Motoscooter vs vervangmotorfiets

Wimper

MF veteraan
22 okt 2007
1.498
13
Antwerpen (Wilrijk)
In navolging van een eerder recent topic hier, Hoe ben jij een scooterist(e) geworden?, ben ik wel nieuwsgierig naar het volgende.

Ik lees dat velen onder jullie bij onderhoud of reparaties een vervangmotorfiets meekrijgen.

Bijv las ik nog van iemand hier dat hij een Honda SLR650 meekreeg. Nu de twijfelaar die ik ben was mijn eerste motorfiets liefde niet toevallig de SLR 650.

Ik dacht er aan om er nog zo ééntje te kopen. Heb er nooit op gereden maar wel op andere 1cil 650cc en dat is natuurlijk schakelen geblazen maar niet altijd vervelend.

Velen onder jullie hebben toch al zoveel handgeschakelde motorfietsen gehad en de vraag is kriebelt het dan nooit terug om terug te gaan schakelen.

Ik heb niet de luxe om 2 of meerdere motorfietsen in mijn garage te hebben stallen.

Heb al twee motorscooters gehad en ondanks dat het toch zo leuk is grijp ik na verloop terug naar een handgeschakelde moto om er dan weer spijt van te hebben en zo gaat het op en neer in een golfbeweging.

Vandaar ook de eeuwige twijfel.

...
 
Ik heb niet de luxe om 2 of meerdere motorfietsen in mijn garage te hebben stallen.
Als je meerdere fietsen in de garage hebt staan, heb je toch een favoriet. De andere staat dan vaak min of meer vast te roesten.

Eencilinderfietsen rijden prettig doordat je schakellui kan rijden. De doorsnee eenpitter kent niet die extreme toerentallen die meercilinders wel kennen.
Een van de grootste voordelen waarom ik de scooter een fijn voertuig vind, is die jarretelaandrijving. Wat je ook doet, je hebt de juiste versnelling. Maar, met een eenpittertje rij je ook vrijwel altijd in een bruikbare versnelling. Het is wel mogelijk om een verkeerde versnelling te kiezen, (in tegenstelling met een scooter) maar je hoeft niet zo op de toerenteller te letten.

Bovendien, zo veel moeite is dat tikje met de linkerschoen nu ook weer niet. Het grote verschil zit in de bescherming tegen de weersinvloeden en uitstraling.
Een simpel derdehands eenpittertje koop je al voor een paar honderd euro. Klassiekerverzekering er op plakken en je kan af en toe een rondje schakelen.

Als je echt interesse hebt, heb ik nog wel een Savage te koop.(Ik gebruik hem namelijk bijna nooit meer.)....
 
Een simpel derdehands eenpittertje koop je al voor een paar honderd euro. Klassiekerverzekering er op plakken en je kan af en toe een rondje schakelen.

Als je echt interesse hebt, heb ik nog wel een Savage te koop.

Voor een paar honderd euro? }) ;)
 
nou,

Ik denk voor mijn Savage toch meer aan zo'n 1000,-.


Maar, zoeken tussen 1 en 1000 euro bij de Suzuki motorfietsen levert al bijna 100 hits op. Bel er eens een paar en je hebt een leuk leer-eens-sleutelen projectje waarmee je af en toe al schakelend een toertochtje kan maken. Vooral de kleinere fietsjes gaan soms voor sloopprijsjes de deur uit.

Je kan natuurlijk ook in jouw favoriete merk zoeken.


P.s. Mooi fietsje voor 400,- : Suzuki GS400.
En bel zo'n eigenaar eens met een bod, er zijn nogal wat dombo's op marktplaats aktief die wel bieden maar nooit meer wat van zichzelf laten horen. Ik heb ook nog een aantal reacties in mijn inbox staan die ook nooit meer iets van zich hebben laten horen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ken er alles van, van hopeloze bieders die met de meest dwaze biedingen op de proppen komen.

Ik vink "het bieden" altijd uit als ik een advertentie plaats om die belachelijkaards te vermijden.

Bieden zonder eens naar de motorfiets te gaan zien getuigt van weinig verstand.

Het is me meer dan eens voorgekomen dat ik heel het land doorrij om zogezegd naar een motorfiets te gaan kijken die in perfecte toestand zou zijn en eens daar aangekomen zie je dat hij idd opgekuist is maar dat de pekel (zout-water zootje, na het strooien op de weg) goedje wel degelijk had ingewerkt op de lak en het motorblok. Al die km's dan voor niets gedaan natuurlijk.

Daarjuist nog naar een X9 gaan zien die op 2dehands stond. Buiten wat valschade een degelijke motorscooter voor een schapelijke prijs maar ook dat blijk ik bij nader inzien een boot van een motorscooter vinden. Dus laat hem aan mijn neus voorbij gaan.

De Savage is een leuke motor waar ik op leren rijden en een jaar geleden wou ik er zo ééntje bijkopen voor mijn madam maar na wat info gevraagd te hebben op tal van fora heb ik het maar gelaten. Het is een motorfiets zonder al te veel onderhoudskosten maar als je aan het vervangen van de riem en poelies toekomt is het geen lachertje meer want dat kost naar het schijnt echt veel geld.

Niets over jou Savage he Sav maar dat is hetgene ze me verteld hebben.

Ik blijf het een mooie motor vinden. Je mag me altijd eens wat info doormailen en wat foto's over jou éénpitter als je je geroepen voelt misschien loop ik er alsnog warm voor.

;-)
 
.... Het is me meer dan eens voorgekomen dat ik heel het land doorrij om zogezegd naar een motorfiets te gaan kijken die in perfecte toestand zou zijn en eens daar aangekomen zie je dat hij idd opgekuist is maar dat de pekel (zout-water zootje, na het strooien op de weg) goedje wel degelijk had ingewerkt op de lak en het motorblok. Al die km's dan voor niets gedaan natuurlijk....
Ken ik ook...
Ik herinner me dat ik zo'n 3 jaar geleden op zoek was naar een Foresight omdat mijn eigen 2 jaar na die zwempartij ineens zoveel elektrische kuren had.
Ik ging naar een zaak 140 Km verderop waar er één stond. De verkoper was druk in gesprek met een andere klant en zo had ik alle tijd om hem goed te bekijken... Het was niet nodig, het frame zat onder de roest, de velgen hadden dikke bulten corrosie; het ding was in zeer slechte staat. Hij was op dat moment nog maar iets van 5 jaar oud.
Meldde de verkoper even later dat ie van een agent geweest was... Alsof die bonk roest dan ineens minder erg is....



Maar over die vervangmotor.... Dat is toch een nadeel van het onderhoud zelf doen, je rijdt ook nooit op een andere motor.
Toch is het idee niet zo gek wat je aandraagt, als je ziet wat je betaalt voor een scooter met een beetje vermogen; een oudere sportmotor heeft nog veel meer vermogen, heeft vaak nauwelijks gereden (alleen op zondagmiddag als de zon schijnt), is vaak vertroeteld en kost een stuk minder. Je jou zou het haast overwegen.
Toch wil ik het gemak van de bagageruimte en zeker de automaat niet meer missen. Verder als ik al die verhalen lees over dat gedoe met die kettingen.... Nee, geen zin meer aan.
 
Laatst bewerkt:
De Savage is een leuke motor waar ik op leren rijden en een jaar geleden wou ik er zo ééntje bijkopen voor mijn madam maar na wat info gevraagd te hebben op tal van fora heb ik het maar gelaten. Het is een motorfiets zonder al te veel onderhoudskosten maar als je aan het vervangen van de riem en poelies toekomt is het geen lachertje meer want dat kost naar het schijnt echt veel geld.

Niets over jou Savage he Sav maar dat is hetgene ze me verteld hebben.
Ik weet het. Ik heb de riem zelf ook al vervangen. Het is ronduit verbazend dat een distributieriempje voor een auto 15 euro kost en voor een budgetfiets als de Savage kost een vergelijkbare riem toch een paar honderd euro !!!!
Daarnaast heb ik er twee verse sloffen onder zitten en een vrij nieuwe uitlaat. Maar het is een fiets die korte tijd als woonwerk fiets gebruikt is en dat laat sporen na. Wat kleine deukjes, wat krassen, dat soort zaken.
Bovendien staat het ding nu al zo lang stil dat er inmiddels ook een nieuwe accu in moet.

Overigens, er is een heel topic gewijd aan de Savage.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan