"Motorscooters zijn geen echte motoren"

Interessant.
Ik heb enkel mijn papieren rijbewijs B uit 1979 maar daar zit alleen een knip op de B.
Jij hebt een bankkaart-formaat. Dus als ik er ook zo één zou gaan halen zullen de categorieën AM, A1, A2 en A evengoed aangegeven worden met dezelfde datum als de B en zonder beperking?
Had je hem dan nooit verlengd ?
 
3 wielen is een auto.
Klaar 😏
3 Wielen is een driewieler.
1661153417160.png
 
Daarom zeg ik altijd tegen mijn vrouw, ga maar stoppen als het groen is tegen de tijd dat het rood is sta je wel stil en kun je weer opkrabbelen en wegrijden met groen.
En ook met de auto (vooral de Renault Captur), afremmen als het licht groen is, want het zou zomaar eens van kleur kunnen veranderen.
 
Maar wat doen driewielers nu eigenlijk in een onderwerp over motorscooters? De enige motorscooter met drie wielen is een motorscooter met zijspan...

023104fe-cc62-4c0f-9fbf-cf15c5736f3b-1633762310.jpg



(Anders is het namelijk geen motorscooter, maar een bontkraagjes-mobiel, deels onderworpen aan maffe Belgische wetgeving in Nederland, wanneer je wielen te dicht bij elkaar staan...)
 
Je wil er niet aan denken wat zo'n zijspan aan krachten uitoefent op het frame van een Vespa... je mag dan ook zoveel versterken als je wil aan de koppeling, maar de basis blijft toch dat geplooid blik van een uit de kluiten gewassen brommer...
 
Ik begin toch echt het gevoel te krijgen dat je echt nog steeds he-le-maal tot over je oren verliefd bent op de Vespa hoor. :+
Passioneel , zelfs ! 😀

Voor zover het iemand interesseert (not !), ik zou mijn Vespa zeker hebben gehouden, indien hij technisch in orde was geweest .

Mijn huidige Chinese BMWscooter is charmeloos en heeft sinds zijn introductie blijkbaar flink wat van zijn pluimen verloren : de kwaliteit van het huidige plastic is bedroevend , de uitstekende ByBre-remmen zijn inmiddels vervangen door obscure Spaanse remmen en de mijne werd afgeleverd met een misvormde luchtfilterkast, met alle gevolgen van dien … so much for factory quality control…

Blijft overeind : mijn uitstekende BMWdealer die ,zoals steeds, zijn uiterste best doet , hetgeen niet van mijn Vespadealer kon gezegd worden …
 
Eerlijk gezegd zou beide merken niet nemen,doe mij maar een betrouwbare Japanner.
Mijn werkgever was Vespa en BMW dealer,bij beide genoeg meegemaakt om het zelf nooit te kopen,hooguit
een klassieke Vespa omdat die zo leuk zijn en niet 3kwart van plastic zijn gemaakt.
 
Heb ook het nodige meegemaakt met Japanners : vooral HONDA bleek meermaals onbetrouwbaar te zijn .
Minste (of geen) problemen met Kawasaki , gevolgd door Yamaha … .
Tja bij Honda is ook nooit m,n favoriet geweest,Honda scooters zijn vreselijke apparaten,de goedkope zien er ook
echt goedkoop uit en de dure rijden voor geen meter,ben ooit met een Silverwing van Rotterdam naar Assen gereden,wat
een avontuur was dat,meerdere malen moeten stoppen omdat ik kramp kreeg en alles zeer ging doen,de meest verschrikkelijke
scooter waar ik op gereden heb.
 
Had je hem dan nooit verlengd ?
Nee. Hoef ik ook niet te doen. Mijn belgisch papieren rijbewijs is eeuwig geldig.
Die bankkaart-types moet je wel elke 10 jaar vernieuwen, zoals je ID kaart.
(volgens bericht in de krant zijn er nogal wat mensen hier die met een vervallen bankkaart-rijbewijs rondrijden omdat ze er niet aan gedacht hebben het te vernieuwen en je wordt daar ook niet toe uitgenodigd)
 
Nee. Hoef ik ook niet te doen. Mijn belgisch papieren rijbewijs is eeuwig geldig.
Moet niet gekker worden. Ik ben wel heel benieuwd naar de fysieke staat van zo’n papieren document na 60 jaar. Om nog maar te zwijgen over de gelijkenis van de foto met de werkelijkheid…
 
Is België niet ook dat land waar je je nummerbord altijd met je meeneemt? Dus waar je op je gloednieuwe Ferrari zo’n roestige stuk ijzer schroeft?

Wel duurzaam allemaal, dat dan weer wel ;)
 
Moet niet gekker worden. Ik ben wel heel benieuwd naar de fysieke staat van zo’n papieren document na 60 jaar. Om nog maar te zwijgen over de gelijkenis van de foto met de werkelijkheid…

Als hij niet meer leesbaar is moet je hem wel vervangen.
En misschien is een rijbewijs niet geldig als ID in België. (dat weet ik niet) maar in dat geval maakt die foto ook niet uit.
Ik vind het zelf gek dat ik na 10 jaar iets moet vervangen wat nog goed is. En dan nog op mijn kosten ook, terwijl het niet van mij is.
 
Moet niet gekker worden. Ik ben wel heel benieuwd naar de fysieke staat van zo’n papieren document na 60 jaar. Om nog maar te zwijgen over de gelijkenis van de foto met de werkelijkheid…
Mijn rijbewijs is 43 jaar oud en in perfecte conditie. Altijd netjes bewaard in mijn portefeuille.
 
Is België niet ook dat land waar je je nummerbord altijd met je meeneemt? Dus waar je op je gloednieuwe Ferrari zo’n roestige stuk ijzer schroeft?

Wel duurzaam allemaal, dat dan weer wel ;)
In principe klopt dat.
Je nummerplaat is gekoppeld aan de persoon, niet aan het voertuig.
Dat heeft ook zijn goede kanten. Maakt het makkelijk om je nummerplaat te onthouden.
Mijn vader heeft ongeveer heel de tijd rondgereden met zijn nummerplaat uit 1960.

Klopt niet helemaal omdat we in de loop van de tijd overgegaan zijn op 7 digit nummerplaten, in de zin van 1-AAA-111.
Bij een nieuwe inschrijving of een verhuis, in het algemeen een administratieve aanpassing, kreeg je automatisch ook zo een nieuwe 7 digit nummerplaat.

Maar er rijden in BE nog altijd massa's oude 5 digit en 6 digit nummerplaten rond, en als je je oude nummerplaat echt wil behouden dan kan dat ook door te kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat. Kost eenmalig 1000€. Je kan de gekste dingen kiezen voor je nummerplaat, zolang er maar minstens 1 letter in zit. Hier wat verderop heeft er iemand op zijn wagen een nummerplaat met enkel een "S". Nummerplaten met enkel 1 letter zijn zeldzaam. Er zijn er maar 25 want een A mag je niet kiezen. Die A is voorbehouden voor de koning.
 
Als hij niet meer leesbaar is moet je hem wel vervangen.
En misschien is een rijbewijs niet geldig als ID in België. (dat weet ik niet) maar in dat geval maakt die foto ook niet uit.
Ik vind het zelf gek dat ik na 10 jaar iets moet vervangen wat nog goed is. En dan nog op mijn kosten ook, terwijl het niet van mij is.
Voor zover mij bekend is een rijbewijs in BE niet geldig als ID.
 
Terug
Bovenaan Onderaan