Motorsport, het verleden, het heden en de toekomst ?!

ZXRH88

MF veteraan
10 jul 2015
11.078
6.657
Hoogeveen
Aangezien het in andere topics er nog wel eens over gaat hoeveel beter, of juist slechter, het vroeger was en welke toekomst de motorsport is toegedaan leek het mij handig om er 1 centraal topic van te maken waar ieder zijn verhaal en/of mening en ervaring kwijt kan !
 
Vroeger leken de motorfietsen nog op motorfietsen, tegenwoordig op een f16 :P

Zonder gekheid ; ben inmiddels 34 jaar oud, ben aardig wat op het circuit geweest in verschillende settings en heb inmiddels wel het idee dat het jaren terug gewoon wat gezelliger was ipv de ieder voor zich mentaliteit die er tegenwoordig lijkt te heersen.. Hierbij heb ik het over vrij rijden dagen maar ook over competitie zoals ZAC , IDC etc
Toch weet ik ook dat er jaren geleden ook al genoeg gezeur over en weer was en dat men elkaar eigenlijk het licht in de ogen niet gunde..
Was dat ca. 25 jaar geleden nog heel anders ?

Zelfde verhaal over het racen, helaas zelf nooit gedaan maar wel meerdere keren van dichtbij meegemaakt en altijd het idee gehad dat men steeds harder en afgunstiger werd tov andere deelnemers hoe langer men deel nam.

Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat het "vroeger"echt veel beter was, behalve dat de sport financieel beter toegankelijk was
 
Ik herinner me nog dat twee vrienden van mij naar de Superbike wedstrijden op Assen gingen, in het Fogarty tijdperk. Ze hadden toegang tot het rennerskwartier en er was veel drukte rond de camper van genoemde stercoureur.

Daarom gingen ze maar even op het trapje van een ogenschijnlijk verlaten camper zitten. Totdat P.F. Chili beleefd vroeg of hij er even uit mocht...
 
Ik herinner me nog die donderdag ( of vrijdag? ) voor het sbk weekend waar je gewoon over de paddock mocht en overal coureurs tegen kwam, je handtekening kreeg, foto s mocht maken etc.
en dan stond die Chili daar met zn kleding rekje, geweldige vent !
 
Ik herinner me nog die donderdag ( of vrijdag? ) voor het sbk weekend waar je gewoon over de paddock mocht en overal coureurs tegen kwam, je handtekening kreeg, foto s mocht maken etc.
en dan stond die Chili daar met zn kleding rekje, geweldige vent !
Hij heeft ook nog een keer alles gratis het publiek ingegooid, volgens mij in een GP die hij won. Stond ie letterlijk in zijn onderbroek.
 
Hij heeft ook nog een keer alles gratis het publiek ingegooid, volgens mij in een GP die hij won. Stond ie letterlijk in zijn onderbroek.
Dergelijke karakters mis ik wel in de huidige motorsport ! Jack Miller heeft af en toe nog wat van die gekkigheid maar verder vind ik het maar een stel brave schooljongens
 
Dergelijke karakters mis ik wel in de huidige motorsport ! Jack Miller heeft af en toe nog wat van die gekkigheid maar verder vind ik het maar een stel brave schooljongens
Ik denk dat dit meer heeft te maken met het tijdperk waarin we leven. Er zal altijd wel iemand zijn die zich beledigd of aangevallen voelt.
Vroeger gebeurde zulke zaken meer spontaner en dacht men minder na over de mogelijke gevolgen. Het is veel te braafjes geworden wat ik betreur.
 
Laatst bewerkt:
Vroeger leken de motorfietsen nog op motorfietsen, tegenwoordig op een f16 :P

Zonder gekheid ; ben inmiddels 34 jaar oud, ben aardig wat op het circuit geweest in verschillende settings en heb inmiddels wel het idee dat het jaren terug gewoon wat gezelliger was ipv de ieder voor zich mentaliteit die er tegenwoordig lijkt te heersen.. Hierbij heb ik het over vrij rijden dagen maar ook over competitie zoals ZAC , IDC etc
Toch weet ik ook dat er jaren geleden ook al genoeg gezeur over en weer was en dat men elkaar eigenlijk het licht in de ogen niet gunde..
Was dat ca. 25 jaar geleden nog heel anders ?

Zelfde verhaal over het racen, helaas zelf nooit gedaan maar wel meerdere keren van dichtbij meegemaakt en altijd het idee gehad dat men steeds harder en afgunstiger werd tov andere deelnemers hoe langer men deel nam.

Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat het "vroeger"echt veel beter was, behalve dat de sport financieel beter toegankelijk was
In de huidige maatschappij zijn we steeds meer op onszelf gericht en bezig. Toch maak je de sfeer zelf, vooral op de circuitdagen. Ik ga meestal met vrienden of gasten die ik op het circuit heb leren kennen en das altijd gezellig. Ik maak ook altijd wel ff contact met de buren op het paddock. Gewoon ff een praatje over de bike of het weer. En kom je mekaar later weereens tegen dan is de herkenning al goud waard. Zo sta ik er in ieder geval in.
 
Ik denk dat dit meer heeft te maken met het tijdperk waarin we leven. Er zal altijd wel iemand zijn die zich beledigd of aangevallen voelt.
Vroeger gebeurde zulke zaken meer spontaner en dacht men minder na over de mogelijke gevolgen. Het is veel te braafjes geworden wat ij betreur.
Dergelijke karakters mis ik wel in de huidige motorsport ! Jack Miller heeft af en toe nog wat van die gekkigheid maar verder vind ik het maar een stel brave schooljongens
hoe meer geld er rond gaat hoe meer sponsors te zeggen hebben en sponsors willen voor hun vele centen enkel positieve berichtgeving.
 
In de huidige maatschappij zijn we steeds meer op onszelf gericht en bezig. Toch maak je de sfeer zelf, vooral op de circuitdagen. Ik ga meestal met vrienden of gasten die ik op het circuit heb leren kennen en das altijd gezellig. Ik maak ook altijd wel ff contact met de buren op het paddock. Gewoon ff een praatje over de bike of het weer. En kom je mekaar later weereens tegen dan is de herkenning al goud waard. Zo sta ik er in ieder geval in.
Da's denk ik niet de instelling van Marquez 😁
 
In de huidige maatschappij zijn we steeds meer op onszelf gericht en bezig. Toch maak je de sfeer zelf, vooral op de circuitdagen. Ik ga meestal met vrienden of gasten die ik op het circuit heb leren kennen en das altijd gezellig. Ik maak ook altijd wel ff contact met de buren op het paddock. Gewoon ff een praatje over de bike of het weer. En kom je mekaar later weereens tegen dan is de herkenning al goud waard. Zo sta ik er in ieder geval in.
Zeker waar en ik ervaar precies het zelfde, misschien omdat wij allemaal maar gewone stervelingen zijn dat het daarom nog ouderwets gezellig is !

Tijdens de competitie dagen vind ik dat al een stuk minder, rij jij ook competitief?
 
Ik ga weleens met mijn broer,maar ook veel alleen.(rij ook SAM)
Leg makkelijk contact met gelijk gestemden,dus die gezelligheid is er nog steeds
Ook steek ik immer de helpende hand toe,als iemand stukken heeft (gereden)

Waar ik me veel meer zorgen over maak is dat regelgeving de amateur tak van de sport gaat verbieden, dicht gaat timmeren met milieu eisen of onbetaalbaar gaat maken...
Alleen nog voor de elite..
 
:^

De sfeer is altijd wel oude jongens krentenbrood.
Gezelligheid voert de boventoon.

En in de MotoGP geven ze elkaar ook een handje na de eerst bocht of zelfs bij start finish
Vaak wachten ze op elkaar.

Een vedetta hebben we in de wedstrijdsport zelf (nog) niet.
Geen Lorenzo Pedrosa en later Lorenzo~ Rossi perikelen.
Marquez en Rossi mogen elkaar nog steeds niet.

Vroeger Schwantz en Rainey.
Gezellig! :+ ;)

De teams en fabrieken worden wel steeds harder.
De calculator en statistieken geven alle zwart/wit weer. :Y
De bionische mens is er nog niet in zijn totaliteit, maar we gaan wel op computers lijken. :+
 
Zeker waar en ik ervaar precies het zelfde, misschien omdat wij allemaal maar gewone stervelingen zijn dat het daarom nog ouderwets gezellig is !

Tijdens de competitie dagen vind ik dat al een stuk minder, rij jij ook competitief?
Ik rij alleen circuitdagen, geen wedstrijden. Wellicht is het onder wedstrijdrijders wat minder qua sfeer of collegialiteit maar dat is toch ook maar wat ze er zelf van maken? Als ik zie hoe bv Quartararo omgaat met andere rijders en zich in het algemeen gedraagt, ook op de baan, dan ben ik toch wel gematigd optimistisch dat het wel gewoon kan.
Marquez, Rossi, Biaggi, Redding, zijn qua persoon nou niet bepaalt de meest sociale, meer de alfa mannetjes. Om nog maar niet te spreken van de horken in de F1. En financiele belangen spelen dan zeker ook een rol.
 

Eigenlijk komt het erop neer, volgens racesport:
Te weinig inhaalacties, te steriel, te veel hulpmiddelen, geen uitgesproken karakters, kortom de belangstelling voor de MotoGP races neemt in een rap tempo af. Er zal snel iets moeten gebeuren om deze neerwaartse spiraal een halt toe te roepen.

Het probleem momenteel is dat de technologie te dominant is geworden
Een ontwikkeling waar al een aantal jaren voor werd gevreesd werd het afgelopen seizoen bevestigd.
De huidige MotoGP coureurs staken de afgelopen maanden hun ongenoegen niet onder stoelen en banken en deden regelmatig hun beklag over het feit dat het met de huidige MotoGP machines moeilijk is om dicht achter een voorganger te rijden en te volgen, laat staan in te halen. Luchtturbulentie veroorzaakt door de enorme ‘vleugels’ op de motoren zorgen voor ‘vuile’ lucht waardoor de motoren op sommige momenten moeilijk te besturen zijn en voor een oververhitting van de banden zorgen. Ride-height-devices zorgen voor extra beweging in de machines met als gevolg een oplopende bandenspanning en de daarmee gepaard gaande problemen.

Maar om terug te keren naar een meer realistische motorfiets, de technische regels te beperken of deze terug te draaien zal niet eenvoudig zijn. Helemaal omdat de huidige technische regels nog niet zo heel lang geleden zijn ingevoerd, vastgesteld en tot aan het seizoen 2026 van toepassing zijn.
 
Een startveld van 20 man in de koningsklasse is ook niet erg leuk om naar te gaan kijken. Een ander ding waar Dorna de plank mis heeft geslagen: Kleur achtergrond en kleur nummers niet meer handhaven maar vrij geven :N Fout!
500/Motogp achtergrond geel nummer zwart
250/Moto2 achtergrond groen nummer wit
Supersport 600 achtergrond wit nummer blauw
Superbikes/F1 achtergrond wit nummer zwart
Enz...... Maar nee een startveld met 30+ kost de Dorna te veel geld, en alle coureurs vrijheid van nummers geven vanwege merchandise van coureur. Laatste is iets voor te zeggen. Maar had ook anders gekund zodat motoren toch herkenbaar blijven.
Maar grootste probleem van Dorna is dat ze geen besef van het verleden hebben, en dat is nu juist iets wat belangrijk blijft bij Motorsport (ook autoracen). Maar als nationale coureurs niet eens meer blij zijn met een wildcard en voor een wildcard bedanken zo als nu het geval is, dan komt het niet meer goed.:N
 
Rossi is vertrokken en de MotoGP is toen achter de decoder gegaan. Dus ik ben als kijker ook vertrokken. Wat zeker waar is, als mensen kunnen we steeds minder hebben, alles moet nog sneller. Dus ja dat zie dus overal in terug. Ik en mijn lief gaan graag naar de SAM kijken, en lopen ook graag door het rennerskwartier. Met de een maak je een praatje en de ander heeft er even geen zin. En dat mag ook vind ik. Ook onder elkaar zie je dat terug, sommige doen veel samen een ander is meer op zijn eigen. Maar de stemming vind ik er opperbest. Dus tot ziens bij de SAM dit jaar. :]
 
Rossi is vertrokken en de MotoGP is toen achter de decoder gegaan. Dus ik ben als kijker ook vertrokken. Wat zeker waar is, als mensen kunnen we steeds minder hebben, alles moet nog sneller. Dus ja dat zie dus overal in terug. Ik en mijn lief gaan graag naar de SAM kijken, en lopen ook graag door het rennerskwartier. Met de een maak je een praatje en de ander heeft er even geen zin. En dat mag ook vind ik. Ook onder elkaar zie je dat terug, sommige doen veel samen een ander is meer op zijn eigen. Maar de stemming vind ik er opperbest. Dus tot ziens bij de SAM dit jaar. :]
Let op deze,dat is de mijne ,in de evo klasse
IMG-20210403-WA0000.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan