mra vario touring

picaroon

MF veteraan
2 feb 2007
4.735
127
Ik heb al wat diverse topics doorgespit over deze kuipruit, maar heb nog geen bevredigend antwoord gevonden :)

Momenteel rij ik op een Yamaha Div900 met origineel kuipruit die me prima bevalt als ik zonder duo rij. Bij snelheden boven de 140 km/h wordt het echt lawaaiig.

Met duo rijden is het eigenlijk een ramp vanaf 100 km/h. Veel turbulentie rondom mijn hoofd, terwijl mijn duo nergens last van heeft.... zul je altijd weer zien :)

Ik kijk dus al een tijdje naar een dergelijke verhoogde kuipruit, maar lees veel verschillende ervaringen van negatief tot positief. Is er iemand die dezelfde motor heeft en zijn/haar ervaringen mij kan delen? (mijn lengte is 1,87)

Zelf uitproberen is natuurlijk een optie, maar gezien er geen aanbod is van 2e hands materiaal is nieuw daarvoor eigenlijk te duur.
 
Ik heb al wat diverse topics doorgespit over deze kuipruit, maar heb nog geen bevredigend antwoord gevonden :)

Momenteel rij ik op een Yamaha Div900 met origineel kuipruit die me prima bevalt als ik zonder duo rij. Bij snelheden boven de 140 km/h wordt het echt lawaaiig.

Met duo rijden is het eigenlijk een ramp vanaf 100 km/h. Veel turbulentie rondom mijn hoofd, terwijl mijn duo nergens last van heeft.... zul je altijd weer zien :)

Ik kijk dus al een tijdje naar een dergelijke verhoogde kuipruit, maar lees veel verschillende ervaringen van negatief tot positief. Is er iemand die dezelfde motor heeft en zijn/haar ervaringen mij kan delen? (mijn lengte is 1,87)

Zelf uitproberen is natuurlijk een optie, maar gezien er geen aanbod is van 2e hands materiaal is nieuw daarvoor eigenlijk te duur.

Heb het gehad op een cbr1000F en was er allesbehalve over te spreken. Nog lawaaieriger als origineel ongeacht in welke stand je dat ding zette...
 
@solomotard: en hoe zat het met turbulentie of had je daar überhaupt geen last van?
 
Ik heb 'm al een jaar of 7 op m'n Fazer 1000 en ben er érg tevreden over. Vrijwel geen turbulentie en behoorlijk stil. Ik stel er best hoge eisen aan vanwege een dubbele nekhernia. Voor mij is dit scherm een uitkomst. Ik had al diverse andere schermen geprobeerd, maar niet één die goed werkte.

Probleem is dat je een scherm alleen kunt beoordelen als je er zélf achter zit. omdat er veel te veel verschillen zijn. Iedereen heeft andere lichaamsmaten, andere kleding en zithouding. Daarnaast: de een is snel tevreden, de ander nooit en iedereen verstaat iets anders onder lawaai enz.

Kijk anders eens of MDI de MRA levert, daar kun je proefrijden met het scherm van je keuze.
 
Ik heb er een gehad op mijn BMW r1100rs en heb hem er weer afgehaald. Ik heb er uiteindelijk een touring ruit op gezet.
Dat was voor mij het prettigst maar het blijft een heel persoonlijke keuze.
Vandaar ook dat je zoveel verschillende ervaringen tegenkomt.
Proberen blijft de enige oplossing.

Kun je niet via de Diversion club iets regelen? Ik heb de mijne destijds ook twee keer een weekend uitgeleend (de ruit bedoel ik, niet de motor) zodat iemand het kon uitproberen.
 
De oplossing voor turbulentie is vaak eerder een lagere ruit dan een hogere... Om echt uit de wind te zitten heb je een ruit nodig die zowat hoger is dan jijzelf. Met een lagere ruit zit je natuurlijk meer in de wind, maar dat is vaak beter vol te houden dan die turbulentie.
 
Laatst bewerkt:
Bij MDI verkopen ze helaas geen MRA. Wellicht dat ik een iets hoger kuipruit kan proberen zonder de "spoiler".
 
Op mijn div900 vond ik het compleet ruk. Met mijn 1.85 ben ik ongeveer net zo lang als jij, dus ik verwacht voor jou dezelfde resultaten.
met de originele ruit: turbulentie zit bij legale snelheden ongeveer ter hoogte van mijn schouders/kin en is hoorbaar aanwezig, maar nog niet irritant.
MRA-vario: turbulentie zit bij deze snelheden vol op m'n helm/ voorhoofd, afhankelijk van hoe ik de spoiler plaats. de herrie is een stuk sterer en erger nog, m'n hoofd wordt alle kanten ingeduwd. zoals ik zeg, compleet ruk.
Ik heb op MP een 2e hands ruitje goedkoop bemachtigd en dat 12 cm korter gezaagd, nu zit de turbulentie op m'n borst en bij hogere snelheden net onder m'n helm. Dit rijdt een stuk beter moet ik zeggen en stiller ook nog.
 
Op mijn div900 vond ik het compleet ruk. Met mijn 1.85 ben ik ongeveer net zo lang als jij, dus ik verwacht voor jou dezelfde resultaten.

Nee, dat kun je dus niet zeggen, omdat het van te veel zaken afhangt.
 
Ik heb er 1 gehad op mijn Fazer 1000 en ook op de huidige BB heb ik er 1 geprobeerd.
2 maal gestoten aan dezelfde steen helaas. Niet bevallen.
Ik ben 1,97m en had met Vario ruit meer last van turbulentie, en dat begon al eerder bij lagere snelheden. Zeg maar vanaf een km of 60 per uur. Nooit rust om je hoofd.
Voor mij zijn er maar 2 opties: Vol met de bakkes in de wind of Goldwingstyle.
Ik ga om begrijpelijke redenen voor dat eerste...... :+
 
Laatst bewerkt:
Mmm, ok... 't gaat me voornamelijk wanneer we duo rijden. Dan beukt me hoofd als het ware alle kanten, hoewel ik in mijn eentje nergens last van heb.
 
Mmm, ok... 't gaat me voornamelijk wanneer we duo rijden. Dan beukt me hoofd als het ware alle kanten, hoewel ik in mijn eentje nergens last van heb.

Kan heel goed klopppen. De duo verstoort de luchtstroming achter je, waardoor je meer last kunt krijgen van turbulentie.
 
Ik heb er 1 gehad op mijn Fazer 1000 en ook op de huidige BB heb ik er 1 geprobeerd.
2 maal gestoten aan dezelfde steen helaas. Niet bevallen.
Ik ben 1,97m en had met Vario ruit meer last van turbulentie, en dat begon al eerder bij lagere snelheden. Zeg maar vanaf een km of 60 per uur. Nooit rust om je hoofd.
Voor mij zijn er maar 2 opties: Vol met de bakkes in de wind of Goldwingstyle.
Ik ga om begrijpelijke redenen voor dat eerste...... :+

Tjah.....voor zo'n lantaarnpaal maken ze ook geen schermpje....

Maar het ligt uiteraard ook aan het type motor. Jij zit op een Fazer 1000 ongetwijfeld wat meer opgevouwen dan ik. Dat kan eea verklaren over de turbulentie.
Dat houdt meteen in dat jij een langer/groter scherm moet hebben of juist een lager.
 
Die losse verstelbare opzetruitjes zijn een low-budget oplossing die zelden zal werken.
Het wordt een ander verhaal als je de hele ruit van MRA neemt want de combinatie zal pas het verschil maken.
Zoals al gezegd is verschilt de vorm.
 
Die losse verstelbare opzetruitjes zijn een low-budget oplossing die zelden zal werken.
Het wordt een ander verhaal als je de hele ruit van MRA neemt want de combinatie zal pas het verschil maken.
Zoals al gezegd is verschilt de vorm.

Wat ik wel een keer heb gezien is iemand die de spoiler van een MRA ruitje over had gezet op een andere ruit. Dat werkte op zich ook goed, misschien bedoelde hij dat?
De MRA ruit zonder spoiler is bv. vrijwel exact het model van de originele ruit op m'n Fazer.
Probleem is wel dat er door die spoiler een hoop spanning op de ruit komt, die moet dus én dik genoeg zijn én de spoiler moet goed gemonteerd worden, anders kan de boel gaan scheuren.
 
ja oke k begrijp dat universeel beetje beperkt is. Maar er is maar 1 soort ruitje te krijgen en dan past het of het past niet. Maar er is geen verstelbaar ruitje te krijgen per type motor.
 
ja oke k begrijp dat universeel beetje beperkt is. Maar er is maar 1 soort ruitje te krijgen en dan past het of het past niet. Maar er is geen verstelbaar ruitje te krijgen per type motor.

Wat ik nou niet begrijp: het kan best dat je niet weet hoe dat zit. Maar voor je dat als "zekerheid" op een forum neerpent, kijk je dat toch eerst ff na?
Anders licht je mensen toch totaal verkeerd voor???? Wat heeft iemand daar nou aan?
 
}) })


Ik heb zo een (bovengenoemd door Deadly Paradox) ) MRA Vario Touring scherm met !! bijbehorend opzetstuk op mijn BMW met zijspan. Kost 300 euro !!!!!!! En vind het resultaat nog maar matig, zeker vergeleken met de ruiten van vroeger. Heb het idee dat die 2 maal zo breed en de helft hoger waren. Gewoon .... nothing beats oppervlakte. Overigens, ik ben klein.
Maar ik heb nergens nog echt grote schermen kunnen vinden. Eigenlijk toch te gek ....

Heel vroeger had ik zo een BMW politiescherm, (tweedelig, onder polyester en boven doorzichtig plastic iets) van de 60-er jaren. Daarna kreeg de politie de Glaeser kuip. Van kuipen ben ik nooit liefhebber geweest.



:] :W
 
Laatst bewerkt:
@thijs: ik ben op zoek naar een mra ruit die specifiek past op mijn fiets... geen interesse dus :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan