Mountainbike : Santos

JT

MF'er
14 jun 2001
45
0
Ik ga een ongemotoriseerde 2 wieler kopen, en dan van het merk Santos denk ik. Iemand ervaring me dit merk ? Deze wil ik kopen voor 1500 :

Handgemaakt MTB frame van warmte behandeld 7005 T6 PG aluminium. Dit stijve lichtgewicht aluminium frame is voorzien van een zeer duurzame poedercoating. Het frame heeft een S-bend achtervork, versterkte onderbuis en een verwisselbare achterpad. Dit model wordt uitsluitend opgebouwd met de nieuwe Shimano Deore 9-speed groep.

Maten: 15", 17", 19", 21", 23" (tot eind maart 2000 alleen in 19" en 21") Gewicht: 17,5" 1900 gram

SCC01_jpg.jpg

 
umm, ik zie dat er geen verende vork op zit en dat de fiets van aluminium is.

Dat geeft een probleem.

Het probleem is namelijk dat aluminium fietsen zeer stijf zijn. In het frame zelf, in tegenstelling tot een stalen frame zit compleet geen flex. Hierdoor ben je welhaast verplicht om (als je het terrein ingaat althans) een verende voorvork erop te zetten.

De gemonteerde groep (als het een volledige groep is) is de standaardgroep van Shimano. Wil je beter en/of denk je de fiets veel in het terrein te gaan gebruiken is het misschien aan te raden uit te kijken naar een fiets met LX of XT derailleurs. Deze kunnen net ff wat meer hebben en schakelen soepeler en trefzekerder
 
umm, ik zie dat er geen verende vork op zit en dat de fiets van aluminium is.

Dat geeft een probleem.

Het probleem is namelijk dat aluminium fietsen zeer stijf zijn. In het frame zelf, in tegenstelling tot een stalen frame zit compleet geen flex. Hierdoor ben je welhaast verplicht om (als je het terrein ingaat althans) een verende voorvork erop te zetten.

De gemonteerde groep (als het een volledige groep is) is de standaardgroep van Shimano. Wil je beter en/of denk je de fiets veel in het terrein te gaan gebruiken is het misschien aan te raden uit te kijken naar een fiets met LX of XT derailleurs. Deze kunnen net ff wat meer hebben en schakelen soepeler en trefzekerder

Verende voorvork komt er zeker nog op, en het is Shimano Deore.
 
Als je van plan bent om een verende vork er nog op te zetten dan is het misschien handiger om voor het totaalbedrag, dat toch rond de 2.000 gulden uit zal komen, uit te kijken naar een fiets die dat al heeft.

Zelf ben ik helemaal weg van Cannondale en die maken hele goede aluminium fietsen die je voor 2.000 piek zeker met verende voorvork en beter afmontage kan krijgen.

Een gedeelte van de afmontage van Cannondale's is van Coda en dat is het 'eigen merk' van Cannondale. Coda is alleen wel van heel goede kwaliteit maar doordat ze de onderdelen als stuur, zadelpen e.d. zelf maken kunnen ze voor dat geld er wel een LX derailleur op zetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan