Motozoom gesloten / failliet

Dat zeg ik, je kan wel wat verdienen maar daar voor moet je veel omzet voor draaien en dat lukt vaak niet vanwege de lage internet dump prijzen.
Tuurlijk kan geen enkele ondernemer op tegen die Chinese dumpgoederen. Maar ik mag toch aannemen dat de gemiddelde kleine ondernemer wel wat anders verkoopt dan dat goedkope China memorabilia en toch een ander markt bedient dan wat de Action bedient.
 
Eigenlijk wil ik hier geen reclame maken, maar als je er zo expliciet om vraagt bereken ik het volgende: Bandenmontage
De meeste van mijn (con-)cullega's berekenen vergelijkbare prijzen.
Ik wil niet lullig overkomen maar, Let op: voor niet door AFS Motorparts geleverde banden rekenen wij een montagetoeslag van € 5 per band.
Is dat niet een beetje krap door de bocht ? ik zou hier geen enkele moeite mee hebben als ik met banden naar je toe zou komen.
Hoe doen ze dat eigenlijk ? eerst met de auto banden afgeven en later met de motor terugkomen ?
:) :P
 
Tuurlijk kan geen enkele ondernemer op tegen die Chinese dumpgoederen. Maar ik mag toch aannemen dat de gemiddelde kleine ondernemer wel wat anders verkoopt dan dat goedkope China memorabilia en toch een ander markt bedient dan wat de Action bedient.

Dat zeg ik ook, door de krappe marges is het moeilijk verdienen tenzij je een enorme omzet draait.
 
Tja...Dat is dus een actie van de curator neem ik aan? Zoveel mogelijk liquide middelen genereren in zo'n kort mogelijk tijd. Dus dat betekend de hele hebben en houwe van een failliete tent zo snel mogelijk verkopen onder de verkoopwaarde om zo snel mogelijk geld binnen te harken om de schuldeisers te kunnen betalen. Daarom heet het faillissementsverkoop en geen uitverkoop of weekaanbieding!


Daarnaast, ik vind ondernemers ook best wel zeurpieten en zeikerds. Ooit eens een vriendinnetje gehad die in een babyzaak werkte (Prenatal). Daar hadden ze hele mooie aanbiedingen. Kinderwagens van 999,- voor 849,- of een ledikant van 399,- voor 299,-. Dat soort aanbiedingen. Verteld die vriendinnetje mij destijds erover dat die kinderwagen helemaal geen 999,- kost of die ledikant 399,- kost. Maar gewoon 849,- en 299,-. E dat dat soort mooie aanbiedingen gewoon lokkertjes zijn om mensen in de winkel te krijgen. En als je dan hoort wat voor winstmarge er ook nog op lag (laten we zeggen dat de inkoopprijs nog geen kwart van de verkoopprijs is...). En sinds ik dat weet kijk ik nu toch echt behoorlijk anders aan tegen verkoopprijzen en mooie aanbiedingen! Dus ja, elke winkelier die loopt te klagen heeft het wat mij betreft aan zijn eigen te danken. Een klagende winkelier koopt te duur in en verkoopt te duur om zelf een mooie winstmarge te behalen maar prijst zichzelf ermee uit de markt en behaalt daardoor te weinig klandizie. We kunnen allemaal wel gaan afgeven of op/aanmerkingen hebben over Chinese import, de goedkope webwinkels, maar als je inderdaad een slimme ondernemer bent, dan weet je hoe je hier mee om moet gaan.
Het is ofwel de curator die deze (in Duitsland) datumgevoelige voorraad zo snel mogelijk kwijt wilde, ofwel de holding die vlak voor het faillissement de voorraden tegen een bodemprijs heeft gedumpt. Ik heb daar geen inside-informatie over.

En ja, sommige ondernemers zijn net zulke zeikerds als sommige klanten. We lijken soms net "echte" mensen..... :+

Veel van ons worden ondernemer omdat ze denken op die manier gemakkelijk geld te kunnen verdienen. Dat valt dan vaak tegen. Veel werk en weinig verdienen is momenteel het lot van het merendeel van de retailers.

Aanbiedingen moet je altijd mee uitkijken. Als een ondernemer een echte aanbieding kan doen, dan is zijn marge blijkbaar vrij groot. Of hij heeft een restpartijtje op de kop kunnen tikken, of hij moet ergens van af. Ik doe vrijwel nooit aan aanbiedingen, behalve in het laatste geval. Zo had ik op de motorbeurs een paar stapels banden die opgevolgd waren door andere modellen voor prijzen vanaf 25 Euro.
 
Ik wil niet lullig overkomen maar, Let op: voor niet door AFS Motorparts geleverde banden rekenen wij een montagetoeslag van € 5 per band.
Is dat niet een beetje krap door de bocht ? ik zou hier geen enkele moeite mee hebben als ik met banden naar je toe zou komen.
Hoe doen ze dat eigenlijk ? eerst met de auto banden afgeven en later met de motor terugkomen ?
:) :P
Ik begrijp jouw vraag niet helemaal?
Als iemand zelf de banden komt brengen of ze bij mij laat afleveren door een internetleverancier, in dat geval reken ik die toeslag. En dan maakt het niet uit of ze zelf met de hele motor komen of met alleen losse wielen.
 
Achja, banden....

Ik een paar jaar geleden weken lang internet afzoeken met tips van internet fanaten etc voor een set nieuwe banden voor de auto. Ik dacht laat ik goedkoop proberen te zijn. Op het laatst was ik het gezoek/gezeik zo zat op internet en dus op naar de plaatselijk bandenboer...al met een paar tientjes duurder uit, op een bedrag van 400 euro ofzo.

Vorig jaar en PM van een mf’er gekregen voor een set nieuwe motorbanden bij een kleine motorzaak.....toch 80 euro goedkoper dan bij een grote keten....

Paar maand daarvoor de std prijs betaald voor Pirelli Rosso’s 3 bij een andere kleine motorzaak, ook goed en top service...

Kortom, soms zit het het mee en andere keren ‘gewoon’....en ik ben zo tevreden.
 
Ik begrijp jouw vraag niet helemaal?
Als iemand zelf de banden komt brengen of ze bij mij laat afleveren door een internetleverancier, in dat geval reken ik die toeslag. En dan maakt het niet uit of ze zelf met de hele motor komen of met alleen losse wielen.

Precies zoals ik het vroeg, 5 euro toeslag is niets en ik zie mijzelf niet met banden om mijn nek naar Purmerend rijden.
Ach natuurlijk "Losse Wielen" stom van mij, tja ik doe dat meestal niet en laat banden vervangen bij een beurt.
Of ik maak een afspraak voor uitsluitend banden, dan is het even wachten en mag ik weer gaan met de nieuwe band(en).
Die paar euro verschil, de hoeveelheid eigen werk + tijd is het mij niet waard, ik laat het wel doen in 1 keer, lekker makkelijk.
 
Ik weet niet in welke sector jouw vader grossierde, daar ga ik niet over oordelen. Maar nu is "troep uit China" 1 stukje van het hele verhaal. Maar als ik bij een motordealer zit en die verteld me dat de marge op een motor wat ik wil kopen voor hem gering is als ik hem vraag wat de minimale prijs is waarvoor hij hem kan verkopen, maar zowat een uur later ineens 300 euro van de prijs afknalt om mij dat ding te verkopen, dan vraag ik me toch echt af wat die marge dan geweest moest zijn. En dan geloof ik ook best nog wel (gezien mijn ervaring van mijn ex-vriendinnetje van de babyzaak) dat zijn boterham dubbel en dwars goed betaald is! En zelf ook in een caravanzaak gewerkt vroeger. Ook daar was op onderdelen het verschil inkoop en verkoop hemelsbreed erg breed. Maw. behoorlijke winstmarge!

...
Ik laat even een groot deel van het citaat weg en heb de woorden behoorlijke winstmarge even vet gedrukt, want daar gaat mij om.
Die "behoorlijke winstmarge" moet je lezen als bruto winstmarge.
En zelfs dat is een misleidende term, bruto marge zou al beter zijn, winst is er pas als er iets overblijft nadat alle kosten zijn betaald.
En die kosten zijn bijvoorbeeld jouw salaris in die caravanzaak, of het salaris van die vriendin in die babyzaak, huur of hypotheek van het winkelpand, etc.

Als je het zo bekijkt dan is een verkoopprijs van 2 a 3 keer de inkoopprijs helemaal niet zo gek, zeker niet als je spullen in voorraad hebt die je misschien pas na een paar maanden verkoopt. Ik kan me voorstellen dat dat bij kinderwagens best zo kan zijn. Motorbanden gaan misschien iets sneller, maar die kan de groothandel meestal heel snel leveren, dus hoef je daar niet veel voorraad van te hebben (hmm, wat zouden de marges van de groothandel zijn?).

Bij een nieuwe motorfiets of caravan ligt het iets anders. Dan praten we over bedragen van duizenden of tienduizenden euros, die gaan echt niet een paar keer over de kop, en worden de prijzen bovendien door de fabrikant of importeur vastgesteld.
 
In het verleden als verkoper in een motorzaak gewerkt,klanten heb je haast niet meer het zijn kopers geworden.
Dat de klant mondig is prima maar zien het vaak uit hun eigen standpunt.
Komen al opgefokt binnen dan moet je zelf wel rustig blijven .
Na samen een kop koffie gedronken te hebben kom je er vaak wel tot ieders tevredenheid wel uit.
Maar vraagt wel vaak energie.
Sommige klanten zijn nooit tevreden al geef je geld toe.
 
Het is geen probleem, maar waar men wel over kan vallen is dat alles blijkbaar te duur is.
En als men denkt ergens een koopje te kunnen scoren is ineens geen moeite te veel.

Als retailer kan je daar knap moedeloos van worden. Elk artikel heeft zijn kostprijs. Daar willen we ook nog eens iets op verdienen, anders ga je failliet (vraag maar aan MotoZoom en vele anderen). Maar als je probeert er "normaal" aan te verdienen, dan ben je ineens een oplichter omdat ze het "op Internet" veel goedkoper hebben gezien. Dit maakt ondernemen knap lastig, en het ondernemersrisico behoorlijk groot.

Daar ging het mij niet om, ik betaal liever iets meer en geniet dan van extra service/knowhow. Maar mensen gelijk uitmaken voor aasgieren en lijken pikkers slaat nergens op.

Een retailer oplichter noemen omdat het op het net goedkoper is slaat ook nergens op, dan moet je het lekker bestellen en niet passen of service krijgen. We leven helaas in een tijd waar je ter plekke (Google) de prijs kan vergelijken, ik doe dat zelf ook. Er zit na eenmaal heel verschil tussen de verschillende aanbieders.

En begrijp me niet verkeerd, ik gun iedereen zijn boterham.
 
Typisch nederlands - als er iets goedkoop te halen is komt men opdraven.



Dat dus -
Motozoom was een beste winkel - Uiteenlopend spul gekocht, helmen, sloten, schoonmaakmeuk, kettingspray, kleding. Gewoon via de winkel - altijd gezellig en behulpzaam. Ik zal ze missen. Nu is de winkel onderdeel van een hele grote keten en moeten we maar zien hoe het staat met de service..
Motorkledingcenter is heel goed met de service. Daar zou ik niet bang voor zijn.
 
Daar ging het mij niet om, ik betaal liever iets meer en geniet dan van extra service/knowhow. Maar mensen gelijk uitmaken voor aasgieren en lijken pikkers slaat nergens op.

Een retailer oplichter noemen omdat het op het net goedkoper is slaat ook nergens op, dan moet je het lekker bestellen en niet passen of service krijgen. We leven helaas in een tijd waar je ter plekke (Google) de prijs kan vergelijken, ik doe dat zelf ook. Er zit na eenmaal heel verschil tussen de verschillende aanbieders.

En begrijp me niet verkeerd, ik gun iedereen zijn boterham.
Tja, persoonlijk wordt ik een beetje moe van het huillie huillie gedrag van ondernemers. Het is nou eenmaal zo dat degene met het beste "pakket" het meeste verkoopt. Achterover aan je balie hangen en wachten tot de klanten komen kopen is geen ondernemer. Een ondernemer onderneemt actie om zijn spul te slijten, bijvoorbeeld door voor hem specifieke USP's te verzinnen.
Kijk je naar kleding dan is een hele goede USP dat je kan passen en fysiek kan kiezen, dit is een meerwaarde die de ondernemer onderscheid van de internethandel. Ga je bijvoorbeeld kijken naar laptops, dan loop je al snel tegen het probleem dat een ondernemer net niks op voorraad heeft, je bijna niks kan proberen en er vaak personeel staat die er net niet genoeg van af weet. (specialzaken daargelaten) dan is de keuze voor een intermethandel al snel gemaakt.
Kijk je bijv naar mediamarkt, die snappen het wrl. Je kan alles proberen en zien, en na je aankoop kan je zo daar naar een aparte balie waar spe ialisten voor je klaar staan de laptop samen in te stellen.
Je moet als ondernemer onderscheidend zijn, dan heb je helemaal (bijna) geen last van het grote boze internet, en als je door bijv fysieke voorraad te houden kan je dit ook heel goed als verkoopargument gebruiken richting de consument.
Daarbij kost de opslag van coolblue en dergelijke ook gewoon geld, net als het personeel en de kantoren.
Daarbij zou je als ondernemer best slimmer met je voorraad om kunnen gaan, door bijv. strakker te bestellen of variabel te laten leveren kan je grote voorraden voorkomen en zo efficienter bedrijf voeren.
Ook qua logistiek zijn er nog wel wat voordelen te halen, maar die hou ik nog even voor mijzelf afwachtende van de goedkeur voor mijn businessplan... 😉

Oja, ik koop mijn kleding bijv altijd in de winkel, voorraad, advies en het praatje is in mijn ogen best geld waard. Dit ook voor wat betreft motorfiets onderdelen, ja ik sleutel graag zelf, omdat ik het leuk vindt en het ontspannend werkt maar dat oliefilter en die 4 liter olie haal ik gewoon bij lokale garage ondanks dat dit ruim 20 euro duurder is dan internet, gewoon het advies, de tips en het praatje is ook in dit geval die 20 euro meer dan waard.
 
Je vergeet alleen te melden dat de meeste mensen bij de ondernemer gaan passen cq kijken en het vervolgens op internet gaat bestellen

Maar je hebt verder een . :)
 
Daarnaast, ik vind ondernemers ook best wel zeurpieten en zeikerds. Ooit eens een vriendinnetje gehad die in een babyzaak werkte (Prenatal). Daar hadden ze hele mooie aanbiedingen. Kinderwagens van 999,- voor 849,- of een ledikant van 399,- voor 299,-. Dat soort aanbiedingen. Verteld die vriendinnetje mij destijds erover dat die kinderwagen helemaal geen 999,- kost of die ledikant 399,- kost. Maar gewoon 849,- en 299,-. E dat dat soort mooie aanbiedingen gewoon lokkertjes zijn om mensen in de winkel te krijgen.
dit is verboden. Als je hierop wordt betrapt als ondernemer krijg je serieus hoge boetes van de NMA. Een klein zaakje op de hoek van de straat kan hiermee wegkomen, maar grotere ketens niet.
En als je dan hoort wat voor winstmarge er ook nog op lag (laten we zeggen dat de inkoopprijs nog geen kwart van de verkoopprijs is...). En sinds ik dat weet kijk ik nu toch echt behoorlijk anders aan tegen verkoopprijzen en mooie aanbiedingen! Dus ja, elke winkelier die loopt te klagen heeft het wat mij betreft aan zijn eigen te danken. Een klagende winkelier koopt te duur in en verkoopt te duur om zelf een mooie winstmarge te behalen maar prijst zichzelf ermee uit de markt en behaalt daardoor te weinig klandizie. We kunnen allemaal wel gaan afgeven of op/aanmerkingen hebben over Chinese import, de goedkope webwinkels, maar als je inderdaad een slimme ondernemer bent, dan weet je hoe je hier mee om moet gaan.
Je bedoelt bruto marge, als je gaat uitrekenen wat er onder de streep overblijft aan echte winst, dan zul je zien dat er nauwelijks iets overblijft. De volgende zaken moeten normaal gesproken betaald worden van die zogenaamde winstmarge:
- salaris, vakantiegeld en bonussen voor personeel
- werkgeversbijdrage voor sociale verzekeringen
- werkgeversbijdrage pensioen
- kosten voor zieke werknemers of een verzekering daarvoor
- overige kosten die je maakt voor personeel
- huur/hypotheek bedrijfspand
- vaste lasten bedrijfspand
- verzekeringen in alle soorten en maten
- kosten voor promotie/reclame
- kosten voor onderzoek/ontwikkeling (afhankelijk van de branche)
- rentelasten
- belastingen
- afschrijving
 
Laatst bewerkt:
Je vergeet alleen te melden dat de meeste mensen bij de ondernemer gaan passen cq kijken en het vervolgens op internet gaat bestellen

Maar je hebt verder een . :)
Tja die mensen heb je inderdaad ook. Maar dat zijn vaak de klanten die je liever niet hebt... Figuren als ik het niet netjes kan krijgen dan jat ik het wel...
 
dit is verboden. Als je hierop wordt betrapt als ondernemer krijg je serieus hoge boetes van de NMA. Een klein zaakje op de hoek van de straat kan hiermee wegkomen, maar grotere ketens niet.
Je bedoelt bruto marge, als je gaat uitrekenen wat er onder de streep overblijft aan echte winst, dan zul je zien dat er nauwelijks iets overblijft. De volgende zaken moeten normaal gesproken betaald worden van die zogenaamde wibstmarge:
- salaris, vakantiegeld en bonussen voor personeel
- werkgeversbijdrage voor sociale verzekeringen
- werkgeversbijdrage pensioen
- kosten voor zieke werknemers of een verzekering daarvoor
- overige kosten die maakt voor personeel
- huur/hypotheek bedrijfspand
- vaste lasten bedrijfspand
- verzekeringen in alle soorten en maten
- kosten voor promotie/reclame
- kosten voor onderzoek/ontwikkeling (afhankelijk van de branche)
- rentelasten
- belastingen
- afschrijving
Of dit verboden is en zoja of het ook daadwerkelijk hard gemaakt kan worden betwijfel ik.
Immers is het anno 2020 zo dat elke consument vrij is op internet prijzen te vergelijken.
Plus een adviesprijs is een advies, het is aan de winkelier om de daadwerkelijke prijs te bepalen.
Zou hij de van prijs nooit gerekend hebben ben je inderdaad strafbaar, enige nadeel hierin is de bewijslast. Bewijs maar eens dat hij deze prijs nooit gevraagd heeft.
 
Of dit verboden is en zoja of het ook daadwerkelijk hard gemaakt kan worden betwijfel ik.
Immers is het anno 2020 zo dat elke consument vrij is op internet prijzen te vergelijken.
Plus een adviesprijs is een advies, het is aan de winkelier om de daadwerkelijke prijs te bepalen.
Zou hij de van prijs nooit gerekend hebben ben je inderdaad strafbaar, enige nadeel hierin is de bewijslast. Bewijs maar eens dat hij deze prijs nooit gevraagd heeft.
Bij de Albert Heijn of de Prenstal is zoiets makkelijk te bewijzen. Bij Harige Harry z'n Onderdelenkelder wordt dat inderdaad wat moeilijker.
 
Net een heel mooi bericht gekregen.
Ik had een aanbetaling gedaan, maar werd helaas niet geleverd.
MKC heeft het volledige aanbetaalde bedrag omgezet in punten die ik in een fysieke winkel kan besteden.
Ik dacht dat ik naar mijn 400 euro kon fluiten, maar vind dit een heel mooie oplossing voor de gedupeerden.

Na gisteren m'n rijbewijs te hebben gehaald, vandaag weer een dag om blij te zijn :)
 
Nu is de winkel onderdeel van een hele grote keten en moeten we maar zien hoe het staat met de service..

@shades Volgens mij heeft Bueno een mooi voorbeeld hoe ze om gaan met service bij MKC.

Net een heel mooi bericht gekregen.
Ik had een aanbetaling gedaan, maar werd helaas niet geleverd.
MKC heeft het volledige aanbetaalde bedrag omgezet in punten die ik in een fysieke winkel kan besteden.
Ik dacht dat ik naar mijn 400 euro kon fluiten, maar vind dit een heel mooie oplossing voor de gedupeerden.

Na gisteren m'n rijbewijs te hebben gehaald, vandaag weer een dag om blij te zijn :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan