Motorseizoen weer begonnen. Tips en to do

T-ZxRMarco

MF veteraan
10 jan 2008
5.871
0
Zevenaar
Aangezien er al weer wat topics komen, en je steeds meer motoren op de weg ziet, leek het me enigzins handig om samen te vatten wat je precies moet doen wil je weer veilig de weg op kunnen.

Om even af te trappen.

Controleren van remmen.
Eventueel vervangen van vloeistoffen.
Bandenspanning checken.
Bougie's
Kleppen


Voor de her-opstappers zijn er bijvoorbeeld ook cursussen. Op google zijn meerdere cursussen te vinden.

Ik hou de start-post zoveel mogelijk bij, dit lijkt me wat overzichtelijker.

Als het een kutd-topic is, sluit 'm dan maar, ik bedoel het goed :9
 
Laatst bewerkt:
soms vraag ik me wel eens af, zitten er sommige mensen nou alleen op motor-forum om mekaar in de maling te nemen of om mekaar af te zeiken.
of om mekaar te helpen en soms een zinnig antwoord te.
als je nou niks normaal kan/mag vragen.
 
soms vraag ik me wel eens af, zitten er sommige mensen nou alleen op motor-forum om mekaar in de maling te nemen of om mekaar af te zeiken.
of om mekaar te helpen en soms een zinnig antwoord te.
als je nou niks normaal kan/mag vragen.


Denk dat jij hoognodig naar het bejaardehuis moet of een cursus , ken tegen grapjes doen....

(ook als grap bedoeld)
 
Welke afweging maak je voor het eventueel vervangen van je vloeistoffen?


Wie zelf zijn onderhoud aan de motor doet, weet over het algemeen wel waar hij op moet letten en wat hij zelf kan en wat niet.

Olie verversen, ketting stellen, bandenspanning voor de meesten geen echt probleem. Remvloeistof vervangen, remblokjes vernieuwen, voorvorkolie, bougies, kleppen stellen e.d. meer voor de echte sleutelaars of anders maar naar de dealer brengen in de hoop dat het daar wel goed wordt gedaan........

In het laatste geval ben je nu eigenlijk al te laat, had je de motor al in de winter weer picobello kunnen (laten) maken voor het nieuwe seizoen.
 
Welke afweging maak je voor het eventueel vervangen van je vloeistoffen?
Remvloeistof, voorvork-olie, koelvloeistof, ikzelf doe altijd verse benzine erin, motor-olie..
Een cursus volgen als je een winter niet hebt gereden? hahaha _O-

Nee, voor als je meerdere jaren niet hebt gereden. Lijkt me enigzins logisch, niet?
Wie zelf zijn onderhoud aan de motor doet, weet over het algemeen wel waar hij op moet letten en wat hij zelf kan en wat niet.

Olie verversen, ketting stellen, bandenspanning voor de meesten geen echt probleem. Remvloeistof vervangen, remblokjes vernieuwen, voorvorkolie, bougies, kleppen stellen e.d. meer voor de echte sleutelaars of anders maar naar de dealer brengen in de hoop dat het daar wel goed wordt gedaan........

In het laatste geval ben je nu eigenlijk al te laat, had je de motor al in de winter weer picobello kunnen (laten) maken voor het nieuwe seizoen.


Tnx ;)
 
soms vraag ik me wel eens af, zitten er sommige mensen nou alleen op motor-forum om mekaar in de maling te nemen of om mekaar af te zeiken.
of om mekaar te helpen en soms een zinnig antwoord te.
als je nou niks normaal kan/mag vragen.

Ik denk allebei.
Persoonlijk zeg ik, niet stoppen... gewoon doorrijden. Vooral vandaag zie je allemaal weer mongolen op een motor die vol het gas opendraaien (dat zijn de mooi weerrijders). Stoppen is nergens voor nodig... mietjes.

Objectief zeg ik, motor beurtje geven, misschien een vro doen of zelfs een paar lessen als je bang bent om dood te gaan in de weer eerste paar keer op de motor.
 
Ik denk allebei.
................... Vooral vandaag zie je allemaal weer mongolen op een motor die vol het gas opendraaien (dat zijn de mooi weerrijders)..........

Helemaal mee eens: zie ook dit draadje met een slotje van vandaag:

Van de dijk af gereden

Ik heb ze weer voorbij zien vliegen met opbollende ski-jacks op hun 1000cc SS fiets en de eerste lawaaichopper heb ik ook al weer gehoord (een paar straten verder).

Het wordt weer lente............... :] :] :] :]
 
Nu zijn al die hard rijders weer gauw naar binnen gegaan omdat er een druppel regen valt vrees ik de echte mannen!
 
soms vraag ik me wel eens af, zitten er sommige mensen nou alleen op motor-forum om mekaar in de maling te nemen of om mekaar af te zeiken.
of om mekaar te helpen en soms een zinnig antwoord te.
als je nou niks normaal kan/mag vragen.
Euh, dit is toch internet.


Voor sommigen niet overbodig, toch, gezien het aantal dat in het voorjaar de motor niet op de weg of op het rubber kan houden...........
Nee maar die leren het nooit en zullen al helemaal niet zo'n cursus gaan volgen.

Nee, voor als je meerdere jaren niet hebt gereden. Lijkt me enigzins logisch, niet?
Na jaren kan ik er in komen ja maar ik had het over een winter. Als je het dan al verleerd bent vraag ik me af of je nog wel ooit op mn motor moet stappen. Vandaar mijn grappig bedoelde "op de grond slaan smiley". Voor de rest, ja zijn het wel handige tips denk ik. Ik heb zelfs nog een tip voor je, als je dan een hele winter niet rijd, leg je accu aan een druppellader. Anders kan het nog wel eens zo zijn dat je accu verrot gaat. Check in ieder geval ffe de spanning.
 
Laatst bewerkt:
ik pakte gisteren ook even de motor na een lange stilstand... tank was vol met brandstof toen ik hem wegzette tijd terug. van weekend ff 2 flaconnetjes benzinesysteemreiniginsspul gekocht (naam ff kwijt, flaconnetjes liggen nog wel in schuur) reinigt meer dan alleen je injectie... ms ook handig als tip?
 
rij cursus is misschien overdreven, maar de mentale techniek een beetje opfrissen kan nooit kwaad.

en even schoppen tegen de banden natuurlijk


Yamaha_TZR50_2008_09_1152x864.jpg



en altijd voor maart nieuwe remblokken monteren!

wat voor cilinder heb je er opzitten :P
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan