Motorvakantie Alpen/Andorra/Noord Spanje

Rijkers-Honda

Die hard MF'er
3 mei 2010
549
4
Goede avond

Het is weer zover, vorige jaar Kroatie, dit jaar Spanje....

De bedoeling is (met ze 3e) vanaf het o zo mooie Den Haag,

Duitsland -> Zwitserland -> Italie -> Frankrijk -> Pyrenee -> Noord/west spanje -> west frankrijk -> belgie te gaan rijden..

Iemand tips of plekker die we niet mogen missen..

GROETJESSS :+ :+
 
Dit jaar in de Pyreneeën geweest. Ik vond de omgeving Andorra het mooist en de wegen aan de Spaanse zijde erg goed. Eigenlijk moet je de Pyreneeën op en neer rijden. Wij zijn van St Jean de Luz terug gereden. We hebben onderweg flink gefilmd maar ik ben er nog niet aan toegekomen alles te monteren. Andorra staat er wel op klik
 
Dit jaar vanaf Calais de Franse kust gevolgd tot San Sebastian in Spanje en daarna kriskras door de Spaanse Pyreneën naar Lloret de Mar en toen via de kustweg weer naar boven. Volgens mij is het in de Spaanse Pyreneën overal mooi. In ieder geval is San Sebastian een aanrader, echt een hele leuke stad aan de zee. Pak in de Pyreneën de kleine wegen en bezoek de natuurparken. De meeste stadjes zijn leuk en je kunt overal voor weinig geld goed eten en drinken. Wij (mijn vrouw en ik) vonden het erg leuk aldaar. Wat betreft de toeristische bezienswaardigheden kun je het best even googelen en dan vind je wel dingen. Het is al de moeite waard om er naartoe te gaan om alleen maar van het motorrijden te genieten. Mooie bergwegen en nauwelijks verkeer.
 
Holy Grail ;)
http://www.monasteriosanjuan.com/monasterio-san-juan-de-la-pena.php

058.JPG


en/of het kasteel van Montsegur

Montsegur_(1).jpg
 
Dit jaar in de Pyreneeën geweest. Ik vond de omgeving Andorra het mooist en de wegen aan de Spaanse zijde erg goed. Eigenlijk moet je de Pyreneeën op en neer rijden. Wij zijn van St Jean de Luz terug gereden. We hebben onderweg flink gefilmd maar ik ben er nog niet aan toegekomen alles te monteren. Andorra staat er wel op klik


Ohh, dat roept herinneringen op! (geen fijne)

Tip zonder die pijnlijke herinnering op te halen, ga ruim voor Andorra tanken, heel ruim! de laatste 200 km of zo vindt je geen tankstation meer i.v.m. het prijsverschil tussen Franrijk en Andorra.

Vraag me dus niet hoe ik dit weet he....
 
Ze zijn er zat, ook rond de grens. Echt. Vraag me hoe ik dit weet.
 
Dat tanken plan ik altijd. Bij het maken van de route maak om de 200Km een waypoint bij een tankstation. Dit geeft rust en is sowieso vaak een tijd voor een pauze. Overigens mijn ervaring dat 200 Km voor de Pyreneeën als je zo als ons de kleine weggetjes rijdt voldoende om nog een beetje op tijd een slaapgelegenheid te vinden. Onze gemiddelde snelheid (in beweging) is 65 km.
 
Afgelopen zomer ben ik ook voor het eerst in de Pyreneeen geweest, en het is super bevallen. Eigenlijk is alles aan de Spaanse zijde gewoon mooi. Wij zijn van West naar Oost gereden. We zijn ook meestal wel meerdere dagen op een camping gebleven en van daar uit elke keer rondjes uitgezet en gereden. We hebben daar ruim 2 weken gezeten, dus vrijwel alles aan zowel de Franse als Spaanse zijde wel gezien. Met name de Spaanse kant is prachtig rijden, schitterende en goede wegen en weinig overig verkeer. Je kunt de N-260 als richtlijn houden, dit is een N weg die door heel de Spaanse kant loopt en waar vrijwel geen meter recht aan is. De Franse kant is ook mooi, maar de wegen zijn daar vaak van mindere kwaliteit. Je leest wel eens dat hoe meer je richting Middellandse zee gaat, hoe mooier het wordt. Vandaar dat wij toen ook van West naar Oost gereden zijn. Ik vond persoonlijk alles wel mooi, ik zou niet een deel kunnen noemen wat het mooist is. Andorra vond ik persoonlijk niet zo bijzonder. De omgeving is prachtig, maar met name in de hoofdstad is het stervensdruk. Erg veel wegen zijn daar niet, dus met een paar uurtjes rondrijden heb je alles daar wel gezien. Wel lekker goedkoop tanken natuurlijk.

Als ik er zo weer aan terugdenk kan ik niet wachten om nog eens die kant op te gaan!
 
Laatst bewerkt:
Ohh, dat roept herinneringen op! (geen fijne)

Tip zonder die pijnlijke herinnering op te halen, ga ruim voor Andorra tanken, heel ruim! de laatste 200 km of zo vindt je geen tankstation meer i.v.m. het prijsverschil tussen Franrijk en Andorra.

Vraag me dus niet hoe ik dit weet he....

Misschien al een wat oudere herinnering? Afgelopen jaar heb ik een paar nachten op een camping in Ax-Les-Thermes gestaan, en daar zat gewoon een Intermarche met een tankstation. Ook daarvoor in Foix en Tarascon zitten tankstations zat.

Overigens in heel de Pyreneeen geen problemen met tanken ondervonden, ook niet in Frankrijk. Wel een aantal keer dat tankstations in Spanje die ik in de Garmin had staan in werkelijkheid niet meer bestonden, ondanks dat ik een recente update had. In de kleine Spaanse dorpjes zijn de tankstations niet zo heel dik gezaaid, maar binnen een kilometer of 50 moet je ze altijd wel kunnen vinden. Je moet gewoon op safe spelen en niet te laat gaan tanken, maar dat doe ik ook nooit, ook niet in NL.
 
Hoe was het qua temperatuur dan in de zomer? Wij willen ook met een paar man komende zomer rond augustus die kant op gaan namelijk :]

Ik heb er de laatste week van augustus en de eerste week van september gezeten. Temperatuur was ongeveer tussen de 25 en de 30 graden. Viel mij niet tegen, ik had het heter verwacht. Omdat het vrij rustig is en weinig grote steden kan je eigenlijk continue wel blijven rijden dus heb je er weinig last van. Omdat je natuurlijk in de bergen zit en door het geslinger meestal wel afwisselend zon en schaduw hebt is het goed te doen. Ik was wel blij met mijn doorwaaipak die ik net daarvoor gekocht had.
 
Laatst bewerkt:
Dat valt dan nog wel mee.. Maar goed, komend jaar kan het natuurlijk een stuk warmer zijn :+ Afgelopen jaar was het in Italië ook vaak 35/40 graden in het dal. Dus we zijn wel wat gewend!
Nu maar even op zoek naar een goed hotel 8-)
 
Top bedankt voor de reacties,,,

weten jullie of je ook een vignet nodig heb voor de N-wegen in zwitserland en oostenrijk.... of is dit alleen Snelweg.
 
Meeeeeeeeeeeeeeeer dan de moeite waard, de N-260 en C-13 in de Spaanse Pyreneeën.
Schitterende wegen en (bijna) geen verkeer met geweldige uitzichten *O* :Y 8-)
 
Wat is eigenlijk mooier rijden, ik ben nu al 2 jaar achter elkaar in de Dolomieten geweest en dat is natuurlijk prachtig rijden. Hoe is het in de Pyreneeën dan in vergelijking met de Dolomieten?
 
Wat is eigenlijk mooier rijden, ik ben nu al 2 jaar achter elkaar in de Dolomieten geweest en dat is natuurlijk prachtig rijden. Hoe is het in de Pyreneeën dan in vergelijking met de Dolomieten?
Ruiger, minder toeristisch. Puurderder.
 
Hoe is het in de Pyreneeën dan in vergelijking met de Dolomieten?

Pyreneeën is in het deel waar wij zijn geweest ca. 150km rondom El Pont de Suert, zoals wij het noemen, meer het "langere" bochtenwerk, dus relatief weinig/minder haarspelden :Y en minder scherpe bochten.
Dus je kunt, mocht je dat willen, de snelheid een stuk hoger houden :] :Y
Wat vooral ook opviel was de grote verscheidenheid in (kleuren) landschappen en begroeiing, ook hier op de binnenwegen, net zoals in de Dolo's, soms koeien/geiten/schapen e.d op de weg |(
Wel goed asfalt tot hoog in de bergen, zelfs op (na 15km) doodlopende wegen breed en behoorlijk goed asfalt.
Asfalt is wel vrij grof B| , dus veel grip :] , maar het vreet wel rubber als je een beetje van doorrijden houdt, zonder echt tot op de grens te gaan .
Mijn motormaat reed zijn Michelin Pilot Power voorband op zijn Fazer 1000 van 3 mm tot op het canvas in 1500km |( |( ;( ;(

Voordeel is dan wel weer, dat ze niet van werken houden overdag. :N
We kwamen om 1945u nog langs een bandenboer/ constructiewerkplaats/smit en om 20.30u lag er vóór een nieuwe Pilot Road op.
Prijs incl. op leggen ca. €15 meer als hier via Motorbandenmarkt.nl incl. op leggen, dus daar viel niets van te zeggen. :N
Anders was hij tenslotte uit gereden geweest -O-

In het westen zijn we niet geweest, maar uit tekst en foto's van anderen moet het daar ook heel mooi zijn :Y
 
Als wij dit jaar die kant op gaan, dan zitten wij ook in de richting van Andorra. Dus qua wegen zal het wel hetzelfde zijn als wat jij toen had :)
En het langere bochtenwerk is juist iets waar ik van hou, namelijk in de Dolomieten af en toe een beetje gek van al die haarspeldbochten waar je in de 1 doorheen moet aangezien je d'r anders uit vliegt :+

Heb je dan wel veel verschillende routes om het 1,5 week daar uit te houden of heb je dan alle wegen al wel een keertje gehad?


Pyreneeën is in het deel waar wij zijn geweest ca. 150km rondom El Pont de Suert, zoals wij het noemen, meer het "langere" bochtenwerk, dus relatief weinig/minder haarspelden :Y en minder scherpe bochten.
Dus je kunt, mocht je dat willen, de snelheid een stuk hoger houden :] :Y
Wat vooral ook opviel was de grote verscheidenheid in (kleuren) landschappen en begroeiing, ook hier op de binnenwegen, net zoals in de Dolo's, soms koeien/geiten/schapen e.d op de weg |(
Wel goed asfalt tot hoog in de bergen, zelfs op (na 15km) doodlopende wegen breed en behoorlijk goed asfalt.
Asfalt is wel vrij grof B| , dus veel grip :] , maar het vreet wel rubber als je een beetje van doorrijden houdt, zonder echt tot op de grens te gaan .
Mijn motormaat reed zijn Michelin Pilot Power voorband op zijn Fazer 1000 van 3 mm tot op het canvas in 1500km |( |( ;( ;(

Voordeel is dan wel weer, dat ze niet van werken houden overdag. :N
We kwamen om 1945u nog langs een bandenboer/ constructiewerkplaats/smit en om 20.30u lag er vóór een nieuwe Pilot Road op.
Prijs incl. op leggen ca. €15 meer als hier via Motorbandenmarkt.nl incl. op leggen, dus daar viel niets van te zeggen. :N
Anders was hij tenslotte uit gereden geweest -O-

In het westen zijn we niet geweest, maar uit tekst en foto's van anderen moet het daar ook heel mooi zijn :Y
 
Heb je dan wel veel verschillende routes om het 1,5 week daar uit te houden of heb je dan alle wegen al wel een keertje gehad?

Nou, je kunt het er gemakkelijk 1,5 week uit houden. :Y :]
Uitvalswegen genoeg. *O*
Wij zaten begin juni een week op Camping Boltana, kilometertje of 10/15 westelijk van Aïnsa, in een huisje.
Bijna niemand op de camping *O* , overdekte BBQ voor de deur *O* *O* , wat wil je nog meer :Y
 
Wat is eigenlijk mooier rijden, ik ben nu al 2 jaar achter elkaar in de Dolomieten geweest en dat is natuurlijk prachtig rijden. Hoe is het in de Pyreneeën dan in vergelijking met de Dolomieten?

Inmiddels ben ik vele malen in de Dolomieten geweest en dit jaar voor het eerst in de Pyreneën. Dat is me goed bevallen. De wegen zijn beter, de omgeving vaak mooier en het is er een stuk rustiger. Daar komt dan de bonus nog bovenop. Ik vind de Spanjaarden in het algemeen veel vriendelijker en behulpzamer dan de Italianen en dan heb ik het nog niets over de veel gunstigere prijzen in de horeca.
 
De Dolomieten ken ik niet zo goed, maar als ik moet kiezen tussen Franse en Italiaanse Alpen en de Pyreneeen dan zou ik kiezen voor de Pyreneeen. Het is iets minder hoog, en daarom misschien iets minder spectaculair wat uitzichten betreft, en verwacht in Augustus ook niet veel besneeuwde toppen. Daarintegen zijn de wegen perfect, het is stukken rustiger, de mensen in Spanje zijn veel vriendelijker in ik vind de algehele sfeer gewoon gemoedelijker. Ook is de omgeving veel afwisselender. Het ene moment waan je je in de Alpen en komen overal watervalletjes naar beneden, het andere moment is het kurkdroog en bloedheet en lijkt het in geen maanden geregend te hebben. Doordat het minder hoog en steil is, en de wegen perfect, leent het zicht er meer voor om wat meer "door te rijden". Nou ben ik persoonlijk geen racer, maar ik snap wel waar Lorenzo en Pedrosa het spelletje geleerd hebben! Ik ben er bij elkaar ongeveer 2,5 week geweest, en dat was op zich wel genoeg maar ik heb me zeker niet verveeld. Als je 1,5 week de tijd hebt zou ik er voor kiezen om niet 1,5 week op dezelfde plek te gaan zitten. Het kan wel, maar als je bijvoorbeeld tussendoor een andere plek kiest dan maak je het nog wat breder.
 
Laatst bewerkt:
En overal is wel een riviertje om even af te koelen:
full


Dit is "mijn" Spanje:
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan