Moto's vergelijken?

Abi

Rookie
5 sep 2004
25
0
Oostende
Hey, ik heb een vraagje

Graag had ik geweten hoe ik twee moto's kan vergelijken aan de hand van het aantal Pk en Cc.

Een Yamaha FZ6 Fazer heeft 98 pk en 600 cc terwijl de moto van een kennis, een ducati supersport van 900 cc maar 80 pk heeft (model ken ik niet).

Ik dacht dat het aantal Pk toch bepaalt hoe snel het ding zal kunnen optrekken terwijl het aantal CC meer de topsnelheid zal bepalen, of zit ik er volledig naast?

Verder had ik willen weten waarom die ducati met 80 pk een "supersport" is terwijl de fazer, met zijn R6 blok dit niet is?

Hopelijk kan iemand mij eens deftig uitleggen hoe dat nu zit met die Pk's en CC's ;-)en die supersport en niet supersport! :?

Greetz

Abi
 
De FZ6 Fazer-S heeft wel een volle kuip maar dat zal nu toch niet het criterium zijn voor al dan niet supersport.

De fazer heeft een R6 blok met 98 pk ipv 123 (r6)... dus ik dacht dat het "supersport" afhankelijk was van het aantal pk maar dat blijkt niet te kloppen daar die vriend van mij maar 80pk op zijn ducati supersport heeft :?

Wat trekt er nu sneller op diene ducati of de fazer?

En hoe zit dat met de topsnelheid ( afhankelijk van het aantal cc? )


Greetz
 
ten eerste is het geen R6 blok want dit blok levert zo,n 125 pk en supersport staat niet alleen voor het motorvermogen( wat trouwens veel meer geblazen is als een 750 cc van een sport) en daar komt ook nog eens de zithouding bij, op een sport zit je wat rechter en kun je langere ritten maken supersport zit wat schuiner en is ook vaak anders afgeveerd
 
Het aantal cc's is minder interessant.
Wat belangrijk is: koppel (kracht, voor bv. optrekken) en vermogen (topsnelheid). Ook belangrijk: bij welk toerental levert de motor z'n maximale koppel en vermogen. Een tweecylinder levert over het algemeen meer koppel bij een lager toerental. Een 4-cylinder heeft daar meer toeren voor nodig. Een 4-cyliner levert over het algemeen meer vermogen. Dan is de "gearing" van belang, in hoeverre stelt die de motor in staat om optimaal gebruik te maken van z'n "karakter". Dán nog de verhouding boring/slag. Een grote boring (zeg maar omtrek zuiger)en een korte slag levert een motor op die graag en snel toeren maakt (vermogen) maar minder koppel.
Daar komt bij het totaalgewicht van de motor en de rijder.

Dat geeft dus al een hoop variabelen. Tel daar nog bij op het verschil tussen lucht- en watergekoeld. Watergekoelde motoren worden met veel krappere toleranties gemaakt (ze zetten minder uit omdat de warmte beter wordt afgevoerd) en leveren dus naar verhouding meer vermogen als een vergelijkbaar luchtgekoeld blok.

Enneh.... de supersports van gisteren zijn de toermotoren van vandaag. Puur naar prestaties gezien zal de Fazer mogelijk sneller zijn dan de Duc. Maar dan komt er nog zoiets bij als "gevoel" en "smaak". Da's dus persoonlijk....
 
vermogen = koppel x toerental...
duc. loopt veel minder toeren dan de fazer... dus minder topvermogen, terwijl het koppel waarschijnlijk toch veel hoger ligt bij de duc.
dus in principe zou de duc.(900ss waarschijnlijk) de fazer eruit trekken en op topsnelheid de fazer voor moeten laten gaan, maar dat is theorie want deze waarden liggen veel aan de gearing (tandwielverhouding)

Kan het mis hebben want heb inmiddels al flink aan het bier gezeten... :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan