Motortoertje engeland.... en de overtocht dan?

KingCoder

Begeisterungsmeister [bəˈgaistərʊŋs-ˈmaistɐ]
9 jan 2002
11.498
180
Oss
De vakantie van dit jaar zit er nog maar net op (www.routedesgrandesalpes.com) of ik mijmer alweer over volgend jaar....

Ik zit te denken aan engeland, op gpstracks (zie http://www.gpstracks.nl/ov-motor-europa.php ) staan een viertal hele leuke 6-daagse tochten dus dat valt mooi binnen wat wij willen. Ik vraag me alleen af hoe dat dan zit met de overtocht. Hoe gaan we dan? Met de boot? De trein? en wat kost dat dan?

Kortom, wie heeft hier ervaring mee
 
Met de boot? Als je met de catamaran van Stena Line overgaat, ben je binnen 4 uur in Harwich. Deze vertrekt vanaf Hoek van Holland 2x per dag.
Prijs is v.a. 79 euro.
Maar ik zie dat je uit Oss komt, ik weet niet wat voor jou dan makkelijker is, de tunnel Calais - Dover of HSS Hoek van Holland-Harwich.
 
Scandinavian Seaways :) even kijken :) kost niet zo gek veel geloof ik :)

varen van IJmuiden naar Newcastle :)
 
Het hangt er van af waar in Engeland je wilt gaan rijden. Als je b.v. naar het Zuid Westen wilt (Cornwall / Devon / Wales) dan is Hull of Newcastle niet zo handig natuurlijk want dan moet je nog zo 6-700 km zuidwaarts rijden. En dat is prijzig met £1 per liter benzine op dit moment. Dover (vanaf Calais, Dunkirk of Zeebrugge) is dan beter. Als ik zelf naar Nederland ga (vanaf Bristol) kies ik meestal voor de Stena Line vanaf Harwich naar Hoek-van-Holland. Maar echt veel maakt het allemaal niet uit. Kijk ook eens of je korting kunt krijgen met een of ander lidmaatschap (wegenwacht / ANWB, een of andere club / verzekeringsmaatschappij of (motor)-tijdschrift), er zijn vaak aanbiedingen. Als ik boek over de telefoon vraag ik hier altijd naar: Het is natuurlijk normaal de bedoeling dat je een code moet quoten maar de meeste telefonistes nemen wel de moeite om even te zoeken voor je. Niet dat dit je vakantie nu zo veel goedkoper maakt maar alles helpt.

Oh en kijk ook eens naar de tunnel vanaf Calais: Meestal is dat met de motor een relatief dure optie maar gaat wel lekker vlot en misschien zijn er speciale aanbiedingen want er zijn wat financiele problemen met deze route.
 
Laatst bewerkt:
Het hangt er van af waar in Engeland je wilt gaan rijden. Als je b.v. naar het Zuid Westen wilt (Cornwall / Devon / Wales) dan is Hull of Newcastle niet zo handig natuurlijk want dan moet je nog zo 6-700 km zuidwaarts rijden. En dat is prijzig met £1 per liter benzine op dit moment. Dover (vanaf Calais, Dunkirk of Zeebrugge) is dan beter. Als ik zelf naar Nederland ga (vanaf Bristol) kies ik meestal voor de Stena Line vanaf Harwich naar Hoek-van-Holland. Maar echt veel maakt het allemaal niet uit. Kijk ook eens of je korting kunt krijgen met een of ander lidmaatschap (wegenwacht / ANWB, een of andere club / verzekeringsmaatschappij of (motor)-tijdschrift), er zijn vaak aanbiedingen. Als ik boek over de telefoon vraag ik hier altijd naar: Het is natuurlijk normaal de bedoeling dat je een code moet quoten maar de meeste telefonistes nemen wel de moeite om even te zoeken voor je. Niet dat dit je vakantie nu zo veel goedkoper maakt maar alles helpt.

Oh en kijk ook eens naar de tunnel vanaf Calais: Meestal is dat met de motor een relatief dure optie maar gaat wel lekker vlot en misschien zijn er speciale aanbiedingen want er zijn wat financiele problemen met deze route.

Bobbel, even een vraagje tussendoor;

Ik ga binnenkort een motor ophalen met mijn aanhanger bij Bike Direct Bristol. Ik lees dat jij vlakbij Bristol woont, kun je mij vertellen hoelang het ongeveer rijden is vanaf Harwich naar Bristol? Ik dacht een uurtje of drie, vier?
Ik zal even het linkje erbij zetten dan weet je om welke motorzaak het gaat.
Heb jij toevallig ervaring met deze zaak?

http://www.bikedirectbristol.co.uk/stock/604766/604766.html

Alvast bedankt.
 
Ben wel eens geweest met de Hovercraft. Maar die varen niet meer. Maar je kan ook met dezelfde boten als waarmee auto's over zetten maar je mag geen Gas installatie hebben :+
 
tot oktober vaart de HSS vanaf Hoek van Holland naar Harwich :)

relatief goedkoop, je bent in 3.5 uur over en zeeziek worden zit er sowieso niet bij als je daar last van hebt :)

prima ding, snel en efficient, alleen jammer dat hij eruit gaat omdat hij niet meer rendabel is -O-
 
Ben wel eens geweest met de Hovercraft. Maar die varen niet meer. Maar je kan ook met dezelfde boten als waarmee auto's over zetten maar je mag geen Gas installatie hebben :+

he shit moet ik me lpg instalatie uitbouwen.... *D
 
Scandinavian Seaways :) even kijken :) kost niet zo gek veel geloof ik :)

varen van IJmuiden naar Newcastle :)
En dat is nog een hele leuke overtocht ook. Prima begin van je vakantie en je komt de andere ochtend "uitgerust" aan.
 
relatief goedkoop, je bent in 3.5 uur over en zeeziek worden zit er sowieso niet bij als je daar last van hebt :)
Oh, daar dacht mijn vrouw en een hele grote groep passagiers anders over, toen ik een keer de overtocht maakte met die Catamaran. })
 
Oh, daar dacht mijn vrouw en een hele grote groep passagiers anders over, toen ik een keer de overtocht maakte met die Catamaran. })
_O-

}) ehm.. de laatste keer dat ik meeging de rest van de passagiers ook _O-

zie net dat er had moeten staan: als je daar sowieso al geen last van hebt :+

moet niet zo snel tussn de klanten door reageren O-)

'it's going to be a bit of a bumpy rinde' zei de schipper _O- windkracht 6 _O-

geweldig, hele serviesgoed naar de haaien _O-

O-) had zelf nergens last van O-)

en de boot naar Newcastle is echt een leuk 'ritje' :Y
 
Mietjes...... :9 grapje..

Ik heb een aantal jaar op de HSS (catamaran) gevaren, en dat valt echt wel mee.
Ik heb juist slechte ervaringen met DFDS, deze boot heeft geen stabilisatoren en dat leek dus wel een 10 uur durende kermisattractie.... :r :r

Tuurlijk, met slecht weer is het geen pretje, maar dat is op geen enkele boot hoor kan ik je verzekeren!
Maar je gaat volgend jaar, dus ik denk dat dan alleen de "gewone" ferries nog varen op HvH - Harwich. Dan is de HSS er inderdaad uit.
Dat is ook een rustige overtocht, je vaart dan 'snachts en komt 'sochtends uitgerust aan.
 
Alleen jammer dat de high speeds service(hss) er uit gaat van wege de te hoge brandstof kosten en veminderde bezoekers aantallen. Vanuit oss zou ik dan toch maar de tunnel nemen :]
 
Ehh... nu jullie het er toch over hebben ff een vraagje. Ik heb last van chronische(!) zeeziekte maar vraag me al een poosje af of de trip Hoek van Holland <--> Harwich (uiteraard niet met de Catamaran) probleemloos te doen is :?

Serieuze antwoorden graag, kotsen kan ik ook al van een flinke deining.. :+
 
Laatst bewerkt:
deining is niet te voorkomen bijna :) ik heb met windkracht 12 (we kregen later te horen dat we eigenlijk niet uit hadden mogen varen) van IJmuiden naar Newcastle gevaren, en geen enkele last gehad }) terwijl 90% lag te kotsen *D was lekker rustig in de bar dus :Y


het ligt aan het weer, de windrichting (wind mee/tegen/zijlings) wat voor golven en dus wat voor deining je hebt... en als je heel gevoelig bent: ga vliegen... :Y
 
deining is niet te voorkomen bijna :) ik heb met windkracht 12 (we kregen later te horen dat we eigenlijk niet uit hadden mogen varen) van IJmuiden naar Newcastle gevaren, en geen enkele last gehad }) terwijl 90% lag te kotsen *D was lekker rustig in de bar dus :Y


het ligt aan het weer, de windrichting (wind mee/tegen/zijlings) wat voor golven en dus wat voor deining je hebt... en als je heel gevoelig bent: ga vliegen... :Y

Helaas... zeeziek/luchtziek 'k heb het allebei. Heel veel jaren geleden kreeg ik er pilletjes voor die geen malle moer hielpen (maar da's lang geleden).

Hoe kom ik zonder braakneigingen met m'n motor in Engeland?

That's the question. :X
 
compleet drogeren zodat je zodra je in je hut komt je k.o. gaat tot de volgende ochtend? :+

daarbij is het overigens echt een half uurtje vliegen ofzo.. is dat ook niet uit te houden tegenover minimaal 3 uur varen.. :?

oh!

DE oplossing is overigens: De Chunnel :)

met de trein dus, onder het kanaal door van Calais naar Dover :)
 
Overtocht doe ik (samen met mijn fam) al mn hele leven lang van Calais naar Dover. Mijn moeder is Engels en mijn familie woont dus daar dus ben redelijk ervaren wat betreft overtochten en wat betreft zee-ziek-zijn!!! Deze overtocht duurt meestal maar een uur en 15 min en ik kan het volhouden wat betreft zee-ziek-worden. Vroeger gingen we nog wel eens van Zeebrugge naar Felixstowe, opgeheven inmiddels, maar dan zat ik altijd 6 uur lang op het toilet. Calais-Dover is dus veel beter te doen.
Wij vertrekken altijd vanuit Valkenswaard, bij Eindhoven, en doen er dan 3 uur max over om in Calais te komen, dus vanuit Oss zal dat een half uur 45 min extra zijn.
De tunnel is inderdaad de enige echte oplossing tegen zeeziek worden, maar is met de auto en een hoop passagiers vaak stukken duurder dan met de boot. Weet niet hoe het met de motor zit.
 
Ik ben ook vorige week terug gekomen met DFDS
De "King of Scandinavia" is de grootste north sea ferry die er rond dobbert.
Het moet wel flink waaien wil je in de gaten hebben dat je op een boot zit.

Lekker bier! (€4,30) en leuke boogaloo danseresjes :D
Poolse bediening kan je ook best laten lachen als je je best doet :D
in eerste instantie dacht ik dat ze allemaal azijn hadden gedronken :D

retourtje met koekblik koste mij €444,- met 2 personen.
Voor dat geld zit je dus wel 2 x 14 uur op die boot
heerlijk
 
Ehh... nu jullie het er toch over hebben ff een vraagje. Ik heb last van chronische(!) zeeziekte maar vraag me al een poosje af of de trip Hoek van Holland <--> Harwich (uiteraard niet met de Catamaran) probleemloos te doen is :?

Serieuze antwoorden graag, kotsen kan ik ook al van een flinke deining.. :+
Gewoon een paar goede reistabletten nemen. Mijn vrouw wordt al ziek in een kano. Op een heenreis richting Newcastle (windkracht 9) was ze onwijs ziek, maar met een paar goede pillen, (aan boord te verkrijgen) werd het dragelijk.

Ook op een tripje naar Londen werd ze ziek op die Catamaran, gewoon pillen tegen reisziekte nemen of lazerus aan boord gaan. })
 
Terug
Bovenaan Onderaan