Motortrailer

Agusta911

Rookie
1 apr 2019
22
6
Hallo forummers, wie van jullie heeft ervaring met het rijden met een motortrailer? Ik ben voornemens er een te huren voor mijn Harley (1 motor). Waar ik het meest benieuwd naar ben is of het lastig is om alleen, dus zonder hulp, een motor op zo'n trailer te krijgen en vast te zetten.
 
De ene trailer is de andere niet, maar wat eigenlijk voor alles geldt: als je het voor de eerste keer doet is het altijd lastig ;)


Kortom, doe het de eerste paar keer even met hulp, leer hoe je de motor goed vast kunt zetten zonder kans op schade of loskomen en het komt vast allemaal goed.
 
Een zo laag mogelijk oprijniveau, een zo lang mogelijke oprij-ramp, een dichte bodem en een steadystand inrijklem. Als aan die voorwaarden voldaan is moet het een ieder lukken op alleen de motor op de trailer te krijgen.

Succes!
 
Inderdaad, de ene trailer is de andere niet.

Een zware motor wil je het liefst zo laag mogelijk laden.
Een hefbare laadvloer is dan wel zo handig.

Een dichte vloer is makkelijker met het laden.
Je kan hem dan in de rijgoot rijden en op zijn zijstandaard zetten.
Vervolgens maak je eerst de rechterkant vast met spanbanden, dan de linker.
Daarna ga je de spanbanden aantrekken zodat hij recht en stabiel staat.

Kortom, er zijn legio keuzes.
 
Hallo forummers, wie van jullie heeft ervaring met het rijden met een motortrailer? Ik ben voornemens er een te huren voor mijn Harley (1 motor). Waar ik het meest benieuwd naar ben is of het lastig is om alleen, dus zonder hulp, een motor op zo'n trailer te krijgen en vast te zetten.
Als je er een huurt is het waarschijnlijk geen hypersuperdeluxemega aanhanger. Dus zonder zakbare laadvloer of dingen aangepast op je harley. In dat geval:

Ja. Dat is lastig en even hard werken. Zorg dat je minimaal met 2 man bent.
 
Okee mannen, bedankt voor de goede tips. Mijn trailer verhuurder in Assen heeft trailers die kunnen "knielen" zodat je er zo op kan rijden. Nadeel is dat die dingen enorm breed zijn (210cm)….de goedkopere versie knielt niet, maar moet je met ramps oprijden. Die trailer is een stuk smaller en dus ook lichter. Inmiddels heb ik dit filmpje gezien en dat wil ik niet onvermeld laten...komt ie: (hoop ik..ben digibeet)
 
Smallere aanhanger, toch laag oprijniveau: op basis van (voormalig) vouwwagen chassis, met 10 inch banden! Daar redt ik me al jaren mee. Plaats altijd mijn motoren altijd in mijn eentje op de aanhanger, en dan maakt het me niet uit wat het terrein is (hobbelig, onvlak, onder een helling, etc.) En met 10 inch banden is een kruissnelheid van 130 km/u achter de auto geen enkel probleem voor een stabiele wegligging voor de beladen aanhanger
 
En met 10 inch banden is een kruissnelheid van 130 km/u achter de auto geen enkel probleem voor een stabiele wegligging voor de beladen aanhanger
Heb je dan geen probleem in Duitsland...met 130 km/u? Volgens mij mag je daar maar 100 en dan moet je aanhangert ook nog een tempo 100 goedkeuring hebben dacht ik :+
 
Ik kom nooit door Duitsland met de aanhanger, daar rij ik gewoon met de motor naar toe!

130 was op de peage in Frankrijk. Je hebt gelijk dat voor snelheden boven de 80 (toch?) in Dld een keuring nodig is. Maar daar zie ik het nut niet van in, in Frankrijk gaat het met een hogere snelheid immers toch ook goed.
Maar juridisch gesproken zou met een hogere snelheid door Dld er een overtreding worden begaan. Of er ook een groot risico is om hiervoor een bekeuring op te lopen kan ik niet inschatten. Wellicht zijn medeforumers daar beter over geïnformeerd.
 
Aanhanger ik denk wat het handigste is dat de motor een inrijklem heeft . dat is voor de eerste keer super handig.
En 100 met een aanhanger joh niemand rijd zo langzaam en ik rijd al jaren door duitsland italie frankrijk.
Zelf met caravan word er flink door gereden.
Of je het mag nee maar ik ben gewoon met de flow mee gegaan en rijd altijd 120.

OF het verstandig is laat ik aan jou over bekeuring is bekeuring .
 
heb een trailer zonder inrijklemmen, maar wij zetten de motors er altijd met zijn 2e op. Vindt het alleen toch een uitdaging zeker omdat we een standaard smalle oprijplaat hebben niet zo'n brede als de man in het filmpje
 
Een smalle oprijplaat is geen enkel probleem, mits: opstaande randen (wiel kan er niet afvallen) en gripvolle afwerking (wiel glijdt niet naar achteren).
 
Het liefst zou ik ook gewoon alleen op de motor naar 'Dld rijden, maar ik kan op die Harley custom werkelijk geen zak meenemen :N
zie fiets:
 

Bijlagen

  • 20180914_152722.jpg
    20180914_152722.jpg
    373 KB · Weergaven: 11
Daarnaast is het niet zo dat ik ff over de Autobahn blaas met die Harley...is geen F4 zullen we maar zeggen *O*
Ik heb vandaag een motortrailer gereserveerd met 2 brede aluminium ramps en een voorwiel klamp waar die dikke voorband net in past...was ff zweten van de stress, maar heb m er prima op kunnen rijden...en ja lijkt mij idd dat je in Duitsland gewoon maar met het verkeer mee gaat qua snelheid...
 
Terug
Bovenaan Onderaan