MP3 250ie start in hoge touren en valt uit bij gas los

ZBL

Rookie
9 jun 2021
5
0
Ik heb onlangs een MP3 250 IE 2007 aangeschaft. Echter start de motor in hoge touren en wanneer je gas loslaat valt die hoestend uit. Als je er mee rijdt wanneer die aan staat is er niks aan de hand. Kent iemand dit probleem, of weet iemand waar het aan kan liggen voor ik weer bakken met geld moet betalen alleen om misschien te kunnen kijken wat het probleem is.
 
Kan je iets meer detail geven?
Dus je start de motor koud. Geen gas, gewoon op de startknop drukken. De motor slaat aan maar loopt naar een te hoog toerental.
Is het dat wat hij doet? Of geef je gas bij het starten?
 
Kan je iets meer detail geven?
Dus je start de motor koud. Geen gas, gewoon op de startknop drukken. De motor slaat aan maar loopt naar een te hoog toerental.
Is het dat wat hij doet? Of geef je gas bij het starten?
Dankjewel voor je reactie en excuses voor mijn late, Ik start de motor door startknop plus gas te geven, anders wilt die niet aanslaan. Maakt niet uit koud of warm, de motor schiet direct naar hoge toeren. Ook als ik gas loslaat bijft hij toeren maken, en dan na een aantal seconde steeds minder tot die komt op het moment van uitvallen en valt die dood. Als ik er op rij dan kan ik gas geven etc, doet die normaal. maar dan bij stoplicht valt die weer dood.
 
Dankjewel voor je reactie en excuses voor mijn late, Ik start de motor door startknop plus gas te geven, anders wilt die niet aanslaan. Maakt niet uit koud of warm, de motor schiet direct naar hoge toeren. Ook als ik gas loslaat bijft hij toeren maken, en dan na een aantal seconde steeds minder tot die komt op het moment van uitvallen en valt die dood. Als ik er op rij dan kan ik gas geven etc, doet die normaal. maar dan bij stoplicht valt die weer dood.
Normaal start je een Piaggio zonder gas te geven. Als dat niet lukt is er iets mis.
Ik denk niet dat er iets mis is met je benzinepomp want dan zou hij ook problemen hebben bij het rijden.
Je hebt ergens een probleem met de stationair-regeling. Maar ik begrijp uit je verhaal dat het lampje van motorstoring niet aan gaat, dus is er niets mis met de werking van injectie of sensoren en dergelijke.

Het klinkt alsof je ergens wat valse lucht aanzuigt in je inlaatcircuit, alsof er ergens tussen je gasklep en de inlaatklep een klein lekje zit. Misschien een spanband ergens die niet goed aangedraaid is of een pakking die wat lekt, zoiets.
Bij stationair staat je gasklep helemaal dicht en trekt je motor de hoogste onderdruk. Zit er een lekje dan zal je daar het meeste last van hebben bij stationair. De motor zuigt teveel lucht voor de brandstof die de injectie geeft. Geef je gas en na wat proberen dan pomp je wat meer benzine in de inlaat en slaat ie wel aan maar door het teveel aan lucht gaat ie naar een te hoog toerental, tot de brandstof op is en hij weer stilvalt. Eenmaal aan het rijden staat je gasklep deels of helemaal open en geeft dat lekje minder tot geen hinder. Dus een groot lekje zal het niet zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZBL
Normaal start je een Piaggio zonder gas te geven. Als dat niet lukt is er iets mis.
Ik denk niet dat er iets mis is met je benzinepomp want dan zou hij ook problemen hebben bij het rijden.
Je hebt ergens een probleem met de stationair-regeling. Maar ik begrijp uit je verhaal dat het lampje van motorstoring niet aan gaat, dus is er niets mis met de werking van injectie of sensoren en dergelijke.

Het klinkt alsof je ergens wat valse lucht aanzuigt in je inlaatcircuit, alsof er ergens tussen je gasklep en de inlaatklep een klein lekje zit. Misschien een spanband ergens die niet goed aangedraaid is of een pakking die wat lekt, zoiets.
Bij stationair staat je gasklep helemaal dicht en trekt je motor de hoogste onderdruk. Zit er een lekje dan zal je daar het meeste last van hebben bij stationair. De motor zuigt teveel lucht voor de brandstof die de injectie geeft. Geef je gas en na wat proberen dan pomp je wat meer benzine in de inlaat en slaat ie wel aan maar door het teveel aan lucht gaat ie naar een te hoog toerental, tot de brandstof op is en hij weer stilvalt. Eenmaal aan het rijden staat je gasklep deels of helemaal open en geeft dat lekje minder tot geen hinder. Dus een groot lekje zal het niet zijn.
Dankjewel, weet je toevallig ook of dit een grote klus gaat worden als het een van de 2 zou zijn, pakking die lek is of echt een gaatje. Zijn dit de jackpot reparaties of valt het mee?
 
Voor alle duidelijkheid: het is een verklaring van je probleem die technisch steekhoudend is, volgens mij, maar dat wil niet zeggen dat het dat ook is.

Ik heb een Beverly 300 met ongeveer hetzelfde Quasar motorblok.
Bij mijn scooter kan je na het verwijderen van de bodem in het bergvak onder het zadel aan het inlaat- en injectiesysteem.
Maar ik weet niet hoe het daar echt uitziet want ik heb er zelf geen ervaring mee. Nog nooit een schroef losgevezen aan de scooter. Als je de oliepeilstaaf buiten beschouwing laat.
Het is in eerste instantie de bedoeling om gewoon na te kijken of alles aan het inlaat- en brandstofsysteem zuiver is, goed vastzit en afdicht. Er zit gegarandeerd nergens echt een gat in het systeem. Ik denk dat het wel wat werk is met het nodige gepruts want heel ruim zal dat daaronder niet zijn maar zeker niet duur. Veel meer dan ergens voor de zekerheid een pakking vernieuwen zal het niet worden.
Hoeveel km heeft jouw scooter gelopen?
 
  • Leuk
Waarderingen: ZBL
ZBL, nog één ding. Voor je begint. Effe eerst basic.

Haal er de luchtfilter af. Deksel eraf, filter eruit (in welke staat is die filter?), het luchtfilterhuis netjes proper maken en dan starten zonder gas te geven. Kijken wat hij doet.
Geen verandering in startgedrag => OK, zoeken naar het lekje
Slaat ie perfect aan => maak dat filter proper en klaar is kees
Het lijkt me weinig waarschijnlijk maar altijd beginnen met de basic things.

Naast de gelopen kilometers: heb je ook de onderhoudsgeschiedenis van je scooter?
 
  • Leuk
Waarderingen: ZBL
Dankjewel voor je reactie en excuses voor mijn late, Ik start de motor door startknop plus gas te geven, anders wilt die niet aanslaan. Maakt niet uit koud of warm, de motor schiet direct naar hoge toeren. Ook als ik gas loslaat bijft hij toeren maken, en dan na een aantal seconde steeds minder tot die komt op het moment van uitvallen en valt die dood. Als ik er op rij dan kan ik gas geven etc, doet die normaal. maar dan bij stoplicht valt die weer dood.
Ik vraag me dan gelijk af waarom je dat ding gekocht hebt. Verder heeft een motorvoertuig periodiek onderhoud nodig om dit soort zaken te voorkomen. Zelf sleutelen is ook niet iets dat je zomaar kunt doen zonder kennis. Ik raad je dan ook aan om het ding weg te brengen naar een goede monteur.
 
Lekje zoeken kan met beleid met remmen reiniger, als hij hoger in touren komt, zit daar in de buurt je lek
DUS NIET RANDOM DIE BUS LEEG SPUITEN
Nee, doel gericht plekje voor plekje een klein toefje
 
ZBL, nog één ding. Voor je begint. Effe eerst basic.

Haal er de luchtfilter af. Deksel eraf, filter eruit (in welke staat is die filter?), het luchtfilterhuis netjes proper maken en dan starten zonder gas te geven. Kijken wat hij doet.
Geen verandering in startgedrag => OK, zoeken naar het lekje
Slaat ie perfect aan => maak dat filter proper en klaar is kees
Het lijkt me weinig waarschijnlijk maar altijd beginnen met de basic things.

Naast de gelopen kilometers: heb je ook de onderhoudsgeschiedenis van je scooter?
Erg bedankt voor je hulp. Zelf had ik al een afspraak gemaakt bij een specialist om te kijken wat het probleem is. Dus morgen (zaterdag) ga ik hem langsbrengen. Ik denk dat het over het algemeen hetzelfde eruit ziet vanaf de zadel naar beneden kijkende. spuitstuk zit inderdaad direct er onder, heb die vervangen, dat omdat de connector van de oude letterlijk aan een draadje hing. De reden dat ik deze heb aangeschaft is omdat me oude 250ie het opgegeven had. Ik dacht dat het dus wat makkelijker zou zijn om mocht het ooit nodig zijn via me oude aan onderdelen te komen. Ik laat je weten wat de specialist zegt. Nogmaals bedankt!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan