MT-03 2008 - Dashboard valt soms uit tijdens het starten

Bart_T

Junk in the Frunk
9 apr 2018
648
861
Dordrecht
Exact wat in de titel omschreven staat; het dashboard van m'n MT-03 valt af en toe uit tijdens het starten. Met contact maken gaat 'ie altijd netjes aan, alle lampjes lichten even op, niks aan de hand. Maar zo nu en dan (medunkt 1 op de 5 keer) als ik de motor start, valt het dashboard even compleet uit, alsof 'ie even geen stroom meer krijgt. Dit duurt een paar seconden, en vervolgens gaat 'ie weer aan, en werkt alles naar toebehoren.

Hij gaat echter dan wel terug op de ODO stand, in plaats van de dagteller, en zeer recente aanpassingen aan de dagteller worden vergeten. Bijvoorbeeld als ik net getankt heb en de dagteller reset, dan schiet 'ie bij zo'n voorval na het starten terug op de laatste stand vóór het tanken. Ik maak er nu ook gewoonte van om de dagteller te resetten na het starten, dan is er niks aan de hand.

In de praktijk is het ook geen probleem, meer een kleine irritatie. Maar misschien een die kan duiden op een ander euvel in de elektra van de motor?

De enige aanpassing die ik recent aan de elektra heb gedaan is het vervangen van een USB lader; dit is nu een aansluiting voor een Optimate druppellader geworden, waar ik af en toe een USB aansluiting aan hang (ik heb nog geen druppellader gekocht, maar de USB lader was na 2,5 maand kaduuk en dit leek me een handige vervanging, 2 vliegen in 1 klap). Misschien zit het tussen m'n oren, maar ik heb het idee dat het sindsdien iets vaker gebeurt. Ik kan er echter niet echt een pijl op trekken.

De accu is laatst met het vervangen van de aansluiting wel doorgemeten en geeft netjes 12.85V, en de USB plug die ik heb heeft ook een accu-status indicatortje; die geeft aan dat de accu nog in orde is. Dit dingetje werkt met 3 LEDjes; een rode links voor <50% lading, een blauwe in het midden voor >50% lading met de motor uit, en een blauwe rechts die aangeeft dat de motor draait. Als ik 'm aansluit met de motor uit begint het middelste lampje braaf te knipperen; het rode lampje heb ik nog niet aan zien gaan.

Ik ga wellicht in de nabije toekomst een druppellader aanschaffen voor de aankomende koude maanden als ik 'm wat minder ga gebruiken (grote 'als'); zou een tussentijdse top-off met een Optimate enigzins zinvol zijn? Alles wijst mij erop dat de accu gewoon in orde is, maar mijn kennis is beperkt en ik weet niet hoe oud dat de accu precies is. Ik lees zo nu en dan dat die Optimates bekant wonderen kunnen verrichten...

Zo niet, wat zou het probleem -en nog belangrijker, de potentiële oplossing- dan kunnen zijn?
 
Ik zou het zoeken in een accu met te weinig startcapaciteit, een decompressie die zijn werk niet (volledig) doet of een startmotor die teveel vraagt.

Welk merk en type accu zit erin? En voltage in ruststand zegt niet zoveel je kan hem beter even laten testen bij een motorzaak.
 
De accu zit onder de tank, dus da's een gevalletje 'grrr' als ik er weer naar moet graven 🤪. Merk en type weet ik niet, maar ik meen me te herinneren van de vorige keer dat ik 'm zag dat de capiciteit 8Ah is. Ik zal één dezer dagen even gaan kijken of ik merk en type kan achterhalen.

Ik heb ook niet in m'n eerste post duidelijk gezegd dat het probleem wel verergerend is. Een paar maanden geleden gebeurde het vrijwel nooit; ik kan me 1 keer herinneren dat het gebeurd is aan het begin van de zomer. Echter, de afgelopen paar weken is het een handjevol keren voorgekomen.

Thanks!
 
Een accu meten in ruststand heeft geen zin, meet eens wat de accu tijdens het starten doet. Het is een grote eencilinder met een flinke compressie, dus de accu krijgt aardig op zijn donder bij het starten. Als voltage tijdens het starten teveel instort is dat een teken dat de accu slecht is. Goede kans dat dit de oorzaak van het uitvallende dashboard is, omdat de accu nog te weinig capaciteit heeft om naast de startmotor ook de andere systemen van voldoende spanning te voorzien.
 
De accu zit onder de tank, dus da's een gevalletje 'grrr' als ik er weer naar moet graven 🤪. Merk en type weet ik niet, maar ik meen me te herinneren van de vorige keer dat ik 'm zag dat de capiciteit 8Ah is. Ik zal één dezer dagen even gaan kijken of ik merk en type kan achterhalen.

Ik heb ook niet in m'n eerste post duidelijk gezegd dat het probleem wel verergerend is. Een paar maanden geleden gebeurde het vrijwel nooit; ik kan me 1 keer herinneren dat het gebeurd is aan het begin van de zomer. Echter, de afgelopen paar weken is het een handjevol keren voorgekomen.

Thanks!

Ach dat is nog geen 5 minuten werk, even de zitjes eraf en de tank lichten. Als het teveel moeite is zou ik direct een nieuwe yuasa in (laten..) zetten.
 
Ach dat is nog geen 5 minuten werk, even de zitjes eraf en de tank lichten. Als het teveel moeite is zou ik direct een nieuwe yuasa in (laten..) zetten.

't is meer dat ik bang ben da' k het niet goed terug in mekaar zet. 😋 Ik ben niet bepaald de handigste. Ik heb kundige hulp die ik kan inschakelen, maar ik wil die jongen niet constant lastig vallen.

Maar wat Frazer zegt is denk ik de makkelijkste manier om het probleem snel vast te stellen, of een mogelijkheid te elimineren, dus dat wordt stap 1.
 
Zadel er af om naar je accu te kijken is toch wel te doen? Da's een kleine moeite en een stap om meer problemen en eventueel stranden te voorkomen.

RTFM zou ik in dit geval zeggen, staat er vast in.
 
@sanscorp Yeah, en 't tankje d'r af. 't Is niet moeilijk, hij is er ook al meerdere keren af geweest. Maar 'tis meer gevalletje ik ben echt niet handig; ik heb vrij weinig vertouwen in m'n eigen kunnen als het daarop aankomt. Dus vraag ik m'n maatje ff om hulp. Zal wel moeten want ik heb zelf niks om uberhaupt de accu mee door te meten. Hij heeft er ook een stuk meer verstand van dan ik, en een garage met goed gereedschap helpt ook wel.

Daarnaast; als 't wellicht niet de accu is, dan weet hij waarschijnlijk wat het dan wél kan zijn. In het ergste geval kom ik met een duidelijk verhaal bij de lokale motorzaak en kan het daar verholpen worden zonder dat de mensen daar onnodig veel hoeven te zoeken naar het probleem.
 
Oh, da's wel een goeie jah. Anyway, ik heb m'n maatje al gevraagd om 'm binnenkort ff door te meten, hij was het ermee eens dat inderdaad de kans groot is dat de accu de boosdoener is. Als dat zo is, dan ga ik volgende week deze bestellen en erin zetten: Yuasa YT9B-BS Accu Onderhoudsvrij

Dan kennen we d'r weer een tijdje tegenaan. Komt goed uit, want ik wilde ook al binnenkort een flyscreen erop gaan zetten, dus dan bestel ik de hele hap in 1 keer.
 
Net even weer de boel doorgemeten. Spanning in ruste is 12.85V, bij starten dropt dit heel even naar 10.5V-11V (3 keer gestart) en loop daarna terug op naar 13.95V-14.01V (met wat gas erbij). Ik heb me laten vertellen dat dit binnen de normale marge valt, en dat de accu waarschijnlijk niet het issue is. De laadspanning is volgens hem niet ideaal, maar niet laag genoeg om problematisch te zijn.

Daarnaast is het misschien wel de moeite waard om te vermelden dat de motor wel altijd gewoon goed start, op het af en toe uitvallen van de display tijdens het starten na.

Volgens m'n maatje ligt het issue waarschijnlijk in de display/het dashboard zelf. Om hem te citeren: "Elektronica is vaak een zwak punt, en dit is 11 jaar oud en gebruikt. Het zou kunnen dat 'ie [het display] gewoon effe piekstroom krijgt en dat niet aankan."

Lijkt me niet geheel onwaarschijnlijk, maar nu heeft die jongen ook wel een beetje een "Als 'ie maar rijdt, dan is 't prima"-houding. Ik denk zelf dat het toch de moeite waard is om er in de nabije toekomst toch wel even mee naar de motorzaak te gaan.

In ieder geval, bedankt voor het meedenken!
 
Laadspanning is oke maar verder ben je niks opgeschoten, de bevindingen van je kennis zijn twijfelachtig.
Laat je accu doormeten op capaciteit.
 
Wel gecontroleerd of de kabelaansluitingen op de accupolen wel goed vast zaten?

Volgens m'n maatje wel. Zelf heb ik er niet genoeg verstand van om een oordeel te vellen...

Laadspanning is oke maar verder ben je niks opgeschoten, de bevindingen van je kennis zijn twijfelachtig.
Laat je accu doormeten op capaciteit.

Stom toeval dat ik dit bericht las en de volgende dag een ritje wilde rijden met navigatie. Toen ik dat USB ladertje eraan hing ging zowaar voor de eerste keer (dat ik 'm erop betrapte dan) het rode lampje aan wat aanduidt dat de capiciteit onder 50% is. En met starten viel 'ie ook weer uit. Tijdens het rijden laadde de boel blijkbaar wel genoeg bij, want het is bij de tussenstops niet gebeurd. Maar blijkbaar houdt de accu toch z'n lading niet goed genoeg vast...

Ik heb de accu besteld, met het idee baat het niet, dan schaadt het niet. Ik heb wel goede moed in dat dit 't oplost, maar zo niet... nouja, dan kan de accu er in ieder geval wel weer even tegenaan. 😏
 
Terug
Bovenaan Onderaan