Motorvakantie

akako

MF veteraan
17 dec 2001
2.233
1.022
West Brabant
Ik weet het, er ligt sneeuw het is nog winter en het is nog lang geen vakantie. Toch ben ik al een beetje bezig met de zomervakantie. Het plan is om via Oost Frankrijk Vogezen, Jura en Alpen in 1 week richting Monaco te rijden en vervolgens via de bloemenriviera (Italie) naar Toscane. Daar hebben we (Akako & vrouw)1 week een huis gehuurd. De eerste week slapen we in hotels, de 2e week dus in dat huis. Het plan is om via Zwitserland (Gotthard)en Duitsland terug te rijden, dat wordt dan hoofdzakelijk een snelwegrit.

Heeft iemand nog tips voor mooie routes, of websites met mooie routes, leuke hotels etc. voor voornamelijk de 1e week in Frankrijk? De 2e week gaan we naar Florence, luieren en naar het strand. We brengen dan minder tijd door op de motor, het gaat met name over de 1e week in Frankrijk en de rit via de bloemenriviera naar Toscane.

Ik heb geen GPS navigatie op mijn motor en gezien de prijzen gaat dit er ook niet van komen dus links naar dat soort sites heb ik niks aan.

Alvast bedankt, misschien heb ik een aantal van jullie ook aan het denken gezet en geniet je dan net zo van de voorpret als ik.
 
Met mijn ouders reed ik vroeger altijd Route National, in Frankrijk. Route Soleil is dus de snelweg, wij reden altijd door allerlei dorpjes, bergje op bergje af, kleine dorpjes, landweggetjes (GPS NODIG!!!). Was altijd erg leuk, en je ziet best veel.

Hotelletjes kwamen we niet, omdat we altijd in de buurt van Dijon op vakantie gingen, 800 km, dat reden we dan in 1x, dus daar heb ik geen tips voor. Maar (deel van) Route National is zeker aan te bevelen.
 
ik heb vorig jaar een bijna identieke route gereden, met dat verschil dat ik naar de Dolomieten ging ipv Toscane (check mijn homepage)

Toscane ben ik dit jaar geweest en dat is JUMMIE!!
 
full
 
Maar 1 week in Frankrijk :? Da's veel te kort, er zijn zoveel mooie stuurweggetjes daar :P ;) !

Ik heb zelf 2 boekjes gekocht, namelijk "Lust auf Provence" en "Lust auf Französische Alpen". Hierin staan per boekje zo'n 10 routes incl. kaart(je), omschrijving, tips voor eten en drinken, plekjes die je moet bezoeken, moeilijkheidsgraad en duur van de rit, kwaliteit van het wegdek enzovoort (teveel om op te noemen). Ook de Route de Napoleon en Route des Grandes Alpes staan er (o.a.) in. Wel alleen in het Duits verkrijgbaar ;) .

Voor een impressie van mijn stuurweggetjes op vakantie in Frankrijk vorige jaar, zie mijn ondertiteling (agent en te snel rijden ;) ).

Oh ja, veel plezier (maar dat gaat zeker lukken ;) ).
 
Ik weet het, er ligt sneeuw het is nog winter en het is nog lang geen vakantie. Toch ben ik al een beetje bezig met de zomervakantie. Het plan is om via Oost Frankrijk Vogezen, Jura en Alpen in 1 week richting Monaco te rijden en vervolgens via de bloemenriviera (Italie) naar Toscane. Daar hebben we (Akako & vrouw)1 week een huis gehuurd. De eerste week slapen we in hotels, de 2e week dus in dat huis. Het plan is om via Zwitserland (Gotthard)en Duitsland terug te rijden, dat wordt dan hoofdzakelijk een snelwegrit.

Heeft iemand nog tips voor mooie routes, of websites met mooie routes, leuke hotels etc. voor voornamelijk de 1e week in Frankrijk? De 2e week gaan we naar Florence, luieren en naar het strand. We brengen dan minder tijd door op de motor, het gaat met name over de 1e week in Frankrijk en de rit via de bloemenriviera naar Toscane.

Ik heb geen GPS navigatie op mijn motor en gezien de prijzen gaat dit er ook niet van komen dus links naar dat soort sites heb ik niks aan.

Alvast bedankt, misschien heb ik een aantal van jullie ook aan het denken gezet en geniet je dan net zo van de voorpret als ik.

Frankrijk nee kan ik je niet veel over vertellen, wel een keer door heen gegaan om naar Andorra te gaan. Italy en dan de dolomieten is de favoriet bij mij :] .
Veel plezier met het dromen van een fijne Motor vakantie
 
pak een gedetaillieerde kaart en pak alles wat geen snelweg is zou ik zeggen ;) ging in oostenrijk ook prima eigenlijk
het enige wat je dan nog hoeft te doen is genieten ;)
 
kan je niet van iemand tomtom regelen voor op de motor?
Dat heb ik afgelopen zomer ook gedaan en dan een router gepland met snelweg en tolwegen vermijden, je komt dan echt langs de mooiste plekjes en raakt echt de weg niet kwijt!! Ideaal, als je de kans krijg om zo'n ding te lenen van iemand dan zou ik je dat zeker aanraden. Je hebt geen gezeur met kaarten enzo en kan lekker doorrijden zonder de weg kwijt te zijn! :}

TOMTOM 5
:} :} :}
 
http://www.alpineroads.com/ of www.roadmc.com

mooie wegen door de alpen. Dit jaar ben ik door zwitserland gereden. Hele mooie wegen, alleen het weer zat niet echt mee.

Alpen en Duitsland gaan op dit moment boven Frankrijk. Nu heb ik natuurlijk niet alles in Frankrijk gezien.

veel plezier. in 2006 ga ik er zeker te weten ook weer op uit! :]
 
Ook ik zal komende zomer een weekje al motorrijdend doorbrengen in de buurt van Riva Del Garda (noordelijkste deel van Gardameer). Mocht er nog iemand routes/linkjes/aanbevelingen hebben, dan hou ik mij van harte aanbevolen.


Was het maar weer zomer.................. ;(
 
Heeft iemand nog tips voor mooie routes, of websites met mooie routes, leuke hotels etc. voor voornamelijk de 1e week in Frankrijk? De 2e week gaan we naar Florence, luieren en naar het strand. We brengen dan minder tijd door op de motor, het gaat met name over de 1e week in Frankrijk en de rit via de bloemenriviera naar Toscane.

De afgelopen twee jaar ben ik dat stuk door Oost-Frankrijk steeds teruggereden. Ik gebruik niets anders dan de regionale Michelin kaarten voor navigatie en zeker in dat gebied kun je eigenlijk niet verkeerd rijden want er zijn altijd de groene weggetjes op de kaart die je aaneen kunt rijgen voor een leuke route die altijd wel op je bestemming aankomt.

Ik neem zelf altijd de tent mee voor campings, maar heb onderweg ook genoeg hotelletjes gezien, dus dat moet ook uitkomen.

Op de heenweg zou ik een stukje Luxemburg meepakken, en dan via Vogezen/Elzas richting Grenoble rijden. Onderweg via Ballon d'Alsace en in de Jura is het stadje St. Claude wel een aanrader. Is wat groter, gezellig pleintje met restaurants, maar belangrijker, vanaf welke kant je ook aan komt rijden, het is altijd een groen weggetje op de Michelin kaart ;-)

Even richting Alpe d'Huez is wel mooi, niet vanwege het dorp, maar vanwege de bergmassieven waar je tussendoor rijdt. Maar je zou ook in Uriage kunnen overnachten, is ook een erg gezellige plaats.

Man, je hebt mij ook meteen enthousiast ;)

Ik twijfel of ik dit jaar weer richting Zuid-Europa ga, of dat ik toch eens Engeland ga doen (dit jaar korte vakantie daar gehad gekoppeld aan bezoek Glastonbury festival). Maar misschien doe ik het ook wel allebei ;)
 
Heb vorig jaar een groot deel van de Route des Grand Alpes gereden. Echt werelds!
Juni 2006 gaan we hoogstwaarschijnlijk weer die kant op.
Tirol? Dolomieten? Of weer Franse Alpen? Ik weet het nog niet...... :)
 
Er staat in een oude Loot Tourwijzer een complete route binnendoor naar Zuid Frankrijk. Zou je op eens beurs even langs de Loot stand moeten lopen.

Dat artikel heet .... het pad naar de zon oid..

Die heb ik een aantal jaren geleden en onderweg had ik van te voren alle hotelletjes en chambres de hotels geboekt. Was supergaaf..

*O*

route ging door de Vogezen, de Jura, De Vercors, stuke Napoleonroute richting Sisteron en dan door naar het zuiden richting Aix en Provence.. en daar hadden wij met een aantal lui een megavilla gehuurd (met zwembad, 40 kippen, electrisch toegangshek, keuken bij het zwembad etc etc)
 
Samen met Yuk Foo (Arno) heb ik afgelopen jaar een rondje Europa gedaan langs de mooiste motorrijwegen die er volgens ons op het Europese vasteland te vinden zijn (binnen berijk). Al de uitgewerkte routes (en ook ook de route door de Ardennen, Vogezen, Jura, Vercors en Franse Alpen), verblijfplaatsen onderweg en natuurlijk het nodige fotomateriaal ervan zijn op onze site te vinden.

Rondje Europa 2005

Voor 2006 hebben we een soortgelijk plan.
Ook hiervoor staat er al het e.e.a. online (alleen nog geen foto en filmmateriaal, want dit jaar gaat alles op tape gezet worden met behulp van een bullitcam... en verslagen van hoe het was). Wel kun je alle routes al vinden als pdf. (Ook in GPS formaat maar hier heb jij dus nog niets aan).

Rondje Europa 2006

Veel succes ermee!
 
Laatst bewerkt:
Samen met Yuk Foo (Arno) heb ik afgelopen jaar een rondje Europa gedaan langs de mooiste motorrijwegen die er volgens ons op het Europese vasteland te vinden zijn (binnen berijk). Al de uitgewerkte routes (en ook ook de route door de Ardennen, Vogezen, Jura, Vercors en Franse Alpen), verblijfplaatsen onderweg en natuurlijk het nodige fotomateriaal ervan zijn op onze site te vinden.

Rondje Europa 2005

Voor 2006 hebben we een soortgelijk plan.
Ook hiervoor staat er al het e.e.a. online (alleen nog geen foto en filmmateriaal, want dit jaar gaat alles op tape gezet worden met behulp van een bullitcam... en verslagen van hoe het was). Wel kun je alle routes al vinden als pdf. (Ook in GPS formaat maar hier heb jij dus nog niets aan).

Rondje Europa 2006

Veel succes ermee!


Ik heb er al weer zin in! Het duurt alleen nog veel te lang voordat het juni is en ik kan niet kiezen. Vercors of Dolomieten. Hopelijk kan ik lang genoeg vrij nemen om beiden te kunnen doen :]
 
Zomervakantie 2005 hebben wij met de motor doorgebracht in Frankrijk.

De heenweg de Route de Grand Alpes gereden (vanaf ongeveer Genève) naar Castellane (Z Frankrijk). :)

De route Napoleon is vanaf Z Frankrijk (Nice) totaan Digne leuk te rijden :) , daarna naar het noorden vonden wij het niks. Te druk met automobilisten en te weinig bochtenwerk. :(

Om het verhaal te lezen en foto's en een filmpje te bekijken: check onze website.


CAT
 
Wat misschien ook een aardig idee is; in het blad Auto Motor Klassiek van januari 2006 staat een reisverslag van iemand die met een Renault 4CV van Monaco over de Alpen naar Luxemburg is gereden. Het is geen reisverslag inclusief routekaart, zoals we dat van (sommige) motorbladen zijn gewend. Maar het is wel een uitgebreid fotoverslag, waarbij de passen en plaatsnamen worden genoemd. Dus die kan je uitzetten op de kaart en dan kijken hoe de route loopt. Is leuk werk, dan ben je al een beetje op vakantie. Van de zes pagina's foto's krijg je in ieder geval al een vakantiegevoel.
Dat blad is niet duur, maar €2,95, en wie weet, misschien krijg je er wel een hobby bij! :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan