Motorzaak.....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Je begrijpt dat ik voortaan de batterijen op internet bestel
Vaak zit er in de buurt van een Hans Anders ook wel een Kruitvat, Blokker o.i.d. waar je die batterijen ook kan kopen.
Scheelt je verzendkosten maar je steunt wel de lokale middenstand en daarmee de werkgelegenheid.
Het is een kettingreactie. Wanneer je bij een slechte behandeling meteen naar het internet uitwijkt zal niemand in dat gat springen om een zelfde soort zaak op te zetten met een goede klantvriendelijkheid.
Uiteindelijk kan je nergens meer terecht met vragen want de internetwinkels draaien met minimale bezetting waardoor je meer werkeloosheid krijgt en die uitkeringen moeten door steeds minder mensen opgebracht worden.
Op deze manier wordt het ook moeilijker om werklozen te beschuldigen van niet willen werken want als er gewoonweg minder banen zijn zullen er nou eenmaal meer mensen zijn die wel willen werken maar echt niets kunnen vinden. Laaggeschoolden gaan voor de banen die er wel zijn voor want we willen alles zo goedkoop mogelijk en een pakje batterijen in een enveloppe stoppen plus een etiket plakken kan iedereen met minimaal 2 hersencellen.
Natuurlijk zijn er diensten die kunnen verschuiven maar als dat uit noodzaak gebeurd en er aan de andere kant grotere gevolgen zijn is dat niet bepaald vooruitgang.
 
Wel eens aan gedacht dat het wel eens de schuld van de consument kan zijn?
Ik hoor niets anders dan "ik zoek ... , waar kan ik dat het beste bestellen?". Dan zijn het soms ook nog dingen die zelfs bij de dubbele prijs goedkoper bij de dealer zijn dan via internet omdat er geen verzendkosten bij komen.
Wanneer de inkomsten omlaag gaan moet er bezuinigd worden en de enige manier is dan bezuinigen op personeelskosten want je moet toch onderdak hebben, het licht moet er branden en in de winter willen we ook niet graag verplicht verwarmde kleding aan hebben omdat er geen kachel kan branden.
Gevolg is dan mindere service door minder personeel en lagere kwaliteit door minder geschoold/ervaren personeel.
Daarbij zijn veel dingen niet eens zoveel duurder bij de dealer, dat denken we maar omdat er een tijd is geweest dat er op internet belachelijke prijzen hanteerden maar langzaam zijn die ook omhoog gegaan en die van de dealer wat omlaag in veel gevallen.
Ik had laatst mijn vuldop van de cardan kapotgedraaid en Motoport Echt had hem niet op voorraad maar hebben er 1 van een motor uit de showroom geschroefd want ik had mijn motor nodig. Via internet had ik gewoon moeten wachten tot hij binnen was en de enige prijs die een stuk lager was (ding was best prijzig) was in de USA zonder BTW en verzendkosten dus aan het eind zou het waarschijnlijk net zoals alle andere licht lagere prijzen online duurder uitgevallen plus dat ik hem niet op tijd had.
Laat ze iets duurder zijn, op den duur heb je er zelf profijt van.
Als we zo doorgaan zoals nu dan kunnen we straks alleen nog maar iets online kopen en moeten we maar afwachten hoe motoren rijklaar gemaakt worden en onderhouden.
In omgekeerde vorm:
3 dagen voordat ik een weekendje naar Terschelling ging om daar over het strand te rijden verlies ik tijdens een proefritje de aftapschroef van de carburateur.
Stom, niet goed vastgedraaid maar zonder die schroef komt mijn weekendje "op losse schroeven" te staan. :$

Ik bestel er eentje bij MP in Uithoorn en zeg tegen de verkoper dat ik hem zsm nodig heb.
Geen probleem, zo gauw als hij binnen is (ws morgen) krijg je een sms.
Omdat ik heel zeker wil zijn bestel ik hem ook op internet en leg ook daar de situatie uit.
Helaas heeft hij hem niet op voorraad maar hij draait er eentje uit een andere carb en stuurt deze in een envelop naar mij.
Vroeg in de middag is mijn schroefje er al en ik ben blij dat mijn weekendje door gaat. (Thanks Frankmx)
s`Maandags als ik terug op het pontje zit krijg ik een sms van mp dat mijn schroef er is......

Ook krijg ik alsnog een nieuw schroefje van de webshop omdat mijn schroef een 2e hands was.

Je begrijpt dat ik alleen nog naar mp ga als het echt niet anders kan.
 
Iedereen maakt fouten, motorzaken en monteurs niet uitgezonderd. Soms zijn we net mensen.....

Maar ook consumenten kunnen er wat van hoor. Ook dat zijn soms net mensen....

Voor beiden zijn voorbeelden zat. Hier op MF hebben we voor beiden topics geopend, en daar staan de meest treffende verhalen in die we bijna allemaal kunnen herkennen. Jammer dat soms mensen/bedrijven al compleet afgeserveerd worden op 1 slechte ervaring en/of een verhaal van een buurman, kennis of neef.....
 
Zo is het. Er zijn aardig wat topics over bv MotoPort. Nou zijn dat franchise ondernemingen, en niet allemaal hetzelfde. Ik kom al jaren bij MP Rockanje, is een prima zaak met nog steeds dezelfde prettige omgang en service als voor ze MotoPort werden. Het is vaak een samenspel hoe je met elkaar omgaat, geld voor de klant, maar ook voor de motorzaak op zich. Geen van beiden zit op iets naars te wachten, maar soms loopt het gewoon niet.
 
Je kunt het slechte service noemen wanneer je verwachtingen onredelijk hoog zijn of hele goeie service als blijkt dat je nog ergens garantie op had.
 
Ik had, net buiten de garantie een knipperlicht wat afbrak op mijn SV. Dus ik belde naar ze, om te kijken of het gerepareerd kon worden. Natuurlijk, kom morgen maar even langs zeiden ze. Dus ik kom daar, en een half uurtje erna stond ie buiten, met 2 nieuwe knipperlichtbevestigingen erop. We hebben gelijk de andere ook maar gedaan zei de monteur. En ik hoefde niets te betalen, dat noem ik service en klantenbinding!
 
Vorige week 4 artikelen bij ten Kate gekocht, olie, olie en luchtfilter en vier bougies, oliefilter origineel honda, Totaal prijs 101 EUR. Naar aanleiding van dit topic even gekeken bij mpartz en mlmparts, was bij ten Kate ongeveer 10 EUR goedkoper uit. Ik moest hiervoor wel even uit mijn luie stoel.
 
En op deze dag opgehaald.
 

Bijlagen

  • IMG_20190420_153347.jpg
    IMG_20190420_153347.jpg
    71,8 KB · Weergaven: 11
Bakker Motors Zaandam
of
Motor Service Alkmaar

Dat helpt niet want ik wil de motor 's ochtends brengen en eind van de middag ophalen en ondertussen naar mijn werk. Ik werkte tot vorige week in Amersfoort, daar was een motorzaak om de hoek, en ik dacht misschien is zoiets er ook in Haarlem. Leek me dat er ergens langs de Leidsevaart of in de Zijlweg wel een motorzaak zou zitten, maar blijkbaar niet. Moet ik toch weer in Amsterdam zoeken.
 
Mijn vrouw draagt hoorapparaten,
....
Je begrijpt dat ik voortaan de batterijen op internet bestel

Dat is wat ik bedoelde. Een beetje klantvriendelijkheid heb je als winkelier nodig in deze tijd van online bestellen. In de boekwinkels waar ik kom hebben ze dat goed begrepen en daar ga ik dus graag naar toe. Maar motorzaken zijn nog niet zo ver, lijkt het.
 
Dat is wat ik bedoelde. Een beetje klantvriendelijkheid heb je als winkelier nodig in deze tijd van online bestellen. In de boekwinkels waar ik kom hebben ze dat goed begrepen en daar ga ik dus graag naar toe. Maar motorzaken zijn nog niet zo ver, lijkt het.

Ik heb in een verleden ook in de detailhandel gewerkt, en als ik naar voren werd geroepen om advies of info te geven die de verkopers niet konden beantwoorden, dan keek ik rond of er te veel wachtende waren, en dan hielp je mee de winkel leeg te krijgen, en daarna hervatte je je werkzaamheden weer, het zijn de betalende klanten die het geld binnen brengen, niet de wachtende klanten...Andersom als er niets te doen was, dan kwamen ze ook naar achteren om eventueel te helpen , maar ik zie dat vaak ook bij de nieuwe werknemers bij ons bedrijf...
Hier jonge jij moet die pallets uitpakken, en de gene die als de machine even niets vraagt gewoon gaan staan wachten in plaats van een bezem pakken of andere klusjes zoeken zijn op een hand te tellen...
 
Dat is wat ik bedoelde. Een beetje klantvriendelijkheid heb je als winkelier nodig in deze tijd van online bestellen. In de boekwinkels waar ik kom hebben ze dat goed begrepen en daar ga ik dus graag naar toe. Maar motorzaken zijn nog niet zo ver, lijkt het.
Misschien de volgende keer een boekje meenemen voor tijdens het wachten?
 
het zijn de betalende klanten die het geld binnen brengen, niet de wachtende klanten...

Dat dus. Ik ben ondernemer. Ik had een software bedrijf, we hadden geen telefoniste, alleen programmeurs. Maar wie ook de telefoon opnam, de klant werd onmiddellijk en adequaat geholpen. Iedereen begreep dat het de bellers waren die hun salarissen betaalden.
 
Je kan een hele goede monteur zijn maar geen manieren hebben of gewoon niet zo sociaal vaardig.
Een realist zegt dan lekker belangrijk zolang mijn probleem maar wordt opgelost en de ander voelt zichzelf te goed om te accepteren dat technische kennis soms gewoon belangrijker is.
 
In de tijd dat die monteur staat te ouwehoeren had hij een motor kunnen repareren. Als je staat te wachten is er niks zo irri als een monteur die zijn handjes niet laat wapperen.
 
Dat is wat ik bedoelde. Een beetje klantvriendelijkheid heb je als winkelier nodig in deze tijd van online bestellen. In de boekwinkels waar ik kom hebben ze dat goed begrepen en daar ga ik dus graag naar toe. Maar motorzaken zijn nog niet zo ver, lijkt het.
Je heb toch ook een mondje gekregen,ik spreek gewoon iemand aan als ik geholpen wil worden en ga echt niet een kwartier staan wachten.
 
Op dit moment is er gewoonweg een verschuiving gaande van winkel naar internet , daar doet geen mens of maatregel wat aan...
Nu is repareren via internet natuurlijk ook een stuk moeilijker, maar vooral in de brommer/scooterwereld, rolstoelen, fietsen is er al een trend op komst van mobiele werkplaatsen aan huis...
Als je dan zo graag je klanten wilt behouden, of je winkel /zaak draaiend wilt houden, dan moet je daar gewoon je prioriteiten leggen, want EEN slecht behandelde klant is er een te veel...

Mijn vrouw draagt hoorapparaten, dus vraagt aan mij of ik even naar H.Anders wil gaan voor batterijen...
Kom binnen,
Een dame is aan het pauzeren
Een heer is een klant aan het helpen met een gebroken brilmontuur
een heer zit achter de laptop...
Ik wacht netjes mijn beurt af...heer met kapotte bril is het ergens niet mee eens, en na lang getouwtrek komt de man achter de laptop vandaan om de discussie tot een eind te brengen....
lukt niet en gaan met z'n tweeen achter de laptop op zoek naar een vervangingsmontuur...
heb zeker een kwartier daar gestaan, en de man die achter de laptop zat ging weer terug naar de laptop, en inmiddels waren er drie klanten na mij gekomen die ook niet geholpen werden....
Je begrijpt dat ik voortaan de batterijen op internet bestel

Het is een cyclus, en zowel als ondernemer als consument heb ik er steeds meer moeite mee om die cyclus te blijven doorbreken. De realiteit voor veel MKB en ZZP bedrijfjes is dat ze niet meer de armslag hebben om iemand neer te zetten die er voor zorgt dat klanten altijd meteen aangesproken worden en een kop koffie in de hand krijgen, die echt goed op de hoogte zijjn van het assortiment. Dat soort personeel is er nog wel, maar geld voor dat soort personeel is er meestal niet.

Dan hebben die bedrijfjes 2 opties: Sjoemelen om de marges te verhogen (bijna garantie voor succes, want met een zeer aantrekkelijke prijs komt zeker in NL een enorme blindheid voor service/kwaliteit).. Of netjes en integer doorgaan en nooit echt groot worden. Wat er m.i nu gaat gebeuren is een verschuiving naar Europees niveau: Krijg je voor ieder niche product een gigantische specialist in het buitenland die eerst de concurrentie weg vaagt en dan de hele markt beheerst. Het Wal Mart effect is hier.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan