Motorverzekering afsluiten op naam van vader

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hi! Ik ben heel dicht bij het aanschaffen van mijn eerste motor. Echter heb ik eerder ondervonden dat ik met mijn leeftijd en schadevrije jaren tussen de €120-150 per maand zal betalen aan premie.. (all-risk). Ik vind dit persoonlijk wel enorm hoog en ben gaan uitrekenen hoeveel mijn vader in dit geval zou betalen per maand. Met zijn schadevrije jaren en leeftijd kom ik op een maandbedrag van tussen de €20-40 per maand. Het verschil is enorm.

Rest mij de vraag; is het mogelijk om een motor aan te schaffen en deze op naam van mijn vader te verzekeren, terwijl mijn vader niet in het bezit is van een motorrijbewijs? Ook zal ik de enige bestuurder zijn van de motor.
Je hebt geen rijbewijs nodig voor op naam zetten en verzekeren. Althans in 2008 niet.
 
En er komt een dag dat je een motor wel op je eigen naam wilt/moet hebben. Dan heb je nog steeds geen schadevrije jaren opgebouwd en begin je op 0.
Dus je houdt jezelf voor de gek.
Daarbij kan het nadelige gevolgen hebben voor je vaders verzekeringsstatus als jij schade (meer dan 1) gaat rijden. Die staan dan lekker op zijn naam.
En je vader dus ook.
Leuk dat geilt op een MT09, maar begin met een tweede hands.
En als je nu komt met het feit dat je al hartstikke goed kunt rijden, dan verzeker je hem toch niet all risk, maar WA.
Scheelt heel veel premie (ons ook indirect, want je belazert de zaak)

Leeftijd kan veel uitmaken. Net zoals woonplaats e.d.
 
Ja dat kan, maar dan kan je haast net zo goed niet verzekeren. De verzekering zal niet uitkeren bij fraude en als je pa geen rijbewijs heeft en jij wel is die conclusie snel getrokken.

En als je denkt dat de premie nu hoog is moet je jezelf eens proberen te verzekeren als je verzekeringsfraude hebt gepleegd. Plus dat je pa dan ook op de zwarte lijst staat.

Oftewel, gewoon even die premie slikken de eerste jaren. Mijn 2019 MT-09 SP is ook 80 euro all risk met 0 schadevrije jaren en net m’n A rijbewijs (ben 35jr).
 
Vergis je overigens niet met all risk zoals ik dat heb gedaan.

Denk je elke maand een godvermogen te betalen zodat je niet in eigen zak hoeft te graaien wanneer je wat hebt, maar dan he je wat en vertellen ze doodleuk dat ze het gaan regelen maar je gaat wel 5 jaar de min en en xxx meer premie betalen doe 5 jaar.
Rekensommetje gaf aan dat dit over 5 jaar twee keer zo veel was als de schade zelf.

Ik kom in feite dus een veel te dure lening afsluiten (zo zie ik dat) terwijl ik al een hoge all risk premie aan het betalen was.


In mijn geval direct all risk omgezet naar wa+ en alles zelf betaald.

Tenzij je total loss rijdt is het niet echt rendabel was mijn conclusie en zelfs dan kost het je vast nog veel eigen geld tenzij je speciale voorwaarden heb.

Excuses voor de typos.vanaf de telefoon.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat kan, maar dan kan je haast net zo goed niet verzekeren. De verzekering zal niet uitkeren bij fraude en als je pa geen rijbewijs heeft en jij wel is die conclusie snel getrokken.

En als je denkt dat de premie nu hoog is moet je jezelf eens proberen te verzekeren als je verzekeringsfraude hebt gepleegd. Plus dat je pa dan ook op de zwarte lijst staat.

Oftewel, gewoon even die premie slikken de eerste jaren. Mijn 2019 MT-09 SP is ook 80 euro all risk met 0 schadevrije jaren en net m’n A rijbewijs (ben 35jr).
Hoezo fraude?
Zijn pa heeft een voertuig verzekert op zijn naam staan. Iedereen die daartoe bevoegt is mag daar mee rijden. Zijn pa zelf niet want geen rijbewijs. TS wel want wel rijbewijs.

Bij Unive kan je aangeven of zelf rijdt of een ander.
 
True. Als je jezelf als hoofdbestuurder aangeeft is er geen sprake van fraude idd. Maar dan zal de premie alsnog omhoog schieten lijkt me.
 
Ik weet dat het niet mag. Ben toch wel benieuwd of er een manier is om het gedaan te krijgen ;). Kan namelijk ruim een duizend schelen op jaarbasis (1e jaar).

Het mag best, zolang je maar opgeeft dat jij de reguliere bestuurder bent en niet je vader. Als je dat niet doet, heb je per saldo weinig aan je verzekering aangezien die bij een flinke schade echt gaat controleren wie er het meest op die motor heeft gereden (navraag bij de buren is zo gedaan). Dan betaal je dus nog steeds flink wat premie, voor een verzekering waar je uiteindelijk niets aan hebt.

Je bent dan beter af met alleen een WA verzekering op je eigen naam. Die kost een paar tientjes per jaar, en in het geval dat jij een andere schade toebrengt, keert die verzekering dan wel gewoon uit. En het is juist de schade aan anderen die je echt verzekert wilt hebben want dat kan flink oplopen, zeker als daar letselschade bij komt kijken.

Een ander punt met verzekeren op naam van jouw vader is dat jij zo geen no-claim opbouwt.
 
Als je een tweedehandse motor koopt, goedkoper maar wel goed, dan is all risk niet nodig. WA is dan voldoende, dus goedkoper. En dan bouw je wel zelf noclaim op. Na aantal jaren, bij voldoende noclaim, kun je alsnog een nieuwere motor kopen, en dan is allrisk wél betaalbaar.......
 
Schadevrije jaren zijn in beginsel maar op 1 voertuig toe te passen. Je kan dus eigenlijk niet meerdere voertuigen op je naam hebben en die allemaal voor dezelfde schadevrije jaren verzekeren.

Wel doen sommige verzekeraars aan 2e auto/voertuig verzekeren voor dezelfde schadevrije jaren, maar dat is niet vanzelfsprekend.
Zo doet mijn verzekeraar dat (gelukkig) ook. Scheelde me een boel premie, omdat ik een paar jaartjes geen motor had gereden en dus mijn jaren kwijt was. Nadeel is volgens mij wel dat een ongeluk met bv. de motor, dan ook gevolgen kan hebben voor de auto-premie. Nooit bij stilgestaan eigenlijk.
 
"Rest mij de vraag; is het mogelijk om een motor aan te schaffen en deze op naam van mijn vader te verzekeren, terwijl mijn vader niet in het bezit is van een motorrijbewijs? Ook zal ik de enige bestuurder zijn van de motor."

Als je nog thuis woont en eerlijk aangeeft dat jij de regelmatige bestuurder bent zou dat wellicht kunnen bij een verzekeraar.
Dan moet je gaan bellen naar verschillende verzekeraars of het door een verzekeringsadviseur uit laten zoeken.
Het is niet mogelijk dat je dan korting krijgt op basis van de echte schadevrije jaren van jouw vader want echte/zuivere schadevrije jaren
moet je zelf verdienen/opbouwen.
Misschien krijg je wel wat extra korting vanwege de autoverzekering van jouw vader.

Als je niet eerlijk aangeeft dat jij de regelmatige bestuurder bent, dan frauderen jij en jouw vader en dat mag niet.
Als je dan schade hebt veroorzaakt aan een ander, zal die schade op jouw vader en/of jou verhaald worden.
Daarnaast zal de verzekeringsmaatschappij de verzekering(en) van jouw vader beëindigen ivm fraude en dan worden de volgende verzekeringen pas echt duur.

Eenvoudige keuze toch?
 
Hoewel er een optie is om aan te geven dat er geen rijbewijs voor het voertuig is, is deze bij mij afgewezen. Ik hoorde uit mijn omgeving dat dit vaker voorkomt. Er kwam bij mij zelfs een melding in het CIS, wat de aanvraag ontzettend vertraagde toen ik wél een rijbewijs had, terwijl ik wel altijd alles naar waarheid heb ingevuld.
 
Wil je niet all risk verzekeren moet je een motor aanschaffen die je minstens 2x kan betalen. Heb ik ook gedaan bij motor, auto en circuit auto.
Nog geen moment spijt van gehad maar dan moet je vervolgens dus ook geld apart blijven houden voor het geval dat.

Is vervelend als je schade mocht rijden, maar te veel premie betalen gevoel heb je niet.
Ik wilde het geld er simpelweg niet aan uitgeven omdat ik de kans klein acht dat ik zelf schade rij + uitgekeerde dagwaarde valt vervolgens altijd tegen.
 
Tja, ik zou hem toch gewoon goed -op eigen naam- verzekeren want de kans dat je je eerste motor neerlegt is best groot.

Echt, koop een wat oudere motor om 1 of 2 jaar op te oefenen. Vriend van me is een hele goede bestuurder op 4 wielen en moest en zou een RSV als eerste motor kopen, ondanks dat ik wel 100x had gezegd dat hij beter met een oude 600 kon beginnen. Binnen 24 uur na aanschaf lag de Mille onder aan een dijk. Gelukkig is hij er vooral met een geschaafd ego vanaf gekomen, maar ik heb het idee dat het hem wel geremd heeft in z'n rij-ontwikkeling.

Voor het eerst op je eigen motor rijden is een fantastisch gevoel en het leuke is dat je daar dus helemaal geen hele dure motor voor nodig hebt. Sterker nog, van een wat lichtere machine leer je beter rijden.
 
Je wil het of je wil het niet.

Als je persee die bike wilt moet je ervoor betalen, zo werkt het in de grote mensen wereld.

En als je het niet kan betalen omdat je misschien nog wat jonger bent, dan is dit niet de juiste bike voor jou.

Ik vind het een schitterende fiets.

Maar het moet wel bij je passen, vooral financieel.
 
Zoals op de vorige pagina ook al werd aangehaald, als je de motor niet onder je eigen naam verzekerd bouw je zelf dus ook geen schadevrije jaren op. Zo blijf je het probleem dus voor je uitschuiven en heb je bij je volgende motor weer hetzelfde gezeik. Hooguit is je premie dan een paar euro lager omdat je wat hoger in leeftijd bent, maar zonder schadevrije jaren scheelt dat maar weinig.

Ik zou voor WA of desnoods WA+ gaan, dat scheelt vaak al zowat de helft met Allrisk. Als je hem wel allrisk verzekerd en je maakt met 0 schadevrije jaren schade, dan zak je zover dat je negatief komt je staan en dan gaat je premie pas echt omhoog. Daardoor is het in de meeste schadegevallen toch niet lonend om aanspraak te maken op je verzekering, dus kan je hem ook net zo goed niet allrisk verzekeren.

Maar los van dat allemaal, kijk naar je budget. Ik snap heel goed dat je graag je droommotor wilt rijden, maar naast de aankoop moet je nou eenmaal kosten maken voor verzekering, belasting, kleding en onderhoud. Als je die niet kunt betalen moet je je misschien afvragen of de koop van die motor wel een verstandige keus is. Ook al wil je het op dit moment niet horen, een andere motor is misschien de betere keuze, die MT09 kan altijd nog.
 
Laatst bewerkt:
Je moet het niet hier vragen maar bij een verzekeringsmaaatschappij, wat zijn mijn mogelijkheden. Op je vaders naam is in mijn ogen niet de oplossing. Je schier er niet zoveel mee op, zeker niet op termijn. Een optie zou kunnen zijn WA plus diefstal. .
 
Hi! Ik ben heel dicht bij het aanschaffen van mijn eerste motor. Echter heb ik eerder ondervonden dat ik met mijn leeftijd en schadevrije jaren tussen de €120-150 per maand zal betalen aan premie.. (all-risk). Ik vind dit persoonlijk wel enorm hoog en ben gaan uitrekenen hoeveel mijn vader in dit geval zou betalen per maand. Met zijn schadevrije jaren en leeftijd kom ik op een maandbedrag van tussen de €20-40 per maand. Het verschil is enorm.

Rest mij de vraag; is het mogelijk om een motor aan te schaffen en deze op naam van mijn vader te verzekeren, terwijl mijn vader niet in het bezit is van een motorrijbewijs? Ook zal ik de enige bestuurder zijn van de motor.

Even van het slechte uit gaan...
Wat nou als jij je verzekering hebt afgesloten op je vaders naam (incl motor op zijn naam) en je krijgt fikse ruzie of zo...
(zo erg dat je echt niet meer samen door 1 deur kan...)
Wat als je pa een maandje of 2 nadat je de motor hebt in een ongeluk komt en het niet overleeft...

Moet je als nog zelf gaan betalen.
Slik die pil en dok zelf.

All-Risk is als je al het gezeur na een ongeluk schade uit handen wilt geven...
je betaald in feite ervoor dat iemand anders alles voor je regelt en jij "gewoon geld vangt"...
regel je de boel zelf, WA / WA+ als je het goedkoop wilt houden...
 
Koop een frame met kenteken en breng het naar de oudijzerboer, verzekering en wegenbelasting erop en 10 jaar vergeten, no claim opbouw.

Alle bangmakerij ten spijt: De verzekering keert altijd uit! Welke constructie je ook gekozen hebt. De constructie moet wel kloppen. En geeneen verzekering mag bepalen of je zonder rijbewijs een motor mag kopen.
 
Even van het slechte uit gaan...
Wat nou als jij je verzekering hebt afgesloten op je vaders naam (incl motor op zijn naam) en je krijgt fikse ruzie of zo...
(zo erg dat je echt niet meer samen door 1 deur kan...)
Wat als je pa een maandje of 2 nadat je de motor hebt in een ongeluk komt en het niet overleeft...

Moet je als nog zelf gaan betalen.
Dat is wel het mèèst waarschijnlijk wat er gaat gebeuren... Alleen hier in de straat al ruzie achter 15 deuren en 12 vaders die binnen 2 maanden overleden


:N

voor de komma denken.
 
Sommige heilige boontjes hier _O-
Ik zou zelf de motor wa+ doen ipv all risk, scheelt al gauw de helft, wat je bespaart sparen om schade mee te betalen indien nodig.
 
Koop een frame met kenteken en breng het naar de oudijzerboer, verzekering en wegenbelasting erop en 10 jaar vergeten, no claim opbouw.

Alle bangmakerij ten spijt: De verzekering keert altijd uit! Welke constructie je ook gekozen hebt. De constructie moet wel kloppen. En geeneen verzekering mag bepalen of je zonder rijbewijs een motor mag kopen.

Je verzekering keert uit aan de tegenpartij ja, maar verhaalt het daarna gewoon bij jou mocht er iets niet volgens de voorwaarden zijn gebeurd.
Het is geen liefdadigheidsinstelling hé. Verdienmodel is om zo min mogelijk uit te keren. En natuurlijk kan een verzekering niet eisen dat je een motor koopt zonder rijbewijs, maar het staat ze vrij je te weigeren als je deze niet hebt.
 
,000000001

Ook weer hypotheses...

Bij de buren vragen wie er reed... |( rot toch op man...

Ze mogen ze dagvaarden.


Schat nou zijn eigen kansenin, statistisch, niet op basis van achter de komma denken, hypotheses en veronderstellingen..

Dek je dat hij meteen een vrachtwagen onder een trein duwt die ontspoort en een woonwijk induikt???

Mijn schoondochter rijdt in mijn auto, ik ben hoofdbestuurder maar heb het ding al 5 jaar niet gezien
 
,000000001

Ook weer hypotheses...

Bij de buren vragen wie er reed... |( rot toch op man...

Ze mogen ze dagvaarden.


Schat nou zijn eigen kansenin, statistisch, niet op basis van achter de komma denken, hypotheses en veronderstellingen..

Dek je dat hij meteen een vrachtwagen onder een trein duwt die ontspoort en een woonwijk induikt???

Mijn schoondochter rijdt in mijn auto, ik ben hoofdbestuurder maar heb het ding al 5 jaar niet gezien

Jij hebt waarschijnlijk wel een autorijbewijs.....en dat is het verschil.

De pa van ts heeft geen motorrijbewijs en kan dus ook nooit de hoofdbestuurder zijn. Dan gaat de verzekering bij een schade toch wat verder spitten en komt er achter dat deze constructie is bedacht om minder premie te betalen, terwijl er niet is aan gegeven dat er een andere hoofbestuurder is..... dan zullen ze toch wel moeilijk gaan doen. En terecht!!!
 
Er is nog helemaal niks aan de hand...

pa is gewoon hoofdbestuurder, rijdt helemaal niet in afwachting van een rijbewijs wat er nooit komt... Zoonlief gebruikt het ding af en toe dagelijks..

Als al de alsen, mitsen, voorwaarden, hypotheses dannen worden weet je de consequenties...


Als ik een appel pik is er niks aan de hand, Als ik gepakt wordt DAN pas heb ik kans op een kogel in mijn rug

Waarschijnlijk zegt de groenteboer: Leg es terug...
 
Laatst bewerkt:
Tja, ik zou hem toch gewoon goed -op eigen naam- verzekeren want de kans dat je je eerste motor neerlegt is best groot.

Dat klopt. Maar in veel van die gevallen is de schade niet enorm hoog en krijg je na aftrek van eigen risico maar een relatief klein bedrag van de verzekering uitgekeerd. Dat kleine bedrag kan je in de meeste gevallen ook beter zelf betalen om terugval in no-claim korting te voorkomen, want daarmee ben je op de lange termijn duurder uit.

Allrisk verzekering klinkt goed, maar is in meeste gevallen helemaal niet zo'n goede deal.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan