MT-09 Clutch probleem

Mp33

Rookie
13 jul 2020
11
0
Hoi,

Ik heb een Yamaha MT-09 Gen1 staan, recent tweedehands gekocht. Hier ondervind ik nu alleen het volgende probleem mee:

- In de ochtend als ik hem start lijkt het alsof de koppeling plakt. De motor start alsof de koppeling niet is ingetrokken, wanneer die wel is ingetrokken.
Dit doet die 1x en vervolgens start die de rest van de dag gewoon normaal.

- Na mijn werk (als die dus even heeft stilgestaan doet die dit niet, maar dan valt die uit als ik hem in z'n 1 zet vanuit neutraal.
En nee dit komt niet door het standaard. Nadat dat 1x gebeurd is, schakelt die wel normaal naar z'n 1.

Als de motor kortgeleden gereden heeft start die perfect en schakelt die ook goed naar z'n 1 vanuit neutraal.

Is dit een bekend iets?
 
Hoi,

Ik heb een Yamaha MT-09 Gen1 staan, recent tweedehands gekocht. Hier ondervind ik nu alleen het volgende probleem mee:

- In de ochtend als ik hem start lijkt het alsof de koppeling plakt. De motor start alsof de koppeling niet is ingetrokken, wanneer die wel is ingetrokken.
Dit doet die 1x en vervolgens start die de rest van de dag gewoon normaal.

- Na mijn werk (als die dus even heeft stilgestaan doet die dit niet, maar dan valt die uit als ik hem in z'n 1 zet vanuit neutraal.
En nee dit komt niet door het standaard. Nadat dat 1x gebeurd is, schakelt die wel normaal naar z'n 1.

Als de motor kortgeleden gereden heeft start die perfect en schakelt die ook goed naar z'n 1 vanuit neutraal.

Is dit een bekend iets?
Bedoel je dat de motor probeert weg te rijden in een versnelling tijdens het starten of dat de motor niet wilt starten doordat je in versnelling staat?
 
Bedoel je dat de motor probeert weg te rijden in een versnelling tijdens het starten of dat de motor niet wilt starten doordat je in versnelling staat?
De motor probeert weg te rijden in een versnelling. Hij start dan wel (na 0.5 meter vooruit tuffen).
EDIT: Hij loopt dus vooruit op de startmotor terwijl ik de koppeling in heb. De koppeling koppelt op dat moment dus niet los.
 
De platen kunnen ook echt aan mekaar blijven plakken,en koud is die kans groter dan warm.
Andere olie kan verschil maken.
Zoals Janbros zegt naturlijk wel de speling van de kabel juist regelen.
En ik begrijp ook niet goed waarom je de motor start terwijl die in versnelling staat i.p.v. in neutraal.
Het is in elk geval geen bekend probleem bij een MT-09.
 
Wat ook regelmatig voorkomt is dat er verstelbare (Ali) hendels gemonteerd zijn op de kleinste stand en daardoor de koppeling niet volledig vrijkomt.
 
Bedankt voor alle reacties!

Net nog even geprobeerd te starten na anderhalve dag stil staan. In z’n vrij en met koppeling hendel in, startte die zonder problemen en ging zonder uitvallen in z’n 1.

Dit was wel in de middag waarbij de temperatuur dus een stuk hoger ligt dan in de ochtend. Het klinkt dus inderdaad logisch dat er een verkeerde olie in zit en die olie met koud weer wat dikker wordt waardoor de koppeling plakt. Ik ga als eerste de olie verwisselen voor goede kwaliteit olie (en de voorgeschreven viscositeit).

Als je de koude motor in zijn vrij start met ingetrokken koppeling, gaat hij daarna soepel en geruisloos in de eerste versnelling.

Hij gaat vrij soepel in z’n versnelling. Wel met een flinke tik, weet niet zo goed of die nou harder in z’n versnelling klapt als andere motoren die ik gehad heb.

Hopelijk lost een oliewissel het op. De koppelingshendel staat zover ik weet goed afgesteld.
 
Bij koude start in neutraal de koppeling een paar keer in knijpen,en eventueel een korte stoot gas met ingeknepen hendel zorgde bij mijn MT-09 duidelijk voor een mindere "klak" bij inschakelen 1e versnelling.
 
Advies bij koude motor met natte koppeling motor dan eerst even in de eerste versnelling zetten nu koppeling in knijpen en nu even motor loslopen. Daarna starten en weg rijden .
En heb je een beveiliging er op zitten zoals eerst motor in de vrij zetten dan koppeling inknijpen starten
 
Terug
Bovenaan Onderaan