"Motorscooters zijn geen echte motoren"

PeterCC

Die hard MF'er
9 mrt 2019
588
138
(...)
Zijn er eigenlijk officiële benamingen voor die dingen? Ik noem ze gewoon allemaal scootjes. Of ze nu 50CC, 125CC of meer CC hebben. Ik weet dat er nog subcategorieën zijn maar weet niet goed wanneer welke van toepassing zijn.
Toen ik mijn BV 300 binnenbracht voor onderhoud vroegen ze mij: "Is het een MP3?" Ik zei: "Nee, een Beverly 300."
Het antwoord: "Een grote, dus." (voor de duidelijkheid: de scooter stond buiten en ze konden hem niet zien)
Zij maken blijkbaar onderscheid tussen een "scooter", alles vanaf 50cc en alle Vespa's, en "een grote", dat is dan een Beverly of een MP3.
Ik vermoed dat het met de bandenmaat te maken heeft. De Beverly heeft een voorwiel van 16 inch en een achterwiel van 14 inch. Vespa's hebben voor- en achteraan 12 inch.

downsider

MF veteraan
30 mrt 2008
17.123
5.095
tilburg
Toen ik mijn BV 300 binnenbracht voor onderhoud vroegen ze mij: "Is het een MP3?" Ik zei: "Nee, een Beverly 300."
Het antwoord: "Een grote, dus." (voor de duidelijkheid: de scooter stond buiten en ze konden hem niet zien)
Zij maken blijkbaar onderscheid tussen een "scooter", alles vanaf 50cc en alle Vespa's, en "een grote", dat is dan een Beverly of een MP3.
Ik vermoed dat het met de bandenmaat te maken heeft. De Beverly heeft een voorwiel van 16 inch en een achterwiel van 14 inch. Vespa's hebben voor- en achteraan 12 inch.

De mijne is 600 cc,dus jij hebt dan nog een "kleintje" 😇 .
Verder zit het niet in de diameter van de wielen maar in de breedte "de mijne" is achter 160 mm breed😁

Tankdop95

KLE 500
21 feb 2018
180
99
Ben geen fan van scooters, maar ze rijden in de winter wel door! Dat effect is nu al te zien, heel stuk minder motoren op de weg maar scooterrijders blijven gaan.

downsider

MF veteraan
30 mrt 2008
17.123
5.095
tilburg
Ben geen fan van scooters, maar ze rijden in de winter wel door! Dat effect is nu al te zien, heel stuk minder motoren op de weg maar scooterrijders blijven gaan.

Yep ik dus ook woon/werk.
Ik wou in de winter doorrijden,maakte me niet uit wat.
Een puntgave triumph daytona 675 was ik zuinig op,dus dan maar wat erbij.
Oog laten vallen op een motorscooter ,de rest is geschiedenis.
Het is het meest logische en praktische vervoersmiddel op 2 wielen 🤗

Laatst bewerkt:

RG-gamma

MF veteraan
29 nov 2009
19.200
4.802
Recent nog een collega gehad die me in plat 'Antwaarps' wist mee te delen: "Een scooter is een scooter, maakt niet uit welk vermogen er achter schuilt. Rijdend toilet blijft rijdend toilet".

Zijn er eigenlijk officiële benamingen voor die dingen? Ik noem ze gewoon allemaal scootjes. Of ze nu 50CC, 125CC of meer CC hebben. Ik weet dat er nog subcategorieën zijn maar weet niet goed wanneer welke van toepassing zijn.
Natuurlijk ,toiletten heb je toch ook in verschillende categorieën,zo heb je het maxi bidet en de maxi scoot :+

Old Scoot

MF'er
3 okt 2020
90
65
Echt / Susteren
........Zijn er eigenlijk officiële benamingen voor die dingen? Ik noem ze gewoon allemaal scootjes. Of ze nu 50CC, 125CC of meer CC hebben. Ik weet dat er nog subcategorieën zijn maar weet niet goed wanneer welke van toepassing zijn.
snor scooter max 49,9 cc [mag zonder helm gereden worden], brom scooter max 49,9 cc [helm plicht] en verder alles vanaf 50 cc is een motor scooter.

Stu-020

Rookie
15 jul 2020
14
12
Amsterdam
Ik vind het echt zo onbelangrijk of andere motorrijders naar me zwaaien als ik rij. Want, het elkaar groeten heeft allang zijn waarde verloren..

Vroeger reed ik geschakeld en dat vond ik toen leuk. Maar, tegenwoordig rijd ik automaat op een BV350 en dat vind ik nu nog leuker. Het verkeer is gewoon behoorlijk veranderd de laatste 10 jaar. Wil je lekker vlot door de stedelijke regio, dan is het eigenlijk een no-brainer.. Super snel en erg wendbaar. Rij jij geschakeld en rij je < 600cc? dan ga je me 0-100 echt niet bij houden. Dus ja,.. wat is echt?
Over echt gesproken, .. de meeste 'echte motorrijders' zijn in de periode oktober t/m maart 'echte autorijders' 😂 Want, als het kouder is dan 15 gr. of een beetje nat, dan zit deze 'echte motorrijder' binnen.. Nog knap eigenlijk dat deze 'cole zwaaiers' de 1000km per jaar halen 😜

Tommy D

Die hard MF'er
Donateur
1 sep 2007
582
72
Assendelft
Nou als het met bakken tegelijk naar beneden komt pak ik ook liever de auto hoor. Het is een Motorscooter, geen Waterscooter. Oh, en als het mistig is.. vorige week behoorlijke mist, maar ik heb een “hoger” windscherm en daar was gewoon niet meer doorheen te kijken.

Omnibus

Die hard MF'er
11 apr 2016
405
52
“ motorscooters zijn geen echte motoren “ .
Als dat wel zo was zou ik wel een motor hebben gekocht.
SH 300 rijder.

Robinjo

MF veteraan
17 mei 2003
10.327
844
Driebergen
Facebook
link
Nou als het met bakken tegelijk naar beneden komt pak ik ook liever de auto hoor. Het is een Motorscooter, geen Waterscooter. Oh, en als het mistig is.. vorige week behoorlijke mist, maar ik heb een “hoger” windscherm en daar was gewoon niet meer doorheen te kijken.

Yay, een discussie wat een echte scooterrijder is! _O-

Bovenaan Onderaan