Motorscooterrijbewijs

vlampijp

Rookie
4 mrt 2021
4
3
Ik ben woonachtig in Tilburg en zou graag het motorscooterrijbewijs willen halen. Nu kom ik tot de conclusie dat rijscholen die dit soort rijles geven zeer schaars zijn. Heeft iemand adressen in Brabant voor het halen van het motorscooterrijbewijs (A1 of A2 maakt niet uit)? Want ik loop erg vast met mijn zoektocht op dit moment.
 
Als ik gebruik maak van de rijschoolzoeker van het CBR vindt je 15 geschikte rijscholen in en nabij Tilburg, dus dat deze schaars zijn vindt ik een vreemde conclusie. Het is dan ook geen motorscooter rijbewijs maar gewoon een motor rijbewijs dat je nodig hebt. Het type A1, A2 of A is afhankelijk van je leeftijd.
 
Laatst bewerkt:
Als ik gebruik maak van de rijschoolzoeker van het CBR vindt je 15 geschikte rijscholen in en nabij Tilburg, dus dat deze schaars zijn vindt ik een vreemde conclusie. Het is dan ook geen motorscooter rijbewijs maar gewoon een motor rijbewijs dat je nodig hebt. Het type A1, A2 of A is afhankelijk van je leeftijd.
Dan zit je met 1 ding fout.
Er bestaat wel degelijk een “motorscooterrijbewijs”.
Dit betreft een rijbewijs A1, A2 of A met aantekening automaat.
Alleen zijn er zeer weinig motorrijscholen die les geven op een automaat.
 
Dan zit je met 1 ding fout.
Er bestaat wel degelijk een “motorscooterrijbewijs”.
Dit betreft een rijbewijs A1, A2 of A met aantekening automaat.
Alleen zijn er zeer weinig motorrijscholen die les geven op een automaat.
Het is alleen de vraag of je dat moet willen. Alleen automaat is best wel een beperkende factor en zo moeilijk is schakelen ook weer niet.

En als je een normale motor kunt rijden, is een motorscooter ook niet moeilijk.
 
jaren gereden met motor en dus A, nu door omstandigheden ben ik motor af en motorscooter gaan rijden. bevalt me prima. bij auto rijbewijs ook handgeschakeld gehaald maar automaat is wel prettig.

ik begrijp keuze voor automaat volledig maar wat je wilt is niet altijd makelijkste weg. er zullen rijscholen zijn die automaat doen maar dan is het zoeken, doe je gewoon schakel dan is keuze eenvoudig.

mijn advies is weeg beide tegen elkaar af. wil je echt alleen cvt dan ga zoeken en je zult vinden.

Bouke
 
dan is het nog steeds geen motorscooter rijbewijs maar Motorrijbewijs met automaat en er zijn zat fietsen tegenwoordig die met een Dsg DCT of andere vorm van (Half) automaat komen mag je dan allemaal mee rijden Tenzij medisch
Als er geen eentje in de buurt zit zelf in overleg met de rijschool zijn een 2de handsje kopen iets van een 300cc en je zit al over de 11kw
 
Dan zit je met 1 ding fout.
Er bestaat wel degelijk een “motorscooterrijbewijs”.
Dit betreft een rijbewijs A1, A2 of A met aantekening automaat.
Alleen zijn er zeer weinig motorrijscholen die les geven op een automaat.
Ik weet niet of het dat is wat Vlampijp zoekt. Hij/zij heeft nog niet gereageerd.
 
Dankjewel voor jullie snelle reacties! Ik ben echt op zoek naar het 'motorscooterrijbewijs' inderdaad, dus een motorrijbewijs met een automaat aantekening. Ik wil dit omdat ik eigenlijk niet erg veel interesse heb in motoren maar meer in motorscooters. Het rare is dat zelfs het CBR mij hier niet bij kon helpen, zij hadden geen adressen of cijfers van rijscholen die dit deden... Na enorm veel rijscholen te hebben benaderd heb ik vandaag een rijschool gevonden die binnenkort een motorscooter gaat aanschaffen dus ik heb gelukO-)
 
Deel die rijschool dan even, voor de volgende die (hopelijk) de zoektfunctie gebruikt.. :)
 
Dankjewel voor jullie snelle reacties! Ik ben echt op zoek naar het 'motorscooterrijbewijs' inderdaad, dus een motorrijbewijs met een automaat aantekening. Ik wil dit omdat ik eigenlijk niet erg veel interesse heb in motoren maar meer in motorscooters. Het rare is dat zelfs het CBR mij hier niet bij kon helpen, zij hadden geen adressen of cijfers van rijscholen die dit deden... Na enorm veel rijscholen te hebben benaderd heb ik vandaag een rijschool gevonden die binnenkort een motorscooter gaat aanschaffen dus ik heb gelukO-)
Prima, Vlampijp.
Maar toch: zou je echt niet overwegen om een schakelbewijs te behalen? Je hebt meer keuze in rijscholen en je hebt er geen enkel nadeel van als je daarna met een scooter rijdt.
Nu ben je niet zo in motoren maar je weet niet wat de toekomst brengt. Misschien heb je op een dag wel die interesse.
 
@vlampijp Ik zou persoonlijk ook voor het volle A-rijbewijs gaan behalve als om één of andere reden het hele traject voor het behalen van een motorscooterrijbewijs stukken goedkoper is.

Niets mis met je keuze trouwens maar heb zelf graag de keuze om éénder welke machine op te springen en te gaan rijden. Ben begonnen met een brommertje, dan geschakelde motoren, dan DCT en momenteel rijd ik met een motorscooter. Hopelijk in de toekomst nog een geschakeld speelgoedje voor erbij. Ben dus toch blij met m'n volle A.

Veel succes met je keuze en lessen alvast! Hou de glimmende kant naar boven gericht~ ^__^
 
Al zou ik 100% zeker weten nooit een schakelmotor te willen, dan nog zo mijn zoekvraag eerder zijn " wat is de beste motorfiets rijschool in mijn regio"! De kwaliteit van de rijschool is veel belangrijker dan of ze toevallig ook een motorscooter hebben staan. Goed schakelen leer je in 1 of 2 lesjes, de rest is belangrijker...
 
Aan dat schakelen is niets aan en al zeker niet als je dat gewend bent van je auto.
Als je dan overschakelt op een scooter vallen die koppeling links en dat schakelpedaaltje weg en heb je links je achterrem.
En dat ben je dan weer gewend van je fiets.
Mij heeft het welgeteld 0 seconden tijd gekost om aan het rijden met een scooter te gewennen.
 
Als je met de tijd nog eens een oudere / klassieke motorscooter wilt gaan rijden, dan is dat ook vaak met versnellingen. Misschien nog een rede om voor het “normale“ volledige rijbewijs te gaan.
 
Nogmaals bedankt voor alle reacties! Ik zal het nogmaals eens afwegen wat ik zal gaan doen, wie weet krijg ik inderdaad later interesse voor een schakelmotor.... De rijschool die ik heb gevonden voor het lessen op een motorscooter is Rijschool Mika in Kaatsheuvel.
 
Goed informeren en afwegen is inderdaad de beste start. Wens je alle succes. In elk geval schakelen is écht niet moeilijk hoor, vond indertijd de manoeuvres met automaat en schakel even irritant. 😉
 
Nogmaals bedankt voor alle reacties! Ik zal het nogmaals eens afwegen wat ik zal gaan doen, wie weet krijg ik inderdaad later interesse voor een schakelmotor.... De rijschool die ik heb gevonden voor het lessen op een motorscooter is Rijschool Mika in Kaatsheuvel.
Ik woon in BE maar Kaatsheuvel ken ik uit mijn jeugd: de Efteling.
 
Ik zal het nogmaals eens afwegen wat ik zal gaan doen, wie weet krijg ik inderdaad later interesse voor een schakelmotor.
Net als de meesten hier raad ik aan om gewoon voor de volle A te gaan, zonder beperkingen.
Met een hand ... eu ... voetgeschakelde motor leren rijden, dan mag je óók automaat rijden.
Omgekeerd (nog) niet. Maar dat gaat binnenkort veranderen (als dat al niet zo is).
Indien het nog niet zo is, ik zou er niet op wachten, en lessen op geschakelde motoren. Dan heb je de handelingen geleerd, en als je ooit toch overgeschakeld op geschakeld, ben je er zo weer mee weg.

Persoonlijk heb ik ook liever automaat. Bij een auto geen probleem. In motoren nog steeds niet te veel keuze. Tenzij ik voor een scooter zou gaan, maar daar ben ik dan weer niet zo een liefhebber van. Kwestie van persoonlijke smaak/keuze he.

Maar, een rijbewijs dat je in geen geval beperkt in keuze, zowel wat betreft automaat of geschakeld, alsook in kW, daar zal je nooit spijt van krijgen.

Het hangt natuurlijk van je leeftijd af. Ben je al 24? Dan kan je in één keer gaan voor je onbeperkte A :t
 
Net als de meesten hier raad ik aan om gewoon voor de volle A te gaan, zonder beperkingen.
Met een hand ... euh ... voetgeschakelde motor leren rijden, dan mag je óók automaat rijden.
Omgekeerd (nog) niet. Maar dat gaat binnenkort veranderen (als dat al niet zo is).
(...)
Dat is interessant nieuws. Is dat zo? Is daar sprake van? En op welk beleidsniveau?

Blijkbaar wordt er in de VS geen verschil meer gemaakt tussen manueel en automatisch vanuit de redenering dat het aandeel manuele bakken zeer gering is en dat het kleine aantal mensen dat manueel wil rijden dan wel zelf zullen uitzoeken hoe je dat doet.
Omgekeerd wordt traditioneel in de EU de redenering toegepast dat auto's in grote meerderheid manueel zijn en dus is manueel de norm.
 
Is dat zo? Is daar sprake van?
Ja, dat is zo. De reden is omdat in West Europa steeds meer en meer automaat gekocht wordt.

Alleen geen idee meer of dat het de bedoeling was dat dat vanaf dit jaar, of vanaf volgend jaar in voege moet gaan.

Ik dacht dat het in de USA altijd zo geweest is, rijbewijs behalen met automaat, maar handgeschakeld dan ook mag?

Btw: van waar in Vlaams Brabant ben jij?
Ik woon in Ezemaal, Landen.
mag ook via PB als je dat niet openbaar wil delen ;)
 
Ik ben woonachtig in Tilburg en zou graag het motorscooterrijbewijs willen halen. Nu kom ik tot de conclusie dat rijscholen die dit soort rijles geven zeer schaars zijn. Heeft iemand adressen in Brabant voor het halen van het motorscooterrijbewijs (A1 of A2 maakt niet uit)? Want ik loop erg vast met mijn zoektocht op dit moment.
Je kan ook een gebruikte motorscooter of motorfiets met DCT kopen, deze verzekeren als lesmotor(scooter) en er een L bordje opschroeven, dan vragen of je instructeur de lessen vanaf je woning kan starten en dan, na jouw les, met de volgende leerling(en), jou weer thuis afzetten.

Het voordeel is dat je dan al een motorscooter of motorfiets met DCT hebt, en bij een motorrijschool dicht bij jouw in de beurt kan lessen, en kan lesgeld schelen omdat ze geen benzine, verzekering en onderhoud kosten hebben.

Voor de theorie en praktijklessen maakt het ook niet uit, schakel of automaat, beide AVB en AVD examens moeten aan dezelfde examen eisen voldoen.
 
Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan