Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

MT-03 terug van diefstal, maar start niet meer

Domih

Die hard MF'er
23 mei 2016
263
13
Eindhoven
Hoi Motor-forum leden!

Helaas is vorige week mijn MT03 gestolen, gelukkig teruggekregen maar wel met de nodige schade..

Het probleem waar ik nu mee zit is dat ik hem niet gestart krijg. Hij gooit de motor wel rond maar hij loopt niet. Dit heeft te maken met de chip-key natuurlijk.

Ze hebben heel het contactslot kapot geboord, wat er nog van over is is een "kastje" waar 2 stukjes metaal uitsteken (zie foto 1). Ik vermoed dat dit het apparaat is die de sleutel leest.
Echter als ik mijn sleutel erbij houd en het contact aanzet, start hij nog steeds niet.
Ook krijg ik geen enkele "foutcode" en knippert het sleutellampje niet op mijn dashboard(normaal knippert deze ongeveer eens in de 10sec)

Foto1: Kastje(antenne?)

Foto2: contactslot nu


Foto 3: motor net na de diefstal..

Ben benieuwd of iemand me kan helpen, en weet wat ik kan doen om hem te starten.
Of wat ik misschien met die 2 metalen pinnetjes moet doen.
Alvast bedankt!

Edit: Ben erachter dat de 2 metalen pinnetjes voor de antenne is, die ik gelukkig nog heb.
 
Laatst bewerkt:
Nee, de ECU is degene die bepaalt of er gestart mag worden. De antenne is slechts een lezer voor de ECU en berekent/bepaalt verder niets.

Bij bijna alle merken is dat zo. Alleen Yamaha is een uitzondering, de sleutelcodes zijn daarbij in de antenne geprogrammeerd. De ECU is daarnaast ook nog aan de set gekoppeld (vanaf bj. 2006), maar kan indien die codevrij is wel gebruikt worden met een bestaande set van sleutels + antenne. Volgens mij levert Yamaha alleen de complete set, maar er zijn bedrijven die een gebruikte ECU codevrij kunnen maken.

EDIT: Ik zie dat er inmiddels een gebruikte set is besteld inclusief ECU. Dat gaat dus helemaal goed komen, denk ook dat dit in dit geval de beste optie is.
 
Laatst bewerkt:
Wat een ongelooflijke kloothommel die je motor zo verkloot zeg,ook nog mee gevallen?
Contactslot is heel makkelijk te verwijderen door het uitboren van de boutkop.Daarna draai je met een tang het restant van de bout eruit,zit borgmiddel op.
Heb zelf zo'n MT gehad,is maar een dun kopje.(ben geen motordief)
 

Hmm ziet er goed uit, mijn voorkeur gaat uit naar er van onderen uittikken met een schroevendraaier, heb zelf ook geen beitel, dus is lastig. anders morgen ff kopen bij de action


Ja verschrikkelijk.. Moet eigenlijk een dremeltje hebben voor die bout denk ik, denk dat dat t makkelijkste gaat.
 
Laatst bewerkt:
Kun je het niet laten repareren/vernieuwen, en de schade verhalen op de dieven? Als ze de motor gevonden hebben, dan weten ze ook wie de dieven zijn. En als je weet wie de dieven zijn, moet je maximaal kosten verhalen op ze.
 
Kun je het niet laten repareren/vernieuwen, en de schade verhalen op de dieven? Als ze de motor gevonden hebben, dan weten ze ook wie de dieven zijn. En als je weet wie de dieven zijn, moet je maximaal kosten verhalen op ze.

Helaas is het niet zo makkelijk. De motor is in de bosjes gevonden bij een volkstuintje, lag in de modder..

Helaas weten we niet wie de dieven zijn, en het is ook niet vanzelfsprekend dat dit wel zo is als hij gevonden is (heb het helaas eerder gehad, maar toen was het voor 6,95 euro gefixt)
 
Dus je kan de ecu geen nieuwe sleutel aanleren, dat is dan lekker handig van Yamaha.


Dat kan wel bij een Yamaha, bij een Yamaha met startonderbreker krijg je 3 sleutels, 2 zwarte en 1 rode en die rode is de moedersleutel.

Bij mij is een keer een sleutel gestolen.
Ik heb een nieuwe sleutel besteld bij de dealer en deze laten slijpen bij een slotenmaker.
Daarna heb ik zelf de sleutel opnieuw "ingelezen" mbv de rode moedersleutel.
Ook de originele/reserve sleutel moet in die procedure opnieuw worden ingelezen.
Dus de gestolen sleutel is ook niet meer bruikbaar om 'm te starten.
 
Laatst bewerkt:

En kan je ook een nieuwe rode sleutel inleren? En hoe ga je dat doen met een nieuw slot waar je oude rode sleutel niet op past?
 
Update:

Nieuw contact is binnen, maar de sleutel draait te moeilijk in het contact.
Provosorisch aangesloten, en de motor start wel, het is wel fijn om haar weer even te horen brullen!

Maar dat wordt retour sturen en er een op ebay bestellen helaas.

Edit:
Die van Ebay bekeken, maar daar ziet de connector van de CDI er anders uit, ben bang dat hij niet gaat passen.
Er staat ook een "G" op, waar er bij mij een "E" staat.
 
Laatst bewerkt:
Al geprobeerd om het contact te smeren?

Nee niet geprobeerd, het probleem zit vermoedelijk in het stuurslot waar een scheur in zit. Ik heb in overleg het slot teruggestuurd en dan gaan zij het proberen te maken. Als dit het niet oplost krijg ik mijn geld terug en ga ik verder op zoek, als het wel opgelost wordt sturen ze hem terug

Die van ebay gaat niet passen helaas..

Heb hem wel provisorisch aangesloten, en heb de motor weer kunnen starten! Dat is erg prettig.
 
Laatst bewerkt: