Mt07 Accu kabels omgekeerd gemonteerd

Mgasser030

Rookie
8 jan 2023
3
2
Hallo allemaal
Ik heb m’n motor in de winter buiten laten staan 2 maanden, Ik moest met spoed naar het buitenland en vandaag kwam ik terug in nederland en ben direct naar m’n motor gegaan. Zoals ik had verwacht deed de accu het niet meer Scherm gaf niks aan, En de motor startte niet. Zoals ik dacht accu dood, Ff snel naar Goedhart motoren gegaan nieuwe accu gehaald. Uit haast heb ik de accu rechtop erin gezet waardoor ik de verkeerde kapels heb aangesloten op de verkeerde plek + bij - en toen hoorde ik onder mijn tank vandaan een Bzzztt geluidje, ik dacht dit hoort niet en heb hem de kabel gelijk loes geschroefd.
Vervolgens heb ik de accu in de juist positie er weer ingezet en + bij +. & - bij - terug gemonteerd. Maar nu doet mijn motor helemaal niks. geen lichtjes op de dash branden motor start niet. Helemaal niks.

Ik begrijp dat ik wat fout heb gedaan.
Nou is m’n vraag waar kan het aan liggen en wat moet ik doen. Iemand die me kan helpen?

Ps
Toen ik terug kwam had ik nog met de oude accu de motor via een auto met startkabels aan gekregen alleen na 15sec geen gas geven viel de motor weer uit.

Iemand die me eventueel kan helpen via Facetime? Of videobellen via whatsapp….
 
Oplossing
check eerst je hoofd zekering .
1673133332233.png
Ik had vandaag al snel gekeken naar de zekeringen ze waren een beetje vaag maar niks wat leek op doorgebrande zekeringen. Ik ga morgen met dag licht kijken. Maar stel dat de zekeringen niet het geval zijn waar kan het dan aan liggen?
aan de hoofdzekering op het startrelais zoals eerder vermeld
 
Inhakend op controleren van de zekering....
Vind ik "zicht" de slechtste methode om te verifiëren of een zekering nog goed is...

Ik heb al eens een zekering gehad die op het oog goed leek, (niet motor, auto maar toch relevant)
de breuk was echter niet ter hoogte van het "m"etje maar een zijkant was net los gescheurd... ter hoogte van de verdikking van 't plastic, je moest vanuit een bepaalde hoek kijken en weten dat ie daar gescheurd was.

Zelfs een Action multimeter had mij daar een uurtje zoekwerk kunnen verminderen.
Diode/piep stand en over (een losse zekering) de 2 pootjes meten, blijft ie op oneindig (piept niet) dan is je zekering stuk..
Werking multimeter nog even snel controleren, 2 probes in de lucht, oneindig, 2 probes tegen elkaar en je begint verandering te zien/horen.
 
Meten over de zekering is ook een methode, als je 12 volt over de zekeing meet weet je dat die stuk is, uiteraard moeten er dan gebruikers ingeschakeld zijn, maat voor mij is het een beproefde methode om defecte zekeringen te vinden... Ik ben daarmee verder gegaan door aan een lampje 2 draden te solderen en over zekeringen gaan meten. Een methode die ik ook gebruikte in de procesautomatisering om over relais te meten.
Het lampje heeft als voordeel dat je niet van je meetpunten hoeft weg te kijken, dat het oplicht zie je heus wel
 
Meten over de zekering is ook een methode, als je 12 volt over de zekeing meet weet je dat die stuk is, uiteraard moeten er dan gebruikers ingeschakeld zijn, maat voor mij is het een beproefde methode om defecte zekeringen te vinden... Ik ben daarmee verder gegaan door aan een lampje 2 draden te solderen en over zekeringen gaan meten. Een methode die ik ook gebruikte in de procesautomatisering om over relais te meten.
Het lampje heeft als voordeel dat je niet van je meetpunten hoeft weg te kijken, dat het oplicht zie je heus wel
Zo’n ding dus, in essentie.


Heel handig :)
 
Dan heb je nog mazzel gehad. Ik heb op een vierpolige accu een paar jaar geleden ook gehaast verkeerd om aangesloten.
Bij mij waren alle zekeringen en 2 van de 3 relais kapot. En dan had ik ook nog geluk blijkbaar, ik werd er toen voor gewaarschuwd dat mogelijk de ECU ook kapot kon zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan