"Motorscooters zijn geen echte motoren"

Maru

Rookie
1 jul 2019
25
28
Hallo mede motorscooterrijders, Maru hier. Ik zit met een "probleem" dat voornamelijk tussen de oren zit, zowel bij mezelf als bij anderen -- en dat is de stelling dat motorscooters geen echte motoren zijn.

Na het behalen van mijn rijbewijs heb ik een jaar lang op m'n CBF 500 gereden. Ik vind 'm mooi om te zien en vergeleken met andere motorfietsen weegt-ie niet veel, maar ik blijf het een lomp en onhandig apparaat vinden. Rechtdoor rijden is geen probleem, maar op lage snelheid een krap bochtje draaien of -- oh god -- 'm aan de hand verplaatsen is echt een drama. Ik ben maar een tenger vrouwtje, dus het zwaartepunt voelt al snel hoog aan. Dat is de reden waarom ik veel liever op een compacte motorscooter rijd. Laag zwaartepunt en zelf weegt het ook drie-keer-niets, dus heb ik veel meer zelfvertrouwen om mijn toertochtjes over onmogelijk smalle en kronkelige weggetjes te rijden. Ik geef niet veel om snelheid (boven de 100 km/u vind ik oncomfortabel), dus het vermogen van mijn Aprilia Leonardo 250 is meer dan genoeg.

Alleen voelt het als opgeven. Ik heb mijn A-volledig gehaald en mag dus overal op rijden. De Royal Enfield Himalayan is een motorfiets die veel fijner aanvoelt dan mijn CBF (waar manlief nu op rijdt), maar toch overweeg ik uiteindelijk zoiets als een Honda SH 300 te kopen als "Leo" uiteindelijk de geest geeft.

Waarom heb ik daar een probleem mee als een motorscooter mij gewoon beter bevalt? Omdat ik het idee heb dat motorscooterrijders als "minder" worden gezien door de "echte" motorrijders. Er wordt niet naar me gezwaaid als ik op de Leonardo rijdt (ook niet op N-wegen), terwijl ik op het stuur van de CBF maar beter een hand op een veer kan zetten -- zo vaak word ik begroet. Toen ik ervaren motorrijders ernaar vroeg, zeiden ze allemaal dat zij niet naar motorscooters zwaaien omdat het geen echte motoren zijn. Dat je niet naar een MP3 zwaait kan ik nog ergens begrijpen, maar voor een motorscooter hebben wij ook een A-rijbewijs moeten halen. Wat nou als je een prothese hebt en het goedkoper is om een motorscooter te kopen dan een schakelbrommer om te bouwen? Is hij/zij dan opeens geen "echte" motorrijder?

Gelukkig zie ik steeds meer motorscooters in het straatbeeld... en die zwaaien ook niet naar me. _O- Maar het geeft wel aan dat ik niet de enige "gek" ben die liever op een "scootertje" rijdt. Waarom hebben jullie de stap naar motorscooter gezet en hoe hebben jullie dit ervaren? Worden jullie geaccepteerd als volwaardig lid in de motorclub, of zijn jullie allemaal Einzelgängers die nergens wat van aantrekken? Ik hoor het graag van jullie in de comments. ⬇
 
Ik begrijp je probleem niet helemaal.
Ik heb 2 jaar lang op een Honda Dylan 150 gereden, en was juist blij dat ik van dat gezwaai af was. Dat heeft toch geen betekenis meer.
Omdat ik in 1982 begonnen ben en zonder onderbreking altijd ben blijven motorrijden, zit het zwaaien er bij mij zo ingebakken dat ik het automatisch doe. Haast tegen mijn wil.:P Op de scooter had ik die neiging niet.
 
Ik heb een motor en een motorscooter. Ik vind een motorscooter ook geen motor, maar ik zou er best naar groeten als ik zou groeten. Ik groet alleen als de ander eerst begint of ik moet in een hele goede bui zijn. Heel af en toe krijg ik nog op de motorscooter een groet. Daar schrik ik elke keer van.

De motorscooter is een praktisch vervoersmiddel, beter dan een motor voor van A naar B, mede door wat je mee kan sjouwen en de automaat. Ook filerijden doe ik liever op een motorscooter. Ik denk dat je schijt moet hebben aan een ander en gewoon moet rijden wat je zelf wil. En wil je wel gaan motorrijden, kijk dan eens naar iets wat minder weegt. Een 390 Duke oid of iets anders wat niet zo groot is en niet zoveel weegt. Een Kawasaki Z400 is ook leuk. Weegt geen drol en loopt nog hard zat. SH300 is leuk, maar de bergruimte is weer minimaal. Niets mis met je Leonardo 250, maar ook als je bij een dealer komt aangereden, zien ze je op een motorscooter nooit voor echt aan. Laat die hokjesdenkers lekker, hebben nog nooit op een motorscooter gereden.

Ik zag ook dat SYM met een HD 300 komt, beetje SH300-achtig, maar met meer bergruimte en 5 jaar garantie.

Hoe ben ik bij de motorscooter gekomen? Tot 2007 vond ik het ook pleepotten en had ik er niets mee, tot ik op een X-MAX 250 stapte.
Heeft nog 2 jaar geduurd voor ik een motorscooter kocht, daarna nog eentje gehad en toen miste ik het schakelen. Daarna 8 jaar motor gereden met af en toe een motorscooter mee om wat over te schrijven als test. Vorig jaar weer eentje gekocht voor woon-werk waarvan ik de baan na 3 maanden had opgezegd. Zit nog met de motorscooter opgescheept. :+ Zoek nu wat krachtigers als motorscooter, heb nu 113cc en 9 pk. Twijfel tussen NMAX 155, SH300, X-Max 250 of Beverly 350. Aangezien het echt voor er bij is, denk ik NMAX 155. Anders werd het denk ik vrij zeker een Beverly 350. Nadeel van de Beverly 350 is dat ie ook boven de 100 km/u erg comfortabel is. :P
 
Ik was juist blij dat ik van dat gezwaai af was.

Dat is ook zo. Zeker op een mooie zomerse dag op de Veluwe kom ik zo veel motorrijders tegen dat ik alleen maar aan het zwaaien ben en eigenlijk niet aan rijden toekom, bij wijze van. Het gaat mij meer om de achterliggende gedachte. Waarom er wel naar me wordt gezwaaide op de CBF, maar niet op de Leonardo. Natuurlijk verplicht ik niemand tot zwaaien. Heb er zelf ook niet altijd zin in. Het is dat de ervaren motorrijders die ik ernaar vroeg zeggen dat een motorscooter geen echte motor is, dat ze dáárom niet zwaaien.
 
Dat is ook zo. Zeker op een mooie zomerse dag op de Veluwe kom ik zo veel motorrijders tegen dat ik alleen maar aan het zwaaien ben en eigenlijk niet aan rijden toekom, bij wijze van. Het gaat mij meer om de achterliggende gedachte. Waarom er wel naar me wordt gezwaaide op de CBF, maar niet op de Leonardo. Natuurlijk verplicht ik niemand tot zwaaien. Heb er zelf ook niet altijd zin in. Het is dat de ervaren motorrijders die ik ernaar vroeg zeggen dat een motorscooter geen echte motor is, dat ze dáárom niet zwaaien.
Ik ben ook een ervaren motorrijder en ik vind een motorscooter geen echte motor.
 
En wil je wel gaan motorrijden, kijk dan eens naar iets wat minder weegt. Een 390 Duke oid of iets anders wat niet zo groot is en niet zoveel weegt. Een Kawasaki Z400 is ook leuk. Weegt geen drol en loopt nog hard zat.

Dat is natuurlijk altijd een overweging. Zoals gezegd vind ik de Royal Enfield Himalayan wel tof. Weegt ook niet zo veel, of voelt in ieder geval een heel stuk lichter dan de CBF. Een Z400 is niet mijn stijl, maar ik heb eens gegoogled naar een 390 Duke met koffers en dat ziet er op die manier best grappig uit. :P
 
Weegt ook niet zo veel, of voelt in ieder geval een heel stuk lichter dan de CBF.
Volgens de interwebs scheelt 't niet bijzonder veel. Grofweg 194kg... maarja, alle beetjes helpen.
Inderdaad, het kan veel schelen wáár het gewicht zit. Mijn fietsen zijn ongeveer even zwaar maar toch voelt de ZRX een stuk lichter. Beetje proberen dus. :t

Of toch scooter blijven rijden. Kan jou 't schelen. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Maru
Mijn vader rijdt een Burgman 400. Superpraktisch voor woonwerk-verkeer inderdaad.
Ik beschouw hem niet als een mindere motorrijder als mijzelf hoor, hij heeft trouwens diverse motoren gehad. We zijn ook een paar keer samen op pad geweest, hij op de scooter en ik op de motor, zal er vast achterlijk uitgezien hebben maar dat interesseert mij toch niks. Die instelling moet je sowieso zelf ook hebben, niet teveel nadenken over wat anderen denken.

Zelf rijd motor omdat ik het leuk vind om motor te rijden. Het gevoel, de lifestyle eromheen, een keer dat ene bochtje in een andere versnelling pakken, dat soort dingen. Het zorgt ervoor dat dat dagelijkse oersaaie woonwerk-ritje voor mij een stuk minder saai wordt. Natuurlijk is praktisch fijn, maar minder praktisch dingen hebben in mijn leven de meeste lol en de beste verhalen opgeleverd :Y

Als ik echt praktisch bezig wil zijn ga ik wel in het dorp wonen waar ik werk, kan ik voortaan op de fiets ;)
 
Laatst bewerkt:
(...)
Gelukkig zie ik steeds meer motorscooters in het straatbeeld... en die zwaaien ook niet naar me. _O- Maar het geeft wel aan dat ik niet de enige "gek" ben die liever op een "scootertje" rijdt. Waarom hebben jullie de stap naar motorscooter gezet en hoe hebben jullie dit ervaren? Worden jullie geaccepteerd als volwaardig lid in de motorclub, of zijn jullie allemaal Einzelgängers die nergens wat van aantrekken? Ik hoor het graag van jullie in de comments. ⬇
Ik ben ooit met een Vespa begonnen, lang geleden, ik was toen net 18. ik was naar Italië op reis geweest en het reed daar vol Vespa's. Ik was er helemaal weg van.
Later overgestapt op een Honda 250 en daarna op een BMW R75. Ik ben afgestapt van de Vespa omdat die voor de N-wegen net tekort kwam en al helemaal niet meekon op autowegen. Je wordt dan zo een beetje weggedrongen door het andere verkeer en dat was niet aangenaam en ik voelde me daar onveilig bij.
Dan de BMW weggedaan omdat mijn vrouw, toen lief, weigerde om mee te rijden, laat staan om er zelf mee te rijden. Ze vond een motorfiets veel te gevaarlijk.

Nu jaren later opnieuw een scooter aangeschaft, een Piaggio Beverly 300. Die kan heel vlot mee op de grotere wegen. Voor autoweg net op het randje maar aan 120 rijden vind ik bepaald niet aangenaam.

Waarom een scooter en geen motorfiets?
Twee redenen:
- Het praktische ervan: een automaat, de bergruimte: geen gedoe met helmen, de handelbaarheid.
- En omdat ik er mijn vrouw heb van kunnen overtuigen om mee te rijden. Met een scooter zag ze dat zitten, met een motorfiets niet.

Het is ook niet de bedoeling om de scooter voor woon-werkverkeer te gebruiken of voor lange tochten. We gebruiken hem om er als het mooi weer is tochten van typisch ergens 50km mee te maken op de kleinere landelijke wegen in de ruime omgeving. En met een scooter heb je een veel grotere autonomie dan met een fiets, en een tweedehandsscooter is stukken goedkoper dan 2 elektrische fietsen, en een scooter is oneindig veel degelijker gebouwd dan een fiets.

Dat andere motards me niet groeten, en andere scooteraars al evenmin, is het laatste van mijn zorgen. En of ze scooters al of niet als volwaardige motorfietsen zien kan me al even weinig schelen.
Een voordeel is precies, voor het soort tochten dat wij doen, dat de scooter niet direct als een motorfiets wordt herkend. Wij durven ook al wel eens verbindingsstukjes gebruiken waar alleen fietsen en bromfietsen toegelaten zijn. Niemand die zich daar aan stoort. De meeste mensen kennen het verschil toch niet tussen een nummerplaat die met een S begint of met een M.
 
Een Vespa is ook gewoon ruk, als je het mij vraagt. Zo'n GTS 300 loopt bij 135 km/u de begrenzer in. Waardeloos. En die kleine wieltjes doen het 'm ook niet goed bij hoge snelheden. Maar goed, Vespa is net als een iPhone. Men koopt het waarschijnlijk om de status. Een iPhone is best leuk, maar geen dual sim, niet even snel extra opslagruimte toevoegen en het OS zit standaard dichtgetimmerd. De Piaggio Beverly 350 doet het een stuk beter dan bijv. een Vespa GTS 300. Grotere wielen, maar ook 51cc meer. Op de snelweg doet het blokje 120-130km/u met weinig moeite, top ligt op 160km/u en even inhalen met 140-150km/u is doodsimpel. En nog stabiel ook hè, op topsnelheid.

Een passagier achterop de motorscooter vind ik ook fijner dan op de motor. Je merkt bijna niet dat je een passagier hebt, behalve dat de scooter trager optrekt en je ietsje eerder of harder moet remmen. Voor ritten met z'n tweeën op één voertuig, zweer ik bij een motorscooter.

Die verbindingsstukjes zijn idd wel makkelijk, soms pak ik ook een fietspad mee. Maar dan moet je wel echt je snelheid aanpassen en extreem goed opletten. Fietsers zijn nog een stuk gevaarlijker dan automobilisten. Maar het haalt wel lekker vlot files in waar je niet makkelijk kan passeren via de gewone weg. :+
 
(...)
Een passagier achterop de motorscooter vind ik ook fijner dan op de motor. Je merkt bijna niet dat je een passagier hebt, behalve dat de scooter trager optrekt en je ietsje eerder of harder moet remmen. Voor ritten met z'n tweeën op één voertuig, zweer ik bij een motorscooter.

Die verbindingsstukjes zijn idd wel makkelijk, soms pak ik ook een fietspad mee. Maar dan moet je wel echt je snelheid aanpassen en extreem goed opletten. Fietsers zijn nog een stuk gevaarlijker dan automobilisten. Maar het haalt wel lekker vlot files in waar je niet makkelijk kan passeren via de gewone weg. :+
Met passagier veert de scooter ook comfortabeler, misschien omdat ik nogal aan de lichte kant ben.

Op die stukjes waar we met de scooter eigenlijk niet mogen komen gedraag ik mij ook als een fiets/ bromfiets. Desnoods stapvoets als het moet. Dat is met de Beverly door zijn goede stabiliteit totaal geen probleem. Ik zou bij wijze van spreken durven vergeten om mijn voeten aan grond te zetten bij stilstand.
 
  • Leuk
Waarderingen: Maru
Ik vind een motorscooter een praktisch vervoermiddel.
Veelal een goede windbescherming , een ruime opbergplaats , je voeten blijven denk ik droger dan op een motorfiets , grote zadels , alle comfort.
En zeker niet lelijk maar smaken verschillen.
Ik zal zeker groeten naar een motorscooter.
 
Ik zou vooral stoppen met je druk maken over wat een ander van jou vindt. Of het nou een motor is of niet, het gaat erom dat jij er blij mee bent en niet wat een ander er over denkt. Je rijdt voor jezelf, en niet voor de wel of niet zwaaiende tegenligger. Zelf heb ik meerdere keren met een motorscooter gereden, en ik ben juist blij met het niet zwaaien. Ik vind zwaaien onzin, ik zwaai alleen terug omdat ik de ander niet wil negeren, maar zwaai nooit uit mezelf.

Lekker blijven rijden dus!
 
Ik zou vooral stoppen met je druk maken over wat een ander van jou vindt. Of het nou een motor is of niet, het gaat erom dat jij er blij mee bent en niet wat een ander er over denkt. Je rijdt voor jezelf, en niet voor de wel of niet zwaaiende tegenligger.
(...)
Zo is het. Meer woorden moeten we daar niet aan vuil maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Maru
Een scooter is wat de naam al suggereert een SCOOTER en dus geen motor, is het niet en zal het nooit worden ook.
Dus nee je ben dan geen motorrijdster maar een SCOOTERRIJDSTER,je ben dan niet minder of meer dan een motorrijder,
maar inderdaad dus geen motorrijdster.
8)7 ;)
Maar goed het kan nog veel erger,je zal maar zo,n 3 wieler rijden.
|(
 
Als je een echte motor rijder met wind kracht 6/7 op een scooter met kleine wielen achter een vrachtwagen aan laat rijden.
Moet hij zijn echte motor rijder onderbroek verschonen want er zitten dan 7 kleuren remsporen in.
Een Motor scooter is geen echte motor ........ nee je blijft veel droger rijd relaxter/ zuiniger kan meer kannetjes bier/porties chinees meenemen onder de budie etc..

(ik zit maar te jennen) Groeten
 
Ik zou zeggen tegen alle motor rijders, kom er maar eens achter, of naast me staan aan het rode licht, dan zie je mijn kontje van mij motor scooter, he, he...
BMW 650 GT ke.....gaat erg lekker.....
 
Na ruim 10 jaar XJR 1200 te hebben gereden heb ik 'm verkocht omdat ik er te weinig gebruik van maakte. Ik ben niet het type wat naar Oostenrijk rijd om bochtjes te pakken en daar is de XJR wel 'voor gemaakt'. En niet om even een paar schroeven bij de Gamma te halen.
Ik ben toen heel bewust op zoek gegaan naar een kleinere meer wendbare motorfiets waar ik gemakkelijker korte stadse ritjes op zou kunnen maken, maar dat viel gezien mijn eigen lengte (2.02m) niet mee.

Tot een buurman mij eens vroeg of ik wel eens aan een motorscooter had gedacht (ja, inderdaad, een Italiaanse buurman).

En eerlijk is eerlijk, ik heb hem toen inderdaad uitgelachen. Dat is toch geen motor _O-:X.

Toch heb ik me ingelezen en besloten een proefrit te gaan maken om mijn mening (en vooroordelen) te kunnen onderbouwen.

De verkoper vertelde mij dat (gezien mijn motivatie om een proefrit te komen maken) ik direct verkocht zou zijn. En hij had gelijk. Ik heb hem bij terugkomst direct gekocht.
Inmiddels ben ik nu bijna een jaar de zeer, zeeeer blije eigenaar van een Piaggio Beverly 350st. Ik pak hem bijna dagelijks, ook voor kortere stukjes.

En inderdaad, mij viel het ook al snel op dat andere motorrijders niet meer groeten. Boeiend, dat zegt meer over hen dan over mijn MOTORscooter.
Ik vind de discussie eigenlijk wel leuk. Onlangs heb ik een vrouwelijke collega, een lifelong Harley rijdster een rondje op mijn Beverly laten rijden. Haar glimlach na terugkomst is die dag niet meer van haar gezicht verdwenen.

Kortom ik heb een MOTOR aangeschaft die voldoet aan de eisen die IK er aan stel. En ik ben er super happy mee. Voor de rest is het een beetje een 'ik heb een grotere piemel' verhaal, het niet zwaaien naar mensen op 'pleepotten'. Gewoon om lachen, ik heb mijn tijd op een 'echte' motor al achter de rug :W.
 
Je moet gewoon doen wat je fijn vindt en schijt aan alles hebben.
Ik rijd 40 jaar motor en ben een paar jaar geleden overgestapt op een scooter. En wat rijdt dat fijn, zeg! Dat had ik eerder moeten doen. Ik heb nog nooit zo relaxt gereden. Ben er nu mee in Frankrijk, heb net de grote Alpen collen gereden op mijn Forza 125. En zooooo relaxt. Heerlijk.
Laat ze maar lachen, schijt heb ik eraan.
 
Wat een prachtig verhaal @3MinuteHero! Ik vraag me af of alle tegenstanders ook maar eens in de buurt zijn geweest van een motorscooter, laat staan erop gereden te hebben.

Kortom ik heb een MOTOR aangeschaft die voldoet aan de eisen die IK er aan stel. En ik ben er super happy mee. Voor de rest is het een beetje een 'ik heb een grotere piemel' verhaal, het niet zwaaien naar mensen op 'pleepotten'. Gewoon om lachen, ik heb mijn tijd op een 'echte' motor al achter de rug :W.

Het is inderdaad zo dat jij uiteindelijk diegene bent die op de motor gaat rijden, niet de mensen die onzeker zijn over hun mannelijkheid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan