Motortocht door regio tegen 'discriminerend' afsluiten dijkjes

  • Onderwerp starter Anoniempje442
  • Startdatum
A

Anoniempje442

Guest
Motortocht door regio tegen 'discriminerend' afsluiten dijkjes: 'Wij laten onze hobby niet zomaar inperken'

HARMELEN - Motorrijders maken zaterdag een protestrit door de regio om te protesteren tegen het steeds vaker afsluiten van dijkwegen. Omwonenden, fietsers en wandelaars zeggen last te hebben van de herrie en het gevaarlijke rijgedrag: daardoor zijn er door gemeenten zoals Lopik al meerdere weggetjes tot verboden gebied verklaard voor motoren.

De route, met een lengte van ongeveer 100 kilometer, loopt vanuit Harmelen over de snelweg A12 naar Den Haag en eindigt in De Meern.

'Pure discriminatie'
De organisatie noemt het afsluiten van de wegen pure discriminatie. "Doordat de overheid faalt in handhaven en het makkelijker vindt om wegen af te sluiten, benadelen ze een hele grote groep motorrijders die zich wel aan de regels houdt", zegt Igor Alveringh, een van de organisatoren van de tourrit. "Er is een kleine groep hardrijders die veel lawaai maakt, maar daar kan je niet een grote groep voor straffen."

De motortocht wordt onder de aandacht gebracht via Facebook. De organisatie verwacht dat er circa 500 motorrijders zullen meedoen. "De bedoeling van deze publieksvriendelijke rit is om als collectief te laten zien dat wij onze hobby niet zomaar laten inperken", aldus Alveringh. Hij heeft ook nog een tip voor deelnemers: "Neem voldoende drinkwater mee, het wordt bloedheet zaterdag."

De route, met een lengte van ongeveer honderd kilometer, loopt vanuit Harmelen over de snelweg A12 naar Den Haag en eindigt in De Meern.

Lekdijk
In de provincie Utrecht is het motorverbod op bepaalde dijkwegen al jarenlang onderwerp van discussie. Zo stelde de gemeente Lopik een verbod in op de Lekdijk omdat omwonenden klaagden over ronkende motoren. Twee belangenverenigingen van motorrijders stapten naar de rechter, maar de rechtbank stelde de gemeente in het gelijk. Ook de Raad van State boog zich over de zaak en oordeelde ook dat het verbod terecht is.

Bron: Motortocht door regio tegen 'discriminerend' afsluiten dijkjes: 'Wij laten onze hobby niet zomaar inperken' | RTV Utrecht
 
Is dit nou echt een handige actie? Door massaal met zijn allen geluid te gaan produceren op dit soort plekken bevestig je toch alleen maar waar mensen over klagen? Volgens mij moet het doel zijn om de reputatie van motorrijders weer op te vijzelen. Dat moeten motorrijders vooral bij zichzelf zoeken. Met dit soort puberale acties bereik je denk ik precies wat je niet wil: namelijk nog meer ergernis bij mensen die op dit soort plekken wonen. Daar betalen motorrijders uiteindelijk zelf de prijs voor. Dom dus, wat mij betreft.
 
Tja, wat moet je daar nou van vinden. 'Mensen storen zich aan motoren, dus we gaan met honderden de motoren de weg op'. Er zullen er ongetwijfeld ook weer een paar tussen zitten die zich niet kunnen gedragen en de zaak meer kwaad dan goed doen.

Het enige heroïsche eraan vind ik op de motor stappen met die temperaturen.
 
Laatst bewerkt:
Zijn dit de liefhebbers die motorrijders die uitlaatgeluid wel mooi vinden discrimineren, of mag iedereen meerijden? :P
Het zijn in ieder geval geen makke lammetjes.
 
Motortocht door regio tegen 'discriminerend' afsluiten dijkjes: 'Wij laten onze hobby niet zomaar inperken'

HARMELEN - Motorrijders maken zaterdag een protestrit door de regio om te protesteren tegen het steeds vaker afsluiten van dijkwegen. Omwonenden, fietsers en wandelaars zeggen last te hebben van de herrie en het gevaarlijke rijgedrag: daardoor zijn er door gemeenten zoals Lopik al meerdere weggetjes tot verboden gebied verklaard voor motoren.

De route, met een lengte van ongeveer 100 kilometer, loopt vanuit Harmelen over de snelweg A12 naar Den Haag en eindigt in De Meern.

'Pure discriminatie'
De organisatie noemt het afsluiten van de wegen pure discriminatie. "Doordat de overheid faalt in handhaven en het makkelijker vindt om wegen af te sluiten, benadelen ze een hele grote groep motorrijders die zich wel aan de regels houdt", zegt Igor Alveringh, een van de organisatoren van de tourrit. "Er is een kleine groep hardrijders die veel lawaai maakt, maar daar kan je niet een grote groep voor straffen."

De motortocht wordt onder de aandacht gebracht via Facebook. De organisatie verwacht dat er circa 500 motorrijders zullen meedoen. "De bedoeling van deze publieksvriendelijke rit is om als collectief te laten zien dat wij onze hobby niet zomaar laten inperken", aldus Alveringh. Hij heeft ook nog een tip voor deelnemers: "Neem voldoende drinkwater mee, het wordt bloedheet zaterdag."

De route, met een lengte van ongeveer honderd kilometer, loopt vanuit Harmelen over de snelweg A12 naar Den Haag en eindigt in De Meern.

Lekdijk
In de provincie Utrecht is het motorverbod op bepaalde dijkwegen al jarenlang onderwerp van discussie. Zo stelde de gemeente Lopik een verbod in op de Lekdijk omdat omwonenden klaagden over ronkende motoren. Twee belangenverenigingen van motorrijders stapten naar de rechter, maar de rechtbank stelde de gemeente in het gelijk. Ook de Raad van State boog zich over de zaak en oordeelde ook dat het verbod terecht is.

Bron: Motortocht door regio tegen 'discriminerend' afsluiten dijkjes: 'Wij laten onze hobby niet zomaar inperken' | RTV Utrecht

Kanttekening over het hierboven genoemde "gevaarlijke rijgedrag".

Ik kan me heel goed voorstellen dat het aantal wandelaars en fietsers dat betrokken is bij verkeersongelukken met motorrijders erg veel lager ligt dan de aanrijdingen met automobilisten, ook na correctie voor de verschillende aantallen en het verschillende gebruik (tijd op de weg).
 
  • Leuk
Waarderingen: RR.
Gemengde gevoelens van mijn kant hoor.
Wie zwijgt stamt toe en ik vind best dat we kenbaar mogen maken dat dit niet kan.
Ik hoop wel dat het een stil vreedzaam protest, dus dat de lieden onder ons wiens motoren en gedrag op de weg (inclusief dijken) aanleiding zijn voor de genomen en voorgestelde maatregelen lekker thuis blijven.
35+ maakt mij niet. Zolang je rijdt valt dat wel mee.
Ik ben faceboekloos , en had hier nog wel wat nadere info verwacht van de organisatie, maar dat blijkt niet zo te zijn.
Kan iemand van de faceboekers onder ons het programma hier even als tekst (geen link die niet-faceboekers niet kunnen openen) neerzetten?
thx
 
Ze gaan vanuit Harmelen over de A12 naar Den Haag om vervolgens in de Meern te eindigen.

Hemelsbreed is dat 5 km
 
Mooi man, laat die klagers maar eens merken dat het genoeg is.
 
En dan ook zonder db-killer he´ })en gas erop !
 
Het wordt zaterdag +- 35 graden
alleen zotten gaan dan touren :X
Nee hoor: ik ben net terug van vakantie aan de Moezel, en het was met 39 graden op de teller goed uit te houden. Natuurlijk niet met een zweetpak aan, maar met een jethelm, doorwaaijas, motorjeans en ventilerende handschoenen en laarzen.
 
Details
Motorrijden is onze hobby, het gevoel van vrij zijn en zelf kunnen bepalen waar we heen rijden, welke wegen we nemen en hoe we ze gaan nemen word ons beperkt door de overheid die meent onze vrijheid te kunnen afnemen.


Steeds meer dijken,wegen,dorpen worden voor ons motorrijders afgesloten omdat er een klein gedeelte zich niet wenst te houden aan de wet. Doordat de overheid faalt in handhaven en het makkelijker vindt om wegen af te sluiten benadelen ze een hele grote groep motorrijders die zich wel aan de regels houden.

De bedoeling van deze publieksvriendelijke rit is dan ook om als collectief te laten zien dat wij onze hobby niet zomaar laten inperken .

Ik hoop dat we met een mooi aantal motorrijders de snelweg opgaan en een signaal afgeven dat de grens voor ons bereikt is en dat we niet accepteren dat er meer dijken en wegen voor ons afgesloten gaan worden.

Het mag duidelijk zijn dat we deze rit op een correcte manier gaan rijden en dat de motoren die meerijden aan alle wettelijke eisen voldoen, we hinderen geen andere weggebruikers.

Het is de bedoeling dat er positief over gesproken gaat worden want we liggen al onder een vergrootglas..

Deelname is op eigen initiatief en geschiedt op eigen risico.

GELIJKE RECHTEN VOOR IEDERE WEGGEBRUIKER!

OPSTAPPLAATSEN:

* Esso tankstation " Akermaat " A9 bij Heemskerk vertrek 11.00 uur.

* Mac Donalds aan de Hoofdweg in Capelle aan den IJssel vertrek 11.00 uur.

* Mac Donalds Den Haag Plaspoelpolder vertrek 10.30

* Shell A12 "De Schaars" tussen knooppunt Waterberg en Grijsoort vertrek 12.00 uur

* Groningen/Drenthe , Jack Middelburgplein bij tt circuit Assen. Parkeer plaatst
in de bocht van de haar, vertrek 09.30.
Deze route kent nog 3 stops, zie bericht van Jilt Vos

Er is ook de mogelijkheid om te verzamelen bij de Starbuks de Meern, ik heb contact met Fons die daar zal gaan staan.
We betrekken tussen 13.00 en 13.30

De route zal starten in Harmelen waar wij de A12 volgen naar Den Haag, aan het einde gaan wij rechtsaf de N44 op en dan weer rechts de N14 tot aan de snelweg. Daar nemen we de A4 en vervolgens de A12 naar De Meern.

De de verzamelpunten staan in het evenement vermeld.

Mvg,

Igor Alveringh
 
Het wordt zaterdag +- 35 graden
alleen zotten gaan dan touren :X
Het gaat deze keer volgens mij niet om het touren. Net zoals het de boeren destijds op het Malieveld niet om het oogsten ging, gaat het ook hier om het laten horen van een stem en afgeven van een signaal. Uiteraard voor iedereen vrij om daarvan gebruik te maken of niet.
 
Ik heb geen Facebook, en ik begrijp de actie niet helemaal. Hoe merken de mensen en de politici dat er iets gaande is? Gaan we naar Het malieveld of het binnenhof?
 
Als mensen nou eens gewoon ophouden met zeuren en zeiken over anderen en in plaats daarvan achter de geraniums wegkruipen en gewoon een praatje gaan maken....man oh man...of laat ze anders allemaal lekker een stukje land kopen op Rottumerplaat zodat ze daar lekker rustig met zijn allen kunnen zitten...hoewel, je hebt onderhand waarschijnlijk een eiland nodig ter grootte van Groenland nodig om iedereen te plaatsen....
 
Ik kan me goed vinden in de reden van het protest, maar de actie is imho een beetje kansloos, en dat heeft een paar redenen. Die redenen hebben betrekking op de timing, en ook de geschiedenis die voorafging aan die dijkafsluitingen.

Allereerst gaat de overlast die aanleiding gaf tot dijkafsluitingen voor motorrijders helemaal niet over het gedrag van enkelingen die zich misdragen, maar domweg over motorrijders in het algemeen, en omwonenden die zich daaraan ergeren. Al het geblaat over uitlaten, uitlaatgeluid, wangedrag door enkelingen en handhaving is er door motorrijders zelf bijgehaald, in een poging de beleefde overlast te bagatelliseren. Dus daar gaat de argumentatie al fout: ik zou de dossierkennis een beetje opvijzelen vooraleer protestacties te organiseren, want op deze manier ben je eigenlijk onmiddellijk uitgepraat.

Gemeentebesturen hebben gewezen op de overlast die door omwonenden werd ervaren, echter zonder een poging te doen die overlast objectief in kaart te brengen. Gemeenten hadden tellingen kunnen doen (inclusief een nulmeting), of geluidsmetingen, maar dat deden ze niet. En ze hadden - terecht - kunnen wijzen naar de diversiteit van het verkeersaanbod (wandelaars, fietsers, wielrenners, motorrijders, automobilisten, etc.), en goed kunnen beargumenteren dat deze de verkeersveiligheid op die dijkwegen in gevaar brengt, of kan brengen. Dat deden ze ook niet. Waarom niet? Omdat het irrelevant was: overlast is overlast, en per definitie subjectief.

Dus ondanks dat het huiswerk heel erg slecht was gedaan kregen de gemeenten van de bestuursrechter, en in hoger beroep ook van de Raad van State, gelijk v.w.b. de rechtmatigheid van de besluiten. Aldus: overlast - hoewel subjectief - is voldoende reden om wegen voor specifieke doelgroepen af te sluiten, en gemeenten mogen daar kennelijk voortaan gewoon zelfstandig over beslissen.

Ik ken de voorgenomen route niet, maar ik veronderstel dat een protestrit met 500 motoren meer geluids- en/of verkeersoverlast gaat geven dan die de omwonenden ooit hebben ervaren, en die aanleiding gaf tot het weren van motorrijders van dijkwegen. En omdat motorrijders - in algemene zin - toch al niet op erg veel sympathie meer lijken te hoeven rekenen, verwacht ik niet dat NL ineens erg onder de indruk gaat zijn van motorrijders die zich gediscrimineerd voelen, en om die reden even een potje overlast gaan geven. Want dat is wat je doet als je met een groep van tientallen motoren op pad gaat, laat staan met 500.

Als het de bedoeling is om in Den Haag iemand met enige vorm van invloed te bereiken, dan kun je zo'n ritje nog het beste doen op een doordeweekse dag (niet zijnde zaterdag of zondag), en sowieso niet tijdens het zomerreces, want dan is er helemaal niemand om naar je te luisteren. Daarbij: als je je beroept op discriminatie, dan zul je die ook met goede argumenten moeten aantonen. Dat kon nog weleens heel lastig worden, mede ook omdat de rechter(s) gewoon een belangenafweging maakten: het recht op rust en stilte in de eigen voor- of achtertuin weegt kennelijk zwaarder dan het recht om in de buurt van dat tuintje motor te rijden. Dat motorrijden kun je tenslotte ook op tal van andere plekken doen (nog wel). Daarmee is ook het argument m.b.t. discriminatie van tafel, want dat mag een overheid gewoon doen, als er een zorgvuldige belangenafweging aan vooraf ging, aldus meerdere rechters en de Raad van State.

In je argumenten m.b.t. de oneerlijkheid van het afsluiten van wegen/gebieden voor motorrijders zul je dus allereerst een overtuigend antwoord moeten vinden op dat laatste, oftewel waarom het recht om overal motor te rijden zwaarder weegt dan het recht op rust en stilte rondom huis en tuin. Je zult dus moeten uitleggen waarom meerdere bestuursrechters, alsook de Raad van State, ongelijk hadden. En v.w.b. de organisatie is het mss goed om er gewoon een ervaren Haagse lobbyist bij te betrekken, en een paar juristen voor de argumenten, zodat je in elk geval een goed onderbouwde boodschap op de juiste plek kunt doen landen (al ben ik sceptisch m.b.t. de haalbaarheid daarvan: KNMV en MAG waren er al "een poosje" mee bezig).
 
Laatst bewerkt:
Zou iemand mèt een Facebook account de officiële tekst van de aankondiging inclusief het programma even willen knippen en in dit topic willen plakken? Dan weten we tenminste allemaal waar we het over hebben en wat de opzet zal zijn, en dit mee laten wegen in al dan niet deelname. Dank alvast.
 
Zou iemand mèt een Facebook account de officiële tekst van de aankondiging inclusief het programma even willen knippen en in dit topic willen plakken? Dan weten we tenminste allemaal waar we het over hebben en wat de opzet zal zijn, en dit mee laten wegen in al dan niet deelname. Dank alvast.
Was al gepost :)

 
Laatst bewerkt:
Details
Motorrijden is onze hobby, het gevoel van vrij zijn en zelf kunnen bepalen waar we heen rijden, welke wegen we nemen en hoe we ze gaan nemen word ons beperkt door de overheid die meent onze vrijheid te kunnen afnemen.


Steeds meer dijken,wegen,dorpen worden voor ons motorrijders afgesloten omdat er een klein gedeelte zich niet wenst te houden aan de wet. Doordat de overheid faalt in handhaven en het makkelijker vindt om wegen af te sluiten benadelen ze een hele grote groep motorrijders die zich wel aan de regels houden.

De bedoeling van deze publieksvriendelijke rit is dan ook om als collectief te laten zien dat wij onze hobby niet zomaar laten inperken .

Ik hoop dat we met een mooi aantal motorrijders de snelweg opgaan en een signaal afgeven dat de grens voor ons bereikt is en dat we niet accepteren dat er meer dijken en wegen voor ons afgesloten gaan worden.

Het mag duidelijk zijn dat we deze rit op een correcte manier gaan rijden en dat de motoren die meerijden aan alle wettelijke eisen voldoen, we hinderen geen andere weggebruikers.

Het is de bedoeling dat er positief over gesproken gaat worden want we liggen al onder een vergrootglas..

Deelname is op eigen initiatief en geschiedt op eigen risico.

GELIJKE RECHTEN VOOR IEDERE WEGGEBRUIKER!

OPSTAPPLAATSEN:

* Esso tankstation " Akermaat " A9 bij Heemskerk vertrek 11.00 uur.

* Mac Donalds aan de Hoofdweg in Capelle aan den IJssel vertrek 11.00 uur.

* Mac Donalds Den Haag Plaspoelpolder vertrek 10.30

* Shell A12 "De Schaars" tussen knooppunt Waterberg en Grijsoort vertrek 12.00 uur

* Groningen/Drenthe , Jack Middelburgplein bij tt circuit Assen. Parkeer plaatst
in de bocht van de haar, vertrek 09.30.
Deze route kent nog 3 stops, zie bericht van Jilt Vos

Er is ook de mogelijkheid om te verzamelen bij de Starbuks de Meern, ik heb contact met Fons die daar zal gaan staan.
We betrekken tussen 13.00 en 13.30

De route zal starten in Harmelen waar wij de A12 volgen naar Den Haag, aan het einde gaan wij rechtsaf de N44 op en dan weer rechts de N14 tot aan de snelweg. Daar nemen we de A4 en vervolgens de A12 naar De Meern.

De de verzamelpunten staan in het evenement vermeld.

Mvg,

Igor Alveringh
Klinkt goed en inderdaad publieksvriendelijk. Ook duidelijk dat niet legale motoren niet welkom zijn. Het is mij echter nog steeds niet duidelijk of het alleen rondrijden is of dat er ook een ‘protest’ zal zijn in Den Haag, en zo ja waar dan. Heeft iemand hier info over? Alleen blijven rijden is wel beter voor mens en machine trouwens ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan