Motortrip Auschwitz - tips terugweg: Slowakije, Tsjechie?

ldz

MF'er
18 mei 2011
129
0
Beste motorreizigers!

Mijn pa en ik zijn van plan om volgende week zondag in 2 dagen richting Krakau te rijden om aldaar op dag 3 Auschwitz te bezoeken.

Daarna hebben we nog 5 dagen (tot de volgende zondag) om weer terug in Nederland te zijn. Nu dacht ik er zelf aan om iets af te zakken vanuit Krakau richting het Nationale Park Nizke Tatry in Slowakije, om vanuit daar door Tsjechie en Duitsland weer naar huis te rijden. Echter ben ik totaal niet bekend in deze regio en dus staat de terugweg nog volledig open ter suggesties.

Door het redelijke spontaan onstane idee en de korte voorbereidingstijd hoop ik dat wellicht iemand hier kan helpen met leuke tips en suggesties!

Alvast bedankt :} :} :] :] :t
 
Laatst bewerkt:
Bezoek naar beide kampen is zeer intressant .
Hou er wel rekening mee dat je loop of wandel schoenen bij je hebt.
Wat een oppervlakte was dat zeg.....
 
Ik ben er geweest. Indrukwekkend. Advies; neem de groep gids voorzien van audio tour. En bezoek beide kampen. Toen ik er was waren er een hoop die niet aanwezig waren bij de tour in Birkenau. Dat is zonde van het bezoek; groot verschil tussen beide kampen en bezoek aan beide heb je wel nodig om een goed beeld te vormen. Je zou bijna kunnen stellen dat Auschwitz een "hotel complex" was in vergelijking met Birkenau.

Je kunt hier online je ticket boeken en dus reserveren. Er staan altijd veel touringcars. Dus als je op de bonnevoi gaat heb je kans dat je moet wachten. Heb toen ook tickets geboekt. Erg fijn; kun je die enorme rij voorbij lopen en je aan je eigen dagschema houden. Want heelaas heeft het nogal een touristisch karakter. Het kán erg druk zijn. Reken op een uur of 3 a 4 bezoek met de tour en trek idd goede schoenen aan. Zeker niet op je motorlaarzen gaan doen en als het kan ook maar niet in je motorpak ;)

En zorg dat je Zlotys hebt; anders word een toilet bezoek onhandig.
Link; Zabezpieczenie Captcha - Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau (engelse taal rechtsboven)

:W
 
Laatst bewerkt:
Terug zou ik via de grens met Slowakije en Tsjechië rijden, erg leuk rijden daar. Met name het Tatra gebergte is erg mooi. Vanaf Auschwitz is het dan gewoon naar het zuiden rijden en je komt in de bergen terecht. Mijn tip is dan om eerst een stuk de grens richting Oekraïne te volgen en dan door het midden van Slowakije terug. Dan kan je mooi door het nationaal park wat je al aangaf en dan weer iets naar boven richting grens Polen-Tsjechië. Vanaf daar kan je mooi door het Reuzengebergte richting Duitsland terug en vergeet dan vooral Národní park České Švýcarsko niet, heeft niet voor niks de bijnaam "Boheems Zwitserland" :)
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft Auschwitz de volgende tip. Bezoek eerst Auschwitz I in de stad, hier is een museum waar je alle info omtrent het hele kamp hebt. Ik weet niet of jullie je bagage ergens achter laten, maar hier kan je prima je motor parkeren en er is beveiliging, dus bagage geen probleem. In de stad zitten een aantal gelegenheden waar je prima kan eten tussen de bezoeken in. Daarna bezoek je Auschwitz II-Birkenau, hier is niet echt een bewaakte parkeergelegenheid, dus houd daar rekening mee. Ik heb mijn motor toen op de stoep tegenover de ingang gezet op aanwijzing van een beveiliger van het kamp, deze na terugkomst een fooi gegeven. Aangezien je daar in de middag bent en het is zonnig weer, zorg dan voor bescherming en genoeg water. Ik was daar in juli en toen was het in de ochtend al 35°C en kan je vertellen dat er weinig bescherming is daar.
 
Ontzettend bedankt voor de tips allemaal!!

Inmiddels heb ik voor het Auschwitz bezoek een toer geboekt waarbij we met een minibusje worden opgepikt bij het hotel, tijdens de rit zal er dan een documentaire worden getoond, het eerste bezoek zal dan met een Engelse gids naar Auschwitz + museum gaan, vervolgens met diezelfde gids naar Birkenau. Op de terugweg zal de chauffeur dan nog langs de wieliczka zoutmijn rijden om zo een een hoogstwaarschijnlijk indrukwekkende dag op een positievere dag af te sluiten. Een dag van contrasten. En geen wachtrijen.

De wandelschoenen, zonnebrand, water en wat Zlotys zullen zeker bij mijn uitrusting horen. Dank!

Daarna zal ik dan ruwweg de voorgestelde route van Hans89 volgen om een paar mooie dagen te sturen door voor mij onbekende landen.
308wbdf.jpg


Een snelle blik in Google maps op de verschillende nationale parken, samen met de lastig uitspreekbare plaatsnemen zorgen al voor de nodige kriebels. Ik kijk er naar uit!


Mocht iemand nog meer tips hebben, altijd welkom!
 
Laatst bewerkt:
Ahja. Mooi geboekt zo. Als ik nog eens terug ga naar Krakau ga ik de ondergrondse zoutgrotten nog eens bezoeken. Zag er pamfletten van de muur hangen in de buurt van ons hotel. Leek me erg mooi maar kwam toen met de tijd niet uit...
 
De zoutgrotten zijn echt tof! Gewoon een hele stad maar dan ondergronds en van zout, zeker een aanrader als je daat toch al bent. Binnenstad van Krakau zelf is ook enorm mooi vind ik, genoeg dingen om te zien en te doen. Er zijn ook van die gratis gidsen die je rondleiden waaraan je achteraf een fooi kan geven.
 
Laatst bewerkt:
In het zuiden van Polen loopt de A4 vanaf de Duitse tot aan de Oekraïense grens. Deze snelweg is op een aantal gedeeltes tolweg, stelt qua kosten niks voor, maar wordt door veel (vracht)auto's gemeden en kan het op de omliggende wegen druk tot zeer druk zijn. De route die je voorstelt is een prima opstart, zou lekker de grens Tsjechië en Polen volgen. Als je het interessant vind zou ik zeker een bezoekje brengen aan de Rotsen van Adršpach in het grensgebied Polen-Tsjechië. Voor militaire geschiedenis kan ik je een bezoek aan een gedeelte van de Tsjecho-Slowaakse fortificaties aanraden, via Google kan je hier veel over vinden. Voor de rest prima landen om heerlijk rond te rijden en te genieten 8-)
 
Mocht je tijd hebben, probeer dan Praag te bezoeken, mooie levendige stad met veel historie. Idd mooi rijden vanaf Auschwitz naar Slowakije en Tsjechië en vriendelijke mensen! Foto van mijn Tenere op de Slowaakse en Tsjechische grens.
full
 
Als je vanaf het reuzengebergte weer richting Duitsland rijdt, kan je ook nog een bezoek brengen aan Theresienstadt (Theresin), ook een voormalig kamp(je) en een tot Joods ghetto omgebouwd vestingstadje. Ligt tussen Praag en de Poolse grens in.
En idd een dagje Praag in als je de tijd nog hebt, erg leuke stad!
 
Mocht je tijd hebben, probeer dan Praag te bezoeken, mooie levendige stad met veel historie. Idd mooi rijden vanaf Auschwitz naar Slowakije en Tsjechië en vriendelijke mensen! Foto van mijn Tenere op de Slowaakse en Tsjechische grens.[afbeelding]
Prag is een geweldige stad maar op de motor met bagage.. waar laat je je spul?
Of heeft Praag een motorcamping?
 
Terug
Bovenaan Onderaan