Motorvakantie Zweden/Finland/Baltische Staten

Frazer

Happy Misfit
Donateur
4 apr 2007
10.650
16.217
Koog aan de Zaan
Ik ben van plan om volgend jaar (eind mei/begin juni) in ongeveer 2 weken via Zweden naar Finland te rijden, en vervolgens door Finland via de Baltische Staten weer terug.

Mijn plan is om in Kiel de nachtboot naar Goteborg te pakken, omdat ik zo in principe binnen 24 uur van huis in Zweden ben en de volgende ochtend weer fris verder kan rijden. Ik wil Stockholm bezoeken en vervolgens door Zweden omhoog richting Finland rijden en bij Tornio de grens over te steken. Ik wil in Finland in ieder geval Suomussalmi bezoeken en daarna afzakken naar beneden. Helsinki bezoeken en vanaf daar over te steken naar Tallinn. Daarna door naar Riga en vanaf daar ben ik er nog niet helemaal uit. Dit is even heel globaal, ik heb nog wel een aantal vragen. Ik ben nog nooit in Scandinavie geweest, dus alles is nieuw voor mij.

Afstanden van 400km per dag moet te doen zijn in die landen toch, of is dat te veel? Snelwegen wil ik zoveel mogelijk vermijden. Ik vind 400 tot 500 km per dag voor mezelf ook wel voldoende, als er meer in zit merk ik dat vanzelf wel, ik ben toch niet van plan om overnachtingen te gaan reserveren. Ik wil trouwens gaan (wild)kamperen.

Ik kom langs een aantal grote (hoofd)steden, maar waarschijnlijk heb ik niet de tijd om alles te bezoeken. Ik wil in ieder geval Stockholm en Helsinki bezoeken, maar daarnaast kom ik ook langs Tallinn, Riga en misschien nog wat andere steden. Als ik voor alles een dag zou uittrekken gaat het wel erg hard met de tijd denk ik, dus ik weet niet of dat lukt. Zijn er steden die ik absoluut niet mag missen?

Dan zit ik ook een beetje met de overtochten. Moet je dit allemaal vooraf reserveren, of is dat niet nodig? Ik wil in ieder geval de eerste van Kiel naar Goteborg reserveren, omdat die wel zeker is. Dan heb ik nog de overtocht van Helsinki naar Tallinn. Dit is maar een korte overtocht (2 uurtjes dacht ik), dus ik kan me zo voorstellen dat er meerdere op een dag gaan. Omdat mijn schema nog niet helemaal vast staat is het makkelijker om op de bonnefooi te gaan, maar ik heb geen idee hoe vol zo'n boot zit.

Vanaf Riga ben ik nog niet zeker. Terug rijden via Polen is een optie, maar Polen ben ik al geweest en vind ik niet zo bijzonder. Het is ook mogelijk om vanuit Litouwen (Klaipeda) met de boot terug te varen naar Kiel. Dit is wel een lange overtocht (24 uur), maar het scheelt wel 1200km rijden. In mijn tempo zeker 2 dagen en 3/4 tanks benzine. Iemand ervaring met deze overtocht ook vwb de kosten? Eventueel is het ook nog een optie om vanaf Letland/Litouwen over te steken naar Zweden (Karlshamn) en vanaf daar terug te rijden. Is het mogelijk om vanuit Zweden door Denemarken naar Duitsland te rijden (bruggen/tunnels) of heb je dan ook weer overtochten?

Iemand tips of bezienswaardigheden die ik absoluut niet mag missen? Ik ga er overigens vanuit dat in juni alles daar gewoon normaal te rijden is en de temperaturen ook normaal?

Het zijn aardig wat vragen, maar alles is voor mij helemaal nieuw daar. Alvast bedankt voor de tips!
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet veel van Finland enzo maar je kunt op 2 manieren van nederland naar zweden via de weg(en ook retour). :Y
1 : rijden via bremen/hamburg/lübeck/putgarden daar de pont (45 minuten overtocht) en dan kopenhagen/malmö en dan via vaxjö naar stockholm. :Y
2 : rijden via bremen/hamburg/flensburg/kolding/odense/kopenhagen etc. :Y
Kiel/gotenburg is volgens mij een dure overtocht ligt ook aan welke rederij je neemt Finnlines is volgens mij de goedkoopste maar of die uit kiel vertrekken weet ik niet , Je kan ook nog van rostock naar trelleborg met de veerboot. :Y
Als ik naar Zweden zou rijden zou ik via putgarden gaan en dan niet over vaxjö gaan maar via kristanstad/karlskrona/kalmaroskarhamn/stockholm dus langs de oostkust. :+
van gotenburg oversteken naar stockholm is net als via vaxjö alleen maar lange rechte wegen waar je vaak letterlijk door de bossen de bomen niet ziet staan. :(
En bezienswaardigheden zijn zo afhankelijk van persoonlijke smaak en intresse daar kan ik je ook niet mee helpen als ik niet weet wat jou intresses zijn. :N
Ik persoonlijk vind het kasteel in kalmar een mooie plek om te bekijken en daar in de buurt wat te eten of zo. :Y
Danny :W :]
 
Hallo,

Graag wil ik ook die kant op. Zit te denken om via de Noorse kust naar de Noordkaap te rijden en via Finland/Zweden terug. Ik heb ook de Baltische staten overwogen, maar Rusland (lees papieren) lijkt me omslachtig, doch niet onmogelijk.
Ik ben wel gebonden aan de schoolvakanties.

Wie weet.

Groet, Willem
 
Voor de Baltische staten hoef je niet door Rusland, dat kleine stukje kan je gewoon omheen rijden. Je kunt van Polen naar Litouwen oversteken
 
Ik weet niet veel van Finland enzo maar je kunt op 2 manieren van nederland naar zweden via de weg(en ook retour). :Y
Danny :W :]

Bedankt voor je antwoord!

Er zijn daar in die regio zoveel overtochten mogelijk dat het een beetje lastig is om de beste en goedkoopste te vinden. De overtocht van Kiel naar Goteborg (Stenaline) valt op zich wel mee hoor, en is voor mij ook wel gunstig. Het voordeel is dat je de hele dag kunt rijden, dan de boot pakken en lekker slapen terwijl je intussen kilometers maakt, en de volgende ochtend kom je uitgeslapen aan en kun je weer verder rijden. Je bent binnen 24 uur van huis in Goteborg waardoor je het minste "verspilling" van uren hebt. Ik vind het wel lekker als je de eerste dagen wat sneller kilometers kunt maken, zodat je later wat meer tijd hebt. De goedkoopste overtocht is €116,- incl hut, 1 persoon en motor. De overtocht Rostock-Trelleborg heb ik bekeken, maar die is voor mijn geval zelfs een paar euro duurder, en dan zit je nog 200 km zuidelijker. Voor de heenweg ben ik daar wel over uit, ik zit alleen nog een beetje met de terugweg.
 
Kijk ook eens in het topic van Kees Den Haag, hij heeft een reisverhaal geschreven over een reis met z'n zoontje achterop de motor. Ongeveer de route die jij ook wilt volgen volgens mij.
 
De Baltische landen zijn zelfs Schengen landen, je kunt er in de praktijk doorheen crossen zonder paspoort op zak. Moet je natuurlijk wel bij je hebben, maar och, oepsie kan gebeuren :$


Zijn imho wel flink wat km's voor twee weken. Net even heel snel Utrecht, Stockholm, Helsinki en via Litouws-Poolse grens terug in Tyre gezet, komt op 4200 km. Wij hebben afgelopen augustus 3500 km afgelegd, via Tsjechië en Polen naar Litouwen en Letland. In Ventspils de boot naar Travemünde genomen. Aanrader, scheelt twee overnachtingen en een boel km's.
 
Via de route ik nu globaal in mijn hoofd heb kom ik op 4330 km volgens google maps. Dat is de boot via Kiel - Gotenborg en retour via Klaipeda - Kiel. Ik heb iets meer als twee weken, totaal 18 dagen. Daarin heb ik dan 5 dagen niet rijden, dwz 4x stadsbezoek en een keer de bootreis die meer dan 24 uur duurt. Dan heb ik 13 dagen, wat gemiddeld uitkomt op 330 km per dag. Dat moet goed te doen zijn. Dan heb ik ook nog re reis van huis naar Kiel en retour, wat totaal 1100 km is die ik in twee dagen wil rijden. Dat maakt het gemiddelde nog wat lager.

De reis die jij schetst is ook mooi, maar Tjechie en Polen ken ik al, dus ik wil nu wel iets doen wat ik nog niet eerder gedaan heb.
 
Laatst bewerkt:
Kijk ook eens in het topic van Kees Den Haag, hij heeft een reisverhaal geschreven over een reis met z'n zoontje achterop de motor. Ongeveer de route die jij ook wilt volgen volgens mij.

Bedankt voor de tip, dat topic had ik nog niet gevonden. Lijkt inderdaad in grote lijnen op wat ik van plan ben, behalve dat ik niet helemaal naar de Noordkaap ga.
 
De Baltische landen zijn zelfs Schengen landen, je kunt er in de praktijk doorheen crossen zonder paspoort op zak. Moet je natuurlijk wel bij je hebben, maar och, oepsie kan gebeuren :$


In Ventspils de boot naar Travemünde genomen. Aanrader, scheelt twee overnachtingen en een boel km's.

Dit is ook wel een beetje mijn plan, om tijd en kilometers te besparen. Ventspils - Travemunde is een optie (Stenaline), of Klaipeda - Kiel (DFDS). De overtocht vanuit Ventspils is iets langer maar natuurlijk ook iets verder. Dan mis ik wel Litouwen, wat ook weer jammer is. Helaas krijg er op de site van DFDS geen prijs uit, dus vergelijken kan even niet maar ik verwacht niet dat het veel zal schelen.

Nog een vraagje voor wie er al eens is geweest. Mocht ik tijd te kort komen, wat is dan meer aan te raden om te bezoeken, Tallinn of Riga?
 
Persoonlijk vind ik iets van 300 km per dag wel een mooi gemiddelde. Kan je ook wat kleinere wegen nemen en hou je genoeg tijd over om dingen te bezichtigen. We hebben een paar keer 's ochtends iets bezocht (b.v. de zoutmijn van Wieliczka) en de rest van de dag gereden. Is prima bevallen.

In de praktijk rij je vaak meer dan wanneer je een ruwe route in Tyre, Basecamp oid uitzet. Even snel wat plaatsen aangeklikt geeft Tyre voor onze route 3100 km, het zijn er uiteindelijk 3500 geworden. Gedeeld door 12 rijdagen vrij mooi die 300 p/d.

De boot vanuit Ventspils is idd lang onderweg, maar perfect twee nachten. Vertrekt om iets van 2 uur 's nachts, dus motor vastzetten, hut of slaapstoel opzoeken en pitten. Beetje uitslapen, dagje niksen en kletsen met andere reizigers en nog een keer pitten. Komt 's morgens om een uur of 6 aan in Travemünde zodat je nog de hele dag hebt om naar huis te rijden.

Litouwen is natuurlijk ook de moeite, in dat geval is het waarschijnlijk handiger om gewoon halverwege Polen de blik op oneindig te zetten en de laatste 1000 km naar NL over de snelweg te knallen. Saai, maar schiet wel op.


ps, Tallinn niet geweest, Riga is zeker de moeite waard. Binnenstad is mooi gerestaureerd, leuke sfeer en het museum over de bezetting van Letland 1940-1991 is indrukwekkend.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal ongeveer ook rond die 300 zitten, aangezien ik de eerste en laatste dagen op de heen en terugweg wel rond de 600 per dag wil pakken. Ik heb alleen globaal de route bekeken, en nog niet echt verdiept in bezienswaardigheden ofzo, dat komt later wel. Ik wil in de eerste 2 weken van juni gaan, dus dan is het natuurlijk lekker lang licht. In de avond een paar uur in een stad kijken kan natuurlijk ook, ik ben niet iemand die de hele dagen in een stad gaat lopen. Maar als je er langs komt is het natuurlijk zonde om niet even een kijkje te nemen.

Het nadeel van de boot vanaf Klaipeda is wel dat je de volgende dag om 19:00 uur in Kiel aankomt. Die dag kan je dus niks meer doen en moet je nog overnachten. Hij is wel iets korter als vanaf Ventspils. Ik heb ergens gelezen dat het vanaf Ventspils langs de kust via Liepaja naar Klaipeda ook mooi schijnt te zijn. Ik ben er nog niet helemaal uit...
 
Ik ben vorige maand het grootste gedeelte van Finland doorgereden (tot Oulu) met de auto. Zaten wel een hoop saaie stukken tussen en heel veel 80km per uur en overal staan flitspalen! Ik weet niet waar je precies op zoek naar bent, de omgeving is vaak prachtig maar de wegen vaak ook rechtuit.
 
Ik weet dat zowel Finland als het Noorden van Zweden niet echt de meest spannende wegen zijn. Ik heb niet echt een specifieke reden om daar naartoe te gaan, maar ik wil gewoon eens wat anders. Ik heb al een hoop bergen en passen gezien, wat ook schitterend is en nooit verveeld, maar nu gewoon eens een keer de andere kant op. Finland heeft me altijd getrokken, waarom weet ik niet en misschien valt het wel heel erg tegen. Zo'n uitgestrekte en rustige omgeving lijkt me ook wel eens wat. Noordkaap staat ook nog wel een keer op de agenda, omdat Noorwegen wat betreft rijden wel mooier schijnt te zijn. Maar je zit dan gelijk weer aan veel meer kilometers en daar vind ik de tijd die ik heb een beetje te kort voor.
 
In Finland mis je inderdaad de bergen en de passen. Maar als je goed op de kaart kijkt zie je dat in het zuiden bijna 50% van de oppervlakte uit water bestaat. Daardoor zijn er voldoende bochtige wegen te vinden. Koop een Michelin kaart en stippel een route uit die zo veel mogelijk met groen gemarkeerde wegen pakt.

Wij hadden het geluk dat we super weer hadden. (+30oC) Bij veel van die meertjes zijn campings die ook hutjes verhuren. Dat is zomers wel prijzig, maar zeker de moeite waard. Omdat het in de zomer bijna niet donker wordt kan je lang door rijden. Maar 300 a 350km vond ik wel genoeg voor een dag.

Qua steden zijn Stockholm, Helsinki en Talinn het leukste. Maar dat is wellicht erg persoonlijk.

De overtocht Helsinki - Talinn is geen probleem. De veerboten varen af en aan. Je kan desnoods een paar uur van te voren nog boeken. Of gewoon er naar toe rijden. (Maar dan is de prijs iets hoger)

Het terugvaren naar Kiel is helemaal geen slechte optie. Want na Talinn is de route niet heel erg bijzonder meer. (Op een klein stukje van Polen na, maar daar ben je al geweest)

Veel plezier daar!
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je antwoord en de tips! Ik heb jou verslag met veel plezier gelezen, en een deel van de route zal gelijk zijn. Ik ben erg benieuwd.

Wat overnachten betreft ben ik in principe van plan om te gaan kamperen. Mocht het slecht weer zijn of mocht ik er effe geen zin meer in hebben kan ik altijd nog kijken of er hutjes vrij zijn. Ik kijk voor de ferry nog even wat het handigst is. Misschien boek ik het wel vooraf, het schema wat ik heb moet zodanig zijn dat het gewoon ruim haalbaar moet zijn. Ik wil de dag daarvoor toch Helsinki bezoeken, en de avond daarvoor kom ik in die regio al aan, dus dan kan ik ook gewoon even langs de terminal rijden om te boeken. Ik kijk nog wel even hoe ik het doe.
 
Bedankt voor je antwoord en de tips! Ik heb jou verslag met veel plezier gelezen, en een deel van de route zal gelijk zijn. Ik ben erg benieuwd.

Wat overnachten betreft ben ik in principe van plan om te gaan kamperen. Mocht het slecht weer zijn of mocht ik er effe geen zin meer in hebben kan ik altijd nog kijken of er hutjes vrij zijn. Ik kijk voor de ferry nog even wat het handigst is. Misschien boek ik het wel vooraf, het schema wat ik heb moet zodanig zijn dat het gewoon ruim haalbaar moet zijn. Ik wil de dag daarvoor toch Helsinki bezoeken, en de avond daarvoor kom ik in die regio al aan, dus dan kan ik ook gewoon even langs de terminal rijden om te boeken. Ik kijk nog wel even hoe ik het doe.

Ik heb het verslag ook met veel plezier geschreven. Goede herinneringen aan deze reis.

Bij de meren in het zuiden zijn veel campings te vinden. Daar kan je gerust op de bonnefooi naar toe rijden. Bijna ieder meertje heeft wel een camping. (Bovendien staan deze meestal ook in de Navi.)

Langsrijden bij Ferries is meestal duurder, online boeken is goedkoper en handiger. Een handige site is www.directferries.nl. Hier staan alle routes e.d. op en de meeste zijn eenvoudig online te boeken.
 
Zodra ik een beetje een schema in elkaar geknutseld heb weet ik ook wel ongeveer wanneer ik ergens ben, dus dan moet het gewoon lukken om vooraf te boeken.

Ik ga er vanuit dat het met de campings wel goed gaat komen. Ben toch wel van plan om altijd wel ergens in de buurt van een redelijke plaats te overnachten, dus daar zullen altijd wel ergens campings in de buurt zijn. Het hoeven voor één nachtje natuurlijk ook geen supercampings te zijn, als er een keer een wat mindere tussen zit dan overleef ik dat ook wel.
 
Vergis je niet in de uitgestrektheid van dit soort gebieden. De camping waar we waren had geen supermarkt. De dichtstbijzijnde was 24km rijden. Dus 48km voor een paar boodschapjes.... Geen straf daar overigens.
 
Dat is inderdaad wel iets waar ik op zal moeten letten. Ik wil proberen om zoveel mogelijk onderweg als je een supermarkt tegenkomt wat boodschappen te halen, dan is dat maar binnen. Maar dat zal ik gerust een keer vergeten, of toch denken dat het in het volgende dorp ook nog wel kan en dan juist niks meer tegenkomen. Dan is bijna 50 kilometer toch best veel als je net de hele dag hebt gereden en denkt lekker te kunnen gaan relaxen.
 
Iemand die kan vertellen hoe het zit met tanken in Finland? Ik las op een ander forum dat in Finland zo'n 50% van alle tankstations onbemand is, en dat die meestal geen NL (credit)cards accepteren. Dit bericht was echter al een paar jaar oud, dus is er iemand die weet of dit nog steeds zo is?

De tankstations zullen daar al niet echt dik gezaaid zijn, en als je bij de helft dan ook nog eens niet terecht kunt dan wordt het wel erg goed opletten.
 
Ik was een paar jaar geleden nog blij een redelijk woordje Frans te spreken. Werd idd mijn NL kaart niet geaccepteerd, Fransoos een paar tientjes in de hand geduwd en op zijn kaart getankt. Dit jaar in Polen op een paar km van de Wit-Russische grens of in de middle of nowhere in Letland konden we de peut gewoon pinnen.

waar4.jpg


Nu zou het kunnen dat Finland last heeft van de wet van de remmende voorsprong, maar tenzij je een recent bericht vind dat een NL kaart niet werkt zou ik er vanuit gaan dat het wel lukt :)
 
Overtochten heb ik inmiddels geboekt, dus nu een beetje de route aan het uitstippelen. Dat gaat goed komen, alleen zoek ik nog wat bezienswaardigheden. Tot nu toe alleen niet zo veel bijzonders kunnen vinden. Nou gaat het me voornamelijk om het rijden, dus ik hoef niet elke dag iets te bezoeken, maar af en toe iets van een museum of andere bezienswaardigheid is natuurlijk wel leuk. Iemand nog tips voor Zweden aan de Oostkant, langs het water naar boven? En ook voor Finland, maar dan ongeveer langs de Westkant weer naar beneden?
 
Ik vind het netjes! maar ben je niet bang dat je te weinig ziet van de landen waar je doorheen trekt? Of is de route op zich je doel?

wij gaan 3 weken naar zweden en zelfs wij gaan maar tot Stockholm en dan terug naar links en tot aan de grote meren die daar liggen. Af en toe een vaste stek kiezen en 3 dagritten maken ofzo..

maar ik ga het zeker volgen!
 
De route is voornamelijk mijn doel. Ik was nog op zoek naar een leuke bestemming. Na jaren lang altijd in de bergen te hebben gereden leek het me dit jaar ook wel eens leuk om eens iets anders te doen. Als het me in bepaalde gebieden erg goed bevalt kan ik daar later altijd nog eens naar toe en misschien iets langer in die regio blijven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan