Exact wat in de titel omschreven staat; het dashboard van m'n MT-03 valt af en toe uit tijdens het starten. Met contact maken gaat 'ie altijd netjes aan, alle lampjes lichten even op, niks aan de hand. Maar zo nu en dan (medunkt 1 op de 5 keer) als ik de motor start, valt het dashboard even compleet uit, alsof 'ie even geen stroom meer krijgt. Dit duurt een paar seconden, en vervolgens gaat 'ie weer aan, en werkt alles naar toebehoren.
Hij gaat echter dan wel terug op de ODO stand, in plaats van de dagteller, en zeer recente aanpassingen aan de dagteller worden vergeten. Bijvoorbeeld als ik net getankt heb en de dagteller reset, dan schiet 'ie bij zo'n voorval na het starten terug op de laatste stand vóór het tanken. Ik maak er nu ook gewoonte van om de dagteller te resetten na het starten, dan is er niks aan de hand.
In de praktijk is het ook geen probleem, meer een kleine irritatie. Maar misschien een die kan duiden op een ander euvel in de elektra van de motor?
De enige aanpassing die ik recent aan de elektra heb gedaan is het vervangen van een USB lader; dit is nu een aansluiting voor een Optimate druppellader geworden, waar ik af en toe een USB aansluiting aan hang (ik heb nog geen druppellader gekocht, maar de USB lader was na 2,5 maand kaduuk en dit leek me een handige vervanging, 2 vliegen in 1 klap). Misschien zit het tussen m'n oren, maar ik heb het idee dat het sindsdien iets vaker gebeurt. Ik kan er echter niet echt een pijl op trekken.
De accu is laatst met het vervangen van de aansluiting wel doorgemeten en geeft netjes 12.85V, en de USB plug die ik heb heeft ook een accu-status indicatortje; die geeft aan dat de accu nog in orde is. Dit dingetje werkt met 3 LEDjes; een rode links voor <50% lading, een blauwe in het midden voor >50% lading met de motor uit, en een blauwe rechts die aangeeft dat de motor draait. Als ik 'm aansluit met de motor uit begint het middelste lampje braaf te knipperen; het rode lampje heb ik nog niet aan zien gaan.
Ik ga wellicht in de nabije toekomst een druppellader aanschaffen voor de aankomende koude maanden als ik 'm wat minder ga gebruiken (grote 'als'); zou een tussentijdse top-off met een Optimate enigzins zinvol zijn? Alles wijst mij erop dat de accu gewoon in orde is, maar mijn kennis is beperkt en ik weet niet hoe oud dat de accu precies is. Ik lees zo nu en dan dat die Optimates bekant wonderen kunnen verrichten...
Zo niet, wat zou het probleem -en nog belangrijker, de potentiële oplossing- dan kunnen zijn?
Hij gaat echter dan wel terug op de ODO stand, in plaats van de dagteller, en zeer recente aanpassingen aan de dagteller worden vergeten. Bijvoorbeeld als ik net getankt heb en de dagteller reset, dan schiet 'ie bij zo'n voorval na het starten terug op de laatste stand vóór het tanken. Ik maak er nu ook gewoonte van om de dagteller te resetten na het starten, dan is er niks aan de hand.
In de praktijk is het ook geen probleem, meer een kleine irritatie. Maar misschien een die kan duiden op een ander euvel in de elektra van de motor?
De enige aanpassing die ik recent aan de elektra heb gedaan is het vervangen van een USB lader; dit is nu een aansluiting voor een Optimate druppellader geworden, waar ik af en toe een USB aansluiting aan hang (ik heb nog geen druppellader gekocht, maar de USB lader was na 2,5 maand kaduuk en dit leek me een handige vervanging, 2 vliegen in 1 klap). Misschien zit het tussen m'n oren, maar ik heb het idee dat het sindsdien iets vaker gebeurt. Ik kan er echter niet echt een pijl op trekken.
De accu is laatst met het vervangen van de aansluiting wel doorgemeten en geeft netjes 12.85V, en de USB plug die ik heb heeft ook een accu-status indicatortje; die geeft aan dat de accu nog in orde is. Dit dingetje werkt met 3 LEDjes; een rode links voor <50% lading, een blauwe in het midden voor >50% lading met de motor uit, en een blauwe rechts die aangeeft dat de motor draait. Als ik 'm aansluit met de motor uit begint het middelste lampje braaf te knipperen; het rode lampje heb ik nog niet aan zien gaan.
Ik ga wellicht in de nabije toekomst een druppellader aanschaffen voor de aankomende koude maanden als ik 'm wat minder ga gebruiken (grote 'als'); zou een tussentijdse top-off met een Optimate enigzins zinvol zijn? Alles wijst mij erop dat de accu gewoon in orde is, maar mijn kennis is beperkt en ik weet niet hoe oud dat de accu precies is. Ik lees zo nu en dan dat die Optimates bekant wonderen kunnen verrichten...
Zo niet, wat zou het probleem -en nog belangrijker, de potentiële oplossing- dan kunnen zijn?