MTB/Fiets binnenband als reserve

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
6.840
5.014
Lemelerveld
Zojuist even een 27.5 inch binnenband van de MTB gewisseld. Hierbij kwam ik op het idee om deze eens in een 90/90-21 voorband te leggen die ik had slingeren.

Eigenlijk paste die er direct best wel lekker in en zonder extreem druk te zetten werd de band al breder dan dat hij op de velg hoeft te liggen. Bij het ventieltje wel een knikje, maar dat viel me niks tegen.

Nu heb ik het idee om zo'n binnenbandje mogelijk als reserve mee te nemen op (all/off-road) vakantie. Al heel wat vakanties heb ik met lompe motor binnenbanden lopen slepen en maar enkele keren nodig geweest.
Het zou dan gaan om een soortement ''thuisbrengfunctie'', van de plek af naar de dichtstbijzijnde dealer/garage en daar een juiste maat band scoren.
Het is me vooral te doen om het enorme verschil in pakmaat tov de kans dat je het echt nodig bent. Als we er met 20 km/h off-road en 60 km/h over straat mee kunnen rijden is het voldoende als nood set. In de groep waarmee we gaan zijn 17, 18, 19 en 21 wielen. In de 17 stop ik wel een 18 (goede ervaring mee), in de 19 geloof ik ook wel, maar de 21 gaat dat niet echt, zowel in inch maat als in de breedte.

Nu is mijn vraag of mensen dit al eens zo toegepast hebben, al dan niet last minute uit nood geboren.
Goede EN slechte ervaringen heb ik wat aan, giswerk enz niet.

Edit: Hij ligt wat hoog in de velg, maar ik zou in dat geval een iets kleinere mee nemen. Iets 24-26inch achtigs.

5b20f573-ce7e-42d3-a567-a21b791bd63d.jpg
9b096d7a-98c3-48fd-8325-f48c04f2b78f.jpg
e53ebe0f-eb97-4f12-a8b2-a7af74f05711.jpg
 
Als een binnenband zodanig wordt opgepompt dat het rubber net niet wordt opgerekt. Moet het mooi aan liggen in de buitenband. Dat is correct is.
Als je de binnenband(biba) als een ballon moet oppompen om het in de buitenband te laten passen gaat het een tijd goed. Alleen de het rubber van biba wordt daar door dunner en de poriën groter. De lucht(-druk)wordt niet goed vast gehouden. Gevolg is dat de biba 'krimpt' en dan gaat 'schuren/wrijven' in de buitenband(buba). Uiteindelijk zal de band een gaatje oplopen.
Ook kleine of grote vouwen in de biba in (opgepompt),omdat deze iets groot is voor de buba, is nadelig.
In mijn werk, met name de scootmobielen,altijd aan de zijkant en niet aan loopvlak zijde en zie een hele lading rubberen korrels in de buba liggen.
Mogelijk dat motor biba een dikkere wanddikte heeft dan de fiets biba.
In foto's zie je ook nog eens dat waar het ventiel zit , blijft de binnenband klein. dat zal ook de kans op (af-)scheuren al daar vergroten.
Zorg er ook voor dat het ventiel (ongeacht passende biba of niet) zelf recht door het ventielgat steekt, scheef in het gat lijdt ook tot lekkage langs door het ventiel.

Als je het alleen doet om thuis te komen zal het geen probleem zijn. Maar een passende binnenband is betrouwbaarder.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Geniaal idee! :}
In een noodsituatie lijkt dit me een prima oplossing. Het scheelt echt onwijs veel gewicht en volume.
Als je ziet wat een downhillfiets te verduren krijgt, kan zo'n band ook prima als noodoplossing dienen in een motor.

Je hebt tegenwoordig ook van die fatbikes zit ik me te bedenken... Mogelijk is zo'n binnenband interessant als lichtgewicht oplossing voor een 17-18" achterwiel?
 
Uiteraard is een passende motorband het mooiste, maar dan heb ik al 4 lompe banden bij me. Zoals gezegd past achter wel redelijk in elkaar (knikje hier en daar op z'n ergst) en dat hebben we zelfs al langdurig getest.
Nu is mijn ervaring en zo te horen van vele anderen dat je door de regel achter lek rijdt. Hierdoor is zo'n significant deel koffer opofferen voor een passende voorband wel een jammer verhaal. Maarja, op t moment dat je niks mee hebt voor 1 situatie komt die uiteraard voor!

De fiets binnenbanden zijn veel dunner. De motor variant op de foto is al een dunnetje van 2,5mm, ik gok de fietsband op 1mm. Ik denk dat daar ook het grote pakmaat verschil weg komt.
De binnenband wordt wanneer overdreven opgepompt (groter dan op de motor nodig) niet semi doorzichtig. Einde rek zit het dus nog niet. Het zal inderdaad best kunnen dat de binnenband iets poreus wordt. Ook dat is wat mij betreft geen ramp. Als er maar druk in blijft zitten om ergens bij een garage uit te komen. Een keertje oppompen is minder moeite dan drukken.
Uiteraard gaat het ventiel er recht in.

Mijn "angst" is ook het knappen door hogere belasting. Dat is natuurlijk redelijk op te vangen door de rijstijl aan te passen aan de noodoplossing. Ze zijn er ook een slagje breder. Deze is van 1,5 tot 2,5 inch. Ze zijn er iig ook tot 3 inch. Is toch 1,25cm meer in t rond.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Geniaal idee! :}
In een noodsituatie lijkt dit me een prima oplossing. Het scheelt echt onwijs veel gewicht en volume.
Als je ziet wat een downhillfiets te verduren krijgt, kan zo'n band ook prima als noodoplossing dienen in een motor.

Je hebt tegenwoordig ook van die fatbikes zit ik me te bedenken... Mogelijk is zo'n binnenband interessant als lichtgewicht oplossing voor een 17-18" achterwiel?
Ga ik ook naar op zoek!

Nog een reden is dat deze bandjes prima onder t zadel passen met 2 kleine bandenlichters. Dat past de motorband absoluut niet.
 
Oja, zou zelf niet zo bang zijn dat ie klapt door het rijden.. maar door iets scherps. En dat ie dan ook echt gelijk plat is. Geen waarschuwing met vaag gevoel maar gelijk baf. Maargoed, eigen inschatting of dat gelijk een onoverkomelijk probleem zou zijn voor je.
 
De fietsen die klappen krijgen gebruiken al een poosje geen binnenbanden meer.
Dan rijdt je erg snel lek als je iets raakt (snakebite).

Zelf vond ik Nomousse een mooi systeem. Je kunt er een plug in stoppen, of met een lekke band door rijden.
En zeer zacht rijden...
 
  • Leuk
Waarderingen: SP1R
Gelijk plof en leeg vind ik geen onoverkomelijk drama. We zetten al in op een rustig naar een garage. Een plof bij relatief lage snelheden is dan eenmaal zo. En ja, 2x achter elkaar lek rijden door iets scherps bij 1 motor is natuurlijk wel een zeldzaam iets. Misschien is het dan tijd om je pech te accepteren, tentje op te zetten en 1 van de anderen een garage te laten zoeken.

NoMousse (zelfde als Tubeliss) ben ik aan t overwegen voor de enduro's. Dit is echter voor adventure fietsen. Voorop zou bij 3 van de 4 kunnen, achter zijn de velgen echter te breed.

Edit: Boel goed onderbouwde meningen, maar nog geen ervaringen helaas.
Ik denk dat ik binnenkort even een binnenbandje uit een reserve enduro wiel wip en deze ga plaatsen. Beetje rammen en gek doen, kijken of hij heel blijft. Als hij die test doorstaat gaat het als back-up ook wel werken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hiervoor altijd een 90/90 21" standaard binnenband bij me. Deze zijn vrij dun vergeleken met de HD tubes die ik nu gemonteerd heb. Die zijn 4.5mm o.i.d.
Werken prima i.c.m. het 150/70 18" achterwiel, vooral voor nood prima, zelfs met de standaard 4.25" velg die ik nog heb. Voor het echte werk heb je al gauw een 2.5" velg en dan vult ie het sowieso nog beter.

Heb de binnenband gewoon in het plastic van mijn kuip linksvoor (KTM 990 adv) gemonteerd. 5 boutjes los en je kan erbij :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan