[MRB] milieuvriendelijkheid wordt beloond.

=lvt=

MF veteraan
12 feb 2004
14.570
5
onvriendelijkheid zou ik eerder willen stellen:


''Motorrijder slecht af in Belastingplan 2011

De motorrijder krijgt tot en met 2013 een forse belastingverhoging voor zijn kiezen. De motorrijtuigenbelasting (MRB) wordt voor deze groep van weggebruikers voor de jaren 2011 en 2012 elk jaar verhoogd met 6 procent en voor 2013 met maar liefst 12 procent (exclusief inflatiecorrectie!). Dat staat in het Belastingplan 2011.

Een motor veroorzaakt in verhouding tot auto’s aanzienlijke externe kosten, bijvoorbeeld op het vlak van milieuverontreiniging, zo vindt het kabinet. De beoogde lastenverzwaring voor motorrijders had het kabinet al in het vorige belastingplan vastgelegd.''

Motoren veroorzaken geen file, auto rijdende motor bezitters wel. files veroorzaken milieuverontreiniging in de vorm van fijnstof etc.
Beetje kromme beredenering dus.

Blij dat ik oldtimer rij.

bron: Automobilist: milieuvriendelijkheid wordt beloond | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
 
Als in iedere auto gemiddeld 4 man zou zitten zou dat wel kloppen. Maar aangezien zoveel mensen in hun eentje in die auto zitten is een motor in vergelijking met een auto wel schoner.

Toch?

Een bus is ook slechter voor het mileu dan een auto, alleen gaan er in een bus veul meer mensen. Dus relatief beter voor het mileu
 
Dat wordt dan een verhoging van bijna 26% .

€ 68,= wordt dan € 86,= afgerond, dat is geen toeval , dat is magisch realisme.
 
Gaan we toch maar van 80 euro per jaar naar 95 of 100 euro per jaar..........nou! :/
MRB voor 2011 is al vastgesteld in deze regio en blijft vaststaan (althans, is toegezegd).

Die 15 euro of 20 euro extra heb ik er wel voor over hoor :Y
Heb dan alleen geen geld meer over om lid te worden van de MAG, sorry! :')
 
heerlijk om met de auto een goede 230gram per km uit te stoten en die triumph zal ook wel wat rotzooi de lucht in blazen. Ik heb het af en toe zo gehad met die milieu onzin. Voer het dan ook goed door en laat scooters en oldtimers dan ook wegenbelasting betalen die dingen zijn echt smerig.
 
heerlijk om met de auto een goede 230gram per km uit te stoten en die triumph zal ook wel wat rotzooi de lucht in blazen. Ik heb het af en toe zo gehad met die milieu onzin. Voer het dan ook goed door en laat scooters en oldtimers dan ook wegenbelasting betalen die dingen zijn echt smerig.

:^ jup
 
zijn er ergens ook cijfers te zien waar je kan nakijken wat je motor uitstoot, ik vraag me namelijk af of motoren nou echt zo vies zijn. 99% van de tijd zit ik ook alleen in de auto en door die grotere motor moet dat toch een stuk meer zijn?
 
Of ik nu alleen op men motor zit en 7 liter op 100 verbruik of ik zit alleen in men auto en vebruik ook 7 liter. In gebruik zijn ze beide even milieuONvriendelijk !!!

Een auto pakt 3 keer zoveel plaats is, en is dus 3 keer MilieuONvriendelijker wat infrastructuur betreft.

Een auto weegt 5 keer meer dan een motor en is dus 5 keer milieuONvriendelijker om te bouwen

Een beetje motor "leeft" 20 jaar vooraleer ie op de schroothoop beland. (if ever)
Een auto doet dat al na 10 jaar.
maw voor een motor is dat 12kilo scrapmateriaal / jaar
voor een auto 120 kilo/jaar.
Een auto is dus 10 keer milieuONvriendelijker om te uit het verkeer te halen dan een motor.

En dan nog zeggen dat een auto milieuvriendelijker is dan een auto motor...

pffff
 
Laatst bewerkt:
heerlijk om met de auto een goede 230gram per km uit te stoten en die triumph zal ook wel wat rotzooi de lucht in blazen. Ik heb het af en toe zo gehad met die milieu onzin. Voer het dan ook goed door en laat scooters en oldtimers dan ook wegenbelasting betalen die dingen zijn echt smerig.
'
Dat milieugenzeuzel begint idd vervelende vormen aan te nemen. Alleen die opmerkingen over oldtimers steeds snap ik niet. Ja ze stoten meer uit en zijn vervuilender, maar totaal over de gehele levensduur gezien kon dat nog wel eens gunstiger uitpakken dan steeds nieuwe auto's en motoren moeten fabriceren. Wat dacht je wat het kost aan energie om bijv een nieuwe prius :r te maken, om over het afvalprobleem dat je er mee creeert nog maar te zwijgen...
(En ja ik ben idd de trotse bezitter van een paar oude beestjes ;) )
 
Laatst bewerkt:
zijn er ergens ook cijfers te zien waar je kan nakijken wat je motor uitstoot, ik vraag me namelijk af of motoren nou echt zo vies zijn. 99% van de tijd zit ik ook alleen in de auto en door die grotere motor moet dat toch een stuk meer zijn?
Nee, dat hoeven motorfabrikanten nog niet te vermelden/meten...

Auto's zijn vaak wel erg zuinig vergeleken met motoren hoor, en dat vertaalt zich dan al snel in betere uitstoot cijfers (CO2 staat bijna gelijk aan verbruik is me verteld)

Maar goed, met deze belasting en de nieuwe rijbewijsrichtlijn wordt onze hobby straks helemaal om zeep geholpen, alleen oude mannen kunnen het straks nog betalen..
 
Argumentatie voor verhoging mbt milieu raakt kant nog wal.
Naaiers en graaiers......milieu-activisten-politiek.

Met koekblik precies hetzelfde.
Blikken met hetzelfde gewicht als jouw blik, maar met een groene sticker vanwege lagere(?) CO2 uitstoot.....hebben vrijstelling
8-) O-)
raad eens wie het verschil in die inkomsten betalen? B|

Wegenbelasting betreft imho toch een bijdrage mbt het gebruik v/d weg....en dat gebruiken doen zulke koekblikken ook!
Kan het mis hebben.
 
auto versus motor?
wat is normaal voor een auto? 1 op 12 is niet gek denk ik voor een benzine
en een motor is met 1 op 12 een drinker (nog geen zuiper)
mijne zit tussen 1 op 12 en 14.5 dusss...
er zijn echter ook auto's die minder verbruiken kijk maar eens naar de mijne
maar we moeten gemiddeld praten he :)
en bovendien, de slijtage van het wegdek? is met een motor veel minder.
over de fileproblemen van auto's vs motoren is al genoeg gezegd dus doe ik niet
 
Jullie kijken alleen maar naar verbruik, maar al zou een motor meer uit stoten, de meeste motoren staan het grootste deel van het jaar stil. Wat nou milieu onvriendelijker.
 
Beter inderdaad de 50cc 2-takt brommertjes/snorfietsen ook betrekken bij de wegenbelasting. De gewone weg wordt namelijk ook gebruikt door de bromfietsen. Er worden jaarlijks veel meer brommers dan motoren verkocht, dus dik kassa voor de overheid. Waarom doen ze dat niet?
Dit is gewoon motorrijdertje pesten. Dus inderdaad overal gewoon een versnelling lager gaan rijden. :P
 
*:) ""Milieu"" de leugen gebaseerd op economisch belang ! *:)
Met als belachelijke smoes Co2 en fijn stof,
Ten eerste is de oorzaak van dit alles de overbevolking van de planeet.
Ontbossing voor woonruimte, infrastructuur, veeteelt en ( landbouw )
Planten nemen Co2 op en zetten het om in zuurstof maar als alles omgemaaid word dan hebben we ook steeds minder zuurstof in de lucht en dunt de overbevolking vanzelf uit !
Zo werk het nu eenmaal in de natuur. O-)
Fijn stof ook zo een onzin verhaal, Als er een vulkaan uitbarst dan heb je voor triga miljarden auto,s aan fijn stof in de lucht.
Vroeger had men geen aardgas of elektriciteit toen stookte iedereen hout, plaggen, kolen toen had je pas fijn stof !
Maar ja religie moet je ook verkondigen om er in te geloven om sympathisanten te krijgen, en milieu is de nieuwe religie, :}
 
Laatst bewerkt:
Trouwens, de term wegenbelasting mochten we toch eigenlijk niet meer gebruiken? :X
De overheid had al ellende voorzien als ze er meer geld uit wilden zien te trekken en hadden het toch houderschapbelasting of motorrijtuigenbelasting genoemd?
 
Terug
Bovenaan Onderaan