mun nwe driewieler

Alleen nog een keer de bak nog goed nakijken/afstellen

achterste steun lijkt ongeveer 2 cm naar achter verbogen

voorsteun geknikt

heeft iemand nog toevallig zoiets zo'n voor en achter steun liggen?

Misschien vertekenen de foto's, maar als ik het zo zie is je zijspanframe ook niet recht meer . Het lijkt op een knik net bij de voorste schetsplaat alsof de framebuis naar het zijspan toe geduwd is.

Als dat zo is zou ik daar de buis zeer kritisch bekijken. De wanddikte is niet erg groot, en als er een beginnend scheurtje zit kan dat erg vervelende gevolgen hebben.
 
:(
full

lijkt inderdaad iets scheef, verf eraf gekrabt zie geen scheuren.
zal het in de gaten houden.
van't weekend weer testritje gedaan, uur over de snelweg gekacheld, niks afgevallen zelfs de 100 gehaald, ben maar aan mun andere 634 begonnen op te knappen want hier valt weinig meer te sleutelen.
blijft alleen nog :] over
 
Werkt wel en al vaker gezien. het is puur om je naloop te verstellen net als mijn ontwerp.
Je zal wel een beetje handig moeten zijn om het te realiseren. Je zou het zo kunnen maken dat je naloop verstel mogelijkheden hebt. Wel zul je ook een oplossing voor het verplaatsen van je remmen moeten zoeken.
 
Werkt wel en al vaker gezien. het is puur om je naloop te verstellen net als mijn ontwerp.
Je zal wel een beetje handig moeten zijn om het te realiseren. Je zou het zo kunnen maken dat je naloop verstel mogelijkheden hebt. Wel zul je ook een oplossing voor het verplaatsen van je remmen moeten zoeken.
Nee, het is meer.
De rem zit vast op de arm, Daarbij heb je geen duikeffect meer, hij zal eerder stijgen.
Daarnaast verstijft de U beugel de vorkpoten en bied dus een extra bescherming tegen torderen en verlengt de levensduur van je keerringen.
Je kunt de rem natuurlijk aan de steunen maken, dan heb je een neutraal rem-effect.
Dat is waarschijnlijk de reden dat je de schwabel meestal alleen op lichte motoren ziet.

verstelbare naloop hoeft niet, je verkort de naloop met ongeveer 5 cm, dat is normaal gesproken voldoende.
 
Nee, het is meer.
De rem zit vast op de arm, Daarbij heb je geen duikeffect meer, hij zal eerder stijgen.
Daarnaast verstijft de U beugel de vorkpoten en bied dus een extra bescherming tegen torderen en verlengt de levensduur van je keerringen.
Je kunt de rem natuurlijk aan de steunen maken, dan heb je een neutraal rem-effect.
Dat is waarschijnlijk de reden dat je de schwabel meestal alleen op lichte motoren ziet.

verstelbare naloop hoeft niet, je verkort de naloop met ongeveer 5 cm, dat is normaal gesproken voldoende.


Je ziet inderdaat dat de remklauw aan de onderkant zit. Ik had dit met mijn vorige schommelvork ook. Als je dan hard remt dan komt de voorkant omhoog en wil de motor over het voorwiel heen. Das heel raar remmen. :Y
 
Het is inderdaad een dikke XS :Y

zijspan spul is helemaal rondom EML met alles erop en eraan 8-)

En opbouw / bak is eigenbouw met buizenframe en alu plaatwerk.

@Leluk. Hoe hebje 't geregeld a.s. Zaterdag?

Op MP zag ik trouwens een luxe velorex aan een Jawa te koop staan. ;) Misschien hier op MF wel iemand voor te vinden. ;)
 
by the way
wat voor banden passen er op EML wielen? en hoe wat waar kan je die erop laten zetten?
Morgen nog even mooie reportage maken :Y
De meeste mensen rijden met ouderwetse hoge banden op de 15" EML velgen. Firestone heeft zoiets. Waar je van weg moet blijven zijn de "echte" 2cv banden van Michelin. Deze hebben hele slappe wangen, dan dweil je alle kanten op.
Ik zou er mooie lage Smarties van 135 breed op gooien :9~
 
en die michelins zijn ook nog eens enorm duur.... (heb er zelf nog zo'n achterband op zitten en wilde eigenlijk ook dezelfde op het span, maar heb er toch maar een of ander vaag ander bandje daar op gedaan...
met veel barretjes er in (min 3 bar) vinnik het zwabberen nog wel meevallen, vind vooral de grip op nat wegdek erg tegenvallen, maar dat kan ook wel komen doordat mijn bandje al heel wat jaartjes oud is (zat op de velg toe ik hem kocht en heb geen idee hoe oud die is)
 
gaat de stabilisatiestang nu op de xs gebouwd worden?
mooie motor trouwens, ik rijd zoiets solo :)


Ehm, nog niet bij stil gestaan :)

Denk niet dat de XS die nodig heeft.
De XS kopen was niet echt gepland, toevallig 2 weken geleden op marktplaats aan het koekeloeren.
had al een tijd op MP gestaan hoogste bod was 600 en er was toegevoegd "600 is te weinig".
op de foto was niet goed te zien maar leek op ruime 1 persoons misschien 1 1/2 en was in de buurt.

lage prijs + 1 1/2 bak + ~ 50 km = effe kijken
Dus RDZ aan zun jasje getrokken (eeuwige dank daarvoor) en wezen kijken.

Daar aangekomen bleek dat het een EML onderstel was met EML wielen en EML voorvork, met heel weinig roest gezien die

al een paar jaar buiten stond, met daarop een zelf gebouwd bakkie.
volgens eigenaar wilde die 1 1/2 jaar geleden niet meer starten, auto accu wel goed, startmotor draait soepel.
Misschien nieuwe benzine erin, carburateurs nakijken (De rubbers aan carburateur zijn flink aan het scheuren dus

moeten tzt vervangen worden) en bougies controleren? we zien wel.

Een paar duitsers hadden al gekeken en 1500 geboden, maar kregen de zelfgebouwde bak niet door de tuv heen en hadden

afgehaakt. Hadden ook al aangegeven dat er ruimte was tot afdingen, maar toch zelf ook in eerste instantie

afgehaakt, kreeg de financien niet rond, zonder de jawa eerst te verkopen. ;(

Toen hadden ze terug gemailed dat we (RDZ en ikke) wel erg geinteresseerd over waren gekomen en dat ze geen zin

hadden om de bak nog een winter buiten te laten staan en dat ik hem wel voor 1000 mocht hebben. *O*
toen kon ik hem echt niet meer laten staan, het geld bij elkaar geleend en gesprokkeld en ding maar gekocht. :Y

Het slot van de velorex bak was kapot, (nieuwe was 40 euro), vandaar maar zelf nieuwe gemaakt van hardhout en 2 stukjes aluminium
full

full

full


en nog een foto shoot van de nieuwe bak:
full

full

full

full
 
kan op het ronde plateau waar de bak op staat nog veel bagaze kwijt -)
geintje , hij is echt mooi , en dat is nu een zijspan......lol

zat er aan te denken om de bak eraan te hangen en een winkelwagentje erop te bouten :)

gisteren samen met RDW aan de xs wezen sleutelen.
conclusies tot nu toe:
benzine was wel erg vies, even de tank goed schoonmaken voordat die weer terug gaat.
1 bougie was afgebroken, alles was ramvast aangedraaid, wel los kunnen krijgen, schoongemaakt en getest op vonken. Dat werkt in ieder geval goed.

nog te doen carbs leeg laten lopen, tank schoonmaken, nieuwe benzine erin, evt carb cleaner oid en starten maar
 
Terug
Bovenaan Onderaan