MT03 tank gewisseld, start niet meer

YamahaLevi

Die hard MF'er
7 jan 2014
656
54
Almelo
Beste MF-ers,

Ik heb jullie hulp nodig.

Ik heb net mijn tank verwisseld, alleen start de motor niet meer. Bij heel vaak starten pak hij hem 1 seconden op en valt dan uit. Ik heb er 3 liter benzine in gegooid, maar het benzine lampje gaat na 10 seconden constant knipperen. Normaal blijft hij branden.

- Heb ik de stekkers verkeerd om?
- Heb ik de (noem het maar 2 nipples) de verkeerde slangen op aangesloten?
- Kan er wat verkeerd zijn met de hoofdleiding?
- Moet de leiding ontlucht worden zoja, hoe?

Hoe is dit te testen?

Ik wil graag rijden en niet stil staan :] :]
 
Bedankt voor de post. Hierop maak ik uit de het de "level sender" is? Wel gek dat hij met het verwisselen kapot is gegaan. Kan het haast niet voorstellen, maar gezien de foutcode.
 
Laatst bewerkt:
Ja meteen een nieuwe plaatsen is een optie. Of je haalt hem er uit en kijkt of je er iets geks aan kan zien ;)

Kan zo snel de sensor niet vinden op cmsnl maar ik waag het er op dat deze nieuw erg duur is!

Als je hem los hebt, maak er dan weer even een foto van, hele unit en stekker pennen.

Kapot kan het gaan als je hem er in geduwd hebt en iets verbogen is. Of als je hem verkeerd om hebt zitten als dat mogelijk is.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan ze ook nergens vinden op internet. Elke Yamaha heeft zoals het lijkt dezelfde benzine pomp.

IMG_8245.jpg

IMG_8244.jpg

IMG_8243.jpg
 
Ik mis het traditionele systeem met stang en vlotter, maar het kan best zijn dat dit niet meer gebruikt word?

Kwam niks anders (los) uit de tank?

Nee dit was het. Komt ook wel overeen met andere type Yamaha motoren.

000000033369-1.jpg


Helaas hebben ze dit onderdeel niet los en kost een nieuwe pomp 650 euro ;(

Ben toch nog steeds van mening dat het gek is, hij heeft geen harde klap gehad.
 
If it ain't broken don't fix it, toch?

Dus als het niet nodig is niet sleutelen bij ouder spul. Daarna is er vaak wat kaduuk.
Kan de pomp niet uit elkaar en alles schoonmaken? Misschien is het wel een slecht contact.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet dat het bij een BMW K-serie geen enkele moeite is om het verkeerd te doen. Voor mij klinkt het niet onwaarschijnlijk.
Heb een K1200S gehad ... niks dan problemen met de meting van de tankinhoud.
Was die bij het vertrekken bijna leeg, was die 5km verder plots weer vol ...
De ene keer gaf die een verbruik van 2,3L/100km aan ... jaja, dat is te mooi om waar te zijn, en soms gaf die 14,5L/100km aan ... eu ... laat het niet waar zijn alstublieft!
Ze zat in realiteit, rond de 5,8L/100km (ik reken mijn verbruik ook steeds zelf uit).

Als ik dat hier zo lees allemaal heb ik steeds minder zin in een moderne/jonge motor.

Er zit in mijn 16jaar jonge GSX F al meer dan genoeg elektronica ...
Maar gelukkig is dat nog ene met carburateurs. En géén brandstofpomp. Injectie had nog gemogen, brandstofpomp daarentegen liever niet. Al denk ik dat het niet zonder kan bij injectie?

Eigenlijk is het vooral die modernere manieren om de tankinhoud te meten. Het aloude systeem met vlotter, beter kan je niet hebben.

Stekkertje verkeerd aansluiten ... ja het kan bij die van mij, maar dan krijg je het wel kapot.
Darmpjes van de brandstofkraan verkeerd aansluiten kan wel, maar enkel voor iemand die helemaal geen technische achtergrond heeft.

Ik zou vanwege voon werk graag elektrisch gaan rijden, maar aangezien ik mij dat wellicht de eerst volgende 5 jaar nog niet kan permitteren, had ik ook al aan een lichtere motor a la MT-03 gedacht, want die 750 van mij zuipt wel door.
Beter dan 4,5L/100km is moeilijk haalbaar -O-
Met een tankinhoud van 21L kom ik meestal ook niet verder dan +/-475km.

Nog iets wat ik niet begrijp: waarom zijn de tanks bij de modernere motor zo klein???
 
Waarom heb je niet gewoon de tank gewisseld, zoals JanBros zei?

Ik vermoed dat het alleen een tank was en geen complete unit met pomp. Dan moet je dus wel.

Maar ik weet niet wat je er nu mee moet, ken dit systeem niet...

Hooguit dan maar uit elkaar en schoonmaken, contacten nazien en hopen op het beste. Wellicht even een service manual er bij en kan je wat zaken nameten.

Ik zou het ook buiten de tank zoeken in de stekkers en bedrading.
 
Het was inderdaad alleen de tank (omhulsel).

Ik heb een 2dehands pomp besteld met de level sensor en krijg hem morgen binnen. Eens kijken wat er dan gebeurt.
 
Laatst bewerkt:
Ik krijg momenteel geen foutmelding meer. Heb de motor ongeveer 20 keer gestart (accu weer leeg). Waarnaar hij 3 keer aansloeg. (2 seconden). Zie video:

Wanneer ik hem blijf starten en volgas houdt zie ik de ref meter oplopen tot 3k. Wanneer ik dan het gas los laat en hem opnieuw start pakt hij (3 seconden aan) dit werkt bijna elke keer. De benzine stroomt uit de tank, dus dat klopt. Er zit ook benzine in de benzine slang, dus dat klopt ook.

Voor mijn gevoel zit er nog allemaal lucht in.maar dat zou niet mogelijk moeten zijn met een injectie?

Heb hem in de 20 keer 10 keer gestart met open tank.

3x vol gas en starten loopt hij weer 2 seconden en valt weer uit.

Wie komt met de tip, zodat ik met dit heerlijke weer, weer kan rijden
 
Laatst bewerkt:
Druk meten doe je met een T splitsing in het originele circuit, nooit de meter rechtstreeks alleen op de pomp aansluiten. Een reguliere manometer die minimaal tot 3 bar gaat kan je wel gebruiken.

Dan moet het dus 3 bar zijn. Die level sensor zorgt er niet voor dat je motor niet start, ik ging er eigenlijk ook van uit dat je een complete pomp met sensor gekocht had?

Je kan ook even het debiet meten, ook dit zou of in de manual moeten staan of op internet te vinden zijn. Dat doe je gewoon door een losse slang op de uitgang aan te sluiten en de pomp 30 seconden te laten lopen.

Een pomp die het prima deed, is niet kapot door alleen wisselen. Dus er moet iets fout aan zijn, losse connector, verstopt filter van leeghalen tank (hoe heb je dat precies gedaan?) Of iets verbogen/los geklikt/afgebroken.

Als je wel een complete pomp hebt raad ik je aan om dit over te zetten.
 
Druk meten doe je met een T splitsing in het originele circuit, nooit de meter rechtstreeks alleen op de pomp aansluiten. Een reguliere manometer die minimaal tot 3 bar gaat kan je wel gebruiken.

Dan moet het dus 3 bar zijn. Die level sensor zorgt er niet voor dat je motor niet start, ik ging er eigenlijk ook van uit dat je een complete pomp met sensor gekocht had?

Je kan ook even het debiet meten, ook dit zou of in de manual moeten staan of op internet te vinden zijn. Dat doe je gewoon door een losse slang op de uitgang aan te sluiten en de pomp 30 seconden te laten lopen.

Een pomp die het prima deed, is niet kapot door alleen wisselen. Dus er moet iets fout aan zijn, losse connector, verstopt filter van leeghalen tank (hoe heb je dat precies gedaan?) Of iets verbogen/los geklikt/afgebroken.

Als je wel een complete pomp hebt raad ik je aan om dit over te zetten.

Bedankt voor je bericht.

De motor gaf aan (na het verwisselen) dat de fuel level sensor kapot was/is met een foutmelding (8 keer knipperen). Nu heb ik dus inderdaad een complete pomp met sensor gekocht.(melding opgelost). Deze er gisteren in gezet en zoals je in video ziet pakt hij heel ff aan na vol gas te hebben gegeven.

Ik heb de benzine uit de tank gehaald. Vervolgens de stekkers, benzineslang en overloop slagen los gemaakt. Tank onderste boven gehouden, dan de fuel level sensor los gemaakt (klote systeem) en vervolgens de pomp eruit gehaald.

Daarna pomp er weer in. Alles aangesloten en benzine er weer in.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan