Moto's met veel koppel?

De BMW K1200RS bijv. heeft koppel "over het hele toerbereik"... ["sport"-toer]

saai hoor ;)

Zo'n fiets voelt niet sterk omdat de motor niet naar een top toewerkt en niet lekker gaat gillen.

118 Nm @ 5,500 rpm
 
Laatst bewerkt:
suzuki gsf 1200 bandit.
heeft altijd koppel. je kan hem bij 2000rpm oppakken, dan wil ie wel.
bij de 3000rpm gaat het echte koppel komen. bij 4000rpm is max. koppel aanwezig tot 7000rpm(met een dip bij 5000rpm).
je kan gewoon rond toeren met 2500rpm. als je een beetje wil opschiet moet je hem boven de 4000rpm houden.
 
Iets preciezer graag: veel en vlak koppel / slag volume of gewoon veel koppel / slag. 2 of 4 cilinder doet er niet meer zo veel toe: een R1 heeft bv. net zo veel koppel dan een Duc 999R alleen zal een 2-cilinder een ietwat vlakkere koppelkromme hebben.
 
Iets preciezer graag: veel en vlak koppel / slag volume of gewoon veel koppel / slag. 2 of 4 cilinder doet er niet meer zo veel toe: een R1 heeft bv. net zo veel koppel dan een Duc 999R alleen zal een 2-cilinder een ietwat vlakkere koppelkromme hebben.

Denk dat dat wel veel uitmaakt, een ietwat vlakkere kromme,....
 
Ging het niet over welke fiets van welke categorie het meeste koppel had, dus bijv. choppers, de VMax (nou hoop ik maar dat ik geen mensen beledig, en ik weet al helemaal niet of het waar is), SS600 de ZX6R, SS400 ( :) ) de ZXR400 enz. ja, niet dat ik dan het antwoord op de vraag weet, maar ok.
 
Denk dat dat wel veel uitmaakt, een ietwat vlakkere kromme,....

Veel koppel onderin is idd. wel veel lekkerder rijden dan dat piekerige, maar ook moderne 4-cilinders hebben al erg veel bij laag toeren hoor.

Welke categoriën moet je dan maken? Puur op slagvolume of ook het aantal cilinders?

Keuze 1 - slagvolume:
600cc SS
1000cc SS
>1000cc

Keuze 2 - slagvolume + pitten
600cc SS 2 cil
600cc SS 3 cil (alleen Triumph??)
600cc SS 4 cil
1000cc SS 2 cil
1000cc SS 3 cil
1000cc SS 4 cil

en dan idem >1000cc

of zo :?
 
Iets preciezer graag: veel en vlak koppel / slag volume of gewoon veel koppel / slag. 2 of 4 cilinder doet er niet meer zo veel toe: een R1 heeft bv. net zo veel koppel dan een Duc 999R alleen zal een 2-cilinder een ietwat vlakkere koppelkromme hebben.
Idd, max koppel is nagenoeg alleen afhankelijk van cilinderinhoud. Als je er vanuit gaat dat de rest van de motoropbouw hetzelfde (dus 2-takt, 4-takt, aantal klepjes, compressieverhouding, vullingsgraad dat soort dingen) zul je zien dat het koppel tussen verschillende motoren bijna alleen maar afhankelijk is van het aantal cc-tjes. Aantal cilinders zegt niks.
 
Veel koppel onderin is idd. wel veel lekkerder rijden dan dat piekerige, maar ook moderne 4-cilinders hebben al erg veel bij laag toeren hoor.

En die SS'ers klimmen zo snel en makkelijk in de toeren dat je de indruk van meer koppel krijgt... :}

Het viel mij echt tegen hoe zo'n "koppelbruut" alla K1200RS reed.
Misschien te veel van verwacht.
 
GS500E: 38 Nm

Jokertje huilt '(

Aan de andere kant, koppel in alle toeren is inderdaad ook niet alles:
ik vond eerlijk gezegd een ongeknepen V-max tegenvallen. Het trekt inderdaad loeihard op, maar ik vond mijn oude 125 cc-crosser sensationeler... :)
 
De rsv mille heeft een superkoppel!!! Het meeste in z'n klasse in ieder geval!!!
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan