Motoscooter start niet meer, en alle oorzaken al gecheckt..

Hey iedereen,

Ik heb hier een Yamaha X-max 250cc van 2012. Eergisteren startte hij nog perfect, 's avonds naar huis gereden (geen regen). De volgende ochtend wil hij plots niet meer starten. Alle lampjes op het dashboard lijken in orde, ook de lichten branden als ik de grootlichten-knop gebruik (geen zwak licht). Knipperlichten ok. Maar als ik het startknopje (+rem) induw gebeurt er niets, geen knip, geen tik, niets.

Wat heb ik tot nu toe te melden:
- De achterremlichten werken niét. En je moet remmen op te kunnen starten. Dus ik heb de contacten aan de remhendels gecheckt. Deze werken.
- Startschakelaar gecheckt: werkt
- Schakelaar onder de zijsteun: werkt
- Zekeringenkastje aan de batterij gecheckt: alles ok
- Batterij voor 20 minuten losgekoppeld aan de pluspool om eventuele elektronische problemen te resetten. Klokje staat nu op 00:00 maar de motoscooter start helaas nog niet.
- Geen fouten of vreemde lampjes op het display.
- Toch even met andere sleutel getest (transponder), maar dit heeft geen effect.
- Ik heb de batterij er nu net uitgehaald en aan druppellader gelegd, al zal dit volgens mij niets uithalen.

Ik heb even geen ideeen meer. Ergens moet ik mijn achterremlicht opnieuw werkend zien te krijgen want er zit ergens een stukje elektronica in die nu niet begrijpt dat ik de remmen ingetrokken hou denk ik.

Iemand tips of suggesties? Eventueel ergens iets bypassen zodat ik hem toch gestart krijg, desnoods half gedemonteerd. Dan kan ik tenminste naar de garage rijden voor een verdere checkup.

Alvast bedankt!
Kristof
 
Yes Guys! Ik heb de startrelais gevonden... Rechts achter de batterij. De batterij dus opnieuw gemonteerd zonder bevestigingsbeugel zodat ik de batterij kon opzij duwen. Een Engelse sleutel gebruikt om contact te maken tussen de twee dikke polen van de startrelais én hop, hij start!
Mooi :-D
Wat betekent dit nu? Dat de 'laagspannings' kant van de relais waarschijnlijk defect is?

Alvast bedankt voor jullie hulp
 
Yes Guys! Ik heb de startrelais gevonden... Rechts achter de batterij. De batterij dus opnieuw gemonteerd zonder bevestigingsbeugel zodat ik de batterij kon opzij duwen. Een Engelse sleutel gebruikt om contact te maken tussen de twee dikke polen van de startrelais én hop, hij start!
Mooi :-D
Wat betekent dit nu? Dat de 'laagspannings' kant van de relais waarschijnlijk defect is?

Alvast bedankt voor jullie hulp

Nee, dat betekend dat vanaf het relais alles in orde is.

Ik zou eerst eens zorgen dat het remlicht weer werkt dan start hij waarschijnlijk ook wel weer.
 
Als je had gemeten in plaats van met een Bahco vonken trekken, had je geweten of het probleem in de aansturing zit (remlicht schakelaar zou dan een boosdoener kunnen zijn), of dat het relais defect is.
 
Remlicht schakelaars zijn het niet. Die geven netjes aan/uit contact. De achterlichten zijn het ook niet. Deze branden als ik er 12v op steek. (dubbele gloeidraad in lamp, werken afwisselend afhankelijk van welk contactpunt ik gebruik).

Mocht ik nog dingen kunnen testen, laat gerust weten. Hij ligt hier nu toch open.
Anderzijds ben ik wel al blij dat ik een manier heb gevonden om hem startend te krijgen. Zo kan ik tenminste naar de motoshop rijden zonder extra takelkosten te hebben.

Bedankt voor jullie hulp
 
stoplamp moet niet branden om te kunnen starten, er moet wel 12V staan op de bedrading naar de stoplichtschakelaars. via die schakelaars gaat die 12V over de startknop naar het startrelais.

stekker van dunne kabels aan het relais losmaken, remhendel en startknop bedienen en dan moet je op 1 van de 2 draden 12V meten (andere pen op - batterij of chassis).

andere draad in die stekker mmoet je doormeten naar de batterij : meter op weerstand, pen aan die draad en - batterij en moet je meter hetzelfde geven als je beide pennen tegen mekaar houdt.

als beide juist zijn, is je relais kapot.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan