"Motorscooters zijn geen echte motoren"

Ben er nu mee in Frankrijk, heb net de grote Alpen collen gereden op mijn Forza 125. En zooooo relaxt. Heerlijk.

Lukt dat een beetje, met een 125 de berg op? Hier in Nederland moet ik er eigenlijk niet aan denken om op een 125cc te stappen. Ik heb een testritje gedaan op de Honda Monkey, die net aan de 100 km/u op z'n teller haalt, en voelde me niet veilig op de N-weg. Ik kom regelmatig een 100-weg tegen, dus om dat kleine blokje zo lang op volle toeren te laten draaien lijkt mij niet heel gezond.

(De 125cc scooter die ik ooit heb proefgereden was aan alle kanten niet in orde dus daar hield het op bij 80 km/u.)
 
1406408


Wie vertelt mij dat een scooter niet stoer is? :+
Hier rijd ik op de Col de l'Iseran.
 
Lukt dat een beetje, met een 125 de berg op? Hier in Nederland moet ik er eigenlijk niet aan denken om op een 125cc te stappen. Ik heb een testritje gedaan op de Honda Monkey, die net aan de 100 km/u op z'n teller haalt, en voelde me niet veilig op de N-weg. Ik kom regelmatig een 100-weg tegen, dus om dat kleine blokje zo lang op volle toeren te laten draaien lijkt mij niet heel gezond.

(De 125cc scooter die ik ooit heb proefgereden was aan alle kanten niet in orde dus daar hield het op bij 80 km/u.)

Ik ben alle bergen op gekomen, ook de steilste. Het ging niet altijd even hard, maar dat wilde ik ook niet. De ene 125cc is de andere niet. Mijne is 11kW en dat heeft al wat meer power.
Misschien is de nieuwe Yamaha NMax 155 wel wat voor jou?
Topsnelheid van mijne en de Yamaha is ongeveer 120km.
 
Zo hé @Gerdien, die foto kan zó de folder in! Stoere bike en prachtige omgeving. Ik wil uiteindelijk ook graag de bergen in, misschien eind deze zomer naar de Eiffel. Omdat ik zo veel zekerder rijdt op een motorscooter en de bergen toch wel erg nieuw en uitdagend zijn, lijkt het me leuk om het met m'n Leonardo te doen. Die heeft 250cc, maar is 20 jaar oud dus haalt de 120 km/u met moeite. :/ Gelukkig trekt-ie wel op als een malle.

Ik sta ervan te kijken dat die moderne kleine blokjes nog zo veel vermogen kunnen leveren. Zoals gezegd heb ik alleen op een slecht onderhouden 125 scooter gereden en de Monkey heeft 5 versnellingen. Dat is natuurlijk niet te vergelijken. De Yamaha NMax 155 ziet er stoer uit, maar ik weet niet of ik al de stap naar minder cc's durf te maken. Zou het een keer zelf moeten ervaren.
 
Veel motorrijders vinden de scooters niets omdat er niet geschakeld wordt en door de tupperware er rond
Maar wat vinden ze dan van die volledig aangeklede motoren , bvb die BMW Gt1600 en goldwings of FJR1300 automaat , zijn dit dan ook geen motoren meer ?(tupperware en automaat zoals de scooters (maxi scooters)
Ikzelf rij een maxsym 600i executieve, heeft voor mij voldoende power , handverwarming en voornaamste , krijg geen last aan de pols in touren in de steden door het schakelen , als het licht regent ben ik goed beschermt als ik rij zodat ik niet kletsnat afstap
Hij trek zeer goed op , waar veel motoren de eerste meters niet aankunnen juist door die dat ik , wat de kosten betreft , 1 riempje om de 20k , scheelt er iets aan het dat ik gedeelte , voor een paar honderdtien is het volledig vernieuwd , een versnellingsbak van motoren kost een pak meer
Ik kan zo blijven verder opnoemen , maar motorrijders hebben er toch geen horen naar , dus ik zou zeggen koop gewoon waar je u best bij voelt en trek je niks aan van de tot god verheven motorrijders
 
Je moet gewoon doen wat je fijn vindt en schijt aan alles hebben.
Ik rijd 40 jaar motor en ben een paar jaar geleden overgestapt op een scooter. En wat rijdt dat fijn, zeg! Dat had ik eerder moeten doen. Ik heb nog nooit zo relaxt gereden. Ben er nu mee in Frankrijk, heb net de grote Alpen collen gereden op mijn Forza 125. En zooooo relaxt. Heerlijk.
Laat ze maar lachen, schijt heb ik eraan.
FF LACHEN,WHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
_O- })
 
Veel motorrijders vinden de scooters niets omdat er niet geschakeld wordt en door de tupperware er rond
Maar wat vinden ze dan van die volledig aangeklede motoren , bvb die BMW Gt1600 en goldwings of FJR1300 automaat , zijn dit dan ook geen motoren meer ?(tupperware en automaat zoals de scooters (maxi scooters)
Ikzelf rij een maxsym 600i executieve, heeft voor mij voldoende power , handverwarming en voornaamste , krijg geen last aan de pols in touren in de steden door het schakelen , als het licht regent ben ik goed beschermt als ik rij zodat ik niet kletsnat afstap
Hij trek zeer goed op , waar veel motoren de eerste meters niet aankunnen juist door die dat ik , wat de kosten betreft , 1 riempje om de 20k , scheelt er iets aan het dat ik gedeelte , voor een paar honderdtien is het volledig vernieuwd , een versnellingsbak van motoren kost een pak meer
Ik kan zo blijven verder opnoemen , maar motorrijders hebben er toch geen horen naar , dus ik zou zeggen koop gewoon waar je u best bij voelt en trek je niks aan van de tot god verheven motorrijders
Dat zijn ook geen motoren de BMW en Goldwing zijn vrachtwagens en de FJR is gewoon een motor met automaat,
Er is gewoon wat mis met scooters,te kleine wielen en niks tussen je benen,je ben dan ontmant zeg maar
:Y
 
Wat een prachtig verhaal @3MinuteHero! Ik vraag me af of alle tegenstanders ook maar eens in de buurt zijn geweest van een motorscooter, laat staan erop gereden te hebben.



Het is inderdaad zo dat jij uiteindelijk diegene bent die op de motor gaat rijden, niet de mensen die onzeker zijn over hun mannelijkheid.
Ik heb al op meer scootahs gereden dan jij ooit in je leven zal doen,dat krijg je als motor annex scootah monteur. 8)7 :Y
 
  • Leuk
Waarderingen: Maru
Waarom heb ik daar een probleem mee als een motorscooter mij gewoon beter bevalt? Omdat ik het idee heb dat motorscooterrijders als "minder" worden gezien door de "echte" motorrijders. Er wordt niet naar me gezwaaid als ik op de Leonardo rijdt (ook niet op N-wegen), terwijl ik op het stuur van de CBF maar beter een hand op een veer kan zetten -- zo vaak word ik begroet. Toen ik ervaren motorrijders ernaar vroeg, zeiden ze allemaal dat zij niet naar motorscooters zwaaien omdat het geen echte motoren zijn. Dat je niet naar een MP3 zwaait kan ik nog ergens begrijpen, maar voor een motorscooter hebben wij ook een A-rijbewijs moeten halen. Wat nou als je een prothese hebt en het goedkoper is om een motorscooter te kopen dan een schakelbrommer om te bouwen? Is hij/zij dan opeens geen "echte" motorrijder?

Gelukkig zie ik steeds meer motorscooters in het straatbeeld... en die zwaaien ook niet naar me. _O- Maar het geeft wel aan dat ik niet de enige "gek" ben die liever op een "scootertje" rijdt. Waarom hebben jullie de stap naar motorscooter gezet en hoe hebben jullie dit ervaren? Worden jullie geaccepteerd als volwaardig lid in de motorclub, of zijn jullie allemaal Einzelgängers die nergens wat van aantrekken? Ik hoor het graag van jullie in de comments. ⬇
Er wordt meestal ook niet maar me gezwaaid als ik op de WR250R zit. Waarschijnlijk omdat de meesten denken dat het schakelbrommer is. :9

Een scooter is ook gewoon niet cool, een wijvending. Desalniettemin zou ik best een motorscooter willen hebben, lekker praktisch en best leuk om op te rijden. :Y
 
Ben een van de weinigen die al 20 jaar rijd met een scooter en motor . Heb geen wagen ,en rij 10.000km per voertuig/jaar.
Heb mezelf al veel de vraag gesteld of ik mij motorrijder voel op men scooter ,en dan is het antwoord helaas neen ! Ik kan niet genieten van de ritten op men scooter . Rij ik met men yamaha tracer hetzelfde traject als met men maxsym 400 ,dan zwaaien ze wel en omgekeerd dus niet . Maar ook dat ben ik gewoon en vind ik een voordeel van men scooter. Zou ik men scoot ooit weg doen ? Nee hoor ! Laat me maar door de files palaveren,winkelen en lekker automaat rijden in de week op men tuberware doos . De 4l per 100km is hier ook goed mee genomen ,om nog te zwijgen van de bescherming dat men scooter me bied .Voor mij is de scooter men wagen ,door weer en wind en ik haat de files om een echte wagen aan te schaffen ;-)
 
Ben een van de weinigen die al 20 jaar rijd met een scooter en motor . Heb geen wagen ,en rij 10.000km per voertuig/jaar.
Heb mezelf al veel de vraag gesteld of ik mij motorrijder voel op men scooter ,en dan is het antwoord helaas neen ! Ik kan niet genieten van de ritten op men scooter . Rij ik met men yamaha tracer hetzelfde traject als met men maxsym 400 ,dan zwaaien ze wel en omgekeerd dus niet . Maar ook dat ben ik gewoon en vind ik een voordeel van men scooter. Zou ik men scoot ooit weg doen ? Nee hoor ! Laat me maar door de files palaveren,winkelen en lekker automaat rijden in de week op men tuberware doos . De 4l per 100km is hier ook goed mee genomen ,om nog te zwijgen van de bescherming dat men scooter me bied .Voor mij is de scooter men wagen ,door weer en wind en ik haat de files om een echte wagen aan te schaffen ;-)
Kijk zo moet je een scooter ook zien als een praktisch vervoersmiddel,zo zijn ze ook oorspronkelijk bedoeld,als een goedkoop
transportmiddel voor de massa,een soort 2 wielige lelijke eend zeg maar
:YEen motor overigens ook ,maar dat is meer een mannenvoertuig.8-)
 
Ik snap sommige reacties (zelfs hier!) niet, een MOTORscooter is een gewoon motorfiets met een automatische versnellingsbak. Niets meer of minder, of je dat nu aanstaat of niet. Een auto met automaat ook een auto, toch?
Ik vind het enorm kinderachtig dat er lieden zijn die menen dat een motorscooter minderwaardig is. Ik heb jarenlang choppers gereden en daar hoef je echt geen andere rij-skills voor te hebben. Ook ik kan prima m'n linkervoetje up en down trappen om in een volgende versnelling te gaan, maar ben inmiddels wat ouder en geniet van het relaxte rijden op een scooter. Het enige verschil tussen mijn Xmax250 en de meeste "gewone" motorfietsen is dat die laatsten vaak wat harder kunnen rijden. Nou so what, ik kom prima mee met het overige verkeer, ook op de snelweg.
P.s. ik word door collega motorrijders meestal wel gegroet, naar mijn idee minder door de "echte sportrijders" en apehangers types.
 
Ik snap sommige reacties (zelfs hier!) niet, een MOTORscooter is een gewoon motorfiets met een automatische versnellingsbak. Niets meer of minder, of je dat nu aanstaat of niet. Een auto met automaat ook een auto, toch?
Ik vind het enorm kinderachtig dat er lieden zijn die menen dat een motorscooter minderwaardig is. Ik heb jarenlang choppers gereden en daar hoef je echt geen andere rij-skills voor te hebben. Ook ik kan prima m'n linkervoetje up en down trappen om in een volgende versnelling te gaan, maar ben inmiddels wat ouder en geniet van het relaxte rijden op een scooter. Het enige verschil tussen mijn Xmax250 en de meeste "gewone" motorfietsen is dat die laatsten vaak wat harder kunnen rijden. Nou so what, ik kom prima mee met het overige verkeer, ook op de snelweg.
P.s. ik word door collega motorrijders meestal wel gegroet, naar mijn idee minder door de "echte sportrijders" en apehangers types.
Ik ben het grotendeels met je eens, maar een (motor)scooter is geen motor met een automaat bak. De definiërende eigenschappen van een scooter zijn dat ze een treeplank / platform hebben in plaats van voetsteuntjes, dat ze een lage instap hebben (je moet er meer IN kunnen stappen dan overheen), dat ze beenkappen (maar meestal een volledige carrosserie) hebben waarbij de techniek is afgeschermd en ze doorgaans niet zijn voorzien van versnellingen en zo ja, zo min mogelijk.

De reden voor die eigenschappen is dat er in de jaren 50/60 vraag ontstond naar een gebruiksvriendelijk, betaalbaar en discreet vervoermiddel voor dames. Dat is niet schofferend bedoeld, het is een historisch feit dat aan de basis van de ontwerp eigenschappen van de scooter stond en 50 jaar later nog steeds staat.
 
Overigens heb je ook scooters met versnellingen ,ze zijn dus niet allemaal automaat.
 
Het imago van de motorscooter is alleen in de zomermaanden een dingetje. De stoere mannen en vrouwen die dan rijden zwaaien inderdaad niet. Vind ik wel fijn, al dat gezwaai slaat eigenlijk ook nergens op. Zodra het weer wat stoerder weer wordt, zwaait bijna elke tweewieler gewoon naar naar me. Dat zegt veel over hoe stoer ze allemaal zijn (ze zitten dan 6 maanden bij de kachel naar hun motor te kijken).
Los daarvan kies je hopelijk bewust het type tweewieler dat het beste bij je past. Ik vind het stoerder wanneer dat een motorscooter is dan wanneer je je laat leiden door de mening van (een handjevol) eenkennige motorrijders.
 
Zag afgelopen zaterdagochtend op de A12 vlakbij afslag De Meern een kokette jongedame op een opgeblazen Vespaatje 2e baan van rechts parmantig tuffen met 100 km/u...... Scooters vind ik ook niks, maar enfin, schijnbaar zijn er toch hordes volk te vinden die het prachtig vinden om welke reden dan ook.

Maar als ik zag hoe dapper dat meisje op dat ding stug op de 2e baan van rechts bleef door tuffen, ingehaald wordend van links en rechts (blijkbaar brandde er geen lampje in haar bovenkamer met het idee dat het beter zou zijn om op de meest rechterbaan te gaan rijden), het leek mij niet erg veilig en comfortabel op die kleine kruiwagen wieltjes met die snelheid.

Bij ons in Den haag zie je eigenlijk meer van dat mocro tuig op motorscooters rijden, of op die 3-wieler Piaggio's. Dus die associatie zou ik ook niet willen....
 
Ik ben het grotendeels met je eens, maar een (motor)scooter is geen motor met een automaat bak. De definiërende eigenschappen van een scooter zijn dat ze een treeplank / platform hebben in plaats van voetsteuntjes, dat ze een lage instap hebben (je moet er meer IN kunnen stappen dan overheen), dat ze beenkappen (maar meestal een volledige carrosserie) hebben waarbij de techniek is afgeschermd en ze doorgaans niet zijn voorzien van versnellingen en zo ja, zo min mogelijk.
Beschrijf je nou zojuist een Harley? :P_O-
 
Wat een prachtige video, @Gerdien! Ik voel me helemaal geïnspireerd. :]

Ik heb het opgezocht: mijn 250cc Leonardo heeft 13kW -- of wat daar na 20 jaar van over is. Om maar even te illustreren hoe knap het is dat er tegenwoordig 11kW uit een 125cc blokje geperst kan worden.
 
Heb jaren ww met de motorscooter gereden,ideaal in files en stad, en je wilt niet weten wat ik er allemaal op mee heb genomen.
Voor mij was de keus laag zwaartepunt (beide knieen kapot) met een motor moet ik hem zo ligt mogelijk hebben. Dat ww doe ik nu anders/minder, dus de scooter verkocht, heb nu een imi Monkey, gewoon voor de fun,voel ik me ook niets minder mee, heb er de grootste lol mee, en geen probleem voor de knieen
 
Wat een prachtige video, @Gerdien! Ik voel me helemaal geïnspireerd. :]

Ik heb het opgezocht: mijn 250cc Leonardo heeft 13kW -- of wat daar na 20 jaar van over is. Om maar even te illustreren hoe knap het is dat er tegenwoordig 11kW uit een 125cc blokje geperst kan worden.

Dankjewel! :)
Ik wil laten zien dat je met een lichte motorscooter overal kan komen. :Y

Maar nog steeds verkopen ze veel 125cc scooters met veel minder kW's. Het is echt opletten geblazen bij dat lichte spul.
 
Mensen op een motorscooter kiezen met ratio ipv emotie. Valt ook niet tegenop te beargumenteren. Ik kan idd (bijna) nergens 300km/u rijden op mijn motor en na een paar uur snelweg heb ik een houten kont en voel ik al mijn gewrichten. Toch zou ik het nooit anders willen. Zelfde reden waarom sommige mensen in een toyota aygo oid rijden en ik dat nooit zal doen. 2 manieren van motorrijden die ver uit elkaar liggen en ik voel me dan ook niet zo verbonden met motorscooteraars. Neemt niet weg dat ik iedereen zijn lol gun op de manier die hun het beste lijkt dus ik heb er ook totaal niks op tegen *D
 
Helemaal mee eens, Sebulba.
Ik vind een motor ook veel mooier en het deed best pijn om mijn KTM Duke de deur uit te doen. Maar toen ik eenmaal een scooter voor erbij had pakte ik nooit meer de KTM. De scooter was zoveel fijner en praktischer, daar kun je inderdaad niet tegenop beargumenteren.

Ik heb ook klachten aan mijn handen, ben al meerdere keren geopereerd. Een automaat is dan een veel betere keuze. En voor mijn rug is een scooter ook beter, want ik kan van houding wisselen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan