MotoX Frans Verhoeven Enduro training gedaan,..

NapO

MF veteraan
25 jun 2001
13.787
150
A.
Een aantal weken geleden was ik op zoek naar een training in nederland om mijn beginnende enduro/offroad skills op te poetsen. na 2 maanden geleden en twintig tal uren aanklooien op diverse terreinen in Nederland en een training bij Arjan Brouwer wilde ik een level verder.

op Motorfreaks.nl kwam ik een pers berichtje tegen van MotoX dat zij ism Frans een Enduro training geven.

Ingeschreven en laat maar komen :)

Aankomst bij Frans in belgie heette hij ons welkom, bakkie pleur, belgische gebak erbij.
T programma begon iets later omdat het sochtends hoosde van de lucht en het in de middag beter zou worden, echt enduro weer dus....

Frans opende de dag met wat theorie over sta techniek en kijken alvorens we op pad gingen, na de korte theorie sessie brommer aan, helm op en daar gingen we. frans voorop en met een groep van 8 man doken we de bossen in.

Na 20 meter asfalt Direct een single track (smalle paadjes tussen de bomen) op, korte bochtjes en slingerende paatjes tot aan de volgende kruising waar frans op ons wachtte. Simpele en doeltreffende formule, gewoon op je eigen tempo over de paden en bij de eerst volgende kruising wordt er gewacht.

Na een goede 45 minuten allerlei paatjes af gereden te hebben (zeg maar gerust met een stevig tempo.nl kwamen we bij de eerste technische oefening aan. Boomstammetjes rijden, Na een korte uitleg moesten we t zelf proberen. aangezien ik wel een paar keer trial gedaan heb was t voor mij alleen verfijnen van de techniek; voorwiel erop en dan achterwiel meenemen.

Nadat iedereen dit een paar keer gedaan had gingen we verder. De variatie tussen single tracks en open paden waar je ook ff kan rusten of ff lekker volle pijp kan gassen is geweldig met de hoofdletter G.

Volgende technische blok, Bochtentechniek in mulzand, mijn minst favoriete onderdeel omdat dat ik a; ongekend moeilijk vind en b; ik het heel moeilijk vind,... ;)

Franse legde uit, staand aankomen, voorwiel erin zetten, zitten, voorzichtig inleunen en midden van de kombocht gas geven....Nou de eerste 3x lag ik er naast, of te langzaam erin, of te kort gekeken, of doorgeschoten middenin bocht (uit t kommetje) wat een drama en wat een gevecht.

na een keer of wat links om en rechts om ging het wel iets beter maar t blijft een techniek die knetter moeilijk is.

Na een korte route tijd voor lunch,....iedereen aan de uitsmijter en wat te drinken. Na een half uurtje lekker de 'natte' helm weer op en gaan.

op naar het volgende gedeelte, na een uur slingeren tussen de bossen door met her en der een boomstam die de weg blokkeerde kwamen we aan bij het zogeheten knippen rijden.

BOcLhVACAAAMqyT.jpg:large

fotootje ff snel geknipt door frans.

De knippen die variablen in diepte en lengte maakte het enorm lastig om dat goed onder de knie te krijgen. Frans legde uit dat je je lichaam goed naar achteren moet verplaatsen en t voorwiel steeds op de top van de volgende knip moet leggen.

Ik kan je vertellen das best spannend de eerste paar keer want als je het verkeerd doet wordt je direct gestraft omdat je dan uit de flow raakt en tussen twee knippen in komt met als gevolg dat je als je t echt te hard doet je alle zeilen bij moet zetten om op je fiets te blijven.

Ik deed t met mn husa tweetakt in de derde versnelling, Frans vond na een paar keer dat ik m beter in 4 kon doen, harder, iets meer gas om zo meer rust in de motor te houden en 1 gasstand.
Dacht bij mezelf dr op of dr af fuk it, ik doe t gewoon en t lukte meteen de eerste keer, minder vermoeiend en meer flow, dat voelde echt geweldig!!! wat een kick!!

nadat iedereen het heelhuids heeft afgebracht maken we de middag vol met een geweldige route door de belgische bossen....

aangekomen bij Frans nog ff een frisje, adrenaline ff laten zakken en nog even gezellig kletsen met de groep, inpakken en naar huus...

Conclusie, ik vond t zo geweldig dat ik een week later nog een keer ben gaan rijden, zelfde programma maar doorgaan waar ik gebleven was en kijken of ik weer een stap kon verbeteren. Gister hadden we ook 22 graden en zon tov de 1ste keer regen en prut.

Ook vond ik het nodig om gister nog ff knetter hard ter aarde te storten, ik reed op de 3de plaats in de groep, Frans ging rechts om een soort van plas heen en de man achter hem ook, ik dacht ik steek m wel rechtdoor (we reden iets van 70 ofzo) voorwiel er overheen zetten en dan gas. dat voorwiel ging wel, totdat er in het water (onder de water lijn schuin een boomstam lag, mn achterwiel ging er niet over heen maar gleed m schuin af met als gevolg een dikke vette highsider en zijlings ter aarde gestort. De impact weet ik niet meer, maar dat ik de grond raakte krakte de werveltjes in mijn nek (gelukkig dat ik een leatt brace om had) anders was het zeker erger geweest.

Ik stond op, wel hoofdpijn maar ik wist de dag van vandaag (geen hersenschudding) nog dus na een ibuprofainnetje en de lunch was ik er weer en gewoon gas,...

Of je nou heel goed bent of een beginner ik kan dit iedereen aanraden, doordat iedereen op zijn eigen snelheid en ervaring kan rijden leer je binnen je eigen kunnen te groeien. Je doet dingen aan het eind van de dag die je normaal niet had gedacht dat je die zou doen of durven.

Frans geeft zeer goeie duidelijke individuele instructie, rijdt achter iedereen een keer aan om zo de puntjes op de i te zetten.

Je kan met je eigen brommert heen kost je 175 euri, voor dit bedrag krijg je VEEL rij tijd, top instructie en GEWELDIG gebied en maakt dit evenement een absolute aanrader.

Heb je geen eigen brommer kan je een WR450 2013 erbij huren voor 120 euri.

meer info; Homepage - Motox

ik zeg doen!! *O*

YOUTUBE:
 
Laatst bewerkt:
En wij kunnen dit dus alleen maar onderschrijven.
Voor ons beginners was de vooruitgang echt groot.
Wat wij doen is alleen weer belachelijk als Frans ff voordoet hoe het ook kan.
 
he napo
:W


deze staat voor volgend jaar op mijn lijstje :Y

maar eerst nog een paar keer langs bij marcel van drunen :Y :Y :Y
 
Frans laat nog even zien wat mogelijk is, en geloof me, achter die heuvel lag nou niet echt een schans ofzo, t was onvoorstelbaar hoe hij daar zoveel hoogte wist te maken!! ultra knap!!

full
 
hier laat ie zien hoe je hogere opstakels kan rijden (daarvoor natuurlijk wel even uitgelegd hoe dat gaat...)

voorwiel er tegen aan, serieus gas en dan meenemen,....

full
 
Net motortrial. Maar ik doe het liever op mijn 70kg wegende trial motor dan op deze 120-150 kg wegende enduro
 
Bedankt voor de tip.
Ik ga morgen samen met mijn vrouw naar experience island van gerard rond, dit is een mooi vervolg!
 
hier laat ie zien hoe je hogere opstakels kan rijden (daarvoor natuurlijk wel even uitgelegd hoe dat gaat...)

voorwiel er tegen aan, serieus gas en dan meenemen,....

[afbeelding]


Dat lijkt me machtig te kunnen , zou het met een 230 kg motor ook kunnen of blijft dat een droom :z
 
Frans kan het wel voordoen op je DR hoor, maar voor gewone stervelingen blijft het natuurlijk een droom
 
Leuk verslag! Lijkt me idd super. Ik rijd zelf bij ons in de buurt regelmatig op hobby basis in mul zand. Gaat steeds beter, steeds meer durf/lef. Zo'n training als dit neem ik zeker in overweging
 
Wij zijn vrijdag ook weer geweest.
We waren met z'n 3-en dus uitgebreid de aandacht, wat een luxe !
Bleek erg waardevol om verder te gaan waar ik de vorige keer gebleven was.
Veel dingen lukten nu wel, die de vorige keer nog niet wouden lukken.
Knippen zijn nu leuk ipv lastig !
Gelukkig zit ik nu op het niveau waar ik minimaal wou zijn, om gewoon lekker te rijden.
Zonder de hulp van Frans heb ik geen idee hoe lang dat had geduurd, en dan had ik veel dingen ook simpelweg niet geweten.

Er was ook iemand bij die beweerde voor t eerst otr te rijden.
Als je zag wat die aan het eind van de dag kon !

Voor de mensen die twijfelen, pak die kans als je kan.
Zo'n training kun je zo makkelijk beter van worden, en t is nog leuk ook.
 
Net even gebeld voor wat info. Hoe het bv zit met tanken/brandstof mengen odw als je een 2takt hebt zoals ondergetekende O-)
Lijkt me nl. niet zo lekker om met een rugtas te rijden met een liter olie erin als je op je bakkes gaat :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan