MRB voor de motor in 2013 weer sterk omhoog

Yonni

MF veteraan
22 okt 2003
2.646
27
Zoetermeer
Even zitten speuren wat de tarieven voor de motorrijtuigenbelasting (mrb) worden voor 2013, zowel voor mijn autootje als de motor. Gaan we dus weer, de MRB voor auto's wordt aan de inflatie gecorrigeerd (+2,2%). Echter, de motoren krijgen weer met een grotere schep een stijging. Wordt namelijk verhoogd met 12%! Voor Zuid-Holland maakt dat van 108 euro per jaar een stijging naar 120 euro.

De stijging is niet heel hoog natuurlijk, 12 euro in mijn geval. Maar dat we anders behandeld worden dan al die koekblikken vind ik niet zo leuk en niet netjes. Corrigeer ons dan ook enkel naar de inflatie! Zeker ook omdat ik nog 60 euro per jaar heb betaald voor m'n motoren, nu zitten we na 6/7 jaar tijd op het dubbele!

bron: rijksoverheid.nl
 
De stijging is inderdaad niet heel hoog.

Maar alle prijzen stijgen, elk jaar opnieuw, beetje bij beetje............dan wordt het dus wel hoog.

Boetes zijn een uitzondering, die slaan totaal nergens meer op :')
 
Nou ja.. 2 jaar geleden was het nog €85 per jaar (of zoiets), en in 2013 wordt het voor mij €116,50.
Dat is toch meer dan €30 meer of 35% verhoging :')
 
Als je bedenkt dat voor een suzuki alto koekblik de MRB ongeveer 180 euro per jaar is en dat er op de plek van 1 alto toch zeker 3 motorfietsen kunnen staan dan vind ik de MRB voor motoren belachelijk hoog in vergelijking met auto's
 
inderdaad, de belasting voor mn starlet is +/- 20 euro p/m en voor mn fazer +/- 10 euro p/m terwijl de starlet toch bijna 4x zo zwaar is....
 
De stijging is inderdaad niet heel hoog.

Maar alle prijzen stijgen, elk jaar opnieuw, beetje bij beetje............dan wordt het dus wel hoog.

Boetes zijn een uitzondering, die slaan totaal nergens meer op :')

die stijging was er omdat motoren uitgesloten waren met de km heffing. maar dat komt er niet meer maar de stijging gaat door B|
 
ja en????
We blijven toch braaf betalen en we blijven toch gewoon rijden, dus ik zie hier eigenlijk niks vreemds aan.
 
_O- ik betaal niet braaf want rij belastingvrij _O- En ja ik blijf wel door rijden
Voor mij persoonlijk zie ik dan idd ook nix vreemds aan _O-
 
Ik overweeg al een tijdje een oldtimer... in 5 jaar heb je het eruit, in wegenbelasting alleen al.
:X
 
Niks nieuws mensen, na de auto heeft de overheid de motor ontdekt als geldkoe.
De APK voor de motor gaat niet door maar we mogen even goed bloeden met zijn allen.
Fijn heh?
 
Geen last van mijn motor is al een aantal jaren een oldtimer en gezien de km's die ik tegenwoordig maak, gebruik ik hem ook zo :)
 
Binnen 7 jaar de motorrijtuigbelasting verdubbelen is wel eerlijk?
Toen ik was begonnen met motorrijden koste het zo'n 60€ en nu gaat het 120€ kosten.
De regering doet het 'om zeep helpen' zelf, dit is een natuurlijke reactie van de burgers.
Men melkt tot je 'auw' zegt en dan nog een beetje.
zon oudje is best leuk tuffen hoor heb er zelf 2 van en de verzekering kost een drol.
echt een aanrader

http://youtu.be/Q7LbR4anwXo
Dat is wel heel erg netjes geworden!
Ik zat aan een Honda CM 250 te denken. Het gaat niet vooruit maar het is zuinig. :]
 
Laatst bewerkt:
Mijn oldtimer was goedkoper in onderhoud dan de "nieuwe" motor. Een setje bougies is goedkoper dan injectoren. Standaard accu van 45 euro is genoeg, tegen de 120 euro voor een accu voor een moderne motor.
Er gaat aan de oldtimer wel wat vaker iets kapot want hij is 33 jaar maar repareren is wel goedkoper.
 
Ik overweeg al een tijdje een oldtimer... in 5 jaar heb je het eruit, in wegenbelasting alleen al.
:X





Het zou mij toch niet verwonderen dat dat, eerder vroeg dan laat, weer teruggedraaid gaat worden.
 
ja en????
We blijven toch braaf betalen en we blijven toch gewoon rijden, dus ik zie hier eigenlijk niks vreemds aan.
:^

Een keer in de zoveel jaar organiseren we een grote groepsrit naar Brussel om te "protesteren" tegen een "geldverkwistende" regeling waarvan de verantwoordelijken waarschijnlijk van tevoren al wisten dat die er toch niet door kwam, om daarna weer lekker tevreden achterover te leunen terwijl men ons via achterdeurtjes en in het heetst van de strijd vergeten kleine letters twee keer zoveel aftroggelt :'). Waar is die grote verontwaardiging nu? Als het "protesteren" in grote groepen voor de deur van de ministeries al enig effect heeft, dan zou dit een uitgelezen kans zijn om iets te bereiken, maar om een of andere reden is hier niemand voor te porren.
 
Als je bedenkt dat voor een suzuki alto koekblik de MRB ongeveer 180 euro per jaar is en dat er op de plek van 1 alto toch zeker 3 motorfietsen kunnen staan dan vind ik de MRB voor motoren belachelijk hoog in vergelijking met auto's
Meeste auto's zijn wel milieuvriendelijker dan motoren(of heeft milieuvriendelijkheid niets te maken met MRB? )
 
Meeste auto's zijn wel milieuvriendelijker dan motoren(of heeft milieuvriendelijkheid niets te maken met MRB? )

Milieuvriendelijkheid is ook een non-argument en totale bullshit, de uitstoot van een auto ligt meestal zo laag in vergelijking met de vervuiling bij de productie (met allerlei verbranding, verspilling en uitstoot van gassen vele malen giftiger dan CO2). Een Prius betaal je niks voor, terwijl die accu's enorm vervuilend geproduceerd en afgebroken worden, je maar 2km op een volle accu kan rijden, en dat ding bijna meer weegt dan een gemiddelde Leopard tank.

Ik vind het sowieso gek dat ze in 2 jaar de MRB voor motoren met ongeveer 40% mogen verhogen (was vorig jaar 84 euro per jaar, nu 104 en straks met 12% extra wordt het ongeveer 117). Ik dacht dat daar een beperking op zat, maar dat zal waarschijnlijk niet voor de overheid gelden. Laat ze dat geld maar halen bij de criminelen, het hebben van een motor kost je bijna meer dan dat je in Haren een winkel berooft en vernielt....
 
Sterker nog; voor een auto tot 550 kg betaal je in de provincie NH nu € 100,- per jaar.
Voor een motor betaal je nu ook € 100,- per jaar.

Volgend jaar betaal je voor die auto dus € 102,20 per jaar en voor de motor, die ongeveer 1/3 weegt, betaal je € 112,-.

De verhouding is hier volledig zoek!!
 
De heren in Den Haag weten donders goed dat het bij de Nederlander vaak alleen bij klagen op de sociaal media blijft. Daarom kunnen ze met een gerust hard vrolijk verder gaan.
 
De hele ellende is begonnen in 2009, toen er kilometerheffing ingevoerd zou gaan worden. Motoren werden vrijgesteld van de heffing. In ruil daarvoor zou de wegenbelasting voor motoren in stand gehouden worden, en stapsgewijs verhoogd. De BPM en wegenbelasting voor andere voertuigen zou worden afgeschaft. De kilometerheffing is er nooit gekomen. Het afschaffen van wegenbelasting en BPM voor auto's is dus ook terug gedraaid. Het stapsgewijs verhogen van de belasting op motoren is wel gewoon door gegaan. Wat een verrassing.
 
Terug
Bovenaan Onderaan