motortaal? HELP!

Highlander

MF veteraan
20 jul 2001
2.396
1
Mannen en (enkele) vrouwen: HELP! Ik ben volop aan het rondkijken voor een (tweedehands) motor, voor als ik straks mijn rijbewijs heb gehaald. Maar ik heb geen flauw idee wat al die uitleg bij een motor betekent. Ik wil een licht motortje, want ik ben maar een klein vrouwtje (1.64). En ik ga kwijlen van een CBR of een GSX. Ik denk dat ik dan zou moeten kijken naar een 500 of 650. Maar veel verder dan dit, kom ik niet met mijn kennis. Wat weegt nou een lichte motor? En hoe zit het nou met 5 zuigers ofzo, in 1 lijn of in V? Wheeeee ik weet niets.... Wie heeft er een beetje uitleg voor mij?
Alvast bedankt, groetjes, Highlander
 
Met licht wordt meestal bedoeld dat er (relatief) weinig vermogen in zit. Ook gaat het hierbij om de verhouding tussen het gewicht van de motor en het vermogen. De verschillende opstellingen van de cylinders (die dingen waarin je zuigers op en neer gaan) bijv. vier-in- lijn of V hebben gevolgen voor bijv. de manier waarop het vermogen eruit komt. Kan heel lang verhaal worden zo. Wat wil je precies weten?
 
Ik ben een klein vrouwtje van 1.59 en rij op XJ600 Diversion. Dit is goed te doen.
Zadel is wel verlaagd omdat ik niet met goed fatsoen achteruit kon steken/lopen al zittend.
Gaat nu beter.
Dus dat lijkt me met jouw lengte geen probleem denk ik zo.

Je kan nu al gaan proefzitten bij een dealer.
Ga zitten op een fiets die je aanspreekt en zet hem rechtop.
Weet je snel genoeg of het niet te zwaar is qua gewicht van de fiets zelf.
En ga straks met rbw proefrijden op die fiets(en).

Over aantal kleppen enzo kan ik je niks vertellen.
Laat ik over aan de heren technici })
 
Zoek een motor uit waar redelijk met de voeten aan de grond komt. Vraag hoeveel vermogen ie heeft (Meer dan 100 pk, dan snel verder zoeken).

Ik kan hier wel een heel verhaal over cilinders, kleppen, v-twin, 4-in-lijn, etc op gaan hangen. Maar een proefrit maken werkt het beste. En als ie bevalt gewoon kopen.
 
Ik ben ook maar 1.64 en heb een GSX 600, geweldige fiets. Erg goed te hanteren vind ik zelf. Er zit een verlagingsset onder zodat ik goed met de pootjes bij de grond kan.
Wat vermogen betreft, ach het is net wat je leuk vindt. Ik vind het sportieve juist erg goed en je hoeft er niet altijd gebruik van te maken. Met de GSX kan je ook makkelijk rustig rijden.
Kijk maar eens rustig rond.

Suc6
 
Eerst: hoe zwaar ben je? Hoeveel rij-ervaaring? Klein of groot rijbewijs? Hou je van toeren of schuiven? …. Wat wil je eigenlijk?

Lichte motor is onder 190kg (mijn mening). Ik hou van lichte motoren en ik ben helemaal geen klein mannetje. Lichte motor met veel vermogen. Ideaal voor in de stad en tussen door. Iets minder om te toeren - vakantie en zo

Tegenwoordig heb je GS500 2 cilinder in lijn (viertakt Twin), en bv GSX600 4 cilinder in lijn motor ook viertakt. CBR600 is ook 4 cilinder in lijn motor. Daar is ook denk ik CB500 2 cilinder Twin.. denk ik..
 
SZR600 of Muz Scorpion zijn prachtige motoren, en relatief goedkoop, lekker licht en genoeg vermogen om te beginnen… en ook verder mee te gaan. Laat je niet verleiden door alle “kniedown-wheely-uitlaat..” verhalen. DIV is ook OK, weinig onderhoud maar beetje te braaf voor mijn smaak
 
joe_0741.jpg
 
Ik wil dus GEEN tips over welke motoren leuk zijn, omdat ik ongeveer weet welke ik wil. Ik wil inderdaad graag uitleg over wat het verschil nou is van cylinders in 1 lijn en in V-vorm bijvoorbeeld. Welk verschil merk je dan met rijden?
En hoeveel cylinders, maakt dat verschil?
En ik weet dat er verschil is tussen een 600 en een 1000, maar WELK verschil dan? Een 1000 is vlugger in wegtrekken? Of juist niet?
Ik wil er wel ooit mee door Schotland trekken, maar over het algemeen zal ik een dagjestoerder worden en ik wil dus een buikschuiver. Ik hou van snel wegzijn in de stad, maar hoef geen 150 te rijden ermee...
Oja, en vast bedankt voor de leuke reacties!!!
 
Je zal een dagjestoerder worden en geen snelheidsmaniak ala boven 150 rijden.

Waarom dan een buikschuiver en geen (sportieve) toerfiets :?

Persoonlijk vindt ik het geen uitgangspunt om een buikschuiver aan te schaffen voor alleen het verkeerslichtwerk bv.
Met een sportieve toer ben je ook vlot weg in stadsverkeer.

Edit: Gewoon een vraag van mij
 
Laatst bewerkt door een moderator:
het verschil tussen een 2 en een 4 cilinder is groot.(rijdt allebij helemaal anders)

de cbr en gsx hebben allebij een 4 cilinder in lijn.

ik zou gewoon een keer bij een motorzaak (of verschillende zaken) ff wat motoren proberen.
 
Geloof me, als je een supersport onder de 150 weet te houden ben je een knappe meid.

Wat dacht je van een Fazer 600? Ook te verlagen, voldoende vermogen, goede stuureigenschappen.
 
Ik ben dus intussen op de geadviseerde sites wezen kijken en die eerste is echt een goeie!!! Ik snap het opeens allemaal!
maarre.. iemand vraagt waarom ik dan een supersport wil.. Nou, gewoon omdat ik daar al sinds ik een (nog) klein(er) meisje was, van droom!!! Ik vind ze zo mooi dat ik ervan ga kwijlen! En dan neem ik het misschien iets mindere rijgemak er wel bij.
Oja, en niet alleen door de site maar ook jouw uitleg Nielsje, ik snap het nu echt. Thanks allemaal! Ik wil dus een 500-750 cc en eentje die onder de 100pk blijft. Klopt het? *D
 
En waarom geen CBR400RR ???? Pas je waarschijnlijk goed op. Is een buikschuiver. Is met gemak onder de 150 te houden (maar ook boven de 150 te krijgen.) Is een 4-in-lijn en je kunt er goed door de stad mee rijden (vind ik). Daarbij is hij erg mooi. En vrij prettig om mee te beginnen. Hij stuurt ook nog eens erg goed, dus in Schotland zal het dan dikke pret worden. In z'n 1 is hij een beetje zenuwachtig, maar je kunt m al heel snel doorschakelen naar z'n 2, zonder dat hij daar heel sloom van wordt. (Je kunt m natuurlijk ook heel ver doortrekken in z'n 1 }) )
 
Terug
Bovenaan Onderaan