Mottenballen voor je motor?

Lemmy

MF veteraan
16 sep 2002
98.652
1.710
Vlaardingen
Instagram
Kortgezegd: stel, je wil je motor een (langere) tijd niet gebruiken.

Wat doe je dan?

En dan bedoel ik dus a''es, van interne bescherming van je bok tot en met krimpfolie eromheen tegen vuil/stof/vochten alles daartussenin...

Plus de administratieve do's/don'ts.
 
Ik zou m verkopen, en na de rustperiode gewoon weer een andere kopen.
Ondertussen is er dan iemand heel gelukkig met je motor.
Staat je niet in de weg, kost je verder geen geld, alleen maar gemak dus.
 
Ik zou m verkopen, en na de rustperiode gewoon weer een andere kopen.
Ondertussen is er dan iemand heel gelukkig met je motor.
Staat je niet in de weg, kost je verder geen geld, alleen maar gemak dus.


_O-


maar wel de oplossing :P
 
Jawel, de eerste "wat-moetik-doen-bij-een-winterstop"-topic!!!!

Van harte geproficiateerd!!!! *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*

Binnenkort bikkeltijd :W :W :W
 
de vraag is, wat had ik MOETEN doen, nooit zoveel geld uitgeven als je all1 in de zomer rijd. Just kiddin', ik moet eigenlijk ni lullen want ik ben nog lesser. Volgens mij kan je het beste de accu loskoppelen, tank leeg hebben, keer echt grondig wassen en in de wax zetten, en een goed schoon zeil eroverheen gooien.

dat is iig wat ik heb geleerd met de brommert. ja sorry, reed brommer. wel schakel, je moet wat he.
 
ik heb mijn CBtje (die getrouw staat te wachten op mijn rijbewijs) in de schuur staan op een voor en achterbok. Accu aan de druppellaarder, tank niet leeg ivm roest en onder een motorhoes. toch af en toe even de accu erin en even starten en heel af en toe een stukje rijden....effies poetsen af en toe.

Heb hem wel in de verzekering (CBtje is nieuw) en betaal ook keurig belasting. (kost geen drol)
Verder geen gekke dingen.
 
B|

Puur een hypothetisch topic dit...


..behalve dat ik héél misschien een andere day-to-day fiets ga kopen en dus de huidige "op zolder" wil zetten tot ik er echt serieus wat van maken kan ;)
 
achja, maakt ni zoveel uit dat ik niet god op de hoogte ben van wat te doen, want ik heb mijn autorijbewijs niet en ben het ook niet van plan te halen, maar ben wel bezig met A-tje. Mijn plan is tog zeker om het hele jaar te rijden, behalve als de hele weg 1 ijsbaan is dan mss.
 
Tank idd helemaal vol ! (tegen roesten)

olie verversen incl filter, ff laten draaien.

Wat olie op de zuigers doen. (met het handje de motor ronddraaien om de olie te versmeren in de cilinderwand en zuiger)

Accu eruit, permanent op de druppellader.

Evt de hele motor inspuiten met een coating, speciaal voor opslag.

evt inlaat poort/ uitlaat blokkeren :? met een doek, maar misschien beter open om te ademen.....

Hoes er over (laken), moet wel goed kunnen ademen.

Schorsen, verzekering evt stopzetten. (door laten lopen is vaak goedkoper)

Na dat je hem weer uit de schuur trekt;

Hoes er af, coating er af.

Tank leegmaken, nieuw sap er in, carburateurs (als je die hebt) ff door laten lopen.

Olie verversen, filter niet nodig.

Accu er in zetten.

ff wat olie op de zuigers, doorstarten zonder bougies.(evt met de hand rond draaien zodat het niet te lomp gaat, kun je gelijk voelen of ie vast zit )

Starten met bougies, en hopelijk gaat ie weer.

Schorsing opheffen, verzekeren.

Grtzzz Simon. 8-)
 
ademende hoes, geen zeil, een laken of zo tegen het stof en de krasjes.
en niet af en toe even stationair laten draaien, dan komt je blok vol condens.
 
Als je 'm langer dan 4 maanden weg zet is het toch slim om de carburateurs ook af te tappen (tenzij je injectie hebt :P )
Maar ook oudere olie kan verzuren en je blok aantasten....

adminstratieve gedeelte ; motor schorsen, is goedkoper dan wegenbelasting blijven betalen en verzekering enz.... anderzijds heb je bij brand een probleem, tenzij je 'm zoals je zegt op zolder zet, je zolder affikt en je gewoon een brandverzekering hebt.
 
Dat was niet de vraag.


Weet ik, maar het is wel een oplossing die je de minste "problemen" zal geven.
Je hebt in de tussenliggende tijd ook geen kosten (schorsing, stalling,...)
En je hebt het geld wat je er voor krijgt lekker te besteden.

Als je weer aan motorrijden toe bent, dan ga je eerst weer fijn op zoek naar een leuke motor, en daarna weer lekker rijden.

B|

Puur een hypothetisch topic dit...


..behalve dat ik héél misschien een andere day-to-day fiets ga kopen en dus de huidige "op zolder" wil zetten tot ik er echt serieus wat van maken kan ;)


Als in: het gaat hier om een knutselmotor die toch al niet rijdt???
In dat geval: lekker uit elkaar laten liggen, zorgen dat er niets wegwaait. O-)
 
Laatst bewerkt:
Een goed antwoord kan pas gegeven worden als je aangeeft hoe lang je wilt stallen. Aangezien je het hebt over krimpfolie denk ik dat je langer dan de winterstop bedoelt, maar meer iets van x-jaar en da's een heel andere kwestie.

Hebben we het inderdaad over x-jaar dat is het ook van belang te weten waar je gaat stallen. Buiten? Binnen in natte schuur? Droge schuur? Geconditioneerde ruimte? Voor een dergelijk lange periode denk ik dat ik het motorblok nokkie vol met (nieuwe) olie zou zetten, dus ook vanuit de bougie-gaten helemaal afvullen. Hand er wel een label aan dát je dat gedaan hebt want als iemand onverhoopt 'm gaat starten terwijl ie zó vol is dan gaat'ie stuk. De tank zou ik voor zo'n lange tijd inderdaad vol laten staan, maar denk er wel aan dat die benzine dan wel weggegoied moet worden. Zo ook de banden: rubber verouderd omdat weekmakers verdampen. Die moet je bij her-ingebruikname dus vervangen. Verder zou ik de hele motor, álle delen, inspuiten/smeren met een dunne olie: je velgen, je schijven... En dan als afsluiten een goed zijl, of als'ie droog staan (binnen) liever een laken ofzo. Ventilatie is alles.

Maar bovenal: als het om x-jaar gaat en je motor niet heel speciaal of dierbaar is, zou ik 'm verkopen. Wel zorgen dat je de centjes apart houd want anders komt het er niet meer van.

Administratief: hang ook van de duur af, maar ik zou 'm schorsen. Denk er wel aan dat je dat ieder jaar moet verlengen want anders krijg je een hele dikke boete voor "onverzekerd rijden" ( weet u wel dat dat een misdrijf is! "jamaar ik heb helemaal niet gereden" "niks mee te maken"). Ja dat is uit ervaring.
 
Ik zou m verkopen, en na de rustperiode gewoon weer een andere kopen.
Ondertussen is er dan iemand heel gelukkig met je motor.
Staat je niet in de weg, kost je verder geen geld, alleen maar gemak dus.

Of leen 'em uit aan een bikkel die wel de hele winter doorrijdt... O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan