"Motorscooters zijn geen echte motoren"

Je lacht maar je moet nog aardig aan de bak hoor.
Ik had met mijn BMW GS 800 een MP3 500 naast me staan en ik was al voorbereid maar ik moest er nog aardig aan trekken.

een motorscooter hoeft nergens aan te denken en kan bij groen vol gas geven meteen.

Ik had laatst een Honda X-ADV 750cc naast me staan, zes versnellingen DSG automaat en die trok serieus op zeg


De Daihatsu Cuore automaat van mijn moeder trekt ook keihard op bij het stoplicht, bij groen kun je gelijk volgas weg zonder wielspin. Je blijft de dikste auto's voor.


De eerste 15 meter dan....
 
Ach dat zwaaien.
Volgens mij is dat iets dat stamt uit een tijd toen er bijna geen motorfietsen meer rondreden. Jaren 60 - 70 of zo. Het was bijna een zeldzaamheid als je er eens één tegenkwam.
Maar nu rijden er zoveel rond, en al zeker in het weekend als het een beetje mooi weer is.

Als er iemand groet, en dat gebeurt zelfs nog redelijk vaak, dan zal ik altijd teruggroeten, maar zelf groeten doe ik eigenlijk niet.
Als ik met de wagen rij dan zwaai ik ook niet naar elke auto die ik tegenkom.
 
Ik ben t inderdaad gewoon gewend omdat inderdaad vroeger gewoon niet zoveel motoren tegenkwam.

Dus ik zwaai maar als ze niet zwaaien... prima.
Op n motorscooter ook veel makkelijker omdat ik niet hoef te schakelen :)
 
ikzelf rijdt zowel een scooter als een motor. Viel me direct op dat er ineens niet meer naar me gezwaaid werd als ik op de scooter reed. Op mijn motor dus wel. Tja is denk er het mijne van. Mijn idee is dat scooter rijders juist de echte rijders zijn. Meestal maken motorrijders maar een paar duizend km per jaar. voornamelijk ook bij mooi weer. Scooterrijders rijden veel meer. Lekker woon werk.
 
ikzelf rijdt zowel een scooter als een motor. Viel me direct op dat er ineens niet meer naar me gezwaaid werd als ik op de scooter reed. Op mijn motor dus wel. Tja is denk er het mijne van. Mijn idee is dat scooter rijders juist de echte rijders zijn. Meestal maken motorrijders maar een paar duizend km per jaar. voornamelijk ook bij mooi weer. Scooterrijders rijden veel meer. Lekker woon werk.
Autorijders rijden nog meer, moeten we die ook aanbidden?
 
ikzelf rijdt zowel een scooter als een motor. Viel me direct op dat er ineens niet meer naar me gezwaaid werd als ik op de scooter reed. Op mijn motor dus wel. Tja is denk er het mijne van. Mijn idee is dat scooter rijders juist de echte rijders zijn. Meestal maken motorrijders maar een paar duizend km per jaar. voornamelijk ook bij mooi weer. Scooterrijders rijden veel meer. Lekker woon werk.

Ik rij beide en dan nog circuit.
Op de scoot vooral veel WW verkeer ,maar op de motor nog meer.
Ik rij ca 12000 kilometer per jaar.
Maar ook ik heb de indruk dat motorscooter rijders veel meer kilometers maken dan de gemiddelde motorrijder.(vraag me af waar ik me toe moet rekenen 🤔 )
 
Ikzelf ben blij dat ik geen woon werk verkeer heb, dus m'n scoot maakt weinig kilometers :)

Toen ik m'n vorige scooter wilde inruilen voor m'n huidige, vertelde ik dat m'n scoot 35.000 km had gereden (nieuwstaat).

De dealer kreeg bijna n beroerte!
Onverkoopbaar zei hij (zucht).

Ik heb wel weer zin om met deze de Eifel in te gaan. Is er nog niet van gekomen.
Ideaal heuvels en bergen met n scoot :)
 
Ikzelf ben blij dat ik geen woon werk verkeer heb, dus m'n scoot maakt weinig kilometers :)

Toen ik m'n vorige scooter wilde inruilen voor m'n huidige, vertelde ik dat m'n scoot 35.000 km had gereden (nieuwstaat).

De dealer kreeg bijna n beroerte!
Onverkoopbaar zei hij (zucht).

Ik heb wel weer zin om met deze de Eifel in te gaan. Is er nog niet van gekomen.
Ideaal heuvels en bergen met n scoot :)

🤗 😉
IMG_20200519_131716.jpg
IMG_20191019_154719.jpg
IMG_20190827_135901.jpg
 
het gebeurt regelmatig dat 2 wheel bikers mij volgen als ik tussen de Files door glij (wendbaar genoeg). misschien is het beter om op je voorhoofd te tikken als weer zo"n eenling in een dikke vette 4 wheeler (auto} uit zijn neus zit te vreten omdat die vast staat in de file wat hij zelf heeft veroorzaakt.,... en laat het zwaaien maar zitten zoals mijn blije reet op m'n mp3.

Laatst hoorde ik van een agent en dat verhaal staat ook op het politie forum dat de MP3 niet onder dezelfde regels valt als de motor.
Hierdoor mag je in principe niet tussen de file door, deze regeling is alleen voor motoren.
Mocht je schade krijgen met een MP3 tijdens het file rijden kan het dan wel eens vervelend worden.
Vind het helemaal apart dat mensen met een rijbewijs gehaald voor 2013 gewoon met een B rijbewijs op zo'n ding mogen stappen.

Ben benieuwd of dit verhaal echt klopt? Zijn volgens mij ook een aantal agenten hier op het forum?
 
Je lacht maar je moet nog aardig aan de bak hoor.
Ik had met mijn BMW GS 800 een MP3 500 naast me staan en ik was al voorbereid maar ik moest er nog aardig aan trekken.
een motorscooter hoeft nergens aan te denken en kan bij groen vol gas geven meteen.

Tip: De gashendel op je motor zit rechts aan het stuur.
Als jij er flink aan moet trekken om een MP3 500 bij te houden op een F800GS, dan mag je kiezen uit de volgende opties;

- weet je de gashendel niet te vinden
- durf je niet het gas ver genoeg open te draaien
- is je BMW F800GS kapot en moet je vlug naar de dealer
- heb je een geknepen F800GS A2 / 35kW (maar ook van 0 naar 100 is die een héél stuk sneller dan een MP3 500).

Kom op man, de F800GS weegt rijklaar bijna 50 kg minder, 80 Nm koppel 85,pk -> ongeveer 2x zoveel vermogen en koppel.
Met een Kawasaki Z400, de helft van een F800GS, rij ik zo'n MP3 500 nog zoek. :]

Niets tegen motorscooters hoor, ik heb er uiteraard zelf ook één, maar als je met een 800 het moeilijk hebt tegen een MP3 500, dan moet ik wel lachen. :)
 
Laatst hoorde ik van een agent en dat verhaal staat ook op het politie forum dat de MP3 niet onder dezelfde regels valt als de motor.
Hierdoor mag je in principe niet tussen de file door, deze regeling is alleen voor motoren.
Mocht je schade krijgen met een MP3 tijdens het file rijden kan het dan wel eens vervelend worden.
Vind het helemaal apart dat mensen met een rijbewijs gehaald voor 2013 gewoon met een B rijbewijs op zo'n ding mogen stappen.

Ben benieuwd of dit verhaal echt klopt? Zijn volgens mij ook een aantal agenten hier op het forum?
Een MP3 valt inderdaad niet onder dezelfde regels als een motor. Die valt in de categorie van driewielers. Daar mag je met een B-rijbewijs mee rijden. Ik weet niet of de beperking tot 2013 ook in B geldt. Op de Belgische site van Piaggio wordt er alleszins geen melding van gemaakt.
Dat van laveren tussen de file zal waarschijnlijk ook wel kloppen, tenminste in theorie.

Zo apart is het niet dat je met een B rijbewijs een motorfiets mag besturen. Dat is altijd zo geweest tot 1 januari 1989. Toch in B.
 
Een MP3 valt inderdaad niet onder dezelfde regels als een motor. Die valt in de categorie van driewielers. Daar mag je met een B-rijbewijs mee rijden. Ik weet niet of de beperking tot 2013 ook in B geldt. Op de Belgische site van Piaggio wordt er alleszins geen melding van gemaakt.
Dat van laveren tussen de file zal waarschijnlijk ook wel kloppen, tenminste in theorie.

Zo apart is het niet dat je met een B rijbewijs een motorfiets mag besturen. Dat is altijd zo geweest tot 1 januari 1989. Toch in B.

In NL mag dat dus niet en heeft dat ook nooit gemogen.

Of een MP3 met een B rijbewijs gereden mag worden is afhankelijk van hoe de MP3 is ingericht.
Er rijden in NL 2 'soorten' MP3 rond, zij die je met een A en die met een B rijbewijs gereden moeten/mogen worden.
Alles afhankelijk van de inrichtingseisen.
 
Laatst hoorde ik van een agent en dat verhaal staat ook op het politie forum dat de MP3 niet onder dezelfde regels valt als de motor.
Hierdoor mag je in principe niet tussen de file door, deze regeling is alleen voor motoren.
Mocht je schade krijgen met een MP3 tijdens het file rijden kan het dan wel eens vervelend worden.
Vind het helemaal apart dat mensen met een rijbewijs gehaald voor 2013 gewoon met een B rijbewijs op zo'n ding mogen stappen.

Ben benieuwd of dit verhaal echt klopt? Zijn volgens mij ook een aantal agenten hier op het forum?
Puur theoretisch gezien mag je zelfs met een LZV vrachtwagen tussen de file door. Althans, het is niet verboden.

Het past alleen niet.

Dus een MP3 mag zo ver ik weet gewoon op dezelfde manier tussen de file door als een GSXR.
 
(...)
Of een MP3 met een B rijbewijs gereden mag worden is afhankelijk van hoe de MP3 is ingericht.
Er rijden in NL 2 'soorten' MP3 rond, zij die je met een A en die met een B rijbewijs gereden moeten/mogen worden.
Alles afhankelijk van de inrichtingseisen.
Blijkbaar gaat het om de afstand tussen de voorwielen. Piaggio heeft die afstand vanaf een zeker productiejaar iets vergroot en dan was het ineens een driewieler.
 
Inderdaad: én de voetrem
Dat zal wel niet moeilijk geweest zijn voor Piaggio want mijn oude Vespa GS 160 uit 1963 had al een voetrem.
Logisch want de linkerhandel aan het stuur bediende de koppeling.
Dat was nog een handgeschakelde scooter.
 
Inderdaad: én de voetrem
Dat zal wel niet moeilijk geweest zijn voor Piaggio want mijn oude Vespa GS 160 uit 1963 had al een voetrem.
Logisch want de linkerhandel aan het stuur bediende de koppeling.
Dat was nog een handgeschakelde scooter.

Wat doe die bij een MP3 🤔
 
Terug
Bovenaan Onderaan