mp3 speler op de motor

k1200rs

Rookie
17 jan 2004
2
0
eeklo
ik zit te denken om een mp3 speler aan te schaffen voor op de motor, wat denken jullie ervan?? zou dat leuk rijden zijn of eerder storend

wat moet je daar nou mee,heb trouwens wel een mp3 radio cd te koop voor je,maar of het wat toevoegt aan het motorij plezier,denk het niet

Ik heb geen autoradio. Dus ik had het ingenieuze idee van dan maar discman op te zetten tijdens de rit naar school. Geen 15 km gereden voor ik het af moest zetten.

Storend als de ziekte! Je wordt afgeleid (althans ik) en bovendien hoor je niet wanneer je moet schakelen (ik rij nog steeds op het gehoor).
Sterker nog...je hoort geen ene moer van je auto/moto of wat er naast je rijdt.

Slecht idee. Believe me. Zeker bij een motor waar je alle concentratie kan gebruiken. Plus...motorrijden is zo al leuk genoeg.

Anticiperende edit.(op post hieronder)
Jaaaaa ik heb ook soms dat ik een filmpje zie van een motorrijder (ghostrider of een van de helden op het forum) met een strak deuntje erop. En dan denk je "koehoel dat wil ik ook eens doen...binary finary 1998 op en knallen"
Maar in de praktijk is het niet zo leuk

Laatst bewerkt:
Heb er zelf ook over zitten nadenken.

Ik denk dat je een helm zou nodig hebben die het windgeluid goed tegenhoudt
En mischien een kuip of scherm die windgeluid tegenhoudt.

Anders moet je de muziek heel hard zetten voor je het echt goed hoort.

Zelf rij ik met een Jet-helm dus ik denk dat ik niet veel van de muziek zou horen.

Heb altijd willen wegrijden op de muziek van steppenwolf "born to be wild" :]

Ikzelf gebruik me pocketpc regelmatig vooral tijdens lange snelweg ritten, gewoon klein oordopjes in en gassen maar. Maakt de langesnelweg ritten een stuk leuker, had alleen wat concentratie problemen in het begin nu niet meer.

Ik vind het wel lekker hoewel je niet met je muziekje klaverblad moet raggen enzo.... voor de snelweg ritten is het perfect

wat redline rider zegt, voor lange saai snelweg ritten is het wel handig, ik doe het zelf ook soms als ik naar school rij. Meestal niet aangezien de rit korter is dan de moeite die ik moet nemen om muziek te hebben :P .

ik zat zo te denken van in plaats van oordopjes in je oren te steken,kan je zowel die dopjes van die mp3 speler insteken duurt even lang en je hebt iets leukers om naar te luisteren

wat redline rider zegt, voor lange saai snelweg ritten is het wel handig, ik doe het zelf ook soms als ik naar school rij. Meestal niet aangezien de rit korter is dan de moeite die ik moet nemen om muziek te hebben :P .

En wanneer is de windruis het felste ? juist ja, op de snelweg.

Ik heb 1 keer met m'n mp3-speler op gereden, nooit meer:

1: de oortjes zitten niet lekker met een helm op
2: het is een geprul om je helm goed op te krijgen zonder dat de oortjes er halverwege het opzetten terug uit gaan
3: je bent sneller afgeleid
4: je hoort niks meer van het verkeerd (zonder hoor je ook niet alles, maar met muziek in je oren zeker niet)
5: je kan geen oorstopjes indoen tegen de windruis. Je hoort het misschien zo hard niet, maar het komt toch echt wel je oren binnen.

Nog argumenten om het niet te doen :?

ik zat zo te denken van in plaats van oordopjes in je oren te steken,kan je zowel die dopjes van die mp3 speler insteken duurt even lang en je hebt iets leukers om naar te luisteren

En die dopjes van je speler helpen juist niks tegen de windruis. Wat doe je in de plaats ... nog harder de muziek je oren inpompen om er bovenuit te komen

Ikzelf gebruik me pocketpc regelmatig vooral tijdens lange snelweg ritten, gewoon klein oordopjes in en gassen maar. Maakt de langesnelweg ritten een stuk leuker, had alleen wat concentratie problemen in het begin nu niet meer.

Ik vind het wel lekker hoewel je niet met je muziekje klaverblad moet raggen enzo.... voor de snelweg ritten is het perfect

Ik heb ook zo'n pocked kreng. Nou werkt dat prima voor binnen de bb, maar zodra je boven de 100km komt hoor je geen fuck meer!

En wanneer is de windruis het felste ? juist ja, op de snelweg.

Ik heb 1 keer met m'n mp3-speler op gereden, nooit meer:

1: de oortjes zitten niet lekker met een helm op
geen last van
2: het is een geprul om je helm goed op te krijgen zonder dat de oortjes er halverwege het opzetten terug uit gaan
geen last van
3: je bent sneller afgeleid
je moet er even aan wennen
4: je hoort niks meer van het verkeerd (zonder hoor je ook niet alles, maar met muziek in je oren zeker niet)
open laser demper rulezzzz.. ik hoorde dus toch al niks })
5: je kan geen oorstopjes indoen tegen de windruis. Je hoort het misschien zo hard niet, maar het komt toch echt wel je oren binnen.
true true true

Nog argumenten om het niet te doen :?En die dopjes van je speler helpen juist niks tegen de windruis. Wat doe je in de plaats ... nog harder de muziek je oren inpompen om er bovenuit te komen
wat zeg je ? :+

Mja, dat de dopjes niet goed zitten kwam misschien dat ik ze er niet goed ingestopt had ofzo, heb het ook maar 1 keer geprobeerd.

Maar de vraag is, wat raak je gewend ... de muziek ... of het afgeleid zijn ...
Moet er niet aan denken om elke morgen in de spits naar m'n werk even afgeleid te zijn

En voor mij is de windruis het belangrijkste om geen muziek inte doen tijdens het rijden.

Nu spreek ik niet uit eigen ervaring maar ik heb eens van een KNO arts gehoord dat bij een chrash de dopjes naar binnen kunnen schieten.... :r wat ook niet meer te opereren valt....

Mja, dat de dopjes niet goed zitten kwam misschien dat ik ze er niet goed ingestopt had ofzo, heb het ook maar 1 keer geprobeerd.

Maar de vraag is, wat raak je gewend ... de muziek ... of het afgeleid zijn ...
Moet er niet aan denken om elke morgen in de spits naar m'n werk even afgeleid te zijn

En voor mij is de windruis het belangrijkste om geen muziek inte doen tijdens het rijden.

Je ben sneller afgeleid als je rustig rijdt ... met wat steviger doorrijden en tussen de file slalommen nergens geen last van. Maar dat kan denk ik erg persoonlijk zijn

Ik heb een thumbdrive van MSI. Je gooit de standaard koptelefoon weg en koopt een Sony oordopjes. kosten wel wat, maar gegarandeerd dat je tot de 140 muziek hoort. :)

Persoonlijk vind ik het af en toe wel lekker. Heelrijk Metallica of andere metal keihard aan. Gas open, en al zingend een knee down maken...
Heeerlluuuukkk

Ik heb een oude koptelefoon ingebouwd in mijn helm, en er een radio aan hangen, heerlijk op de snelweg. Het geluid hoeft niet hard, want mijn helm is stil genoeg, en afleiden, nee dat vind ik niet. Elde dag een uurtje heen en een uurtje terug naar het werk, dan is het best fijn.

Je ben sneller afgeleid als je rustig rijdt ... met wat steviger doorrijden en tussen de file slalommen nergens geen last van. Maar dat kan denk ik erg persoonlijk zijn

Als ik aan het slalommen ben dan let ik op het verkeer en niet op de muziek :)
Ik hoor muziek gewon niet als ik fel geconcentreerd ben :)

Dan spaar ik liever m'n oren door oorstoppen in te hebben. Nu is het allemaal wel fijn, lekker muziek in je oren. En binnen 20 jaar hoor je hem nog maar voor de helft

opzich kan het wel, als je het maar zacht houd (motorgeluid moet hoorbaar blijven). Dit zodat je toeters bellen sirenes en schakelmomenten goed hoort, en dan heb je ook weinig concentratie problemen. Draai wel rustige muziek. Hardrock enzo op de motor lukt niet echt, dan ga je concentreren op de muziek...

Is eigenlijk ook zo met de auto. Als je het erg hard zet ben je meer afgeleid dan als het zachter staat... gewoon omdat je gewend bent aan geluid.

naar school toe is het van de 18km zo'n 5 a 8km autoweg, de rest is 80km/u dus van de ruis die best erg word bij de 100 + heb ik niet veel last van.

Dat oordopjes je oor in kunnen schieten tijdens een val, dat is ook 1 van de redenen waarom ik het oordopje onder m'n oor, tussen m'n helm en m'n nek klem. Andere reden waarom ik dat doe is omdat ik anders regelmatig een gevoelige oor krijg (de oor zelf, niet de gehoorgang).
Ook gebruik ik maar 1 dopje, de andere verdwijnt ergens in m'n kraag.

twee dingen:

- ortoplastieken; blijven goed zitten en beschermen ook tegen windruis
en
- kaartleesmap; daar je mp3-speler in zodat als je in de stad of in een file aankomt je op de pauze knop kan rammen en alle omgevingsgeluiden weer hoort.

works for me!

Gehoorschade is niet te herstellen. Daarom is het belangrijk om gehoorschade te voorkomen. Bij 80 dB ligt de gevaargrens voor het menselijk gehoor. Men kan zonder gevaar 8 uur lang met een geluidssterkte van 80 dB omgaan. Hoe hard is 80 dB? Vergelijking: een normaal gesprek is ongeveer 60 dB, een walkman

staat al snel op 90-100 dB, in een discotheek begint de geluidssterkte meestal bij 110 dB. Boven 80 dB hanteren audiologen de volgende regel: Bij elke verhoging van 3 dB moet de duur worden gehalveerd, dus 83 dB maximaal 4 uur, 86 dB maximaal 2 uur,89 dB maximaal 1 uur, 92 dB maximaal 0,5 uur, enz. Een avondje in een discotheek (110 dB) brengt al snel schade aan het gehoor. Het gehoor kan effectief beschermd worden met oordoppen. Bij de audicien kan je speciale “autoplastic” (onopvallend qua kleur en vorm) oordopjes kopen. Deze reduceren het schadelijke geluid met 15-20 dB, maar zorgen er wel voor dat je alles nog prima kunt volgen.
bron

Is het nu doenbaar of niet ?
Kunne we hier anders geen polletje over openen..
Binnen dit en enkele maanden ga ik ook een motor hebben (nog eventjes volhouden..)
en ik denk er aan om een ipod te kopen, maar dat is een vrij serieuze investering en als het blijkt dat het echt niet doenbaar is op een motor, ja dan ben ik compleet de pineut..
Ziet er nochtans iets zeer handig uit.. (wel vrij duur) http://www.apple.com/benl/ipod/

Zou het trouwens niet te doen zijn op zo'n klein 25kw'tje (als bvb een cbf250) ?
Alvast bedankt voor je replieken,
TpieD

Terug
Bovenaan Onderaan