Motorvork op een fiets

Ipostudent

Rookie
13 mrt 2017
6
0
Goedemiddag, ik ben nieuw op dit forum maar voor zover ik kon zien in de zoekfunctie is hier nog geen topic over.

Ik ben aan het afstuderen bij een bedrijf dat fietsen ontwerpt en produceert (normale fietsen, geen motorfietsen). Ik ben student Industrieel Product Ontwerp en mijn opdracht is om een zware transportfiets te ontwerpen. Het wordt een soort trike met een laadbak achterop. Nu zullen jullie denken wat moet je op een motorforum als je een fiets gaat ontwerpen? De reden daarvoor is, is dat we overwegen een motorvoorvork te gebruiken omdat een vork van een fiets waarschijnlijk niet sterk genoeg is. De fiets moet namelijk een aanzienlijk gewicht meenemen (denk aan gewichten van een paar honderd kilo).

Ik ben dus aan het inventariseren wat de mogelijkheden zijn betreft zwaardere/sterkere voorvorken. Bij het bedrijf waar ik stage loop is een grote hoeveelheid kennis aanwezig over fietsvoorvorken, maar niet over motorvoorvorken. Vandaar dat ik me op dit forum heb geregistreerd. Ik heb dus eigenlijk vrijwel geen verstand van motoren en probeer me in te lezen maar ik weet niet echt waar ik moet beginnen.

Misschien dat jullie me kunnen helpen of me kunnen vertellen waar en hoe ik moet zoeken naar de juiste antwoorden. Ik zal eerst wat achtergrond informatie geven waar de vork aan moet voldoen:

- lichtgewicht
- sterk genoeg voor zware belasting (300+ kilogram)
- gedempt/geveerd (geen vereiste maar waarschijnlijk wel nodig)
- niet te lastig aan te passen zodat het in een fietsframe gezet kan worden.
- duurzaam/betrouwbaar (wordt intensief gebruikt)

Ik heb al een beetje rondgekeken en gevraagd en ik kreeg de volgende tips:
- kijk in de motorcross wereld voor sterke lichtgewicht vorken
- kijk naar alternatieve systemen, zoals de vork van de bmw gs1200 (nadeel is wel dat deze waarschijnlijk duur is om uit te werken en veel bewegende delen heeft = meer onderhoud en dingen die stuk kunnen gaan)

Hoe zouden jullie me kunnen helpen? Goede merken/modellen opnoemen, goede subcategorieen opnoemen waar ik kan zoeken, algemene informatie over motorvoorvorken, meedenken wat geschikt zou zijn voor dit project. Alle hulp is welkom!
 
van de tv driewieler en pakjes vervoer in de stad , er zijn op het moment veel
mensen mee aan het werk om driewielers te ontwerpen hier voor, van daar kan er hier
waarschijnlijk weinig over gesproken worden , ben ook wel benieuwd naar het eind
product wat voor vork er nu op komt op het einde

in fabrieken rijden al lang driewielers en ook op batterij
 
Springer voorvork heet dat :

[afbeelding]
Springer is een waardeloos compromis, slap in alle richtingen. Er zijn tientallen verschillende vorken geweest, de Girder vork is de meest geaccepteerde, daarna Webb.
Maar voor een transportfiets zou ik het advies van Hellracer opvolgen, een vorkje uit China bestellen. Half Azië rijdt met driewieltransporters met zulke vorken.
 
welke ipo opleiding doe je eigenlijk?
wil je persee een groot wiel aan de voorkant? veel transport fietsen hebben dat niet namelijk.
cargo_bakfietsNL.jpg


Anders misschien even kijken naar een voorvork van een scooter?
 
Een van de redenen daarvoor is dat de concurrentie er ook hard mee bezig is zo'n dergelijke fiets te maken en we niet teveel prijs willen geven. Wat zou je nog willen weten?

I figured, vragen zijn ook informatie, weet waar je aan begint.

Waarom zou je een bakfiets opnieuw ontwerpen? Is de basis werken die dingen prima. Twee wielen vóór is m.i. stabieler en makkelijker te combineren met aandrijving.

Met een paar honderd kilo met een bakfiets de helling op lijkt me niet zo eenvoudig. Zeker als door de lading het zwaartepunt een stuk hoger komt.
 
Laatst bewerkt:
Omdat het helemaal hip is :P
Retro is nog hipper.

Maak zo'n ding van componenten die er al zijn en leg er fatsoenlijke luchtbanden op, meer dan goed genoeg voor de Nederlandse infrastructuur t/m 25 km/h. Vering is onnodig duur en complex, houd het simpel.

Veel meer dan een meter breed wil je toch niet, dus volume moet toch uit lengte en hoogte komen. En door de hoogte moet de bestuurder aan de voorkant, waardoor je een onstabiel onderstuurd voertuig krijgt. Kun je niet beter een soort aanhanger bouwen in europallet formaat waar een bestaande cargo/elektrische fiets voor past?
 
25 km/h is ongeveer het doel, electrisch ondersteund inderdaad.
Gewichtsverdeling is lastig te zeggen maar waarschijnlijk komt het meerendeel van de 300 kg. op de achterwielen. De opstelling is een driewieler, twee wielen achter een voor met de chauffeur aan de voorkant.
De fiets zal zo veel mogelijk vol zijn maar aangezien het een ontwerp wordt voor bezorging zal dit niet altijd het geval zijn. De maximale last is aan de start van een route/ronde en zal geleidelijk afnemen
Wat bedoel je met gedempt of rollend ondersteund?

Rollend ondersteunend bedoel ik een niet-verende voorvork. Dus alleen last dragen naar beneden.
Gedempt bedoel ik dus een verende voorvork.

Brommer voorvork lijkt mij inderdaad al een hele goede optie, 25 km/h is akelig hard zonder vering en met 300 kg
 
Het grootste probleem met een driewieler is dat de stabiliteit in de bochten gewoon ruk is. Zodra de snelheid een beetje omhoog gaat kukel je om.

Elke opstelling heeft z'n voor en nadelen. Op twee wielen 300 kg. meenemen en dan nog fatsoenlijk een bocht insturen of stilstaan voor een stoplicht lijkt mij vrij lastig.

Vier wielen heeft weer beperkingen in wetgeving en mobiliteit (draaicirkel) dus dan blijft drie wielen over als logische middenweg. We zijn wel aan het kijken om het 'omkukelen' effect tegen te gaan.

welke ipo opleiding doe je eigenlijk?
wil je persee een groot wiel aan de voorkant? veel transport fietsen hebben dat niet namelijk.

IPO Windesheim Zwolle. Formaat van de wielen hebben we nog niet echt naar gekeken

Maak zo'n ding van componenten die er al zijn en leg er fatsoenlijke luchtbanden op, meer dan goed genoeg voor de Nederlandse infrastructuur t/m 25 km/h. Vering is onnodig duur en complex, houd het simpel.

Veel meer dan een meter breed wil je toch niet, dus volume moet toch uit lengte en hoogte komen. En door de hoogte moet de bestuurder aan de voorkant, waardoor je een onstabiel onderstuurd voertuig krijgt. Kun je niet beter een soort aanhanger bouwen in europallet formaat waar een bestaande cargo/elektrische fiets voor past?

Fiets zal niet alleen voor de Nederlandse markt gemaakt worden dus wordt niet altijd op vlakke wegen gebruikt. Met een aanhanger loop je tegen dezelfde problemen aan, een tweewieler zal met 300 kg. teveel kracht op de trekkende fiets zetten waardoor er alsnog een nieuwe fiets ontworpen moet worden. Een driewiel aanhanger levert dezelfde problemen als een driewiel fiets. Bijkomend nadeel van een aanhanger is de grotere algehele lengte van het voertuig dus niet bevorderlijk voor de draaicirkel/wendbaarheid.

Zo'n zijspan voorvork misschien?

Goede suggestie, ik zit zelf ook al te kijken naar de vork van een NSU bromfiets. Mij is verteld dat dit een heel degelijk, simpel concept is.
 
Laatst bewerkt:
Zo'n zijspan vork of die van een NSU heet een Earles vork. Genoemd naar Ernie Earles. Het is een geduwde swing arm. Honda had ze vroeger ook in de brommerts. De prijs wordt opgedreven door de schokdempers. In de speedway gebruiken ze geen dempers maar rubber banden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan