"Motorscooters zijn geen echte motoren"

Ik vind een MP3 niet zo fijn sturen vergeleken met een echte motorfiets. Daarom heb ik mijn motorrijbewijs gehaald
 
Laatst bewerkt:
Al goed dat een motorscooter geen echte motor is … ik heb een echte (tweede) motor weg gedaan om een Vespa GTS 300 te kopen, waarvoor ik een heel ander gebruik heb.
Het lijkt mij dan ook onzinnig dat scooteraars gefrustreerd reageren als ze niet gegroet worden door motorrijders …
Dat is in Frankrijk al jaren vaste prik en niemand emmert daar over … wel zo duidelijk en rustig, vind ik.
 
Hmm voor de stad wel, op de snelweg gaat nog net eigenlijk tenzij je een Tmax 530 hebt
Ik weer niet of je een idee hebt van motorscooters van 400 cc of meer.🤔
Mijn maxsym 600i is juist in zijn element op snelwegen.
Daarvoor ik heb geen Tmax voor nodig.🤗
Wat te denken van een burgman 650💪
 
Hmm voor de stad wel, op de snelweg gaat nog net eigenlijk tenzij je een Tmax 530 hebt

Mijn Nexus gaat gewoon 180 hoor, een Honda X ADV, BMW 650 , SRV 750 enz gaan nog iets harder.
Binnen en buiten de bebouwde kom houden veel "echte" motoren mij helemaal niet bij.

Natuurlijk geen supersport zoals ik die zelf ook heb gereden, maar ik blijf t gek vinden dat sommigen m'n scoot geen echte motorfiets vinden, maar een Harley, all road en talloze motoren die mij totaal niet kunnen bijhouden, wel zien als echte motoren.

Maakt mij niet uit hoor. Iedereen moet rijden wat hij of zij leuk vindt.
Ikzelf vind schakelen serieus vervelend en antiek.

Overigens word ik gewoon gegroet en zelfs door Harleys.
Echter...er rijden tegenwoordig op mooie dagen zoveel motoren op de weg, dat t groeten er wel uit gaat.
 
Misschien dat iemand met technische kennis weet waarom bijvoorbeeld een Honda X ADV 750 2 cilinders maar 185 km pu kan?
Ik neem aan dat dit komt door de kleine wielen en dat er geen banden zijn die hogere snelheden aankunnen?

Dat een CVT misschien niet sneller kan oké, maar die Honda heeft DCT met ketting.
 
Misschien dat iemand met technische kennis weet waarom bijvoorbeeld een Honda X ADV 750 2 cilinders maar 185 km pu kan?
Ik neem aan dat dit komt door de kleine wielen en dat er geen banden zijn die hogere snelheden aankunnen?

Dat een CVT misschien niet sneller kan oké, maar die Honda heeft DCT met ketting.
Banden die hogere snelheden aankunnen zijn er zeker, dat zal niet het probleem zijn.

De topsnelheid die een voertuig kan bereiken, geldt evengoed voor een auto, wordt bepaald door het maximum motorvermogen aan de ene kant en de lucht- en rolweerstand aan de andere kant. Bij hogere snelheden zal de rolweerstand weinig uitmaken en is de luchtweerstand bepalend.

Het motorvermogen neemt toe met het toerental tot een maximale waarde bij een bepaald toerental. Voor mijn Beverly 300 is dat 16,3kW bij 7250 toeren. Onder die 7250 toeren is het vermogen lager en boven 7250 toeren is dat ook het geval.

De luchtweerstand neemt toe met toenemende snelheid. Dat gaat niet lineair maar kwadratisch. Dus bij een verdubbeling van de snelheid neemt de luchtweerstand niet toe met een factor 2 maar met een factor 4. Die luchtweerstand in functie van de snelheid kan worden berekend. Dat is iets wat een fabrikant altijd zal doen.

Uit die berekening en met gekend motorvermogen kan worden berekend wat de maximaal haalbare snelheid is van het voertuig. Idealiter ontwerpt een fabrikant de overbrengingsverhouding in de transmissie zo dat bij die maximaal haalbare snelheid het motortoerental overeenkomt het het toerental waarop de motor zijn maximum vermogen levert.

In de praktijk zal een fabrikant een iets kortere overbrengingsverhouding kiezen om het voertuig wat minder gevoelig te maken aan vb een helling of tegenwind. Daarbovenop passen de fabrikanten al jaren een "overdrive" toe (soms meer dan één) met een grotere overbrengingsverhouding om het voertuig stiller en zuiniger te maken bij normaal gebruik. In die "overdrive" kan je de maximumsnelheid niet bereiken, daarvoor moet je een tandje terug. Daarom heet dat ook "overdrive".

Een DCT is een klassieke manuele bak die automatisch schakelt, dus zelfde verhaal.

Een CVT heeft als groot voordeel dat die bij elke snelheid als de bestuurder dat wil op het toerental van maximumvermogen kan draaien met maximale acceleratie.

Een mooi voorbeeld van hoe zo een CVT werkt zie je in deze grafiek VARIATOR MULTIVAR 2000 (beetje naar beneden scrollen, en dan de zwarte curve, die van de originele variator). Dat is dus de grafiek bij volgas. Je ziet dat vanaf iets van 40 per uur het motortoerental heel de tijd rond 7000 toeren blijft hangen. Vanaf een 105 ongeveer zie je het toerental stijgen, dan heeft de Beverly zijn grootste overbrengingsverhouding bereikt. Veel meer dan 115 - 120 zal ie in de praktijk niet halen (en dat klopt ook).
 
Ja maar nogmaals...de Honda heeft 750cc 2 cilinders met slechts 56 pk ofzo.
Waarom zo weinig?

De Aprilia SRV 750 had er al 75 en dat was 10;jaar terug
 
Inderdaad zuinigheid, mijn 300 cc zou ook harder kunnen dan ± 130 maar dan is het zuinig effect weg. Mijn verbruik ligt nu ergens tussen de 1 op 28 en 1 op 30
 
NATUURLIJK IS EEN MOTORSCOOTER GEEN ECHTE MOTOR
je hebt bagage ruimte
je kan makkelijk erop stappen
je hebt een automaat dus je kan het niet perongeluk laten uitvallen of constant schakelen tijdens een file
wendbaarder
en in de stad een stuk sneller
plus het allermooiste je hoeft tryhards niet te groeten in hun veelste strakke leren pakje.
 
NATUURLIJK IS EEN MOTORSCOOTER GEEN ECHTE MOTOR
je hebt bagage ruimte
je kan makkelijk erop stappen
je hebt een automaat dus je kan het niet perongeluk laten uitvallen of constant schakelen tijdens een file
wendbaarder
en in de stad een stuk sneller

plus het allermooiste je hoeft tryhards niet te groeten in hun veelste strakke leren pakje.
Leg ons scooterrijders dan eens uit wat is een scooter dan wel volgens jou? ZONDER TE SCHREEUWEN aub
Kan je ook op een motorfiets hebben
Soms
Nope, niet alle scooters hebben een automaat, mijn Heinkel uit de begin jaren 60 had een 4 gang handversnelling, dus het uitvallen kan wel
Dan rij je te snel tussen de auto's door.
Door de langere wielbasis en lage gewichtsmiddelpunt of hoe die beide ook genoemd worden
Dat doe ik wel
 
Terug
Bovenaan Onderaan