MTB/van der Ven zijspannen-topic!

Breed traag duits hok.

  • Hoera, weer een Beemer erbij!

    Stemmen: 2 6,7%
  • Kras op met je mof!

    Stemmen: 1 3,3%
  • Maakt me niet uit, als het maar 3 wielen heeft.

    Stemmen: 8 26,7%
  • Pfffffffffffffffff weer een poll.

    Stemmen: 7 23,3%
  • Waar heeft die gek het over?

    Stemmen: 5 16,7%
  • Welkom Bosso, je lijkt me een geschikte peer.

    Stemmen: 7 23,3%

  • Totaal aantal stemmers
    30
Wat ik me ineens bedenk, ik heb hier nog steeds niet m'n foto's van het Elefantentreffen laten zien. |(

Dus bij deze; www.mijnalbum.nl/Album=XY3VIEUK . En vergeef mij m'n ongelofelijke lompheid voor deze nalatigheid. O-)
 
Laatst bewerkt:

Dat is de "nieuwe" eigenaar van mijn oude XS1100 zijspan. Hij was toen met dat bol d'or span bij mij geweest.
Om de XS mee tenemen. Zijn maat op de bol d'or en hij op het XS span terg naar huis.

Aardige vent van Ierse kom af. Vandaar het beetje gebrekkig Nederlands ;)

Ik heb verder niet goed naar het zijspan gekeken, maar denk dat €200,- geen verkeerde prijs is.
 
Bijna twee jaar verder, en anderhalf jaar na de laatste rit (BOT 2015) heb ik vorige week m'n span eens naar buiten geduwd. Eigenlijk was 't plan om ermee naar het zijspantreffen in Genemuiden te gaan, maar dat kwam er dus niet van.
De achterrem deed geen ene mallemoer meer. B| Gelijk maar 2 revisiesets gehaald voor de remklauwen, maar een nieuwe RVS omvlochten remslang lukte niet meer op korte termijn. Afgelopen dinsdag kon ik dan eindelijk de remslang (van pomp tot klauw) ophalen. Ding van de week d'r in gefrot. Staat @#$%! de rempomp ook vast. B| B|

Dus ik heb een vraag. Weet er iemand een foefje om de remcilinder weer terug te drukken, of kan ik beter de hele pomp vervangen?
Indien het laatste het geval is, heeft er nog iemand één? Want ik zou toch graag hebben dat mijn broer de komende Zeelandiarun in ons eigen span kan meerijden.
 
Laatst bewerkt:
Kun je wat doen met perslucht? Zuiger eruit drukken? Het hele spul in een ultrasoon badje wil dan ook wel helpen.

Als je hulp nodig hebt, roep maar.
 
Net weer even wezen frotten. Als ik lucht zet op het einde van de remslang, komt er lucht in het (lege!!!) oliepotje. Dus dat is open. Met de slang er helemaal af pompt ie ook olie, dus de hoofdrem cilinder zit niet vast. Da's alvast iets.

Slang er weer op gemonteerd, en met m'n duim op het einde pompen. Ik hoor de olie heen en weer gaan (gegorgel zeg maar). Duim op het einde van de slang gehouden en pompen geeft even druk, maar zodra ik weer pomp gebeurt er niets.

Ik kan het potje nog eens leeg kieperen, en van bovenaf lucht erin spuiten, maar of dat wat oplevert?
 
In zo'n hoofdcilinder zitten verder geen klepjes. Beter haal je hem er even af, schoonmaken en dan moet ie het doen.
 
Revisie setje erin. Mogelijk issie lek.

Nergens iets van lekkage te vinden. :N



Maar goed, alles ligt er nu uit en eraf. Van potje, pedaal tot en met de remklauw. Onder de rubberhoes van de hrc zat een pak vuiligheid waardoor de cilinder niet meer helemaal terugkwam. Met een stuk ijzerdraad aan de uitgaande kant de cilinder terug kunnen drukken, En nu doet ie 't redelijk. 'T is geen 10 zeg maar.

Het hele ding ligt nu in een wasbenzine badje, want het pennetje van de hevel wou er niet uit. En als ik die er niet uit krijg, kan de cilinder er ook niet uit. :N

En momenteel geen geld meer om een nieuwe te kopen. '(
 
Eerst maar eens een ploattie.

Hauptbremszylinder34311241960BMWR100RSR100RT1.JPG



Daar gaan we. Onder het rubberkapje zat dus nog een deel van het laatste Elefantentreffen en BOT '15 Groningen. 8-) Het scharnierpennetje krijg ik er niet uit, en ik ben bang dat ik de boel verrot sla als ik teveel geweld gebruik.

Na 2 uur in de wasbenzine met luchtdruk alles schoon gespoten en daar na nog een paar keer met remmen reiniger. Multi-olie bij het heveltje gespoten en alles weer gemonteerd. Pompje doet 't weer zo op de hand. *O*

Straks verder.


Het hele hydraulische gedeelte zit weer in elkaar, en is gevuld. Maar ik krijg nog geen druk op de klauw. Dus alles opgehangen met Ty-raps, en morgen nog eens kijken.
 
Laatst bewerkt:
Bosso = een stuk ongeduld.

Jawel, ik kon het niet nalaten om toch nog een half uurtje te klooien. Zoveel mogelijk lucht eruit gehaald, en de remzuigers komen in actie! *O* De boel hangt nu "te drogen" om morgen de laatste luchtbelletjes weer hun vrijheid te geven.
 
Laatst bewerkt:
Als de hrc lekt zie je dat niet. Maar dan bouw je niet voldoende remdruk op. Voelt alsof er lucht in het systeem zit

Dat is ook weer waar, maar niet geschoten is altijd mis. En morgen zie ik wel of alles echt goed functioneert, en weer op het span kan.
 
Heb ik te vroeg gejankt? Blijkbaar wel.

De rem en pomp zijn nu 2 uur knetterhard! *O* Met een dik stuk metaal tussen de blokken voelt de pomp keihard aan. Ijzer er tussenuit kan ik gewoon pompen, en zie ik de blokken in beweging komen. Blokken terug drukken en weer dat stuk ijzer ertussen, 1 keer pompen en weer keihard.

Nu eerst een flinke mok koffie om bij te komen, en straks alles er weer in terug møbelen.


:') :')
 
Wat een ontzettend interessante en technisch hoogwaardige...

VOLKOMEN KØT CONSTRUCTIE IS DAT ROND HET ACHTERWIEL EN A.REM!!! |(

Maar het wiel en remklauw zitten nu op hun plaats. Nu alleen nog alles vastzetten en hopelijk kan ik nog voor sluitingstijd wat boodschappen doen met 't span. :Y
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan