"Motorscooters zijn geen echte motoren"

(...)
Zijn er eigenlijk officiële benamingen voor die dingen? Ik noem ze gewoon allemaal scootjes. Of ze nu 50CC, 125CC of meer CC hebben. Ik weet dat er nog subcategorieën zijn maar weet niet goed wanneer welke van toepassing zijn.
Toen ik mijn BV 300 binnenbracht voor onderhoud vroegen ze mij: "Is het een MP3?" Ik zei: "Nee, een Beverly 300."
Het antwoord: "Een grote, dus." (voor de duidelijkheid: de scooter stond buiten en ze konden hem niet zien)
Zij maken blijkbaar onderscheid tussen een "scooter", alles vanaf 50cc en alle Vespa's, en "een grote", dat is dan een Beverly of een MP3.
Ik vermoed dat het met de bandenmaat te maken heeft. De Beverly heeft een voorwiel van 16 inch en een achterwiel van 14 inch. Vespa's hebben voor- en achteraan 12 inch.
 
Toen ik mijn BV 300 binnenbracht voor onderhoud vroegen ze mij: "Is het een MP3?" Ik zei: "Nee, een Beverly 300."
Het antwoord: "Een grote, dus." (voor de duidelijkheid: de scooter stond buiten en ze konden hem niet zien)
Zij maken blijkbaar onderscheid tussen een "scooter", alles vanaf 50cc en alle Vespa's, en "een grote", dat is dan een Beverly of een MP3.
Ik vermoed dat het met de bandenmaat te maken heeft. De Beverly heeft een voorwiel van 16 inch en een achterwiel van 14 inch. Vespa's hebben voor- en achteraan 12 inch.

De mijne is 600 cc,dus jij hebt dan nog een "kleintje" 😇 .
Verder zit het niet in de diameter van de wielen maar in de breedte "de mijne" is achter 160 mm breed😁
 
Ben geen fan van scooters, maar ze rijden in de winter wel door! Dat effect is nu al te zien, heel stuk minder motoren op de weg maar scooterrijders blijven gaan.
 
Ben geen fan van scooters, maar ze rijden in de winter wel door! Dat effect is nu al te zien, heel stuk minder motoren op de weg maar scooterrijders blijven gaan.

Yep ik dus ook woon/werk.
Ik wou in de winter doorrijden,maakte me niet uit wat.
Een puntgave triumph daytona 675 was ik zuinig op,dus dan maar wat erbij.
Oog laten vallen op een motorscooter ,de rest is geschiedenis.
Het is het meest logische en praktische vervoersmiddel op 2 wielen 🤗
 
Laatst bewerkt:
Ik weet het, de BV 300 is nog een kleintje, en 160mm breed achteraan is ie zeker niet.

Ik zat je maar wat te fokken,hooooooooooorrrrrrrr.
Natuurlijk is jouw BV 300y een maxiscoot🤗
Wiel diameter zegt niks,breedte weinig
 
Recent nog een collega gehad die me in plat 'Antwaarps' wist mee te delen: "Een scooter is een scooter, maakt niet uit welk vermogen er achter schuilt. Rijdend toilet blijft rijdend toilet".

Zijn er eigenlijk officiële benamingen voor die dingen? Ik noem ze gewoon allemaal scootjes. Of ze nu 50CC, 125CC of meer CC hebben. Ik weet dat er nog subcategorieën zijn maar weet niet goed wanneer welke van toepassing zijn.
Natuurlijk ,toiletten heb je toch ook in verschillende categorieën,zo heb je het maxi bidet en de maxi scoot :+
 
........Zijn er eigenlijk officiële benamingen voor die dingen? Ik noem ze gewoon allemaal scootjes. Of ze nu 50CC, 125CC of meer CC hebben. Ik weet dat er nog subcategorieën zijn maar weet niet goed wanneer welke van toepassing zijn.
snor scooter max 49,9 cc [mag zonder helm gereden worden], brom scooter max 49,9 cc [helm plicht] en verder alles vanaf 50 cc is een motor scooter.
 
Ik vind het echt zo onbelangrijk of andere motorrijders naar me zwaaien als ik rij. Want, het elkaar groeten heeft allang zijn waarde verloren..

Vroeger reed ik geschakeld en dat vond ik toen leuk. Maar, tegenwoordig rijd ik automaat op een BV350 en dat vind ik nu nog leuker. Het verkeer is gewoon behoorlijk veranderd de laatste 10 jaar. Wil je lekker vlot door de stedelijke regio, dan is het eigenlijk een no-brainer.. Super snel en erg wendbaar. Rij jij geschakeld en rij je < 600cc? dan ga je me 0-100 echt niet bij houden. Dus ja,.. wat is echt?
Over echt gesproken, .. de meeste 'echte motorrijders' zijn in de periode oktober t/m maart 'echte autorijders' 😂 Want, als het kouder is dan 15 gr. of een beetje nat, dan zit deze 'echte motorrijder' binnen.. Nog knap eigenlijk dat deze 'cole zwaaiers' de 1000km per jaar halen 😜
 
Nou als het met bakken tegelijk naar beneden komt pak ik ook liever de auto hoor. Het is een Motorscooter, geen Waterscooter. Oh, en als het mistig is.. vorige week behoorlijke mist, maar ik heb een “hoger” windscherm en daar was gewoon niet meer doorheen te kijken.
 
“ motorscooters zijn geen echte motoren “ .
Als dat wel zo was zou ik wel een motor hebben gekocht.
SH 300 rijder.
 
Nou als het met bakken tegelijk naar beneden komt pak ik ook liever de auto hoor. Het is een Motorscooter, geen Waterscooter. Oh, en als het mistig is.. vorige week behoorlijke mist, maar ik heb een “hoger” windscherm en daar was gewoon niet meer doorheen te kijken.

Yay, een discussie wat een echte scooterrijder is! _O-
 
Piaggio-MP3-300-Sport-HPE-EURO4--grigio-7.jpg


Vanavond in EenVandaag was er een item over dit soort bouwsels. Een zoon wiens vader ermee is verongelukt deed zijn verhaal. Die vader had ooit zijn motorrijbewijs willen halen maar dat was hem niet gelukt en met zo'n scooterachtig geval mag je met een autorijbewijs rijden, mits je dat voor 2013 al had, want voor de wet schijnt het een auto te zijn, bizar.

Er schijnen veel ongelukken te gebeuren met deze driewielers. De zoon vertelde dat pa op zijn eerste rit ermee was verongelukt en wil mensen op het hart drukken dat je niet zomaar met zo'n apparaat moet gaan rijden, maar eerst een aantal motorrijlessen moet gaan nemen.

Wij motorrijders weten maar al te goed dat motorrijden een totaal andere discipline is dan autorijden en we weten wat de gevaren zijn.
Persoonlijk vind ik het van de zotte dat iemand zonder enige motorervaring zomaar zo'n ding kan kopen en ermee gaan rijden.

In het programma was ook een oudere motorrijder die er een ritje mee ging maken en hij zei dat het voelde alsof hij op de WC zat.
Ik ben benieuwd of de politiek een keer gaat nadenken over dit soort gevaarlijke toestanden, zal wel niet.
 
Piaggio-MP3-300-Sport-HPE-EURO4--grigio-7.jpg


Vanavond in EenVandaag was er een item over dit soort bouwsels. Een zoon wiens vader ermee is verongelukt deed zijn verhaal. Die vader had ooit zijn motorrijbewijs willen halen maar dat was hem niet gelukt en met zo'n scooterachtig geval mag je met een autorijbewijs rijden, mits je dat voor 2013 al had, want voor de wet schijnt het een auto te zijn, bizar.

Er schijnen veel ongelukken te gebeuren met deze driewielers. De zoon vertelde dat pa op zijn eerste rit ermee was verongelukt en wil mensen op het hart drukken dat je niet zomaar met zo'n apparaat moet gaan rijden, maar eerst een aantal motorrijlessen moet gaan nemen.

Wij motorrijders weten maar al te goed dat motorrijden een totaal andere discipline is dan autorijden en we weten wat de gevaren zijn.
Persoonlijk vind ik het van de zotte dat iemand zonder enige motorervaring zomaar zo'n ding kan kopen en ermee gaan rijden.

In het programma was ook een oudere motorrijder die er een ritje mee ging maken en hij zei dat het voelde alsof hij op de WC zat.
Ik ben benieuwd of de politiek een keer gaat nadenken over dit soort gevaarlijke toestanden, zal wel niet.
Tja de politiek de schuld geven is te makkelijk,je heb ook zoiets als verstand in je knar zitten,neem dan eerst een paar lessen
voordat je op zo,n ding stapt,bij Vespa kon je dat gewoon doen.En een Rijbewijs is echt niet heilig,er zijn er genoeg die na het behalen nog steeds een gevaar op de weg zijn,ook heeft de politiek uiteindelijk toch de regels aangepast,vandaar dat je vanaf een bepaalde datum
er alleen op mag rijden met A rijbewijs.Ik heb zelf op meerdere van deze apparaten gereden,en eerlijk gezegd moest ik de eerste keer
ook ff wennen,het rijd toch niet het zelfde als een gewone scooter of motor,maar het rijd altijd nog stukken beter dan bv een Quad
of zo,n 3 wieler als een Can Am waar je ook zo op mag stappen met een B rijbewijs.Een klant van ons wou eens proefrijden op zo,n
3 wieler die kwam na een tijdje lopend terug,bleek dat hij zo was geschrokken toen de motor overhelde in de bocht dat
hij niet meer verder durfde te rijden 😬 ,hij dacht dat omdat er 3 wielen onder zitten dat hij gewoon rechtop zou blijven rijden🥴
 
Laatst bewerkt:
De politiek zou bijvoorbeeld een motorrijbewijs kunnen eisen voor dit soort voertuigen.
 
De politiek zou bijvoorbeeld een motorrijbewijs kunnen eisen voor dit soort voertuigen.
Dat gebeurt dus inmiddels ook, alleen is met terugwerkende kracht rijbewijzen ongeldig verklaren ook niet echt een goed idee. Dan zou je bijvoorbeeld met een autorijbewijs ook niet meer op een brommer mogen rijden.

En je mag niet op al deze driewielers rijden met een motorrijbewijs. Het zijn verschillende uitvoeringen voor een A of een B rijbewijs. De afstand tussen de voorwielen bepaalt of het juridisch een auto is en dat scheelt maar 5cm. De autovariant heeft een rempedaal, de motorvariant heeft twee handremmen, wat ik persoonlijk dan best wel weer tricky vindt als je van een handgeschakelde motor op een scooter overstapt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan