tot 6000 euro. Voornamelijk gekeken naar 1 pitters ivm aanschafprijs en benzine verbruik.
Als het om lagere kosten gaat, moet je zeker in die richting zoeken. Het verbruik van mijn Silverwing 400 was ruim 30% hoger dan van mijn NC 750 X! En de onderhoudskosten waren vergelijkbaar.

P.s. Reken dan op een acceleratie tijd die minstens het dubbele is van een middenklasse motor en een top van max 130 echte km/u. Als je daarmee, en met de zitpositie, kunt leven heb je relatief goedkoop vervoer, met top weersbescherming en standaard bagageruimte. Let ook op de service interval: je wilt niet 2x per jaar bij de dealer staan.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor het bericht. Heb nog geen een scooter specifiek op het oog. Heb wel gekeken naar de xmax 300, kymco x town 300, honda forza 350, beverly 400. Budget ligt rond de 4000 tot 6000 euro. Voornamelijk gekeken naar 1 pitters ivm aanschafprijs en benzine verbruik.
ik heb zelf een xtown 300 echter qua budget prima, zitcomfort prima, zuinig, eigenlijk prima scooter op 1 ding na en dat is de topsnelheid. die ik voor binnendoor en N wegen prima maar snelwegen komt hij te kort. ik heb wel een groter scherm en voor mijn woonwerk prima
 
Terug
Bovenaan Onderaan