Motortrailer bandenmaat

V-twin Kevin

MF veteraan
23 sep 2009
6.136
17
Easterwood
Ik heb sinds kort een licht trailertje voor de motor. Deze staat op 8" wielen met smalle bandjes en deze zijn aan vervanging toe.

Nu dacht ik: waarom doe ik er niet gelijk 10" wielen op? 145 breed ipv 110. Kon wel eens een stuk stabieler rijden. Uiteraard moet ik ff bekijken of de aanhanger dan niet te ver voorover komt te liggen op de trekhaak (ivm kogeldruk), maar zijn er hier mensen die hier wat zinnigs over kunnen zeggen?

Qua ruimte in de spatborden kan ik ze in ieder geval makkelijk kwijt.
 
Ik denk niet dat je merkbaar gaat winnen aan stabiliteit. Als de kogeldruk toeneemt zou dat wel eens andersom kunnen zijn. Ik heb zelf de stabiliteit van mijn eigen trailertje vergroot door de dissel te verlengen. 30cm die het verschil maakte tussen levensgevaarlijk boven de 60km/h en stabiel tot minimaal 90km/h.

Hebben we het trouwens over een aanhanger waar de motor op gaat of een aanhanger die achter de motor hangt? In het eerste geval negeer deze post :+
 
Laatst bewerkt:
Qua kogeldruk zal het wel meevallen.
Ik zat met precies dezelfde situatie,toch gekozen voor 8 inch,want die bevielen me prima.
Ook bij hogere snelheden (ca 110 km/uur) blijft het karretje stabiel :]
Maar 10 inch zal geen probleem zijn,let wel dat de banden het trailertje niet raken (breedte)
 
Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat je merkbaar gaat winnen aan stabiliteit. Als de kogeldruk toeneemt zou dat wel eens andersom kunnen zijn. Ik heb zelf de stabiliteit van mijn eigen trailertje vergroot door de dissel te verlengen. 30cm die het verschil maakte tussen levensgevaarlijk boven de 60km/h en stabiel tot minimaal 90km/h.

Hebben we het trouwens over een aanhanger waar de motor op gaat of een aanhanger die achter de motor hangt? In het eerste geval negeer voorgaande tekst :+

Je hebt de kracht x arm vergroot (moment),dat gaat bij Kevin niet op.
het trailertje komt op zijn wielen 1 inch (2,5 cm hoger te staan.
Mag ,mijn inziens,geen probleem vormen.

maar er zullen wel me er meningen volgen....dus.... :)
 
Laatst bewerkt:
Het gaat hier om een trailer voor achter de auto haha :P

De velgen zijn een inch hoger inderdaad maar ik geloof dat de bandenmaat ook iets anders is. Geloof dat de as totaal zo'n 5cm omhoog gaat.

Moet zeggen dat het karretje zonder motor erop tot de 90 wel stabiel bleef. Daarboven werd het wat onrustig. Nou denk ik dat het met wat gewicht erop weer heel anders is. Zouden bredere banden meer rust in het gareel kunnen brengen?

Ik heb bij 10" banden ook wat meer het gevoel dat het allemaal heel blijft gedurende 3 uur op de snelweg naar Assen. Ivm het verschil in warmte door een groter contactvlak en minder omwentelingen.
 
Het gaat hier om een trailer voor achter de auto haha :P

De velgen zijn een inch hoger inderdaad maar ik geloof dat de bandenmaat ook iets anders is. Geloof dat de as totaal zo'n 5cm omhoog gaat.

Moet zeggen dat het karretje zonder motor erop tot de 90 wel stabiel bleef. Daarboven werd het wat onrustig. Nou denk ik dat het met wat gewicht erop weer heel anders is. Zouden bredere banden meer rust in het gareel kunnen brengen?

Ik heb bij 10" banden ook wat meer het gevoel dat het allemaal heel blijft gedurende 3 uur op de snelweg naar Assen. Ivm het verschil in warmte door een groter contactvlak en minder omwentelingen.

Ja :?

O dat veranderd de zaak,ik rijd alleen nog maar zuidwaarts richting circuits :P
 
Ik zou het simpel laten en de oude maat monteren, goed merk banden. En dan, jawel jawel, de bandendruk eens opvoeren naar bijvoorbeeld 3 bar of hoger.
Geloof me, dit maakt het tot een totaal andere kar.

Hou dingen gewoon simpel, en probeer het maar.
 
Ik heb sinds kort een licht trailertje voor de motor. Deze staat op 8" wielen met smalle bandjes en deze zijn aan vervanging toe.

Nu dacht ik: waarom doe ik er niet gelijk 10" wielen op? 145 breed ipv 110. Kon wel eens een stuk stabieler rijden. Uiteraard moet ik ff bekijken of de aanhanger dan niet te ver voorover komt te liggen op de trekhaak (ivm kogeldruk), maar zijn er hier mensen die hier wat zinnigs over kunnen zeggen?

Qua ruimte in de spatborden kan ik ze in ieder geval makkelijk kwijt.
Als ze fysiek passen, kan het.
Kogeldruk zal nauwelijks uitmaken.

Balanceren kan verschil maken.

En let op juiste bandenspanning, wss 3 tot 4 bar.
 
waarom zou de kogeldruk wezenlijk veranderen doordat alles amper 1 inch hoger komt te staan :N
Het voorwiel van de motor staat bij deze trailer zowat op de dissel. Ik kan me voorstellen dat als de as van de kar omhoog gaat, waardoor de trailer meer voorover komt te staan, er dus meer gewicht op de trekhaak rust. Het karretje staat nu mooi horizontaal en dat lijkt me voor de wegligging beter toch? Als ik dat verkeerd inschat en het verschil te verwaarlozen is, dan hoor ik dat ook graag. Liefst met een onderbouwing ipv enkel een ongefundeerde afwijzende reactie :P
 
Als ze fysiek passen, kan het.
Kogeldruk zal nauwelijks uitmaken.

Balanceren kan verschil maken.

En let op juiste bandenspanning, wss 3 tot 4 bar.
Huidige banden zijn ook wel echt oud (9 jaar) en zullen er wellicht ook e.e.a. mee te maken hebben :P Bandenspanning was wel goed, rond de 3.5 bar zonder belading lijkt me hard zat?

Ik moet hoe dan ook nieuwe bandjes. Denk dat ik dan maar gelijk voor 10" ga. Al is het maar voor de peace of mind :+ Als het niet erger wordt dan met de 8" bandjes... kan het niet mis gaan lijkt me? :P
 
Het voorwiel van de motor staat bij deze trailer zowat op de dissel. Ik kan me voorstellen dat als de as van de kar omhoog gaat, waardoor de trailer meer voorover komt te staan, er dus meer gewicht op de trekhaak rust. Het karretje staat nu mooi horizontaal en dat lijkt me voor de wegligging beter toch? Als ik dat verkeerd inschat en het verschil te verwaarlozen is, dan hoor ik dat ook graag. Liefst met een onderbouwing ipv enkel een ongefundeerde afwijzende reactie :P

Het zwaartepunt verplaatst vrijwel niks, dus je kogeldruk zal niet veranderen. Eenvoudig te controleren door met een weegschaal de kogeldruk te meten en dat nog eens doen door plankjes van 3cm oid onder de banden te leggen.
Ik lees trouwens niks over de hoogtemaat van de banden. Een 10 inch band kan best kleiner zijn in buitendiameter dan 8 inch.
 
Als ik verhaal lees van TS heb je toch wel een probleem.

Je wil van 8"x 110 naar 10"x145.
Laten we uitgaan van alg. hoogte/breedte-verhouding van 0,8.

Dat betekent dat hart as (10-8)/2 = 1" is 25mm omhoog komt.
Het hoogteverschil is 0.8x bandbreedte-verschil is (145-110) x 0.8= 28mm hoger.
De as komt dan 53 mm hoger te staan als oorspronkelijk.

De verhouding bij veel karretjes tussen kogel->as en as->achterlicht vaak ca 2:1.
Dat betekent dus dat de oprijdhoogte op de kar wordt 3/2 x 53 = 80mm hoger.

Ik zou zeggen: Doe je best!
 
Als ik verhaal lees van TS heb je toch wel een probleem.

Je wil van 8"x 110 naar 10"x145.
Laten we uitgaan van alg. hoogte/breedte-verhouding van 0,8.

Dat betekent dat hart as (10-8)/2 = 1" is 25mm omhoog komt.
Het hoogteverschil is 0.8x bandbreedte-verschil is (145-110) x 0.8= 28mm hoger.
De as komt dan 53 mm hoger te staan als oorspronkelijk.

De verhouding bij veel karretjes tussen kogel->as en as->achterlicht vaak ca 2:1.
Dat betekent dus dat de oprijdhoogte op de kar wordt 3/2 x 53 = 80mm hoger.

Ik zou zeggen: Doe je best!
Maar nauwelijks meer kogeldruk. Dat dan weer wel.

:)

8 inch banden voldoen in beginsel prima, zolang de wieltjes en bandjes goed zijn.

Na 8 en 10 inch, komt 12 en 13 inch. Tussen die twee categorien zit wel verschil in stabiliteit.
 
Het zwaartepunt verplaatst vrijwel niks, dus je kogeldruk zal niet veranderen. Eenvoudig te controleren door met een weegschaal de kogeldruk te meten en dat nog eens doen door plankjes van 3cm oid onder de banden te leggen.
Ik lees trouwens niks over de hoogtemaat van de banden. Een 10 inch band kan best kleiner zijn in buitendiameter dan 8 inch.
Aanhangerbandjes hebben doorgaans een vaste ratio voor bandhoogte.

Je gedachte mbt kogeldruk klopt. En komt nauwelijks meer gewicht op de kogel door een band omhoog te zetten.

De motor 10 cm verder naar voren zetten helpt bijvoorbeeld wel.
 
Als ik verhaal lees van TS heb je toch wel een probleem.

Je wil van 8"x 110 naar 10"x145.
Laten we uitgaan van alg. hoogte/breedte-verhouding van 0,8.

Dat betekent dat hart as (10-8)/2 = 1" is 25mm omhoog komt.
Het hoogteverschil is 0.8x bandbreedte-verschil is (145-110) x 0.8= 28mm hoger.
De as komt dan 53 mm hoger te staan als oorspronkelijk.

De verhouding bij veel karretjes tussen kogel->as en as->achterlicht vaak ca 2:1.
Dat betekent dus dat de oprijdhoogte op de kar wordt 3/2 x 53 = 80mm hoger.

Ik zou zeggen: Doe je best!

sorry maar volgens mij zit je er flink naast...
 
Ik heb een motolug en heb daar ook 10" i.p.v. 8" onder gezet.
Beiden worden door henzelf ook aangeboden:
http://www.motolugnederland.nl/pages/motolug-hde-aanhangwagen.php

Met dezelfde reden als TS; minder omwentelingen en zo slijt het wat minder hard.
De aanhanger komt inderdaad ietsje hoger te staan, geen probleem.

Wat me nog opviel is dat een compleet wiel amper duurder is dan een band. Wel even op de steek / boutgaten letten natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan